גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תקרת זכוכית" בשמיים: מה מאיים על כך שנמשיך ונקפוץ לחופשות ספונטניות בחו"ל

שוק התעופה בישראל הוא אחד הצומחים בעולם ● קצב הצמיחה בתנועת הנוסעים ממשיך לעלות בגרף ליניארי, כשזו צפויה להסתכם בשנת 2019 ב-24 מיליון נוסעים הלוך ושוב ● נשאלת השאלה האם הקצב זה יימשך, או שהוא ייבלם ע"י תקרת זכוכית שעיקרה בתכנון התשתיות בישראל

תורים בנתב"ג / צילום: Shutterstock
תורים בנתב"ג / צילום: Shutterstock

כ-140 חברות תעופה פועלות בקווים מישראל, מספר חריג ביחס לגודלו של נמל התעופה ושל השוק הישראלי כששיעור ניכר מהן הן חברות הלואו קוסט שהן הנהנות העיקריות מהגידול בתנועת הנוסעים. בשנה הבאה, נתב"ג אף צפוי לעלות מדרגה לקטגוריה של נמלי תעופה גדולים.

2019 גם תסתיים עם מהפך: לפי נתוני רשות שדות התעופה (נכון לסוף נובמבר), חברת התעופה הזרה החזקה בישראל היא וויז אייר. חברת הלואו קוסט ההונגרית, דחקה את טורקיש איירליינס שהתבססה כחברה הזרה החזקה בישראל למקום השני. אחריה מדורגת חברת הלואו קוסט הוותיקה בלוח הטיסות הישראלי, איזי ג'ט הבריטית - שתי חברות הלואו קוסט הללו נהנו מגידול של כ-17% בתנועת הנוסעים בקווים מתל-אביב. ריאנאייר צמחה ב-37% וטראנסאוויה מבית אייר פראנס צמחה בכ-23%. ארבעת החברות יחד תפסו נתח של כ-15% בתנועת הנוסעים. גם חברות הלגאסי (המסורתיות) נהנו מכך שאנחנו טסים יותר: יונייטד איירליינס צמחה ב-12%; טורקיש איירליינס שמפעילה 10 טיסות יומיות לאיסטנבול ממשיכה לגדול בתנועת הנוסעים; דלתא האמריקאית שצמחה ב-32%; ואוסטריאן איירליינס שהגדילה את מספר הנוסעים דרכה ב-30%. עיקר הגידול נובע מיציאות של ישראלים לחו"ל, מספר שעולה על 8.5 מיליון בשנה אבל גם כניסות של תיירים שיגיעו השנה לשיא של 4.5 מיליון - תורמים לפריחה בענף.

גידול בתנועת הנוסעים

שיעור הצמיחה בישראל אל מול הצמיחה הגלובלית שהסתכמה ב-5% בשנה, הוא כמעט כפול - ההערכות הן שהוא יגיע לכ-9%: השמיים הפתוחים, רפורמה שנכנסה לפני 6 שנים, הירידה במחירי הטיסות, שערי המט"ח הנשחקים ושינוי בהרגלי החופשה (טסים יותר, משלבים חופשות ספונטניות) הובילו לגידול בתנועת הנוסעים. ביעדים החדשים שנוספו השנה בטיסות ישירות מתל-אביב, נזכיר את הטיסות הישירות לברזיל ולצ'ילה של החברה הדרום אמריקאית לאטאם, את אל על שפתחה קו ישיר לשיקגו וללאס ווגאס, אייר סיישל בטיסות ישירות לסיישל, אייר רואנדה שנכנסה לישראל ועוד. ב-2020 אל על תתחיל להפעיל קו ישיר לטוקיו, אמריקן איירליינס תחזור לישראל עם טיסות ישירות לדאלאס, ואם הפיילוט של אל על בטיסות הישירות לאוסטרליה יצלח את מבחן הכדאיות - בשנים הקרובות ישראל תהיה על המפה גם ברשימה הטיסות הארוכות ביותר בעולם.

לפי מחקר שביצעה חברת המחקר Oxford Economics עבור ארגון התעופה העולמית IATA בנוגע לשוק בישראל, עולה כי ענף התעופה לרבות התיירים הזרים הפוקדים את ישראל הוביל לתרומה של 5% בתמ"ג. ההערכות של יאט"א הן כי ענף התעופה תרם למשק הישראלי היקף של 16 מיליארד דולר ו-184 אלף משרות ישירות ועקיפות הקשורות בענף (ספקים, עובדים בתחום התיירות, משרות בענף התעופה, מיקור חוץ ועוד). עיקר תנועת המטוסים ועימה תנועת הנוסעים מישראל רוכזו ביעדים באירופה עם כ-7.8 מיליון נוסעים, כמעט 1.4 מיליון נוסעים בקווים לצפון אמריקה שמספרם הולך וגדל. כמעט 100 אלף בתנועה ממדינות אמריקה הדרומית, 690 אלף נוסעים מכיוון רוסיה ו-882 אלף ממדינת אסיה. ביאט"א מעריכים כי עד לשנת 2038 תנועת הנוסעים מישראל ואליה תגיע ל-34.2 מיליון, תוספת של 13 מיליון נוסעים בטווח של 20 שנה. יאט"א מעריכה כי עד לשנת זו תנועת הנוסעים בעולם תכפיל את עצמה מ-4.5 מיליארד נוסעים בשנה כיום. השווקים העיקריים שמהם תגיע אותה צמיחה מצביעה בעיקר אל מדינות אסיה עם תחזית לתוספת של 2.8 מיליארד נוסעים.

גם ישראל מנסה לנגוס מהעוגה הצומחת הזו דרך עידוד של חברות תעופה מסין לפתיחה של קווים ישירים (השנה הצטרפה סצ'ואן איירליינס אל היינאן הסינית בטיסות ישירות מישראל), הכוונת השוק המקומי לצורכי התייר הסיני, בין היתר דרך הנגשת מידע בסינית. עם זאת, את 2019 נסיים עם ביקור של כ-150 אלף סינים בישראל, מספר שיש בו פוטנציאל ממשי לגדול בהתאם לגידול הדרמטי של התיירות היוצאת מסין בזירה העולמית. לפי הערכות יאט"א ב-2023 צפוי להתרחש מהפך ברשימת המדינות שמספקות את תנועת הנוסעים הגדולה בעולם. סין צפויה להזיז את ארה"ב מהמקום הראשון בו היא ניצבת מזה שנים. צמיחה דרמטית אחרת תגיע מכיוון הודו. כיום השוק ההודי ממוקם במקום השישי וב-2022 הוא צפוי לעלות למקום הרביעי ולהתקדם למקום השלישי, על חשבון השוק הבריטי. עד כמה ישראל נהנית מהטרנדים הללו? התיירים הסינים שהגיעו לישראל מהווים רק חצי ממספר התיירים שהגיעו השנה מגרמניה למשל שמספרם עמד על כ-300 אלף תיירים. המדינה שממנה מגיע מספר התיירים הגדול ביותר היא ארה"ב: עד לסוף חודש נובמבר הגיעו יותר מ-925 אלף תיירים מארה"ב, אחריה רוסיה עם 371 אלף תיירים וצרפת ממנה הגיעו כ-350 אלף תיירים. ומה לגבי הודו? אייר אינדיה מפעילה טיסות ישירות בקו (היחיד שעובר מעל שמי סעודיה) לצד אל על. את 2019 נסיים עם כ-62 אלף תיירים מהודו, מספר שיכול וצריך לגדול משמעותית.

אין יד מכוונת

"השוק בישראל משקף את המתרחש במגמה העולמית", אומר מנכ"ל יאט"א ישראל קובי זוסמן. שמדגיש: "כדי להמשיך ולצמוח נדרשת הפנמה מצד הממשלה על חשיבות ענף התעופה המקומי. ישראל היא בסופו של דבר 'אי' תעופתי ויש לכך משמעות. אנחנו רואים מדינות כמו טורקיה או קטאר שם יש תמיכה ברורה של הממשלה בסקטור התעופה שמגיב בצמיחה. התקווה היא שהממשלה הבאה תייצר מדיניות יותר תומכת בתעשייה מתוך הכרה לתרומה הכלכלית של התעופה למשק המקומי". זוסמן סבור ש"ישראל היא לא מדינה קלה לחברות התעופה. יש פה רגולציה מכבידה ומיסוי יקר ומיושן (דוגמת מס סבלים) אין יד מכוונת, ואין מישהו שבוחן את מדיניות התעופה גם מול החברות הישראליות".

ואכן, מי שלא רוכבות על גל הצמיחה של הענף בישראל הן שלוש החברות הישראליות, אל על ארקיע וישראייר. שלושתן תופסות כ-30% מכלל תנועת הנוסעים הבינלאומית. ארקיע וישראייר נאלצו השנה להתמודד עם סגירת שדה דב ועם סגירת נמל התעופה באילת. טיסות הפנים מהמרכז לאילת שפועלות כיום בקו נתב"ג-רמון ספגו ירידה של 30% בביקוש. עבור ארקיע שתופסת 70% מהקווים לאילת מדובר במכה קשה שבעקבותיה נמצאת החברה בהליך התייעלות עמוק. ישראייר מצידה צפויה ב-2020 לעבור לידיים חדשות כשאי. די. בי תשלים את מכירת החברה לכשיימצא הקונה המתאים. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מציין שינוי נוסף שהשפיע על ענף התעופה, שלא רק שינה את התנהלותו בעקבות הכניסה המסיבית של חברות הלואו קוסט אלא שגם מתמודד עם ערוצי שיווק בדמות האתרים הגדולים "שהפכו להיות ערוץ מכירה מרכזי לכרטיסי טיסה. עבור השחקנים הקטנים והמקומיים זה שינוי מאתגר. לצד העובדה שהוא חשף אותנו לתחרות מול שחקני ענק גם במגרש הביתי שלנו, הוא חייב אותנו לאמץ דפוסי חשיבה חדשים. בעשור האחרון נשחקו מחירי הטיסות ב-65% והרווח לנוסע התייצב על כ-6 דולר. הצרכן הורגל לכך שמחיר של 200 דולר לכרטיס טיסה לאירופה הוא מחיר שגרתי. זו מציאות קשוחה שמחייבת את הנהלות החברות לקום מדי בוקר עם מענה לשאלות הישרדותיות". 

משרד התיירות אמנם שב ומציין את התרומה הכלכלית של התיירות לישראל כשלפי ההערכות, כל תייר משאיר בישראל כ-1,400 דולר בממוצע בביקור, אך האם המדינה הפנימה את החשיבות הלאומית כלכלית של ענף התעופה? "השנים הקרובות יאופיינו בישראל בגידול במספר הנוסעים הודות לתחרות ולהיצע החברות אבל זה חייב לבוא ביחד עם הגדלת תשתיות בקרקע ובאוויר. למדינה יש השפעה עצומה, אבל לצערי היא לא הפנימה את חשיבות השוק הזה", אומר זוסמן. "לא מספיק לפתוח את השמיים או לחלק מענקים בטיסות לאילת, נדרש פה שינוי עמוק שמתחיל באגרות התעופה שלא טופלו בצורה רצינית לאורך שנים ובהפנמה בצורך לתשתיות באוויר ובקרקע, לרבות נמל תעופה משלים, שבינתיים רק מדברים עליו. המדינה בעצמה מציבה תקרת זכוכית לגידול הפוטנציאלי. כשחברת תעופה רוכשת מטוסים היא מתכננת את זה שלוש שנים מראש כולל תכנית להפעלת המטוס ל-20 שנה. לשוק בישראל יש קושי בתכנון לעתיד, ומשהו צריך להשתנות כאן", הוא מסביר.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין