טיולים | פיצ'ר

טיולים: מסדר כנפיים, מרכז מבקרים חדש באגמון החולה

מרכז המבקרים החדש של קק"ל באגמון החולה הוא סיבה טובה ליהנות בחורף הזה מחוויית צפרות חדשנית, לצד הקלאסיקות הוותיקות: סיורי זריחה והאכלת עגורים

סיור זריחה באגמון החולה / צילום: אורלי גנוסר
סיור זריחה באגמון החולה / צילום: אורלי גנוסר

הטמפרטורה בחוץ נעה סביב חמש מעלות, וכבר לא הרגשתי את האצבעות. אבל מופע הזריחה באגמון החולה הסיט את המחשבות מ"איך לעזאזל שכחתי כפפות" למחזה שנתגלה לעינינו, וכאילו צויר ביד אמן. אותן אצבעות נקשו במצלמה והנציחו כל רגע באור שעלה מהמזרח, ושינה את הצללים והשקיפות. בשש בבוקר, כשגם הזמן התעורר לאטו, והשרוולים הארוכים הושיעו מעט, כל רגע צפן בתוכו התרחשות מרגשת. האור הלך והתבהר, הערפילים איבדו מעכירותם. קבוצת עגורים התרוממה מתוך האגם וקרקורם נשמע מכל עבר. ברכיות, בנות הדוד של ברווז הבית, חלפו במים והשמש בצבצה מתוך ענן מעושן עטופה אדוות קורנות.

סיור זריחה באגמון החולה מנגיש את הטבע נטו, בלי פילטרים, חושף את הרגעים הכי מרגשים ומפעיל את כל החושים. עולם החי שמתעורר ליום חדש שופע מראות, ריחות וצלילים, יופי בפשטות המתוחכמת של הבריאה. למרות שקר שם בחוץ, אם מתלבשים היטב (ואל תשכחו כפפות), אפשר ליהנות משעתיים של חוויה בלתי נשכחת.

העגורים לנים באזורים הרדודים של גוף המים, כדי להבטיח את שלומם מפני טורפים פוטנציאליים. כשהגענו אל מול האגמון, הם נראו כמו כתמים כהים פזורים במרחב, וככל שהאור עלה ועוד בטרם התפוגגו הערפילים, הצלחנו להבחין בהם מקובצים יחדיו חבורות-חבורות, מקרקרים את עצמם לדעת, ומתרוממים לפרקים בלהקות קטנות. אחר כך עברנו עם עגלת המסתור אל שטחי ההאכלה, שהם שטחי הכינוס שלהם רוב תקופת שהותם בארץ. כאן יכולנו לראות אותם בתא המשפחתי, בוגרים עם לחי לבנה, צעירים עם ראש חום, משחרים מזון ועוסקים במאבק טריטוריאלי קולני.

ערב קודם חווינו גם סיור שקיעה, עולם והיפוכו. העגורים נחתו סביב האגמון בלהקות ענק שהגיעו מאזורים שונים בעמק, וקול צווחתם הקרקרני נשמע ממרחקים, כמו כרוז שמכריז על מרכולתו. בשעת בין ערביים זכינו למראות מופלאים מבית היוצר של הטבע: חזיר שיצא לחפש מזון, חתול ביצות שהילך בסבך, נוטריות שנברו בעשב או שחו במים, ומיני עופות בבתי גידול מגוונים.

החורף הוא שעתו היפה של אגמון החולה, וממש לאחרונה, בדצמבר, נוסף מרכז מבקרים חדש ויפה של קק"ל - שדרוג אדיר ביחס למתחם הקודם. המבנה האדריכלי מודרני ומרשים, ובעל עיצוב מיוחד, שכולל מדרון הגולש מהגג ומכוסה בדשא. מקומת הגג יש תצפית על הסביבה, בקומה השנייה אולם כנסים עם תערוכות ובקומת המסד כל האקשן.

המרכז החדש / צילום: אורלי גנוסר
 המרכז החדש / צילום: אורלי גנוסר

סמוך לכניסה הצפונית, שתהווה כניסה ראשית בעתיד, יש מבואת הוקרה לתורמים (בכל זאת הושקעו בתכנון ובפיתוח כ-65 מיליון שקל, שהם כמחצית הסכום שיושקע באגמון) שמעוצבת בזכוכית כדי לאפשר שקיפות. המרכז מאופיין בתכנים טכנולוגיים חדשניים כמו קיר ציפורים - שהוא משחק על מסכים; דגם של כדור הארץ עם צירי הנדידה; אודיטוריום עם שני סרטי טבע, שבעתיד מתוכננות בו גם הקרנות סרטים, הופעות ועוד ועמדה של מציאות מדומה שממחישה איך זה מרגיש לעוף כחלק מלהקת עגורים.

יש גם בית קפה, עמדת השכרה לכלי התחבורה הירוקים למיניהם וקופות. הכניסה למרכז החדש תהיה בעתיד בתשלום של 35 שקל, שיתקזזו ברכישת סיורים או כלי תחבורה. בתקופת ההרצה הכניסה בחינם. גם הפיתוח טרם הושלם, ומתוכננים בין היתר אזור חניה חדש, גן מעניין והקרנות בלייב מהשטח.

דרך נוספת, מסורתית פחות, לחוות את האגמון ואת עמק החולה, היא באמצעות כדור פורח. מלון גליליון שהוקם לפני שנים אחדות סמוך לכניסה לאגמון החולה, מפעיל במתחם האגמון מרקט, כדור פורח מז’אנר אחר. זהו כדור נייח מלא הליום, שנע באמצעות כבל, והוא גדול מקרובי משפחתו הקלאסיים, וכך גם תכולתו.

מגובה 120 מטר יש תצפית נהדרת אל עמק החולה, אל רמת הגולן, רכס הרי נפתלי, רמת כורזים ואפילו דרום לבנון. השמיים האירו לנו פנים והנוף היה מרהיב. מחיר הכניסה לא זול, אבל יש הנחות שונות, כולל לאורחי המלון. הבשורה לחובבי הטבע, היא שהמלון מציע במשך החורף חבילה בשם "לעוף עם הטבע", שאורזת כמה אטרקציות תחת מטרייה אחת.

מלבד בילוי במלון היפה עם הספא, חדר היין והאוכל המשובח, תיהנו מכניסה למרכז המבקרים, סיור שקיעה או זריחה וטיסה בכדור פורח.אם בא לכם לנשנש משהו בין לבין, האגמון מרקט הוא המקום שלכם, עם שפע של בתי אוכל מסגנונות וטעמים שונים החל משווארמה ועד מסעדה איטלקית. המרקט הגלילי מאמין בלוקאל פטריוטיות ורוב המקומות מציעים חומרי גלם מקומיים כולל מעדנים, שוקולד שמיוצר בצפון, גבינות ויינות. לפרטים: www.kkl.org.il.