גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריטניה מצביעה: תורים נרשמים בבחירות המכריעות של העשור

עד כמה ישפיעו הבחירות על עתיד הברקזיט ועל הליש"ט, מיהם המועמדים המובילים שמתמודדים, ומה חוזים הסקרים? ● "גלובס" מציג שורת שאלות ותשובות לגבי הבחירות

בוריס ג'ונסון בעצרת של המפלגה השמרנית אמש. האם ייבחר לכהונה נוספת? / צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון בעצרת של המפלגה השמרנית אמש. האם ייבחר לכהונה נוספת? / צילום: רויטרס

עדכון 16:35 - כלי התקשורת בבריטניה מדווחים מהבוקר על תופעה שכמעט ולא נצפתה בסבבי הבחירות הקודמים - תורים לקלפיות. אתרי העיתונים דיווחו כי תורים נרשמו בשעות הבוקר בעיקר באזורים בלונדון ובערים אוניברסיטאיות, וכי חלק מהנוכחים אמרו כי מדובר ב"הזדמנות אחרונה" לנסות ולבטל את הפרישה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט"). ברשתות החברתיות עלו מאות תצלומים של תורים שונים בקלפיות ברחבי המדינה, גם בשעות אלו. יום הבחירות בבריטניה אינו יום שבתון, והעבודה מתנהלת כרגיל. לבחירות קדמו קמפיינים הקוראים לתושבי בריטניה להצביע, ובמיוחד לדור הצעיר שהצביע בשיעורים נמוכים יחסית במשאל העם על הפרישה מהאיחוד האירופי.

כלי התקשורת דיווחו כי הבחירות מתנהלות כסדרן, וכי מלבד מקרה שבו פוצץ חפץ חשוד ליד קלפי לא נרשמו תקריות מיוחדות. כל המועמדים המובילים הצביעו והצטלמו בדרכם לקלפי, וראש הממשלה ומנהיג השמרנים בוריס ג'ונסון חרג ממנהג רב שנים, ולא הצביע במחוז הבחירה שאותו הוא מייצג, אלא בזה הסמוך למעונו ב"דאונינג 10".

במחוז הבחירה של ג'ונסון, אוקסברידג' ודרום-רואיסליפ באזור לונדון רבתי, שנחשב למעוז שמרני, מנהלת האופוזיציה קמפיין בניסיון לדאוג שלא ייבחר לפרלמנט. בבחירות הקודמות, זכה ג'ונסון ברוב של כ-5,000 קולות בלבד. המועמד נגדו הוא עלי מילאני, ממוצא איראני. ג'ונסון יצא מוקדם בבוקר למצלמות, העניק חיבוק ונשיקה מול המצלמות לכלבו דילין, ואז הלך להצביע. לא רחוק משם, באיזלינגטון-צפון אותה הוא מייצג כבר כמה עשורים, הצביע ג'רמי קורבין מנהיג ה"לייבור", מלווה באשתו.

09:13 - בריטניה הולכת היום (ה') לבחירות כלליות, הראשונות המתקיימות בדצמבר מזה קרוב ל-100 שנה, שהעיתונים הגדירו כ"גורליות ביותר" מאז מלחמת העולם השנייה. על הפרק: הפרישה מהאיחוד האירופי ומצב מערכת הבריאות הציבורית במדינה, שהיו שני הנושאים המרכזיים בקמפיין הקצר שעבר מאז שהוכרזו הבחירות בסוף אוקטובר. ה"לייבור" שבאופוזיציה הציגו את "המצע הרדיקלי ביותר אי פעם" - 83 מיליארד ליש"ט שיוקדשו להלאמת חברות ולנושאים חברתיים-כלכליים; השמרנים שבשלטון הבטיחו לבצע את הפרישה מהאיחוד האירופי כבר בינואר הקרוב, במקום משאלי עם נוספים בסוגיה. 30% מהציבור חושבים שמנהיג ה"לייבור" ג'רמי קורבין אנטישמי, 30% חושבים שמנהיג השמרנים בוריס ג'ונסון "גזען" - אבל אחד מהם יקבל המנדט להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה. "גלובס" מציג שורת שאלות ותשובות לגבי הבחירות.

כיצד יתנהלו הבחירות?

הקלפיות ייפתחו היום (ה') בשבע בבוקר וייסגרו בעשר בלילה שעון בריטניה (חצות בישראל). 46 מיליון בעלי זכות בחירה - כל אזרח מעל גיל 18 שנרשם מראש - יוכלו להצביע. שיעור ההצבעה בבחירות הקודמות עמד על כ-69%, למרות שיום הבחירות במדינה אינו יום שבתון. משמעות הבחירות האזוריות היא שבכל אחד מ-650 מחוזות הבחירה בבריטניה נבחר מועמד המפלגה שקיבל הכי הרבה קולות, והוא מייצג המחוז מטעם המפלגה בפרלמנט, שבו 650 מושבים.

מיהם ראשי המפלגות?

בוריס ג'ונסון עומד בראש המפלגה השמרנית מיולי האחרון, ומכהן כראש ממשלת בריטניה. הוא הוביל את הקמפיין של המפלגה השמרנית תחת הכותרת "לבצע את הברקזיט"; ג'רמי קורבין עומד בראש מפלגת ה"לייבור" ומוביל אותה זו הפעם השנייה בבחירות כלליות. הוא נחשב למנהיג שנוי במחלוקת, מי שצמח באגף השמאלי של המפלגה, ורבים מתומכיה הוותיקים ממתינים שיוחלף. מנהיגת ה"ליברל-דמוקרטים" היא ג'ו סווינסון, ומפלגה נוספת שצפויה להיבחר לפרלמנט הקרוב היא המפלגה הלאומית של סקוטלנד, בראשות ניקולה סטרג'ן. נייג'ל פאראג', אחד מאדריכלי קמפיין העזיבה של בריטניה במשאל העם ביוני 2016 עומד בראש מפלגת "ברקזיט".

מה אומרים הסקרים האחרונים?

הסקר המקיף האחרון, של חברת YouGov, פורסם שלשום ומתבסס על ראיונות עם כ-10,000 בוחרים. הוא חוזה ניצחון לשמרנים, אבל בהיקף נמוך מזה שחזה לפני כשבועיים. הוא חוזה רוב של 28 מושבים בלבד לשמרנים בבחירות ומציין כי במקומות רבים הפערים שבהם הובילו הנציגים שלהם הצטמצמו. האפשרות שהפרלמנט הבא יהיה כזה שבו אין לאף מפלגה רוב מוחלט, כמו הפרלמנט הנוכחי, היא עדיין אפשרית ואף נמצאת בטווח הטעות הסטטיסטית. תוצאות הסקר מסייעות לקמפיין ה"גוועלד" שבו פתחה המפלגה השמרנית בימים האחרונים, בו היא טוענת כי למרות שהסקרים חוזים לה ניצחון, "תמונת המצב האמיתית היא שמדובר בקרב צמוד". ג'ונסון חזר על הטענה הזו ביממה האחרונה בשלל ראיונות.

מהי ה"הצבעה טקטית" לה קוראים המתנגדים ל"ברקזיט"?

לקראת הבחירות הנוכחיות, חישבו ארגונים כי אם האופוזיציה תתאחד בכמה מחוזות בחירה שבהם המועמדים השמרנים אינם מובילים בפער גדול, אפשר יהיה "לגנוב" את המושב מהם. במיוחד פעילים בכך המתנגדים ל"ברקזיט", שרואים בבחירות הללו את ההזדמנות האחרונה ליזום משאל עם נוסף בנושא, כפי שמבטיחים ה"לייבור" וה"ליברל-דמוקרטים". ברשתות החברתיות נפוצו בימים האחרונים מחוזות הבחירה הללו, ומועמדים "ליברל-דמוקרטים" קראו לתומכיהם להצביע בעד ה"לייבור" - ולהפך - במטרה למקסם את השפעת קולות האופוזיציה. במקביל, השמרנים חוששים מזליגת קולות קריטיים בכמה מחוזות חשובים למפלגת ה"ברקזיט" של פאראג'.

מה ההשפעה על ה"ברקזיט"?

ה"ברקזיט" עומד במרכז הבחירות הללו, שלוש וחצי שנים אחרי שתושבי הממלכה החליטו במשאל עם לפרוש מהאיחוד האירופי. ג'ונסון יזם את בחירות הבזק כדי להשיג רוב בפרלמנט לתוכנית הפרישה שגיבש עם האיחוד. אם יזכה לרוב כזה, ניתן יהיה לצפות שיחל כבר בימים הקרובים בהליך אישורו. אם ההסכם יאושר, בריטניה תוכל לפרוש לכל המאוחר ב-31 בינואר 2020, ואולי אף לפני. ג'ונסון הבטיח "מתנת חג מולד" לבוחרים אם השמרנים יישמרו על השלטון. ה"לייבור", מנגד, מעוניינים לגבש הסכם חדש עם האיחוד ולהביא אותו למשאל עם שני.

מה ההשפעה על הליש"ט?

על הרקע הדיווחים כי המפלגה השמרנית בדרך לניצחון שיאפשר את ביצוע הברקזיט, עלתה הליש"ט לשיא של 22 חודשים מול האירו בשבוע האחרון. התוכניות המרחיקות-לכת של הלייבור מבחינה כלכלית, הכוללות הגדלה אסטרונומית של הגירעון והלאמת מגזרים שלמים, מפחידות את השווקים. בנוסף, בחירה בשמרנים מספקת ודאות מסוימת כי הפרישה מהאיחוד האירופי עומדת להתבצע. ברקע נמצאת העובדה כי בשלב הראשון, הפרישה תהיה סמלית בלבד, וכל הסחר בין האיחוד לבריטניה ימשיך להתנהל כרגיל - בלי מכסים ובלי מסים - לאורך תקופת הסתגלות שאורכה אינו ידוע, אולם היא תימשך שנה לפחות.

מתי יהיו התוצאות?

תוצאות מדגמים צפויות להתפרסם מיד אחרי סגירת הקלפיות בחצות. המדגמים נחשבים למדויקים יחסית. תוצאות אמת צפויות להתחיל לזרום כבר בשעות הקטנות של הלילה. התוצאות המלאות יוכרזו עד מחר (שישי) בערב.

עוד כתבות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"