גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הגידול במספר הנוסעים: 2019 הייתה שנה מאכזבת לענף התעופה

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין השליכה השנה גם על ענף התעופה ותנועת הנוסעים, שאומנם צמחה אך בשיעור מתון מהתחזיות ●  בפתיחת כנס המדיה העולמי של ארגון התעופה העולמי בז'נבה, הודיע הארגון כי הוא מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה עולמית של 4.7 מיליארד נוסעים

בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA
בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA

תנועת הנוסעים ב-2019 ממשיכה לשבור שיאים, והיא צפויה להסתכם ב-4.5 מיליארד נוסעים. חברות התעופה מחברות בין 22 אלף ערים בעולם בדרך האוויר - המספר העצום הזה הכפיל את תנועת הנוסעים העולמית מאז 1998, "משום שתעופה הפכה להיות נגישה יותר במחיר. החופש מעודד פריון, וזה משנה את החיים לטובה" - כך אמר מנכ"ל יאט"א (ארגון התעופה העולמי), אלכסנדר דה ז'וניאק, עם פתיחת כנס המדיה העולמי של יאט"א בז'נבה. 

למרות הגידול בתנועת הנוסעים, לפי נתוני יאט"א המחיר הממוצע לכרטיס טיסה (הלוך ושוב) ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר (ממוצע משוערך ל-2020). 

שנה אומללה לענף 

את 2019 מסכם ראש אגף הכלכלה ביאט"א, בריאן פירס, כשנה מאכזבת לענף התעופה. הסיבה לכך נעוצה, לדבריו, במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שהשליכה לא רק על תחום המטען אלא גם על תנועת הנוסעים - זו אומנם צמחה אבל בשיעור מתון יותר מהתחזיות. בהתאם, הארגון מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה של 4.7 מיליארד נוסעים.

מעבר לשוק הצפון-אמריקאי, שממשיך להיות החזק בעולם, כמה שווקים שיקפו צמיחה: הבולט ביותר הוא השוק בסין (תעופה פנים-ארצית) שגדל ב-9%. סגמנט אחר שצמח הוא של טיסות בתוך אירופה שגדל ב-8% במיוחד באזור מזרח אירופה. "זו הייתה שנה אומללה לענף, וזה אפקט מלחמת הסחר העולמי", מציין פירס. בצד החיובי הוא אומר כי חברות התעופה הגדילו את מספר המושבים, ומוסיף כי "השוק יחליט כמה חברות נחוצות בו. אנחנו מעריכים שנראה עוד מהלכים של קונסולידציה בענף".

העיניים נשואות לצפון אמריקה

חברות התעופה האמריקאיות צפויות להציג רווח נקי כולל של 16.9 מיליארד דולר (הערכות לסוף 2019) - הרווח הנקי שמצליחות החברות האמריקאיות להניב מכל נוסע הוא הגבוה ביותר ביחס לשווקים האחרים, והוא עומד על 16.81 דולר. התחזית ל-2020 היא לירידה ברווח הנקי של החברות האמריקאיות להיקף כולל של 16.5 מיליארד דולר ולרווח פר נוסע בהיקף של 16 דולר.

הרווחיות של חברות התעופה באירופה ידעה תנודות מאז 2018: הרווחיות הכוללת צפויה להסתכם ב-2019 ב-6.2 מיליארד דולר (לעומת רווח כולל של 9.1 מיליארד דולר ב-2018) עם רווח נקי של 5.21 דולר לנוסע (לעומת 7.94 דולר ב-2018).

התחזית ל-2020 מצביעה על שיפור: רווח כולל של 7.9 מיליארד דולר לחברות התעופה באירופה ולרווח נקי של 6.4 דולר לנוסע. נציין כי דוחות אל על משוקללים במסגרת השווקים באירופה. חברות התעופה במזרח התיכון יסכמו את 2019 עם הפסד של 1.5 מיליארד שקל והפסד ממוצע של 6.84 דולר לכל נוסע. 

המספרים שחושפת יאט"א הבוקר (ד') מסכמים את שנת 2019 עם הוצאה עולמית בהיקף של 873 מיליארד דולר על תעופה - מדובר בגידול של 3.3% לעומת 2018 שהסתכמה בהוצאה עולמית של 856 מיליארד דולר. התחזית ל-2020 משקפת גידול של 4% לעומת 2019 ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית. התחזית גם כוללת עלייה במספר הנוסעים בתעופה העולמית מ-4.5 מיליארד בסוף 2019 ל-4.7 מיליארד נוסעים ב-2020. התרומה של ענף התעופה לתמ"ג העולמי תסתכם ב-2019 בשיעור של 2.5%, ירידה משיעור של 3.1% ב-2018. התחזית הזהירה ל-2020 היא לסכם את השנה עם תרומה של 2.7% לתמ"ג העולמי.

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ענף התעופה הוא מחיר הדלק, שמשקף נגזרת גבוהה גם ממחירי כרטיסי הטיסה. מעבר לתחזית שהמחירים הנמוכים יחסית ימשיכו גם ב-2020, פירס מציין כי בשנה זו צפויים מטוסי הבואינג מקס 737 לחזור לשוק, לאחר קרקוע בעקבות שתי התאונות הקטלנית שגבו את חייהם של כ-350 בני אדם. המשמעות תהיה יעילות בצריכת דלק. 

יאט"א מגלה אופטימיות זהירה בכל הנוגע לפשיטות רגל. "2020 תתחיל ממקום טוב יותר שבו התחילה 2019. הרבה מזה תלוי במחירי הדלק שאנחנו מעריכים שיישארו ברמה נמוכה יחסית, וזה מציב יסודות טובים לתחזית. גם בדקות האיחור יש שיפור: בשעה שב-2018 נרשמו 25.6 מיליון דקות של איחור בלו"ז ההמראות של מטוסים, שנה שנחשבה קשוחה בהיבט הזה עם גידול של 61% לעומת שנה קודמת, שנת 2019 צפויה להסתכם ב-24.1 מיליון דקות שבמהלכן נוסעים חוו עיכובים בטיסות - הבשורה היא שמדובר בירידה של כ-6% לעומת 2019, אבל עדיין מדובר בהיקף גדול מאוד של דקות מבוזבזות לציבור. ב-2019 העיכובים בטיסות עלו לחברות 2.17 מיליארד דולר - זמן הנוסעים שבוזבז הוערך לעומת זאת בשווי של 2.55 מיליארד דולר.

לטוס עם כמה שפחות נזק לסביבה

זו השנה הראשונה שיאט"א מקדישה פרק שלם לנושא הסביבה. "זה לא היה בראש סדרי העדיפויות, אבל זה השתנה", אומר פירס, שסבור כי ההאטה שמאפיינת את השוק בשבדיה ובמדינות האזור אינה משקפת בהכרח את גל המחאות נגד ענף התעופה, אלא היא עשויה להיות פועל יוצא של התייקרות מחירי הטיסה באזור לאור העלאת המיסוי. "ממשלות סבורות כי העלאת מסים תביא להתייעלות סביבתית, אבל זו טעות. מה שהן עושות זה להגדיל את ההכנסות שלהן בחסות המודעות הגוברת לסביבה. התוצאה צריכה לבוא גם מכיוונן, אבל לא דרך מיסוי שמכביד על החברות ועל הנוסעים".

בצד המיסויי הכניסה תעשיית התעופה 129 מיליארד דולר לקופות המדינות השונות, עלייה של 3.5% לעומת 2018. התחזית ל-2020 היא שהענף הזה יספק 136 מיליארד דולר במסים בהתאם למדיניות של ממשלות.

גם דה ז'וניאק התייחס לנושא שניכר שמטריד אותו לאור יחסי הציבור הגרועים. "מטוסים שורפים דלק ופולטים מזהמים. אנחנו מייצגים 2% מפליטת המזהמים העולמית. נמשיך לנקוט את הצעדים המשמעותיים שהתחלנו ב-2008, עוד הרבה לפני שקמה תנועת האנטי-טיסות בשבדיה. השקענו 40 מיליארד דולר בקרנות אקלים, ואנחנו מתחייבים להפחית בחצי את פליטת המזהמים עד לשנת 2050 (ביחס לנתוני 2005), כפי שנקבע בוועידת פריז. נצטרך להוריד ב-90% את הפליטה פר-נוסע. זה שאפתני, אבל אנחנו תעשייה רצינית, ונעמוד בהבטחה הזו. זה מהלך שחייב לבוא בתמיכה של ממשלות שיישמו מדיניות שיהפכו את התעופה לתעשייה בת-קיימא. את המהלך הזה אנחנו צריכים גם לתקשר בצורה נכונה החוצה ופנימה. עד כה לא עשינו את זה כמו שצריך, אבל הצד החיובי הוא שיש לנו סיפור משכנע". 

ענף התעופה במספרים

● המחיר הממוצע לטיסה ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר 

● שנת 2019 הסתכמה עם הוצאה עולמית של 873 מיליארד דולר על תעופה - גידול של 3.3% לעומת 2018 

● התחזית ל-2020: גידול של 4% לעומת ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית

*** גילוי מלא: הכתבת הייתה אורחת של ארגון התעופה העולמי

עוד כתבות

פלורידה/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

באים לפלורידה בגלל השמש, נשארים בגלל הטבות המס

עשירים ממדינות שבהן מיסוי גבוה, כמו ניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט, עוברים למדינה שטופת השמש שאין בה מס הכנסה מדינתי ואין מס רכוש

שדה סולארי בנגב. / צילום: EGE

לא סתם עושות רוח: מי הן החברות בסקטור האנרגיה שרחוקות ממיצוי הפוטנציאל

רוב המדינות הגיעו ל"Grid Parity" – הנקודה שבה עלות הפקת אנרגיה סולארית שווה או זולה יותר מהפקת כל סוג אחר של אנרגיה לא מתחדשת; המשמעות היא שהשיקול הכלכלי הופך לעיקרי בשימוש באנרגיה חלופית ● על רקע זה כדאי לבדוק מי הן החברות ה"נסתרות" בסקטור האנרגיה שעוד רחוקות ממיצוי הפוטנציאל

אתר החרמון / צילום: דביר להר

עם הגשם בא התיאבון: הישראלים למדו לטייל גם כשרטוב וקר - ותיירות החורף בצפון בשיא של עשור

סופי השבוע הגשומים לא רק שאינם מרחיקים את הישראלים מצפון הארץ, אלא אף מסמנים מגמה חדשה המבטאת את הרגלי הנסיעות שהשתנו ● מלונאים: "השמיים נפתחו, ואנשים למדו שמטיילים גם כשיורד גשם" ● אז למה הצימרים לא נהנים מהמצב?

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המוסדיים אמרו כן ללבייב: הבטיח לעצמו החזקה של 92% לפחות במניות אפי פיתוח

ההיענות הגבוהה תאפשר ללבייב לפעול למחיקת מניות אפי פיתוח, הפועלת בשוק הנדל"ן של מוסקבה, מהמסחר בבורסת לונדון ● לבייב הגיש באוקטובר הצעה במחיר של 30 סנט למניה, ובחודש שעבר שדרג את הצעתו ל-39.4 סנט למניה

עופר גולן / צילום: תמונה פרטית

השופט הפך החלטתו: אסר על המשטרה לחפש בטלפונים של בכירי קמפיין הליכוד

השופט עלאא מסארווה שינה את החלטתו בעקבות פסיקה של שופט העליון יוסף אלרון, שקבע כי החיפוש המוקדם בטלפונים של מנהלי הקמפיין היה שלא כדין, כיוון שלא בוצע באמצעות צו שיפוטי, ולחלופין לא הובהר להם כי זכותם להתנגד לחיפוש, וכי התנגדות זו לא תשמש כראיה נגדם

הנסיך הארי / צילום: Toby Melville, רויטרס

הארי וינדזור: "זו לא הייתה החלטה קלה, אבל אין אופציה אחרת"

בהתבטאות ראשונה מאז שארמון בקינגהאם הודיע כי הארי ואשתו מייגן יורחקו מכל התפקידים הרשמיים, הביע הארי "צער עמוק" ולקח אחריות מלאה על ההחלטה להתרחק ממשפחת המלוכה ● "לקחתי צעד קדימה לתוך חיים, שאני מקווה שיהיו רגועים יותר"

מימין: עוה"ד ארז תיק ואלון פומרנץ / צילום: תמר דניאלי, יח"צ

מיזוג רביעי בתוך שנה במשרד ליפא מאיר: ממזג לתוכו את משרדו של ארז תיק

עו"ד תיק, לשעבר מנכ"ל קבוצת לוזון, צפוי לעמוד בראש מחלקה שתעסוק בתחום הנדל"ן והמלונאות

ויקיפדיה / צילום: שאטרסטוק

לאחר שלוש שנים: הוסרה החסימה של ויקיפדיה בטורקיה

לפי פסק הדין של בית המשפט בטורקיה, החסימה מנוגדת לחוקה הטורקית ומפרה את חופש הביטוי ● טורקיה חסמה את האנציקלופדיה המקוונת לאחר שבוויקיפדיה סירבו להסיר תכנים לפיהם ממשלת טורקיה תמכה בקבוצות טרוריסטיות

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: יונתן זינדל

הדיון בחסינות נתניהו מתקרב: אדלשטיין יכנס את המליאה בשבוע הבא

מליאת הכנסת תכונס ביום שלישי הבא ● יו"ר הכנסת: "הליך הדיון בבקשת החסינות של ראש הממשלה הפך למזוהם"

משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר

טיוטת תשקיף ביכורי שדה חושפת: כך עושים הון ממלפפון

לקראת הנפקת המניות הראשונית פרסמה ביכורי שדה החזקות, שבשליטת האחים אילן וששון שבע, טיוטת תשקיף שחושפת פרטים על אודות שוק הפעילות המרכזי שלה – שיווק ירקות ופירות טריים לרשתות ולמוסדות

מכונת הציוצים של טראמפ / איור: איל אונגר, גלובס

מכונת ציוצים: שלוש שנות נשיאות טראמפ בגרסת הטוויטר. מה מסתתר בחשבון של השולף המהיר במערב

בכל הקשור לטוויטר, נשיא ארה"ב הוא השולף הכי מהיר במערב ● כמה פעמים הוא התייחס אל עצמו כ"נשיא הכי אהוב על כולם"? כמה פעמים הוא תקף גופי תקשורת? כמה פעמים הוא הדהד תיאוריות קונספירציה? ● כל המספרים מאחורי הציוצים ● שלוש שנות נשיאות. פרויקט מיוחד 

הגנרל חליפה חפתר / צילום: Costas Baltas, רויטרס

ועידת השלום בברלין: הפסקת אש בלוב ויישום אמברגו הנשק שהטיל האו"ם

ועידת השלום התכנסה היום במטרה להפסיק את הלחימה בלוב ● שני הצדדים הנלחמים בלוב והמדינות שמספקות להם נשק הסכימו לאמץ את אמברגו האו"ם על העברת נשק

בנקאות דיגיטלית/ צילום: שאטרסטוק

יחסים פתוחים בעולם הבנקאות: מה הבנקים מרוויחים ממהפכת הפינטק?

במשך שנים היינו זוג - אני והבנק ● אהבנו ושנאנו, נקשרנו ונפרדנו - אבל תמיד בזוג ● אולם מהפכת הפינטק מייצרת מודלים חדשים, בהן הבנקאות הפתוחה המחייבת את הבנקים לאפשר למאות חברות להיכנס לחשבונות שלנו ולטובתנו ● ומה יוצא לבנק? לא בטוח שהרבה ● האזינו

מחירי הדיור / תמונה: שאטרסטוק

הפועלים ולאומי: שוק הנדל"ן ימשיך לעלות בשנה הנוכחית

בבנקים הגדולים צופים כי עלייה בהתחלות בנייה תירשם בגלל הבשלת פרויקטים של מחיר למשתכן ● גם מחירי הדיור ימשיכו לעלות

המרכז המסחרי של ישפרו במודיעין  / צילום: תמר מצפי

מימוש באופק? נכסים ובניין מבקשת למכור את חברת הנדל"ן המניב ישפרו ב-900 מיליון שקל

הסכום משקף מכפיל של 1.1 על ההון העצמי האמיתי של ישפרו, אבל ייתכן כי בסוף התהליך תסכים נכסים ובניין לסכום נמוך יותר ● בין המתמודדים על רכישת ישפרו: קרן ריט1 וחברת מגה אור, להב אל.אר ותנופורט

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

הערכה: גבאי ינסה לעצור את הדימום של סלקום באמצעות מיזוג עם הוט

יו"ר מפלגת העבודה לשעבר חוזר למגזר עסקי ● מה יגיד הרגולטור על רצונות המיזוג של סלקום, מה יעלה בגורל של מיזם הטלוויזיה (שעולה עשרות מיליוני שקלים בשנה), וכמה עובדים יפטר גבאי? ● ארבע הערות על האתגרים של מנכ"ל סלקום החדש

ג'ף בזוס / צילום: רויטרס  Shannon Stapleton

בהינף יד: אמזון מבקשת להמציא מחדש את האופן שבו אנו משלמים

ענקית הטק בונה מסופים בחנויות שיאפשרו לקונים לקשור את המידע מכרטיסי האשראי שלהם לכף־היד ● במילים אחרות, הקונה יוכל לשלם בהינף יד, בלי להוציא כרטיס או טלפון חכם

גילת לווינים / צלם: תמר מצפי / צילום: תמר מצפי

לקראת אקזיט של 2 מיליארד שקל? מניית גילת לוויינים זינקה על רקע מגעים לרכישתה

גם מניית מבטח שמיר, בעלת המניות השנייה בגודלה בגילת, זינקה היום בבורסה ● בעלת המניות הגדולה בגילת היא קרן פימי בראשותו של ישי דוידי, המחזיקה ב-34.1% מהון המניות

החלטות גירושים / צילום: שאטרסטוק

האם נטילת כדורים פסיכיאטריים יכולה להביא לביטול הסכם גירושים?

אישה שחתמה על הסכם גירושים השולל ממנה את מרבית הרכוש שהיה לה ולבעלה במהלך הנישואים, עתרה לביה"ד הרבני בבקשה לבטל את ההסכם, בטענה כי חתמה עליו תחת השפעת כדורים פסיכיאטריים ● ביה"ד הרבני הגדול אכן ביטל את ההסכם - אבל מסיבה אחרת לגמרי

מטוס התובלה של אל על  / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

קרטל המטענים: ביהמ"ש אישר ניהול תביעה ייצוגית נגד אל על ו-3 חברות תעופה

עמותת "הצלחה" טענה כי תיאום מחירים בין אל על, בריטיש איירוויז, לופטהנזה וסוויס גרמו לנזקים של כ-613 מיליון שקל