דיירים תובעים את שכנם: הוא גם "סרבן" תמ”א וגם דורש מהקבלן שנבחר לפרויקט דמי תיווך שכלל לא מגיעים לו

תשעה דיירים בבניין בצפון ת"א הגישו תביעה נגד שכנם בטענה כי הוא מסרב לקדם פרויקט חיזוק לבניין, תוך "סחיטה" לדבריהם של היזם, הן בהגדלת השטח שיקבל והן בדרישתו לקבל ממנו דמי תיווך • השכן בתגובה: "אני רוצה שהתוכנית תהיה שוויונית"

דייר סרבן / צילום: אולנה יעקבצ'וק, שאטרסטוק
דייר סרבן / צילום: אולנה יעקבצ'וק, שאטרסטוק

תשעה דיירים בבניין בצפון תל-אביב הגישו תביעה לא שגרתית למפקחת על המקרקעין נגד שכנם. העילה: השכן, שהוא עורך דין, "סוחט" לדבריהם את הקבלן להעניק לו תוספת שטח מוגזמת. בנוסף, כך הם טוענים, הוא דורש מהקבלן דמי תיווך שלא מגיעים לו, בטענה כי "הביא" אותו לפרויקט. פעולות אלה, לטענתם, מונעות את קידום הפרויקט.

מדובר בבניין בן שלוש קומות ברחוב שטריקר בתל-אביב שנבנה לפני כ-70 שנה. לפי התוכנית שקידמו הדיירים, באמצעות האדריכל גידי בר-אוריין, הבניין ייהרס וייבנה מחדש, לפי תמ"א 2/38. הבניין החדש יהיה בן שבע קומות ויכלול מספר דירות חדשות.

לפי כתב התביעה, לאחר שהגיעו הדיירים להסכמות על רצונם לקדם את הפרויקט, פנה השכן לחברת "יגאל אלמי ושות'". לאחר שזו ערכה בדיקות ראשוניות ומצאה כי ישנה היתכנות כלכלית לביצועו, היא הגישה להם, באמצעות הנתבע, הצעה כספית.

לדברי כתב התביעה, שכנם נמנע מלהגיע לפגישות הדיירים עם החברה היזמית, ולא היה מוכן לחתום על הסכם ההתקשרות מולה. בנוסף, הם טוענים כי הוא דורש מהחברה תגמול על שירותי תיווך, וכן דורש לדירתו החדשה תוספת של 17.12 מ"ר, מעבר לשטחי התמורה במנגנון המוסכם בין הצדדים. "תובענה זו אינה אלא דוגמה מובהקת למקרה הדייר הסרבן אשר מנסה לסחוט את היזם", נכתב בתביעה.

עו"ד זיו גרומן, שהגיש את התביעה בשם הדיירים יחד עם עו"ד שרון סגל, אמר כי "המחוקק הבין שבמדינת היהודים להגיע פה-אחד להסכמה זה דבר בלתי אפשרי. כדי להקל על העניין הוא דיבר על רוב דרוש והגשת תביעה למפקחת על רישום המקרקעין, שיש לה סמכויות כמו בית משפט שלום, כדי שיתמנה כונס נכסים שיכריח את הדייר הסרבן לחתום על ההסכם. השוני הגדול בפרויקט הזה הוא הסיבה לסירוב. כאן לא מדובר ב'אכלו לי שתו לי', אלא במקרה של עורך דין, שהוא גם סרבן וגם מבקש דמי תיווך".

בתגובה, טען השכן הנתבע בפני "גלובס", כי הטענות שהועלו נגדו לא נכונות. "כל מה שעו"ד גרומן אומר הוא לא נכון. אני ניסיתי להגיע לפגישה איתו, וזה לא הולך. אני רוצה להגיד לו שאני לא מתנגד לתוכנית. אני רוצה שהתוכנית תהיה מבוססת על שוויוניות בנוגע לשטחים. זה הכול".