גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: אנטישמיות באמריקה - גל או אוסף של מקרים?

ההתקפה בנר שישי של חנוכה על חסידי מונסי הייתה כנראה אקט של יחיד, ללא הכוונה, אבל אי-אפשר להקל ראש ברצינותה של אנטישמיות בקרב אפרו-אמריקאים, בייחוד באזורים עירוניים צפופים, בייחוד בין פחות-משכילים ● יש לה שורשים עמוקים, הנובעים מחיכוך ומטינה על רקע כלכלי ● דעה

הפגנה בגיינסוויל, פלורידה 2017  / צילום: רויטרס,  SHANNON STAPLETON
הפגנה בגיינסוויל, פלורידה 2017 / צילום: רויטרס, SHANNON STAPLETON

"טרור פנימי"? "פשע שנאה"? ההתקפה בנר שישי של חנוכה על חסידי מונסי בניו יורק הייתה כנראה אקט של יחיד, ללא הכוונה. אבל אי-אפשר להקל ראש ברצינותה של האנטישמיות בקרב הקהילה האפרו-אמריקאית, בייחוד באזורים עירוניים צפופים, בייחוד בין פחות-משכילים. יש לה שורשים עמוקים, הנובעים מחיכוך ומטינה על רקע כלכלי

האם בארה"ב מתחולל "גל של אנטישמיות", או שאנחנו חוזים בתכיפות גוברת של אקטים בודדים? זו אינה אבחנה של מה בכך. ביסודה עומד ההבדל בין איום קיומי לאיום מקומי.

כדי להשיב על השאלה עלינו לדעת אם יש קשר אופרטיבי בין ההתקפות על יהודים, או שהקשר הוא רק אסוציאטיבי. יהיה האיפיון אשר יהיה, הסכנה כמובן חמורה, והיא מחמירה והולכת.

אם הקשר הוא אופרטיבי, ויש יד מכוונת כלשהי, או אז המאבק באנטישמיות שקול כנגד מאבק בטרור, או בפשע מאורגן. מושל מדינת ניו יורק תיאר את נסיון הרצח בחנוכה כ"טרור פנימי". האף.בי.איי מסווגת אותו כ"פשע שנאה".

אם הקשר הוא אסוציאטיבי בלבד, זאת אומרת המכנה המשותף הוא שנאתם האלימה של יחידים, או אז קשה לעשות טיפול מונע. בהיעדר ארגון ומטרה מוגדרת, אי-אפשר לבער קיני אנטישמיות, מפני שאי-אפשר למצוא אותם. הם חבויים בתאי מוחם של המבצעים. שיטור הוא האמצעי היחיד, ולשיטור בחברה חופשית יש מגבלות טבעיות.

נראה בעליל, כי איש לא הפעיל את הגבר האפרו-אמריקאי בן ה-37, שניסה את כוחו ברצח החסידים בעיר מונסי, במדינת ניו יורק, בנר שישי של חנוכה. נשק ההשמדה שלו היה מאכלת, מקור ההשראה שלו היה כתבי פלסתר על האינטרנט. כיוצא בזה, איש לא הפעיל את הגבר הלבן בן ה-47, שרצח 11 מתפללים בבית כנסת בפיטסבורג, פנסילבניה, לפני כשנה. בשלב זה, עדיין איננו יודעים מספיק על רצח החסידים במרכול הכשר בג'רזי סיטי לפני שלושה שבועות. עצם העובדה ששני רוצחים היו מעורבים, והם השתתפו בקבוצות אנטישמיות על הרשת, מחייבת אותנו להניח קונספירציה כלשהי. היקפה ומקורותיה עדיין נחקרים.

הקשר האורבני

חסידים בעיר ניו יורק ובערים הקטנות שסביב לה סובלים זה זמן מה מהתנכלויות אלימות. אבל גם כאן הזהירות מחייבת אותנו להימנע מלדבר על התארגנות אנטישמית.

מה מביא יחידים, בייחוד אפרו-אמריקאים, בייחוד באיזור ניו יורק, להתנכל לחסידים? קודם כול, הדעת נותנת שהחסידים הם הקורבנות העיקריים מפני שהם ניתנים לזיהוי קל. אילו צבע עורם של יהודים היה, נניח, סגול (רעיון השאול מסמינר בן 35 שנה), מותר להניח שיהודים סגולים היו נעשים מטרה.

עניין שני הוא הקשר האורבני. בחצי המאה האחרונה חלה הידרדרות ניכרת ביחסים בין יהודים לאמריקאים ממוצא אפריקני במרכזים עירוניים גדולים של ארה"ב. ניו יורק עומדת במרכז ההידרדרות הזו.

האנטישמיות שהתפתחה בקרב הקהילה האפרו-אמריקאית לא הייתה אידאולוגית או תאולוגית. זאת אומרת, היא לא הייתה תוצאה של שאילה רעיונית מימין קיצוני אירופי, למשל; והיא לא הייתה קשורה, בוודאי לא במישרים, באנטישמיות קלאסית, הניזונה מכתבי הקודש הנוצריים.

ההידרדרות הייתה, ועודנה, תוצאה של התחככות. יהודים נטו להיות בעלי חנויות ובעלי בתים בשכונות שמזוהות עם אפרו-אמריקים. כמו מלווים ברבית באירופה של ימי הביניים, יהודים בהארלם, בברוקלין, בברונקס, בניוארק (ניו ג'רזי) וכו' הצטיירו כמנצלים. סיפורים על איבת דיירים אפרו-אמריקאים קשי-יום לבעלת הבית היהודייה שלהם התהלכו באזורים עירוניים זה עשרות שנים.

הפגנה של התנועה הנציונל־סוציאליסטית במחוז גקסון בקנזס, 2014  / צילום: רויטרס, Dave Kaup

היהודים כסוחרי עבדים

הרדיקליזציה של הפוליטיקה השחורה משנות ה-60 של המאה ה-20 ואילך העניקה נופך פוליטי לשנאת יהודים. מספר אנשי אקדמיה אפרו-אמריקאים הציגו את התזה השקרית, שיהודים התחילו את סחר העבדים במאה ה-17, ומימנו אותו. בקמפוסים של אוניברסיטאות אפרו-אמריקאיות התחילו לנבוט זרעים מורעלים של אנטישמיות מבית היוצר של לואי פאראקאן, מטיף דתי של כת "האומה האיסלאמית" (שהיא שולית לחלוטין בתוך האיסלאם, מפני שהיא מתכחשת לעיקר המקודש, שמוחמד היה אחרון הנביאים). הרטוריקה הפוליטית והחברתית של פאראקאן עשתה נפשות הרבה יותר מן הרטוריקה הדתית שלו. הוא אולי אחד הנואמים המבריקים ביותר בלשון האנגלית באיזשהו מקום.

ב-1984 חלה הסתבכות חמורה, כאשר בפעם הראשונה התמודד אפרו-אמריקאי על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. ג'סי ג'קסון, מעוזריו של מרטין לותר קינג, עורר שערוריה איומה כאשר דיבר בגנות יהודי ניו יורק. הוא קרא לה "היימיטאון" (היימי=חיים), כינוי גנאי ישן, שאנטישמים העניקו לעיר ה"מיוהדת".

יהודים ליברליים התקשו להבין את התופעה הזו, בייחוד מפני שהם חשבו את עצמם לבעלי ברית טבעיים של התנועה לשיווין זכויות האזרח. יהודים היו פעילים בולטים בתנועה בשנות ה-60, ושניים מהם אף נרצחו בידי גזענים דרומיים.

צומת מסוכן מאוד הוא זה שבו דעות קדומות, המיוסדות על התנסות אישית, פוגשות אידאולוגיה. שנאה עם בסיס אקדמי, או פוליטי, היא תמיד חזקה יותר. בעיות ג'קסון ופאראקאן דעכו במרוצת השנים. הרוב העצום של היהודים תמכו בהתלהבות בברק אובמה. יהודים היו מתורמיו העיקריים, והוזמנו למלא תפקידים בכירים בבית הלבן ובקבינט. גם אם לישראלים יש רושם אחר, אובמה נחשב תמיד לידיד היהודים.

אבל בשנים האחרונות התחיל להתפתח זן חדש של אנטישמיות, שהחממה שלו היא התארגנות פוליטית רדיקלית נגד טראמפ, ברחובות ובקמפוס, שניתן לה הכינוי "ההתנגדות". אחדים מפעיליה המרכזיים מעורבים גם במאבק שיוזמיו קוראים לו "אנטי-ציוני". "זאיוס" (Zios) נעשה שם גנאי לתומכי ישראל, או סתם לבני-פלוגתא יהודיים. זו בשום פנים אינה נחלה בלבדית של אפרו-אמריקאים, אבל בהחלט גם שלהם.

פוחתת - אבל עדיין גבוהה בהרבה

פעם אחר פעם סקרים תקופתיים על אנטישמיות בארה"ב מוצאים כי שיעור האפרו-אמריקאים המחזיקים בהשקפות אנטישמיות גבוה בהרבה מזה של קבוצות אוכלוסייה אחרות. סקר ב-1998 ייחס אנטישמיות ל-34% מהאפרו-אמריקאים לעומת 9% מן הלבנים; כפי שהיה אפשר לצפות, השיעור גבוה במיוחד בין חסרי השכלה גבוהה (43%), ונמוך יחסית בין בעלי תואר אקדמי כלשהו (18%). סקר של הליגה נגד השמצה ב-2016 הראה ירידה בשיעור האנטישמיות בין אפרו-אמריקאים ל-23%. אותו הסקר העמיד את סך כל בעלי הדעות האנטישמיות על 14% מכלל האוכלוסייה.

את התופעות האלה קצת קשה לכרוך באנטישמיות הנובעת מן הימין הקיצוני, הגזעני, הלבן, בהם תומכים קנאים של דונלד טראמפ. אף כי הוא עצמו אינו חשוד באנטישמיות, בוודאי לא אישית, הוא לא עשה די כדי להתנער מנוכחותם או מתמיכתם.

ההבדלים בין אנטישמיות של רדיקלים ימניים לזו של רדיקלים שמאליים, או בין זו של גזענים לבנים לגזענים אפרו-אמריקאים, הם כה גדולים עד שניסיון לכרוך אותם יחד לוקה בחוסר רצינות. אולי במקום מכנה משותף מוטב לחפש אוירה משותפת, המזינה אנטישמיות אלימה.

סקר של 'ועידת התביעות' (להחזרת רכוש יהודי שדוד) הראה באפריל 2019, כי 22% מ"דור המילניום", זאת אומרת בני 20 פלוס-מינוס, לא שמעו על השואה, או אינם בטוחים ששמעו עליה.

כללית, היסטוריונים ופסיכולוגים מזהירים זה שנים מפני התוצאות הבלתי נמנעות של הזמן העובר ושל הזיכרון הדוהה. רגשי בושה ואשמה ריסנו אנטישמיות במשך עשרות שנים, בוודאי בדמוקרטיות המערביות. התמעטות הזיכרון קוראת דרור לדחף בן 2,000 שנה ויותר, שלא נעלם.

אבל טעות תהיה לשכוח את ההקשר: שנאת זרים, הבוערת בכל החברות האנושיות באשר הן. ממנה נובעת הסכנה העיקרית ליהודי אמריקה, וזו הסיבה שרובם הגדול עומדים זה מאה שנה ויותר בצד הליברלי של המפה הפוליטית. הגנה עצמית מצריכה הגנה על זכויות כל המיעוטים. אבוי למיעוטים אחרים אם הם ישכחו את הכלל הזה.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב https://twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה