גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת המשפט קבעה: טראמפ אשם ב"עבירות ופשעים חמורים"

כל 23 הצירים הדמוקרטים הצביעו בעד; כל 17 הצירים הרפובליקאים הצביעו נגד ● השלב הבא: אישור סעיפי האישום במליאת בית הנבחרים, קרוב לוודאי לפני סוף השנה ● הסנאט ידון בכתב האישום בינואר, ואין כמעט ספק שטראמפ יצא זכאי

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

ועדת המשפט של בית הנבחרים אישרה הערב (ו') את שני סעיפי האישום נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לאחר מושב מרתוני שהיה טעון התכתשויות והטחת עלבונות אישיים. בשידורים חיים בערוצי החדשות בכבלים היה אפשר להבחין בעליל בטינה ובתסכול שבאו לידי ביטוי בפנים הזעומים של המחוקקים.

כל 23 הצירים הדמוקרטים הצביעו בעד; כל 17 הצירים הרפובליקאים הצביעו נגד. וכך, ועדת המשפט קבעה כי טראמפ אשם ב"עבירות ופשעים חמורים" - לשון חוקת ארה"ב - ולפיכך הוא אינו ראוי לשמש כנשיא ארה"ב. מליאת בית הנבחרים צפויה לסמוך ידה על החלטת בית הנבחרים.

טראמפ יהיה הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שמורשתו תוכתם באימפיצ'מנט. קדמו לו אנדרו ג'ונסון, הנשיא ה-17, וביל קלינטון, הנשיא ה-42. בית הנבחרים החל הליכי אימפיצ'מנט נגד ריצ'ארד ניקסון, הנשיא ה-37, אך הוא התפטר לפני סיום ההליכים.

ואלה שני סעיפי האישום נגד טראמפ שאישרה הוועדה:

● סעיף האישום הראשון טוען שהנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה כי טראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר על-ידי הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במרוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

● סעיף האישום השני טוען כי הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר - אך לא רק - על סירובו של טראמפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.

לאחר שמליאת בית הנבחרים תאשר את החלטתה של ועדת המשפט, קרוב לוודאי לפני סוף השנה, ידון הסנאט בכתב האישום בינואר 2020. גם פה התוצאה כבר חרוטה בסלע. הרוב הרפבוליקאי בסנאט יזכה את טראמפ משני סעיפי האישום נגדו - אך לא לפני שהכבסים המלוכלכים של ממשלו ייפרשו לפני העולם, במיוחד אם הסנאטורים הרפובליקאים ייענו לדרישת הנשיא ויזמינו עדים לשימועים.

טראמפ שואף להפוך את משפטו בסנאט למשפט פומבי של הדמוקרטים. הוא דורש להזמין לעדות את ג'ו ביידן; את בנו האנטר, שהיה, כאמור, דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה במהלך חלק מכהונת אביו כסגן נשיא; את ננסי פלוסי, יו"רית בית הנבחרים; את אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין; ואת ג'רולד נאדלר. הנשיא מקווה שעדויות של הביידנים יחשפו את מה שהוא מכנה "פעילותם המושחתת" באוקראינה ויצדיקו את מאמציו להניע את נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי, להכריז על חקירה פומבית נגדם.

צריך להדגיש מדוע ביידן הוא סכנה קיומית לטראמפ, ומדוע הנשיא משתדל כל כך להשחיר את פניו לפני הבחירות. ביידן, המתמודד המוביל במרוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, פופולרי מאוד בקרב בעלי הצווארון הכחול שטראמפ הצליח למשוך ב-2016. מצביעים אלה העבירו מדינות כפנסילווניה ומישיגן למחנה של טראמפ בבחירות הקודמות. סקרים מראים כי מצביעים אלה יעדיפו את ביידן על טראמפ ב-2020.

אבל, כמובן, החלטה של הרפובליקאים בסנאט להזמין את ביידן ועדים אחרים תקנה זכות זו גם לדמוקרטים, ואלה יזמינו לעדות כמה מבכירי הממשל, לרבות מיק מולווייני, הראש בפועל של מטה הבית הלבן, שהודה בפומבי, במסיבת עיתונאים, כי טראמפ אכן הציע עסקת תן-קח לזלנסקי: תן הצהרה פומבית על חקירה נגד הביידנים - קח סיוע צבאי שהקונגרס אישר אך הבית הלבן מעכב. הדמוקרטים צפויים להזמין לעדות גם את שר החוץ, מייק פומפיאו; את סגן הנשיא, מייק פנס; ואת ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, שטראמפ העיף אותו מהבית הלבן. העדים מטעם הדמוקרטים, שיעידו כמובן בשבועה, עלולים לפתוח תיבת פנדורה שתוכנה עלול לגרום נזק כבד לממשל טראמפ.

ההצבעה עמדה להתקיים אמש, קרוב לחצות, אך יו"ר ועדת המשפט, הציר הדמוקרטי ג'רולד נאדלר, החליט לדחותה. ההחלטה הציתה התקף זעם של הצירים הרפובליקאים, שכינו את התנהלות הוועדה "משפט שדה". הם טענו כי הדמוקרטים חששו ממיעוט צופים בשעה כה מאוחרת והחליטו לדחות את ההצבעה לבוקר יום המחרת כדי להגדיל את חשיפתה התקשורתית של ההצבעה.

במהלך כל ישיבות הוועדה ניסו הצירים הרפובליקאים לנעוץ מקלות בגלגלי האימפיצ'מנט בהצעות לסדר היום ובדרישות להכניס שינויים בנוסח סעיפי האישום, אך היה ברור להם - ולציבור האמריקאי - שהתוצאה כבר חרוטה בסלע. הרפובליקאים הם סיעת המיעוט בבית הנבחרים, וכל מאמציהם לעצור את תהליך האימפיצ'מנט נדונו לכשלון.

אבל הידיעה על המפלה שצפויה להם בסוף הדרך לא הפריעה לרפובליקאים להכפיש עד כמה שאפשר את ביידן בפרט ואת הדמוקרטים בכלל - וגם הדמוקרטים לא טמנו ידם בצלחת. "הרפובליקאים מעלים בזכרוני את יהודה איש קריות", אמר הציר הדמוקרטי סדריק ריצ'מונד. "הוא מכר את ישו תמורת 30 כיכרות כסף. הצד שכנגד (הרפובליקאים) מוכנים למכור את העם האמריקאי תמורת 30 ציוצים חיובים מטראמפ שיסייעו למסע הבחירות שלהם".

הציר הרפובליקאי מאט גץ הציע תיקון לסעיף האישום הראשון: אזכור שמו של האנטר ביידן וקשריו עם אוקראינה. הוא דיבר באריכות על מאבקו של ביידן הבן בסמים ואפילו ציטט באריכות מתוך כתבה ב"ניו יורקר" על מקטרת לעישון סמים שנמצאה במכונית שהוא שכר מ"הרץ" (לא נמצאו כל ראיו שהמקטרת הייתה שייכת לו - ר.ד.). 

"קשה לי להאמין שחברת בוריסמה שכרה את שירותי האנטר ביידן כדי לפתור את הבעיות הבינלאומיות שלה, בעוד שביידן הבן לא הצליח לפתור את בעיותיו עם חברת הרץ", אמר גץ.

הדברים הניעו את הציר הדמוקרטי הנק ג'ונסון לצאת בהכרזה הבאה: "תראו מי שמדבר... אני יודע שאם אותי היו תופסים בנהיגה בעודי שיכור, לא הייתי מאשים אחרים בקשר לסמים" (גץ אכן נעצר בחשד לנהיגה תחת השפעת אלכוהול). גץ השפיל את מבטו ולא הגיב.

בסופו של דבר, הנאומים חוצבי הלהבות של המחוקקים הרפובליקאים נגד "העוול" שנגרם לנשיא נועדו בראש ובראשונה לצופה אחד - דונלד טראמפ. מילת שבח מהבית הלבן למחוקקים הרפובליקאים רק תחזק את תמיכת הבייס של הנשיא בצירים הנאמנים. ואכן, ציוץ של טראמפ, שעלה בשעת בוקר מוקדמת, ענה על הציפיות: "הצירים הרפובליקאים בבית הנבחרים היו פנטסטיים אתמול... האחדות והגאונות של הלוחמים הרפובליקאים, כל אחד מהם, הייתה מחזה נהדר. לדמוקרטים לא היה מענה, והם פשוט נמלטו".

עוד כתבות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס