גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההשעייה הרוסית הגדולה מאירועי ספורט בגלל סמים - פחות מהותית ממה שנראה

על פניו זה נשמע דרמטי - רוסיה לא תוכל להשתתף או לארח אירועי ספורט גדולים בשנים הקרובות ● הלכה למעשה, היא לא תכננה לארח אף טורניר גדול שעלול להיפגע ● בנוסף, הנוכחות של הספורטאים הרוסים בולטת - גם בלי דגל

צמד שחקני קרלינג רוסיים עם חולצות "אתלטים אולימפיים מרוסיה" באולימפיאדת החורף ב־2018 /צילום:  Shutterstock
צמד שחקני קרלינג רוסיים עם חולצות "אתלטים אולימפיים מרוסיה" באולימפיאדת החורף ב־2018 /צילום: Shutterstock

הכותרות על השעיית רוסיה לארבע שנים מהשתתפות במשחקים האולימפיים ומטורנירי ספורט בינלאומיים גדולים, ובהם מונדיאל 2022 - הן דרמטיות. סמים הרי תמיד היו בספורט, אבל הטלת עונש כל כך חמור, למדינה כל כך גדולה ומשמעותית בספורט, היא עניין אחר. אם מוסיפים לאיסור של WADA (הסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט) את העובדה שרוסיה לא תוכל לארח בארבע השנים הקרובות אירועי ספורט בינלאומיים גדולים, וגם לא תוכל להתמודד בתקופת הזמן הזו על אירוח עתידי של אירועים - המשמעות עשויה להיות בידוד ארוך שנים.

אבל למען האמת, זה הרבה פחות דרמטי מזה. זה מוכיח בעיקר את המוסר הכפול שבו פועל עולם הספורט, שכביכול מאמץ בחום את חוסר הסובלנות לענייני סמים.

קודם כל, לרוסיה יש אפשרות לערער תוך 21 יום לבית המשפט העליון לספורט ללוזאן (CAS). בנוסף, יש לא מעט פתחים ופרצות שהופכים את ההשעיה להרבה פחות הרמטית מכפי שאפשר לחשוב.

קודם כל, הניסוח של ההרחקה מדבר באופן ספציפי על "איסור להשמעת ההמנון הרוסי והנפת הדגל של רוסיה במהלך המשחקים". במלים אחרות, ספורטאים רוסים, שיוכיחו כי לא היו חלק ממנגנון הסימום וההסתרה שהתנהל בעשור האחרון על ידי הרשויות של המדינה - יוכלו להתחרות במשחקים.

זה אולי לא נעים להיות חסר שייכות פורמלית. אבל ספורטאים פחות מוטרדים מהדגל שמתנפנף להם מעל הראש, כל עוד ניתנת להם הזכות לממש את הקריירה המקצועית שלהם. זה כבר קרה בעבר ולא מנע מספורטאים רוסים להתחרות.

השתתפות רוסית גדולה למרות האיסור

איסור ההשתתפות על רוסיה בשל אותה פרשת סימום היה קיים גם במשחקי החורף האולימפיים בפיונגצ'אנג ב-2018. גם אז לא נוגן ההמנון והספורטאים הרוסים הורשו להתחרות תחת דגל חמש הטבעות הנייטרלי של הוועד האולימפי. המשלחת לא כונתה רוסיה, אלא "אתלטים אולימפיים מרוסיה", מה שלא מנע מהרוסים להציב משלחת גדולה - 168 ספורטאים, שסיימה את התחרויות עם 17 מדליות.

הם קיבלו אז את כל הגיבוי הנדרש מהממשלה הרוסית. הנשיא ולדימיר פוטין הגיע להצטלם עם המשלחת לפני צאתה למשחקים, והרוסים ניצלו באופן לא מפתיע את מרחב הפעולה והופיעו בטקס הפתיחה עם משלחת שלא משאירה מקום לדמיון גם ללא דגל - לבושים בגדים בצבעי לבן, אדום כחול.

גם כעת הם יוכלו להגיע, והם יגיעו, למשחקי טוקיו 2020, שוב תחת דגל אולימפי נייטרלי. הפעם הכינוי שיינתן לספורטאים האולימפיים מרוסיה יהיה כללי יותר ולא יכיל את השם של המדינה ויהיו בו ספורטאים חסרי שייכות ממדינות נוספות, למשל ספורטאים מאיראן.

בימים האחרונים נשמעים קולות מצד ספורטאים רוסים, שמתכוונים להחרים את המשחקים במחאה על העוול שנעשה לטענתם. למשל, נבחרת האיגרוף האולימפית הרוסית הצהירה כי אם לא יתנפנף דגל רוסיה לצד הנבחרת, הם לא יגיעו להתמודד בטוקיו כספורטאים ללא שייכות.

עם זאת, הרוב המוחלט של הספורטאים יממשו את זכותם להתחרות. זו הבמה הגדולה ביותר. משחקי טוקיו 2020 קרובים מדי בשביל מי שעשה את כל ההכנות. חצי שנה לפני המשחקים, הרוב הגדול של הספורטאים כבר יודעים שהם "בפנים", ששלוש שנים וחצי של הכנות הגיעו סופסוף לקיצן. אף אחד לא ימנע מעצמו את השתתפות בחגיגה, באפשרות לזכות במדליה ובחוויה של פעם בחיים, רגע לפני שהגיעו הבאר. עבור חלק גדול מהם תהיה זו הזדמנות ראשונה וגם אחרונה להופיע במשחקים אולימפיים.

עניין נוסף שמרכז את תשומת הלב התקשורתית עוסק בנבחרת הכדורגל של רוסיה והאיסור על השתתפותה באירועים בינלאומיים ובכלל זה במונדיאל 2022 בקטאר. גם כאן ייתכן שהכותרות מעט גדולות מהמציאות.

מנגנון הענישה לפי הקוד הבינלאומי של הסוכנות למניעת סימום מתייחס להשעיה מ"אירועי ספורט גדולים". המינוח הזה לא תופס את האירועים שמשוחקים תחת התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א. הרוסים צריכים, למשל, לעבור את מוקדמות המונדיאל במסגרת האירופית של אופ"א. אם תעפיל למונדיאל ב-2022, הכדור יעבור לפיפ"א שמארגנת את המונדיאל. במקרה כזה, מאחר שכבר מדובר ב"אירוע ספורט גדול", לפי הקוד של הוועדה למניעת סימום, כדי לעמוד בתנאי האיסור יידרשו הרוסים ככל הנראה להעמיד נבחרת ללא דגל ושבמשחקיה בטורניר לא יושמע ההמנון.

האם במקרה כזה יחליטו שחקני נבחרת רוסיה שאין בכוונתם להופיע בבמה הגדולה של הכדורגל? האם ממשלת רוסיה תוותר על האפשרות להופיע? כנראה שלא. אפשר לחשוב על פתרונות יצירתיים שיגיעו מלמעלה - המנון בחדר ההלבשה וסממני לבוש, שיאפשרו לכל מי שיראה את המשחקים להבין מאיפה מגיעה הנבחרת.

לגבי טורניר יורו 2020 - אין לרוסיה שום בעיה. זהו טורניר של אופ"א. במקרה הזה אין שום משמעות לכך שגמר היורו האחרון בין פורטוגל לצרפת נצפה על ידי 600 מיליון צופי טלוויזיה ברחבי העולם, והוא נחשב לאחד מאירוע הספורט הנצפים והגדולים בעולם.

אין סכנה לאירועים עתידיים

ומה לגבי האיסור על אירוח אירועים בינלאומיים גדולים? גם כאן המרחק בין הכותרות לבין המציאות גדול. ראשית, רוסיה הגיעה ליום הדין אחרי ש"עשתה את שלה". היא אירחה לאחרונה שני אירועי ענק - משחקי החורף האולימפיים ב-2014 בסוצ'י ומונדיאל ב-2018. היא אירחה ב-2013 את אליפות העולם באתלטיקה ואליפות העולם בשחייה ב-2025, שאותה תארח בקאזאן כבר תיערך מחוץ לתקופת ההשעיה.

המשחקים האולימפיים של 2024 כבר ניתנו לפאריז ומשחקי 2028 ללוס אנג'לס, אז האיסור היחיד המשמעותי שאפשרי הוא מניעת אירוח משחקי 2032, ואלו גם ככה לא הוגדרו על ידי הרוסים כאירוע שהם בונים עליו.

לגבי אירועי ספורט גדולים שכבר יש לרוסים ביד? אם נתעלם לרגע מאירועים, כמו תחרויות שחייה בינלאומיות ואליפויות יבשתיות בשחייה, שאמורות להיערך בקאזאן בשנים הקרובות, ונתמקד ב"מגה אירועים" - אז יש שניים כאלו.

ב-2020 תארח סנט פטרסבורג שני משחקים משלב הבתים בטורניר היורו בכדורגל ובנוסף עוד משחק אחד משלב רבע הגמר. האירוח כבר ניתן ונחתם, ובכל מקרה כאמור הטורניר הוא של אופ"א ואינו נכלל ברשימת ה"אירועים הגדולים" שחל לגביהם איסור. נבחרת רוסיה תופיע כמובן בטורניר.

וכך גם האירוח של סנט פטרסבורג שקיבלה את גמר ליגת האלופות בשנת 2021 - גם הוא כבר נחתם, ואין לגביו כל מגבלה. אז מה אם גמר ליגת האלופות נחשב לאחד מהאירועים הגדולים של עולם הספורט.

סיפור קטן על צביעות גדולה

המוסר הכפול של גופי הספורט ביחס לסמים מראה בדיוק את היחס לבעיה. כלפי חוץ כולם מדברים על אפס סובלנות, אבל פנימה מעדיפים שלא לנבור עמוק ומשאירים הרבה חורים פתוחים וחוסר האחדה. לעתים מה שאסור כאן בהקשר של סמים, מותר במקום אחר. גם ההיסטוריה הראתה איך ארגוני הספורט שמדברים על אפס סובלנות היו שותפים למעשי הסתרה של ספורטאים, תוך ידיעה כי גילויים וחשיפות יגררו נזקים כלכליים שלא יקומו מהם.

הנה סיפור קצר: לפני כמה שנים חזר ספורטאי ישראלי בכיר מתקופה באחת מהליגות הגדולות והיוקרתיות מאוד בחו"ל. עוד לפני הנחיתה בארץ הוא הונחה על ידי גורמי מקצוע להפסיק לקחת חומר מסוים, בונה שריר, שהיה רשאי לקחת בליגה שבה הוא שהה. החומר הזה, כך הובהר לו, למרות שמדובר באתו ענף ספורט, נחשב כסם אסור באזור הזה של העולם. 

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?