גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם שוק הרכב מחכה לממשלה החדשה: מה יקרה ב-2020?

נתוני המכירות של שנת 2019 מזכירים את אשתקד: ארבעה מותגים חולשים על חצי מהענף ● האם 2020 תיראה אותו הדבר (לא בטוח), איך יושפע הענף מהגירעון, ולמה לא צריך להתרגש יותר מדי מהרכב החשמלי?

כלי רכב / צילום: ורהפטיג ונציאן
כלי רכב / צילום: ורהפטיג ונציאן

בשבוע שעבר פורסמו נתוני המכירות המצטברים של שוק הרכב בחודשים ינואר עד נובמבר. את התוצאות ניתן לסכם במשפט אחד - אין חדש תחת השמש. המכירות בנובמבר היו נמוכות כצפוי והנתונים הכוללים של ינואר עד נובמבר היו נמוכים באחוזים בודדים ביחס ל-2018.

גם ההתפלגות בשוק דומה למצב אשתקד והיא מתאפיינת בריכוזיות יוצאת דופן של מותגים, כמו בשנה שעברה. למעלה מ-40% מהמכירות ב-2019 רוכזו אצל שלושה מותגים בלבד - יונדאי, טויוטה וקיה - ששניים מהם שייכים לאותו קונצרן קוריאני. אם מוסיפים למניין גם את סקודה שנמצאת במקום הרביעי מגלים שכ-50% מהשוק הוחזק על ידי ארבעה מותגים בלבד.

כמו ב-2018 גם השנה התמודדו על המחצית הנותרת כ-30 מותגי רכב שונים בתחרות צפופה ואגרסיבית. גם השנה המוטו של השוק היה אם אין לך דגמים היברידיים (בסביבות 30% מהמכירות בישראל) ו/או דגמי כביש-שטח-פנאי תחרותיים (בסביבות 60%),אתה בבעיה. זה לא מקרי ששלושת המותגים המובילים הם גם היחידים, שלרשותם דגמים היברידיים עממיים. 

ארבע יצרניות שולטות בחצי מהשוק

התרחיש האופטימי: המשך המומנטום

עם כזה רקורד יציב לכאורה, החיזוי ל-2020 אמור היה להיות פשוט: מה שהיה הוא שיהיה. אבל בפועל השנה הבאה עתידה להיות מאתגרת מאוד לחיזוי בעיקר בגלל משתנים חיצוניים, רגולטוריים ומשקיים ובשל שינויים בתעשיית הרכב. התחזית שלנו מתחלקת לשני תרחישים עיקריים.

התרחיש הראשון, והאופטימי, הוא עסקים כרגיל. נכון לעכשיו אין עדיין בישראל אלטרנטיבות תחבורה ציבורית ראויות וזמינות 24/7 מה ששומר על ביקוש קשיח לרכב פרטי. גם שערי מטבעות יבוא הרכב - במיוחד האירו - נושקים לשפל היסטורי, המימון זול וזמין לכל, מחירי הדלק ממשיכים לשמור על רמה מתונה ויציבה יחסית, שוק הליסינג שומר על שיווי משקל ושוק ה"אפס קילומטרים" ממשיך לייצר הזדמנויות מפתות. צבר ההזמנות המסיבי של היבואנים מעיד על פתיחה חזקה, כמו במשך רוב בעשור האחרון, עם כ-60-65 אלף מסירות רכב בחודשים ינואר-פברואר 2020.

רבים בענף צופים ומקווים, שהקטנת הטבת המס על המכוניות ההיברידיות בינואר תייקר אותם משמעותית ותאזן את תמונת הביקוש לטובת דגמים רגילים. העצה שלנו: אל תבנו על זה.

כפי שכתבנו בעבר, ההיברידיות הוא פלח השוק בעל המרווחים הגדולים ביותר בשוק הרכב הישראלי והמרווחים קשורים ישירות לא רק למיסוי אלא גם להישגי המכירות של היבואנים מול היצרנים שלהם. לפיכך נראה כי היבואנים ההיברידיים יעדיפו לוותר על חלק מהרווחיות כדי לשמור על מחירים תחרותיים ועל נתח שוק מוביל, עם או בלי סיוע מהיצרן.

בשורה התחתונה עליית המחירים של ההיברידיות תהיה פחות דרמטית מהצפוי וכך גם הפחתת ההנחות לחברות הליסינג. כל זה עוד לפני שהזכרנו את המלאים המסיביים, שישוחררו ממכס במיסוי הישן עד סוף דצמבר וימלאו את הביקוש להיברידיות לפחות בשני הרבעונים הראשונים. נזכיר גם, שהטבת שווי השימוש על ההיברידיות הוארכה בימים האחרונים עד סוף 2021 כך שלציי הרכב, שהם הקהל הגדול ביותר של ההיברידיות, אין כרגע מוטיבציה לשנות את תמהיל הביקוש לטובת דגמי בנזין/דיזל רגילים.

מכיוון שאין כרגע באופק דגמים היברידיים עממיים (135-140 אלף שקל) של מותגים מתחרים, נראה כי הדבר היחיד שיכול לאיים בשנה הבאה על ההגמוניה של שלישיית המותגים שמובילה ב-2019, הוא דווקא הצלחת יתר. היוזמה של האיחוד האירופאי להוריד את ממוצע הפליטה של כלל דגמי הרכב האירופאי ב-2021 מגבירה כבר כעת משמעותית את הביקוש באירופה לאספקה של דגמים ירוקים וישראל לא נמצאת בראש סולם העדיפויות של היצרנים.

מנגד, כל תעשיית הרכב מקצה כיום משאבי ייצור לטובת דגמים חשמליים או נטענים עתידיים על חשבון קיבולת הייצור של דגמי בנזין/דיזל נורמליים. מנכ"ל סקודה התראיין בימים האחרונים בחו"ל ואמר שהחברה צפויה לסבול בשנה הבאה ממחסור משמעותי בכושר ייצור ביחס לביקוש. האם קשיי האספקה יהיו מכה קלה בכנף להיברידיות או התרסקות מגובה של 40 אלף רגל? נצטרך לחכות ולראות.

תהליך אחד שכבר החל לאחרונה, וילך ויתעצם להערכתנו ב-2020, הוא עלייה רוחבית במחירי המחירון של דגמי מפתח רבים כתוצאה מהלחץ שבו נמצאים היצרנים. המגמה כבר ניכרת במותגים, שבעבר גילו נכונות להתאים את עצמם לשוק הישראלי. רמת המחיר הגבוהה יחסית בה מושקים כיום הדגמים החדשים של מאזדה היא רק דוגמה אחת. די ברור, שאם שערי היורו והדולר ביחס לשקל יחזרו למצב נורמלי, שגבוה בכ-5%-10% מהרמה הקיימת, הזחילה עשויה להפוך לריצה.

החריגים היחידים יהיו דגמים ותיקים ומזהמים יחסית, שהביקוש וההיצע שלהם באירופה צפוי להצטמצם משמעותית ב-2020 בעקבות רגולציית הפליטה. בדגמים כאלה אפשר לצפות לירידות מחירים ולמבצעים אגרסיביים אולם זו תהיה תופעה נקודתית, שתיעלם לאחר השגת איזון לוגיסטי של היצרנים.

להערכתנו פלח היוקרה ימשיך להישחק, לפחות אצל היבואנים הסדירים, בשל הקטנת הטבות המס לדגמים היברידיים נטענים, שתפסו כמעט 50% מהשוק בשנתיים האחרונות, ובשל העלייה המואצת בכוחו של שוק היבוא הזעיר/עקיף, שנתוני המכירות שלו אינם מדווחים.

התרחיש הפסימי: אין תקציב, אין מכירות

התרחיש השני, שאותו מעדיפים רבים בענף להדחיק, הוא המשך חוסר היציבות הפוליטית והמשקית לתוך 2020, מה שישפיע ישירות על שוק הרכב. במאמר מוסגר נציין, שהאינדיקטורים הכלכליים המרכזיים מעידים על כך, שהמשך היעדר המשילות כבר משפיע לרעה על המשק כולו ועל הצריכה הפרטית בפרט בשל העדר תקציב מסודר, הקפאת פרויקטים ציבוריים חדשים עיכובי תשלומים על חוזים ושיתוק במנגנוני קבלת ההחלטות.

החריג העיקרי הוא שוק הרכב אבל גם כאן הביקוש היציב ב-2019 נבע במידה רבה ממהלכי מיסוי אגרסיביים של האוצר ובראשם הודעה מוקדמת של כמה חודשים על כוונה לבצע שני סבבים נפרדים של שינויים במיסוי הירוק, באפריל ובינואר 2020. כך נוצרה פאניקה של מכירות והקדמה של יבוא ושחרורים של רכב מהמכס בהיקף של מיליארדים - מה שהקפיץ מלאכותית את התוצר.

אז נכון, שבטווח הקצר המדינה הצליחה לסחוט השנה עוד כמה טיפות מלימון המיסוי העייף של ענף הרכב ומנעה הורדת דירוג בין לאומית של ישראל אבל אין ספק שהמהלכים של 2019 יבואו ב-2020 על חשבון הקטנת הביקוש והמכירות, אפילו עוד לפני החשיפה הצפויה של נתוני הגירעון המלאים והצגת סל הצעדים לצמצום הגירעון, שאותו מחזיקים באוצר בהיכון לקראת התקציב החדש, אם וכאשר יפורסם.

ככל הידוע, נכון לרגע זה, אותו סל צעדים עליו הכריז אגף התקציבים לא צפוי להשפיע נקודתית על מיסוי הרכב. המהלך העיקרי, הטלת מס נסועה, מתוכנן להיכנס לתוקף רק בעוד שנתיים כך, שספק אם ישפיע על שוק הרכב כבר ב-2020.

כמובן שייתכנו מהלכי מיסוי בלתי צפויים בכפוף לעומק הבור התקציבי. אמנם מס הקנייה בישראל הוא כבר מהגבוהים בעולם וכך גם מיסוי הדלק, אבל אלה עדיין מקורות הכנסה אמינים ונאמנים לסחיטת הכנסות ממס, שיכולים לספק פתרון חירום למילוי קופה יבשה. באוצר יודעים היטב שציבור הנהגים, שמשלם בהכנעה 65% מס על כל ליטר, לא ייצא לרחובות גם על 75%.

החשמליות: טעינה נמוכה

כאן בוודאי ישאלו הקוראים הערניים ומה עם החשמליות? קשה להתעלם מההכרזות בארץ ובעולם על גל מתקרב של מכוניות חשמליות מתוצרת אירופה, סין ויפן, שחלקן כבר נחתו בישראל וחלקן ינחתו כאן החל מהרבעון הראשון.

אנחנו גם לא שוכחים לרגע את אפקט טסלה, שכבר מתחיל להציף את נושא הרכב החשמלי למקום חשוב בשיח הציבורי וברשתות החברתיות, ושיגיע לשיא לקראת הנחיתה המתקרבת של המותג האמריקאי בארץ.

אבל בסופו של דבר רעש תקשורתי אינו מתורגם בהכרח למכירות רכב בישראל (ע"ע בטר פלייס) ובתרחיש האופטימי ביותר יעלו ב-2020 על כבישי הארץ 1,200-1,500 מכוניות חשמליות חדשות. להבדיל מנורבגיה, למשל, שבה שורה של צעדי רגולציה נמרצים והטבות מס ממשלתיות הביאו לנתח שוק חשמלי של כמעט 50%, בישראל יושב הרגולטור עם האצבע על כפתור ההשמדה של הפלח ונכון לחסל אותו אם וכאשר הצלחתו תאיים על הכנסות המדינה ממסים. עם זאת הכניסה של טסלה בהחלט עשויה להעניק ניעור לשיטות השיווק המסורתיות ולהביא לדחיפה מאסיבית לכיוון של שיווק מקוון. בשורה התחתונה, אל תקנאו במי שצריך להכין תוכנית עבודה לשיווק רכב ב-2020. הימור בקזינו נראה יותר בטוח. 

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת