גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מכירות השבבים יורדות בגלל מלחמת הסחר, אבל בשוק ההון נראה שהכול טוב"

חברת השבבים מארוול שמעסיקה בישראל 650 עובדים עברה בשנים האחרונות תהפוכות - משערורייה פיננסית ועד עזיבת זוג המייסדים ● המנכ"ל מת'יו מרפי מספר בראיון ל"גלובס" איך שיקם את החברה, מה ניתן ללמוד מטריאתלון על אופי של אנשים ומזהיר מפני המצב של תעשיית השבבים: "הירידה במכירות עלולה להשפיע על התל"ג"

מתיו מרפי /  צילום: איל יצהר
מתיו מרפי / צילום: איל יצהר

חברת מארוול, שמפתחת שבבים בתחומי התקשורת, האחסון והמחשוב, היא מסוג החברות שההיכרות עימן עבור הרוב המוחלט תסתכם לכל היותר במדבקות שעל רכבי הליסינג של מי מבין 650 עובדי החברה בישראל. ועם זאת, רבים השתמשו או באו במגע עם מוצר אלקטרוני שהכיל בתוכו שבב של מארוול. אלו יכולים להיות כוננים קשיחים למחשבים, או כרומקאסט, סטרימר המדיה של גוגל.

מי שהייתה מתחרה כמעט שוות ערך לחברות כמו ברודקום (ששווייה זינק בחדות בשנים האחרונות), הסתבכה באמצע העשור הנוכחי בפרשיות שעוררו חששות לעתידה. כמו קומברס בזמנו, גם למארוול הייתה שערוריית בק דייטינג. במקביל, סכסוך על פטנטים מול אוניברסיטת קרנגי מלון עלה לה לא פחות מ-750 מיליון דולר. כך, במשך שנים דרכה מארוול במקום בעוד מתחרותיה פותחות פערים משמעותיים מולה ומשאירות אותה באבק.

ואולם, רגע לפני התרסקות אפשרית, שני מייסדיה - המנכ"ל והנשיאה שהם גם בעל ואישה וניהלו אותה במשך כ-21 שנים - הודחו על ידי קרן סטארבורד זמן קצר לאחר שזו הגדילה את השקעתה בחברה. הצעד הבא היה מינוי מנכ"ל חדש: ביולי 2016 נכנס לתפקידו הנשיא והמנכ"ל החדש מת'יו (מאט) מרפי, לשעבר בכיר ב"מקסים טכנולוגיות", כשהוא בן 42 בלבד. באחרונה, במהלך אחד מביקוריו בישראל, העניק מרפי ל"גלובס" ראיון בלעדי בו סיפר על התהליך העמוק שעברה החברה, ועל האסטרטגיה החדשה שלה. המטרה - לזנק קדימה, בעיקר בתחומי הדור החמישי בסלולר (5G) והאוטומוטיב, ולהפוך לשחקן מרכזי בשוק הענן המאתגר, שבו פועלות חברות כמו אינטל, גוגל, אמזון ופייסבוק.

לפי תחזיות האנליסטים, ההכנסות השנתיות שלה יעמדו השנה על 2.7 מיליארד דולר, ירידה של 6% לעומת השנה שעברה וחזרה לרמה שלה ב-2013. עם זאת, מאז שמרפי נכנס לחברה הוא בחר להתמקד באסטרטגיית מיזוגים, לצד צעדים כואבים דוגמת סגירת פעילויות, ומחיר המניה של החברה זינק פי 2.5.

האסטרטגיה החדשה של מארוול: 5G, אחסון, ואוטומוטיב

החלק הראשון בראיון עם מרפי עסק בכלל בספורט. בתקופת התיכון שלו היה מרפי אצן למרחקים בינוניים, וכיום הוא טריאתלוניסט מושבע. "גיליתי במהלך הקריירה שלי שיש קורלציה גבוהה בין המשמעת הדרושה לאתלט וההכנה, לבין היכולת לעמוד בסטרס ממושך ולסבול ולקבל מעט חיזוקים חיוביים בדרך - ומה שמניע אותך הוא מה שאתה מדמיין שתרגיש בקו הסיום. זה חלק מהאופי והאישיות שלי. במארוול היה כל כך הרבה מה לעשות בהתחלה שהתייחסתי לזה כמו מרוץ לטווח ארוך: שים לב למה שאתה עושה, תהיה מוכן, אל תגיב בהגזמה ואל תיכנס לפאניקה. השאר שיטתי ועקבי, כי זו הדרך שבה אתה מגיע ליעד. בטריאתלון יש חלק של שחייה, רכיבה על אופניים וריצה. רבים טועים בכך שאחרי השחייה הם מתנפלים על הרכיבה, מתרגשים ולא שמים לב לקצב - וכשהם יורדים מהאופניים הם לא מסוגלים לרוץ ואז הולכים במשך כל יתרת המרתון. אני גאה בכך שבשתי תחרויות איש הברזל שבהן השתתפתי, בשלושת או ארבעת המיילים האחרונים של התחרות רצתי בקצב הכי מהיר שבו רצתי בכל התחרות כולה".

החרב הראשונה שהניף מרפי עם כניסתו לתפקיד הייתה על המכירות לשוק מוצרי הצריכה. "חצי מהמוצרים של מארוול הלכו לכל מיני מוצרי צריכה כמו טלפונים סלולריים, טאבלטים, טלוויזיות וכו'. החצי השני הוא ייצור הרכיבים לציוד שממנו בונים את תשתית האינטרנט והתקשורת הגלובלית - כמו נתבים, מתגים, מרכזי נתונים ותחנות בסיס סלולריות. מה שעשינו הוא מיקוד מחדש של החברה סביב התשתיות. בזכות הצעד הזה לבדו הכפלנו את הערך של החברה. משמעות הדבר הייתה, בין היתר, ויתור על יחידות עסקיות שלמות. אחד הפרויקטים שמארוול ביטלה אף הוגדר כפרויקט דגל, כזה שבשלבים שונים נגעו בו 500 מהנדסים שונים.

צעד אסטרטגי מרכזי שנקטה מארוול בתוך שוק התשתיות היה הימור על שוק ה-5G: ב-2017 היא רכשה את חברת קאוויום (Cavium). הרכישה האמורה שירתה את הרצון של מארוול לתת ללקוחותיה פתרון מקצה לקצה - לקאוויום הייתה פעילות עיבוד וסקיוריטי שחיזקה את הפעילות הקיימת של מארוול באחסון ונטוורקינג.

מרפי מנסה להסביר במילים פשוטות על מה מדובר, וכדי לעשות זאת הוא משווה את העסקים של מארוול למוצרי צריכה המוכרים לציבור: "תחנת הבסיס של האנטנה הסלולרית היא בעצם מחשב ענק שקולט גלי רדיו מהאוויר ומתרגם אותם לאותות דיגיטליים. עכשיו נשווה את המספרים - בטלפון סלולרי יש מעבדים, כמו אלה של קוואלקום, ששווים כמה עשרות דולרים. בלפטופ יש מעבדים של אינטל שעולים כמה מאות דולרים. במשחק משוכלל למשחקים עם מעבד אנבידיה, המחיר מגיע ל-1,000 דולר. אבל בתחנת בסיס של אנטנה סלולרית המעבדים עולים כ-4,000 דולר". 

גם לצוות הישראלי שפועל בשני מרכזי פיתוח, בפתח תקווה וביקנעם, יש חלק גדול בביזנס הזה, מסביר מרפי. הצוותים של גיא אזרד, מנכ"ל מארוול ישראל, שהחל את דרכו בחברת גלילאו של אביגדור וילנץ, "אחראים לכל הקישוריות באותה תחנת בסיס. הרכיבים שהם מפתחים מקשרים בין יחידת הרדיו שתלויה על האנטנה הסלולרית, לבין הבסיס הקרקעי שמתחבר לרשת הקווית". יחד עם קאוויום יכולה מארוול להציע לספקיות ציוד תקשורת כמו נוקיה ואריקסון את כל המרכיבים הדרושים להן, "בניגוד למתחרים שלנו - כולל אינטל - שיכולים לספק רק כמה מן החלקים".

רכישת קאוויום הייתה מהלך יוצא דופן מבחינה נוספת, משום שמארוול שילמה עבורה סכום שהיה שווה לכ-75% משווי הפעילות שלה - שישה מיליארד דולר בשילוב מניות ומזומן. "זו הייתה החלטה ענקית", אומר מרפי, "לרוב מה שקורה זה שחברה גדולה קונה חברה קטנה, אבל משום שמצבה הפיננסי של מארוול התחזק בצורה כה משמעותית, יכולנו לבצע את הרכישה במינוף קטן מאוד".

החברה ביצעה השנה רכישה נוספת, של חברת השבבים Aquantia, תמורת 450 מיליון דולר במזומן. לדברי מרפי, "מכל חברות השבבים, Aquantia נמצאת בפוזיציה הטובה ביותר לנצל את המעבר מהדור הרביעי לדור החמישי בסלולר, ובטווח הארוך גם את ההזדמנויות באוטומוטיב".

במילה "הזדמנויות" מתכוון מרפי לכך שכמויות המידע שיצטרכו לעבד במכונית העתיד יצריכו יכולות מתקדמות גם בתחום התקשורת הפנימית בתוך הרכב. "במעבר לרכב אוטונומי יהיה צורך ברשתות תקשורת מתקדמות בתוך המכונית עצמה", מסביר מרפי. "תחשבו על זה, המכונית האוטונומית מלאה בסנסורים - לידאר, רדאר, מצלמות. כבר היום אם תסתכלו פנימה על החיווט במכונית, תראו שהיא נראית כמו מאורת עכברים. יש בין חמישה לשבעה פרוטוקולים שונים שמחברים את הרכיבים השונים. זה גם לא יעיל וגם לא מאובטח, ולכן זו סיבה רצינית לדאגה".

הציר השלישי עליו שואפת מארוול להתבסס, בנוסף לדור החמישי והאוטומוטיב, נועד להפוך אותה לשחקן רלוונטי לחברות הענן. במאי 2019 היא הודיעה על רכישה של חברת אוורה (Avera) מחברת GlobalFoundries תמורת 650 מיליון דולר במזומן, ובחודש שעבר העסקה הושלמה. ההתמחות של אוורה - גלגול של פעילות של IBM שנמכרה ל-GlobalFoundries - היא תכנון שבבים המותאם ספציפית לצרכי הלקוח ( Custom ASIC).

"יש דינמיקות מרתקות בארבע חברות הענן הגדולות. הן מקימות צוותי פיתוח שבבים משל עצמן כדי לפתח חומרה מתמחה, או קואליציות ושותפויות מעניינות כדי שהן יוכלו לקבל בדיוק מה שהן רוצות", מסביר מרפי. כך למשל, כבר כמה שנים מפתחת גוגל שבב בינה מלאכותית משל עצמה. גם פייסבוק פעילה בתחום, עם סטנדרט שפיתחה עבור פיתוח בינה מלאכותית. במיזם זה מעורבת מארוול לצד החברות בענף כמו אינטל, קוואלקום וקיידנס.

"אחת האסטרטגיות שלנו מבוססת על ההנחה שתחום מרכזי הנתונים עומד ללכת לכיוון של תכנון בהתאמה אישית. עם הרכישה של אוורה נוכל לחבור לחברות הענן שרוצות שבבים מותאמים אישית משל עצמן, משום שאפילו אם יש לך צוות פיתוח שבבים משל עצמך - אתה עדיין צריך שותף שייקח את העיצוב שלך, יסייע לך לארוז אותו, ייצר אותו בתהליך מתקדם, ואז יוודא שהתוצרים נאותים ויספק לך אותו".

מכירות השבבים יסיימו השנה עם ירידה של 13%

נוסף לניהול מארוול פעיל מרפי גם בארגוני גג של חברות השבבים. הוא התייחס בין השאר למצב שוק השבבים, שאם לשפוט מוול-סטריט, זכה השנה לעדנה מיוחדת. מאז דצמבר 2018, מדד מניות השבבים הכה משמעותית את העליות שחוו לא רק מניות חברות הטכנולוגיה הגדולות - אלא גם מדד נאסד"ק כולו. אלא שמרפי לא שותף להתלהבות, ומספק הסבר לפיו העליות שחווה בשנה האחרונה סקטור השבבים בשוק ההון לא הולמות בהכרח את מצבו האמיתי ומשקפות אופטימיות יתר.

כדי להבין את השוק, טוען מרפי, יש להסתכל על מדד WSTS שמורכב מנתוני אמת על מכירות שמספקות חברות השבבים בעצמן, באופן אנונימי: "באוגוסט השנה ירד המדד ב-16% לעומת אוגוסט בשנה שעברה ואפילו המכירות של מובילת שוק כמו חברת טקסס אינסטרומנטס, שיש לה מאה אלף לקוחות, ירדו השנה בכ-20%-25% בהשוואה לרבעון הכי חזק שלה בשנה שעברה. זו השפעה של מלחמת הסחר, שלא משתקפת בשוק ההון". הבעיה, הוא מזהיר, היא ש"לביצועים של שוק השבבים יש מתאם גבוה לנתוני התל"ג, כך שירידות בשוק השבבים פירושן נתוני תל"ג בעייתיים".

