יזם הבלוקצ'יין ערן אייל הודה בהונאה בגיוס של 42 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי

מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ Shopin הודה באישומי התובעת הכללית בניו יורק, לאחר שהואשם גם על ידי רשות ני"ע האמריקאית כי הונה מאות משקיעים ב-ICO לפני כשנתיים • בית המשפט הורה לאייל להשיב כמיליון דולר למשקיעים - וגזר דינו ייקבע בפברואר

ערן אייל, מייסד ומנכ"ל Shopin / צילום: אתר Shopin
ערן אייל, מייסד ומנכ"ל Shopin / צילום: אתר Shopin

ערן אייל, מנכ"ל ומייסד סטארט-אפ הבלוקצ'יין האמריקאי Shopin, הודה ביום רביעי האחרון בבית המשפט בברוקלין שבניו יורק באישומים חמורים על הונאה בניירות ערך, שהוגשו נגדו על-ידי התביעה הכללית של מדינת ניו יורק. ל"גלובס" נודע כי בית המשפט בברוקלין צפוי לקבוע ב-24 בפברואר את גזר דינו של אייל, תושב ניו יורק בעל אזרחות ישראלית ודרום-אפריקאית.

נוסף על האישומים הקשורים ל-Shopin, הודה אייל בן ה-44 בשני סעיפי אישום של הונאה הקשורים לשתי חברות קודמות שלו, Passo Sync Inc ו-Springleap Inc.

משרד התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, הודיע ביום חמישי כי אייל הסכים להתפטר מתפקידו כמנכ"ל Shopin, וכי בית המשפט הורה לו לשחרר החזקות של מטבעות דיגיטליים בשווי 450 אלף דולר הקשורים ל-Shopin וגם להשיב סכום של 600 אלף דולר למשקיעים בחברת Springleap. נוסף על כך, בית המשפט הוציא נגד אייל צו האוסר עליו לגייס הון ולכהן כמנכ"ל חברה בניו יורק למשך שלוש שנים.

הודאתו של היזם הישראלי נמסרה בבית המשפט ביום רביעי, לאחר שבאותו יום הוגש נגדו כתב אישום גם על-ידי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). כפי שפורסם באתר "גלובס", הרשות טוענת כי אייל הונה מאות משקיעים בהנפקת המטבע הדיגיטלי (ICO) שביצע לפני כשנתיים, כשגייס מהם סכום של 42.5 מיליון דולר. זאת, לאחר שהציג בפניהם מצגי-שווא שלפיהם לסטארט-אפ שלו הייתה שותפות עסקית עם אתרי קמעונות גדולים בארה"ב ועם יזם בלוקצ'יין מוכר מעמק הסיליקון.

על-פי התביעה, גיוס ההשקעות בעבור Shopin התבצע בין אוגוסט 2017 לאפריל 2018, ובמסגרתו נעשתה "מכירה מוקדמת" של מטבעות דיגיטליים למשקיעים בעלי הון, ולאחר מכן הנפקת מטבע דיגיטלי (ICO) לציבור הרחב. כתב התביעה של ה-SEC, שהוגש בבית משפט במנהטן, מאשים את אייל ואת הסטארט-אפ Shopin בעבירה על חוקי ניירות ערך הפדרליים. לטענת ה-SEC, המיזם Shopin של אייל פעל באמצעות חברת UnitedData Inc. ל"גלובס" נודע כי מנהלים נוספים בחברה נחקרו על ידי ה-SEC, והרשות צפויה להגיש כתבי אישום נגד כמה מהם.

שימוש בכספי המשקיעים להוצאות פרטיות

בתביעה נגד אייל והסטארט-אפ Shopin, רשות ניירות ערך האמריקאית טוענת כי אייל הציג בפני המשקיעים שרכשו את המטבעות הדיגיטליים ב-ICO מצגי-שווא, שלפיהם הכספים שהשקיעו מיועדים לפיתוח פלטפורמת בלוקצ'יין. על-פי אותם מצגים, הפלטפורמה הייתה אמורה לייצר בעבור המשתמשים בה "פרופיל רוכש אוניברסלי", שיעקוב אחרי עסקות של לקוחות ברחבי אתרי קמעונות באינטרנט וימליץ להם על מוצרים לרכישה בהתאם להעדפות שלהם. 

עוד טוענת ה-SEC בתביעה כי אייל שיקר למשקיעים, כשהצהיר כי פלטפורמת Shopin נבחנה בהצלחה באמצעות אתרי הקמעונות האמריקאים Bed Bath & Beyond ו-Ermenegildo Zegna, וכשסיפר כי Shopin קיבלה תשלומים חודשיים קבועים מכמה אתרי קמעונות, שהיו לכאורה שותפיה למיזם. כמו כן, לטענת ה-SEC, הציגה Shopin באתר שלה באופן שקרי את שמו של יזם בלוקצ'יין ידוע מעמק הסיליקון כאחד מיועצי הפרויקט, עד שלאחר כמה חודשים דרש אותו יזם להסיר את שמו מהאתר. הרשות לא ציינה בהודעתה את שם היזם.

בתוך כך, על-פי כתב התביעה נגדו, אייל עשה שימוש בחלק מכספי המשקיעים ב-ICO לצורך תשלום על הוצאות פרטיות שלו, ובתוכם לפחות חצי מיליון דולר שהוציא על השכרת נכס, קניות פרטיות, תשלומים על בילויים פרטיים ואפילו על שירותי אתר היכרויות (דייטינג).

בהודעה על הרשעתו של ערן אייל, מסרה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישיה ג'יימס: "המשרד שלי לא יאפשר לפושעי צווארון לבן להתחמק מהתוכניות שלהם להונאת קורבנות תמימים, לא משנה כמה הן מורכבות. אדם אחד זה הקים חברה אחרי חברה אחרי חברה, רק כדי להונות משקיעים במאות אלפי דולרים. באמצעות ניסויי מוצרים מזויפים וחוזים שאינם קיימים עם קמעונאים גדולים, הוא הצליח לפתות קורבנות להשקיע במיזמי הטכנולוגיה שלו, כולל מטבע קריפטוגרפי משלו. אנו נשתמש בכל משאב זמין העומד לרשותנו כדי לרדוף אחרי כל מי שמנסה לנצל את המערכת ולעשות בה מניפולציה, כי איש אינו מעל החוק".

בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח בשבוע שעבר כי עורך דינם של אייל והחברה לא השיב עד כה לבקשה להגיב על הודעת התביעה.

ההודעה על תביעתה של הרשות נגד Shopin וערן אייל נמסרה יום לאחר שיו"ר ה-SEC, ג'יי קלייטון, אמר בוועדה של הסנאט האמריקאי כי הרשות מקדישה משאבים משמעותיים לתחום של נכסים דיגיטליים, מתוך כוונה לעודד חדשנות וגם להגן על המשקיעים בתחום. באפריל 2019 פרסמה SEC אזהרה למשקיעים, שבה הזהירה את הציבור מפני גיוסי הון באמצעות הנפקות מטבע דיגיטלי הנעשות ללא אישורה ופיקוחה של הרשות. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.