גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תקרת זכוכית" בשמיים: מה מאיים על כך שנמשיך ונקפוץ לחופשות ספונטניות בחו"ל

שוק התעופה בישראל הוא אחד הצומחים בעולם ● קצב הצמיחה בתנועת הנוסעים ממשיך לעלות בגרף ליניארי, כשזו צפויה להסתכם בשנת 2019 ב-24 מיליון נוסעים הלוך ושוב ● נשאלת השאלה האם הקצב זה יימשך, או שהוא ייבלם ע"י תקרת זכוכית שעיקרה בתכנון התשתיות בישראל

תורים בנתב"ג / צילום: Shutterstock
תורים בנתב"ג / צילום: Shutterstock

כ-140 חברות תעופה פועלות בקווים מישראל, מספר חריג ביחס לגודלו של נמל התעופה ושל השוק הישראלי כששיעור ניכר מהן הן חברות הלואו קוסט שהן הנהנות העיקריות מהגידול בתנועת הנוסעים. בשנה הבאה, נתב"ג אף צפוי לעלות מדרגה לקטגוריה של נמלי תעופה גדולים.

2019 גם תסתיים עם מהפך: לפי נתוני רשות שדות התעופה (נכון לסוף נובמבר), חברת התעופה הזרה החזקה בישראל היא וויז אייר. חברת הלואו קוסט ההונגרית, דחקה את טורקיש איירליינס שהתבססה כחברה הזרה החזקה בישראל למקום השני. אחריה מדורגת חברת הלואו קוסט הוותיקה בלוח הטיסות הישראלי, איזי ג'ט הבריטית - שתי חברות הלואו קוסט הללו נהנו מגידול של כ-17% בתנועת הנוסעים בקווים מתל-אביב. ריאנאייר צמחה ב-37% וטראנסאוויה מבית אייר פראנס צמחה בכ-23%. ארבעת החברות יחד תפסו נתח של כ-15% בתנועת הנוסעים. גם חברות הלגאסי (המסורתיות) נהנו מכך שאנחנו טסים יותר: יונייטד איירליינס צמחה ב-12%; טורקיש איירליינס שמפעילה 10 טיסות יומיות לאיסטנבול ממשיכה לגדול בתנועת הנוסעים; דלתא האמריקאית שצמחה ב-32%; ואוסטריאן איירליינס שהגדילה את מספר הנוסעים דרכה ב-30%. עיקר הגידול נובע מיציאות של ישראלים לחו"ל, מספר שעולה על 8.5 מיליון בשנה אבל גם כניסות של תיירים שיגיעו השנה לשיא של 4.5 מיליון - תורמים לפריחה בענף.

גידול בתנועת הנוסעים

שיעור הצמיחה בישראל אל מול הצמיחה הגלובלית שהסתכמה ב-5% בשנה, הוא כמעט כפול - ההערכות הן שהוא יגיע לכ-9%: השמיים הפתוחים, רפורמה שנכנסה לפני 6 שנים, הירידה במחירי הטיסות, שערי המט"ח הנשחקים ושינוי בהרגלי החופשה (טסים יותר, משלבים חופשות ספונטניות) הובילו לגידול בתנועת הנוסעים. ביעדים החדשים שנוספו השנה בטיסות ישירות מתל-אביב, נזכיר את הטיסות הישירות לברזיל ולצ'ילה של החברה הדרום אמריקאית לאטאם, את אל על שפתחה קו ישיר לשיקגו וללאס ווגאס, אייר סיישל בטיסות ישירות לסיישל, אייר רואנדה שנכנסה לישראל ועוד. ב-2020 אל על תתחיל להפעיל קו ישיר לטוקיו, אמריקן איירליינס תחזור לישראל עם טיסות ישירות לדאלאס, ואם הפיילוט של אל על בטיסות הישירות לאוסטרליה יצלח את מבחן הכדאיות - בשנים הקרובות ישראל תהיה על המפה גם ברשימה הטיסות הארוכות ביותר בעולם.

לפי מחקר שביצעה חברת המחקר Oxford Economics עבור ארגון התעופה העולמית IATA בנוגע לשוק בישראל, עולה כי ענף התעופה לרבות התיירים הזרים הפוקדים את ישראל הוביל לתרומה של 5% בתמ"ג. ההערכות של יאט"א הן כי ענף התעופה תרם למשק הישראלי היקף של 16 מיליארד דולר ו-184 אלף משרות ישירות ועקיפות הקשורות בענף (ספקים, עובדים בתחום התיירות, משרות בענף התעופה, מיקור חוץ ועוד). עיקר תנועת המטוסים ועימה תנועת הנוסעים מישראל רוכזו ביעדים באירופה עם כ-7.8 מיליון נוסעים, כמעט 1.4 מיליון נוסעים בקווים לצפון אמריקה שמספרם הולך וגדל. כמעט 100 אלף בתנועה ממדינות אמריקה הדרומית, 690 אלף נוסעים מכיוון רוסיה ו-882 אלף ממדינת אסיה. ביאט"א מעריכים כי עד לשנת 2038 תנועת הנוסעים מישראל ואליה תגיע ל-34.2 מיליון, תוספת של 13 מיליון נוסעים בטווח של 20 שנה. יאט"א מעריכה כי עד לשנת זו תנועת הנוסעים בעולם תכפיל את עצמה מ-4.5 מיליארד נוסעים בשנה כיום. השווקים העיקריים שמהם תגיע אותה צמיחה מצביעה בעיקר אל מדינות אסיה עם תחזית לתוספת של 2.8 מיליארד נוסעים.

גם ישראל מנסה לנגוס מהעוגה הצומחת הזו דרך עידוד של חברות תעופה מסין לפתיחה של קווים ישירים (השנה הצטרפה סצ'ואן איירליינס אל היינאן הסינית בטיסות ישירות מישראל), הכוונת השוק המקומי לצורכי התייר הסיני, בין היתר דרך הנגשת מידע בסינית. עם זאת, את 2019 נסיים עם ביקור של כ-150 אלף סינים בישראל, מספר שיש בו פוטנציאל ממשי לגדול בהתאם לגידול הדרמטי של התיירות היוצאת מסין בזירה העולמית. לפי הערכות יאט"א ב-2023 צפוי להתרחש מהפך ברשימת המדינות שמספקות את תנועת הנוסעים הגדולה בעולם. סין צפויה להזיז את ארה"ב מהמקום הראשון בו היא ניצבת מזה שנים. צמיחה דרמטית אחרת תגיע מכיוון הודו. כיום השוק ההודי ממוקם במקום השישי וב-2022 הוא צפוי לעלות למקום הרביעי ולהתקדם למקום השלישי, על חשבון השוק הבריטי. עד כמה ישראל נהנית מהטרנדים הללו? התיירים הסינים שהגיעו לישראל מהווים רק חצי ממספר התיירים שהגיעו השנה מגרמניה למשל שמספרם עמד על כ-300 אלף תיירים. המדינה שממנה מגיע מספר התיירים הגדול ביותר היא ארה"ב: עד לסוף חודש נובמבר הגיעו יותר מ-925 אלף תיירים מארה"ב, אחריה רוסיה עם 371 אלף תיירים וצרפת ממנה הגיעו כ-350 אלף תיירים. ומה לגבי הודו? אייר אינדיה מפעילה טיסות ישירות בקו (היחיד שעובר מעל שמי סעודיה) לצד אל על. את 2019 נסיים עם כ-62 אלף תיירים מהודו, מספר שיכול וצריך לגדול משמעותית.

אין יד מכוונת

"השוק בישראל משקף את המתרחש במגמה העולמית", אומר מנכ"ל יאט"א ישראל קובי זוסמן. שמדגיש: "כדי להמשיך ולצמוח נדרשת הפנמה מצד הממשלה על חשיבות ענף התעופה המקומי. ישראל היא בסופו של דבר 'אי' תעופתי ויש לכך משמעות. אנחנו רואים מדינות כמו טורקיה או קטאר שם יש תמיכה ברורה של הממשלה בסקטור התעופה שמגיב בצמיחה. התקווה היא שהממשלה הבאה תייצר מדיניות יותר תומכת בתעשייה מתוך הכרה לתרומה הכלכלית של התעופה למשק המקומי". זוסמן סבור ש"ישראל היא לא מדינה קלה לחברות התעופה. יש פה רגולציה מכבידה ומיסוי יקר ומיושן (דוגמת מס סבלים) אין יד מכוונת, ואין מישהו שבוחן את מדיניות התעופה גם מול החברות הישראליות".

ואכן, מי שלא רוכבות על גל הצמיחה של הענף בישראל הן שלוש החברות הישראליות, אל על ארקיע וישראייר. שלושתן תופסות כ-30% מכלל תנועת הנוסעים הבינלאומית. ארקיע וישראייר נאלצו השנה להתמודד עם סגירת שדה דב ועם סגירת נמל התעופה באילת. טיסות הפנים מהמרכז לאילת שפועלות כיום בקו נתב"ג-רמון ספגו ירידה של 30% בביקוש. עבור ארקיע שתופסת 70% מהקווים לאילת מדובר במכה קשה שבעקבותיה נמצאת החברה בהליך התייעלות עמוק. ישראייר מצידה צפויה ב-2020 לעבור לידיים חדשות כשאי. די. בי תשלים את מכירת החברה לכשיימצא הקונה המתאים. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מציין שינוי נוסף שהשפיע על ענף התעופה, שלא רק שינה את התנהלותו בעקבות הכניסה המסיבית של חברות הלואו קוסט אלא שגם מתמודד עם ערוצי שיווק בדמות האתרים הגדולים "שהפכו להיות ערוץ מכירה מרכזי לכרטיסי טיסה. עבור השחקנים הקטנים והמקומיים זה שינוי מאתגר. לצד העובדה שהוא חשף אותנו לתחרות מול שחקני ענק גם במגרש הביתי שלנו, הוא חייב אותנו לאמץ דפוסי חשיבה חדשים. בעשור האחרון נשחקו מחירי הטיסות ב-65% והרווח לנוסע התייצב על כ-6 דולר. הצרכן הורגל לכך שמחיר של 200 דולר לכרטיס טיסה לאירופה הוא מחיר שגרתי. זו מציאות קשוחה שמחייבת את הנהלות החברות לקום מדי בוקר עם מענה לשאלות הישרדותיות". 

משרד התיירות אמנם שב ומציין את התרומה הכלכלית של התיירות לישראל כשלפי ההערכות, כל תייר משאיר בישראל כ-1,400 דולר בממוצע בביקור, אך האם המדינה הפנימה את החשיבות הלאומית כלכלית של ענף התעופה? "השנים הקרובות יאופיינו בישראל בגידול במספר הנוסעים הודות לתחרות ולהיצע החברות אבל זה חייב לבוא ביחד עם הגדלת תשתיות בקרקע ובאוויר. למדינה יש השפעה עצומה, אבל לצערי היא לא הפנימה את חשיבות השוק הזה", אומר זוסמן. "לא מספיק לפתוח את השמיים או לחלק מענקים בטיסות לאילת, נדרש פה שינוי עמוק שמתחיל באגרות התעופה שלא טופלו בצורה רצינית לאורך שנים ובהפנמה בצורך לתשתיות באוויר ובקרקע, לרבות נמל תעופה משלים, שבינתיים רק מדברים עליו. המדינה בעצמה מציבה תקרת זכוכית לגידול הפוטנציאלי. כשחברת תעופה רוכשת מטוסים היא מתכננת את זה שלוש שנים מראש כולל תכנית להפעלת המטוס ל-20 שנה. לשוק בישראל יש קושי בתכנון לעתיד, ומשהו צריך להשתנות כאן", הוא מסביר.

עוד כתבות

סניף סגור של פיצרייה קאסה דל פפה / צילום: איל יצהר, גלובס

שכירים, אבל בעלי שליטה: הכירו את האנשים שנופלים בין הכסאות של תוכניות הפיצוי

הם בעלים של חברות קטנות, עצמאים אבל כאלה שמושכים שכר מהחברה שבבעלותם • 78 אלף איש שעונים להגדרה המשפטית הזו נאלצים לספוג הפסדים כבדים - אבל לא זוכים לשום הכרה • עכשיו הם מקימים איגוד מקצועי חדש ודורשים התייחסות

דסק הדל"ן עולה לשידור חי / צילום: אפרת לוי, גלובס

שכר הדירה שלכם והקורונה: מי מוריד מחיר והאם המדינה צריכה להתערב

מעל מיליון ישראלים מובטלים, ורבים מהם מגלים כי תשלום שכר הדירה הוא כבר מעמסה כבדה ● מהצד השני נמצאים בעלי דירות שלחלקם קשיי נזילות משלהם ● איך מתמודדים עם המצב? ומה קורה בתחום במדינות אחרות? הצטרפו לשידור הלייב של דסק הנדל"ן ב"גלובס"

עגלת קניות/ צילום: עינת לברון

משרד הכלכלה מעודד לקנות ברשתות הגדולות: גיבש סל קבוע למזמינים אונליין

המשרד גיבש סל קניות קבוע ברשתות שופרסל ורמי לוי כדי לייעל את תהליך ההזמנה באינטרנט ולספק את המשלוח תוך 72 שעות ● הסל מכיל שלל מוצרים של המותג הפרטי ברשתות ושל היצרניות הגדולות, והוא אינו ניתן לשינוי ● ומה עם פרגון ליצרנים הקטנים?

בדיקות קורונה במעבדה בסין  / צילום: Thomas Peter, רויטרס

המודל המתמטי שעשוי להחזיר את המשק לחיים

ההצעה של מכון ויצמן היא להפעיל את המשק במשך 40% מהזמן ולעבור למודל של סגר לסירוגין ● "זה עובד במודלים מתמטיים"

אנשים עם מסכות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Oded Balilty, AP

מספר הנדבקים בישראל עלה ל-6,092; שישה מקרי מוות ביממה האחרונה

95 מהחולים במצב קשה, 6 מקרי מוות ביממה האחרונה ● נתניהו הנחה את משרד הביטחון להעביר את כל הבאים מחו"ל לבידוד במלוניות תחת השגחה ● קופות-החולים יפתחו מרכזים ומרפאות לבדיקות קורונה במגזר הערבי ● משרד החינוך: התלמידים ייבחנו השנה עד 5 בחינות בגרות בלבד

ברוקר בבורסה בניו יורק / צילום: Richard Drew, Associated Press

סיטי: זה מה שצריך לעשות כדי להציל את הכלכלה והבורסות

בסקירה שפרסמו בסיטי טוענים הכלכלנים כי חברות דיאגנוסטיקה יוכלו לספק עד סוף אפריל לכ-60% מהעובדים בארה"ב ערכות בדיקה, ואלה שיימצאו בריאים יוכלו לחזור לעבודה ● עד סוף חודש מאי תוכל אספקת הבדיקות לגדול לכ-95% מהעובדים

תמיר פרדו/צילום: "חיילים על הקשת" יח"צ

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו מזהה פוטנציאל להשקעה בחברת אינטר תעשיות

חברת OSEG, שבה שותף פרדו עם ניסן כספי, מבעלי ג'י.פי גלובל פאוור, ועם אסי שלגי, לשעבר מנכ"ל משרד האנרגיה - תשקיע עד 21 מיליון שקל במניותיה של אינטר תעשיות, לפי שווי כפול ממחיר השוק

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

בפרטנר חששו ממכירת הסיבים האופטיים: מה קרה בדרך לביטול העסקה עם הוט

בפרטנר חששו שרשות התחרות תדרוש מהם למכור את פעילות הסיבים האופטיים ● הוט העריכה כי העסקה תאושר מפני שלא תייצר פגיעה בתחרות בשום מקטע בשוק התקשורת ולא תביא לעליית מחירים ● "גלובס" מביא פרטים נוספים על הנעשה מאחורי הקלעים בדרך לביטול העסקה

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

טראמפ: חבילת סיוע רביעית בגובה 2 טריליון דולר צריכה להתרכז בתשתיות

נשיא ארה"ב בונה על כך שטריליוני הדולרים יגיעו מהלוואות ● "אנחנו הולכים ללוות את הכסף הזה בריבית אפס. תשלומי הריבית שלנו יהיו כמעט אפס, ונוכל ללוות לטוח הארוך. אנשים רוצים להיות מושקעים בארה"ב"

אתגר 14 הימים של "גלובס" / צילום: unsplash, גלובס

התחזית הפסימית של טראמפ ומה יקרה למגזר השלישי: הצטרפו לאתגר 14 הימים של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

דודי עזרא, בעל השליטה בחברת נטו / צילום: יח"צ

ההנפקה בוטלה, העסקה נפלה: דודי עזרא נשאר עם 50% משיווק הפירות והירקות של ביכורי השדה

נטו אחזקות, שהייתה אמורה למכור לביכורי השדה את חלקה בחברה-הבת המשותפת תמורת כ-300 מיליון שקל: "החברה בוחנת אפשרויות שונות ביחס להחזקותיה"

מגרש מכוניות של אלבר / צילום: איל יצהר

שוק הרכב מציג: תאונת דרכים בהילוך איטי

עננים קודרים מרחפים מעל ענף הרכב הישראלי ● התחזית האופטימית מדברת על ירידה של כ-20% במכירות השנה ועל צמצום משמעותי באשראי הצרכני לרכישת רכב ● התחזית הפסימית חוזה תגובת שרשרת שעלולה למוטט הר אשראי בגובה של יותר מ-20 מיליארד שקל

פגישת הנשיא ריבלין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמש בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ

המו"מ הפוליטי תקוע: חילוקי דעות על אדלשטיין ועל מינויים משפטיים

בלשכת ראש הממשלה מתעקשים על זכות וטו (או חובת הסכמה הדדית) בנושא מינוי פרקליט המדינה הבא והיועץ המשפטי לממשלה הבא ● בכחול לבן לא מעוניינים בחזרתו של אדלשטיין לתפקיד יו"ר הכנסת

חנויות סגורות בקניון רמת אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

ירידות חדות בנעילה בת"א; מניות הבנקים והביטוח צנחו

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל ● מדדי הבנקים והביטוח רשמו ירידות של יותר מ-4% ● מיטב דש: קופות הגמל הכלליות רשמו תשואה שלילית ממוצעת של כ-9.3% בחודש מרץ

עץ הסיגלון מרחוב פרופסור שור 5–7 ניצל, בינתיים / צילום: יח"צ

עץ הסיגלון מרחוב פרופסור שור 5-7 בצפון תל אביב ניצל, בינתיים

פרוייקט תמ"א 38/2 בצפון תל אביב, שקודם עד לרמת היתר בנייה, נעצר עקב החלטת פקיד היערות הארצי לשמור עץ בן 65 שנים, הממוקם בחזית הבניין

 

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

האוצר אישר - ורשות החדשנות תעביר לחברות הייטק 650 מיליון שקל

רשות החדשנות לא העבירה שום מענק וסיוע לחברות הייטק מתחילת השנה מכיוון שלא אושר לה תקציב

טל גרנות־גולדשטיין, מנכ”לית הוט, כפיר אלמסי, יו”ר ועד עובדי הוט / צילום: יח"צ

הוט מתחייבים: לא מפטרים ולא מוציאים את העובדים לחל"ת

וגם: חיים כצמן תורם לבית החולים איכילוב 75 אלף דולר ● השיחה

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלי אלטשולר שחם גמל ופנסיה  / צילום: איל יצהר, גלובס

משבר הקורונה הופך סדרי עולם בבורסה: אלטשולר שחם גמל שווה יותר מכל שאר בתי ההשקעות הציבוריים יחד

אלטשולר שחם גמל ופנסיה שווה 2.42 מיליארד שקל - יותר מהשווי של מגדל וגם מהשווי של כלל ביטוח ופי ארבעה יותר מהשווי של כל בית ההשקעות מיטב דש ● חברת הגמל הגדולה בשוק סיכמה את 2019 עם רווח של 91 מיליון שקל

השפעה ניכרת על מצב החיסכון הפנסיוני  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חודש שחור לקופות הגמל, פדיונות חסרי תקדים בקרנות

עפ"י הערכת מיטב דש, קופות הגמל רשמו במרץ תשואה שלילית ממוצעת של 9.3% שהביאה לתשואה שלילית של 11.4% ברבעון הראשון ב-2020 ● קרנות הנאמנות פדו סדר גודל חסר תקדים של 42 מיליארד שקל בחודש החולף

יצחק תשובה / צילום: יוסי כהן

תשובה מנסה לקושש מזומנים: קבוצת חג'ג' תרכוש שני מגרשים בפארק בבלי ב-400 מיליון שקל

קבוצת חג'ג' חתמה על מזכר הבנות, בכפוף לאישור דירקטוריון ● על המגרשים קיימת תוכנית מאושרת להקמת 2 מגדלים של 44 קומות, ובהם 380 דירות ● בחודש שעבר חתם תשובה על הסכם למכירת חברת הנדל"ן אלעד מגורים החדשה לישראל קנדה