סקטור השבבים מהווה נתח נכבד ממשבר הסחר בין ארה"ב לסין, עליו אמר מרפי כי "הדבר הכי גרוע שיכול להיות הוא שיהיה נתק בין השוק הסיני לשאר העולם. אנחנו תעשייה שמשגשגת בזכות הגלובליזציה, ונסיגה מהמצב הזה תהיה הרסנית לא רק לתעשיית השבבים. עלולה להיות לכך השפעה כלכלית רחבה. היקף ייצוא השבבים מארה"ב הוא השלישי או הרביעי בהיקפו ומספר אחד מבין ענפי הייבוא לסין מארה"ב - כך שמדובר בחלק חשוב של המשוואה".

מנתוני WSTS שפורסמו בנובמבר, לאחר קיום הריאיון, עולה תמונה לא אופטימית גם בנוגע ל-2020: סך המכירות של הסקטור ב-2019 צפוי לעמוד על 409 מיליארד דולר - סכום שמשקף ירידה חזויה של 12.8% במכירות לעומת 2018. זאת בעוד שתחזית ההתאוששות לשנה הבאה עומדת על 5.9% בלבד.

"זה קשה ממש לומר אבל נראה ששוק ההון תופס את מלחמת הסחר כמשהו זמני מטבעו. לכן המשקיעים ככל הנראה אומרים 'נכון שהנתונים לא טובים והמכירות נמוכות' - אבל יש השקפה לא בהכרח שגויה שרוב הסוגיות במלחמת הסחר ייפתרו והמכירות ישובו לאיתנן. אז המשקיעים אומרים 'למה למכור מניה עכשיו אם היא תחזור לעצמה בעוד שישה חודשים?' והם ממשיכים להחזיק בהן. וכל פעם שיש ציוץ (בטוויטר, של טראמפ; א"ב) חיובי על מלחמת הסחר המניות מזנקות ולהיפך, ואז כולם מודאגים ממה שהולך לקרות". 

מרפי טוען כי התפיסה של השוק היא שמאחר שהמשברים הקודמים הם מעשה ידי אדם, אז אם רק יסלק הממשל את הגורמים למשבר - הם ייעלמו. "תוסיף לזה את שיעורי הריבית הנמוכים, את זה שאין מיתון ואת האבטלה הנמוכה בארה"ב. אף אחד לא באמת יודע, אבל זה מפתיע שרמות השווי כה גבוהות לאור הירידה במכירות. אם אתה מסתכל על מחירי המניות אתה עלול לסבור שחברות מגייסות ושיש צמיחה, אבל המציאות היא שחברות עובדות על בסיס מכירות נמוך בהרבה מזה של השנה שעברה. במארוול, ההשקפה שלנו היא שלא בהכרח נתרחב. אנו מאוד צנועים, שומרים את הראש למטה, לא מצייצים כל הזמן, עושים את עבודתנו, ובסוף נתוגמל". 

מת'יו (מאט) מרפי: נשיא ומנכ"ל חברת השבבים מארוול • בין היתר הוא מכהן גם כחבר דירקטוריון ב-eBay וכחבר דירקטוריון התאחדות חברות הסמיקונדקטור SIA • לפני שהגיע למארוול מילא במשך כ-20 שנה תפקידים בכירים בחברת Maxim Integrated • בן 45, נשוי ואב לשניים ומתגורר באזור סן-פרנסיסקו • טריאתלוניסט מושבע, וב-2011 נכלל ברשימת 40 הצעירים המבטיחים מתחת לגיל 40 של "סיליקון ואלי ביזנס ג'ורנל"

חברת מארוול:

יצרנית אמריקאית של מוצרי אחסון, תקשורת ומוליכים למחצה, ופועלת בתעשיית השבבים בתחומי תקשורת, אחסון ומחשוב • נוסדה ב-1995 ומעסיקה למעלה מ-6,000 עובדים בעולם, מהם כ-650 במרכזי הפיתוח שלה בפתח תקווה וביקנעם • שווי החברה עומד על 18 מיליארד דולר והכנסותיה צפויות להסתכם השנה בכ-2.9 מיליארד דולר 

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

פתיחה מעורבת בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● אבל האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד