גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אירופה הפציצה וברחה, ולוב הפכה למוקש גיאו־פוליטי שהאיחוד כבר לא יכול להתעלם ממנו

הקרב על עתיד לוב, ועל כספי הנפט שלה, מתקרב להכרעה ● טורקיה שלחה השבוע לראשונה כוחות צבאיים לעזרת ממשלת לוב בטריפולי, בעוד קואליציית מדינות – ממצרים ועד רוסיה – תומכות בגנרל חפתר, שהשתלט על רוב שטחי המדינה חסרת־החוק

הפגנה בלוב / צילום: Ismail Zitouny, רויטרס
הפגנה בלוב / צילום: Ismail Zitouny, רויטרס

בשקט יחסי, כמעט מתחת לרדאר התקשורתי, נרשם השבוע צעד היסטורי בגיאו־פוליטיקה של אזור הים התיכון: טורקיה החלה בשליחת כוחות צבאיים ללוב, שמטרתם להגן על משטרו של ראש הממשלה, פאיז מוסטפא אל־סראג', בבירה טריפולי. נכון לעכשיו, המנדט הטורקי מוגבל: סיוע באבטחה, במניעת טרור, שימוש במל"טים כדי לאסוף מודיעין. גם היקף הכוחות מצומצם, על אף שהם מובלים על ידי גנרל בצבא טורקיה.

אבל כל זה יכול להשתנות במהירות. הפרלמנט הטורקי העניק בדצמבר לנשיא רג'אפ טייפ ארדואן את המנדט לשליחת כוחות צבאיים. הממשלה הלובית הזמינה עוד בנובמבר את הכוחות הטורקים, והדרך סלולה להתערבות צבאית של טורקיה בזירה חדשה, הפעם לגבולותיהם של האיחוד האירופי ומצרים. "חיילים שלנו נשלחים לשם, צעד אחר צעד", אמר ביום ראשון בערב ארדואן.

המהלך הטורקי מתנהל על רקע הסלמה הולכת וגוברת בין שני הכוחות היריבים הנלחמים ביניהם בחודשים האחרונים על לוב - כל אחד מהם עם המדינות השונות התומכות בו והאינטרסים שלהן. בצד אחד, בצפון־מערב המדינה, ניצבת ממשלת ההסכמה הלאומית (GNA), הגוף שהיה מקובל על הקהילה הבינלאומית, שנכשל בביסוס מעמדו במדינה ושמצא את עצמו מבודד פוליטית ורעב לסיוע ביטחוני. רק טורקיה נחלצת באופן פומבי לעזרתו. בצד השני, בשטחים שנכבשו במזרח, במרכז ובדרום המדינה, נמצאים כוחותיו של הגנרל ח'ליפה חפתר העומד בראש הצבא הלובי הלאומי (LNA), שפרשו מהממשלה באביב האחרון ומנסים מאז לכבוש גם את הבירה.

יותר מאלף בני אדם מתו מאז אפריל 2019 בקרבות בלוב, כמאה מהם אזרחים. רק בתחילת השבוע נהרגו כמה עשרות צוערים של כוחות הביטחון של הממשלה בבירה טריפולי בתקיפה מהאוויר של כוחותיו של חפתר. ביום ב' השבוע הודיעו הכוחות כי השתלטו על עיר החוף החשובה סירת, והמאבק כעת הוא על עיר הבירהעל השליטה בכספי הנפט שעדיין זורמים למוסדות בשליטת הממשלה ועל עתידה של המדינה. 

מפת לוב - הגנרל חפתר השתלט על רוב המדינה

ואז הגיע הפילוסוף הצרפתי

כדי להבין כיצד הפכה לוב למוקש המאיים להתפוצץ לפתחי האיחוד האירופי ונאט"ו צריך לחזור שמונה שנים אחורה. "האביב הערבי" לא פסח על תושבי לוב, שהתקוממו ב־2011 נגד השלטון הדיקטטורי בן 42 השנה של מועמר קדאפי. הצבא הלובי ניסה לדכא בכוח את המורדים, שהגיעו בעיקר ממזרח המדינה. קדאפי לא בחל בשימוש בכוח ובצבא כדי לעשות זאת. כשכיתר ועמד להפציץ מהאוויר מורדים ואזרחים ללא אבחנה בבנגאזי, התערב בעניינים הפילוסוף הצרפתי־יהודי ברנאר אנרי־לוי. הוא ניצל ערוץ פתוח בינו לבין נשיא צרפת דאז, ניקולא סרקוזי, ושיכנע אותו להתערב צבאית מסיבות הומניטריות. אנרי-לוי הזהיר כי "דגל הטריקולור" שהניפו המורדים בניסיון לקבל תמיכה מצרפת הולך להיות "מוכתם בדם", וכך סייע להפלת קדאפי. אחרי ההתערבות הצבאית של המערב, המורדים ממזרח הסתייעו בתקיפות אוויריות של חילות האוויר של צרפת, בריטניה וארה"ב, והשתלטו על טריפולי ושטחים בדרום מערב המדינה.

הספק־קללה ספק־נבואה של קדאפי עצמו, לפני שנמלט למסתור ונהרג בלינץ' המוני אכזרי - שאולי הלם את האכזריות שהפגין הוא עצמו כלפי בני עמו במהלך השנים - התממשה במלואה. "לוב תחזור בתוך תקופה קצרה למלחמת אזרחים", אמר זמן לא רב לפני מותו. בשנים שלאחר מכן, המורדים החילוניים איבדו את השלטון לכוחות איסלאמיים קיצוניים, לוב הידרדרה מחדש לשבטים יריבים על בסיס גיאוגרפי, והפכה למדינה בלתי מתפקדת, עם ממשלה שאין לה כוח אמיתי בשטח, מלבד הכנסות הנפט.

הנפט הוא מה שמבדיל את לוב ממדינות חסרות־חוק אחרות באפריקה. מדובר ביצואנית הנפט השלישית בגודלה באפריקה ובעלת עתודות הנפט הגדולות ביבשת. זו אחת הסיבות לכך שמדינות זרות בוחשות בה כיום, והעובדה שהפכה לשדה קרב של אינטרסים זרים. אחרי השלטון האיסלאמי הקצר הצליחה ממשלת הסכמה לאומית לתפוס את השלטון, באמצעות קואליציה של ארגונים שונים. אלא שזו התפרקה עם התפלגותו של הגנרל חפתר, שמגיע במקור ממזרח המדינה. נכון להיום, חפתר שולט ברוב שטחי המדינה, כולל שדות הפקת הנפט וגם בבית הנבחרים הנמצא בבנגאזי במזרח, בעוד ממשלת ההסכמה הלאומית, בראשות אל-סראג', שולטת בטריפולי הבירה.

מה שהיא עוד שולטת בו הוא כספי הנפט, באמצעות הבנק המרכזי הלובי המקבל את הכספים מחברת הנפט הממשלתית. 22 מיליארד דולר בהכנסות הגיעו משם בשנה האחרונה, לפי הדיווחים הרשמיים של החברה, ומדובר ב-93% מהתל"ג הלובי. למעשה, המדינה תלויה אך ורק בנפט, אותו מפיקות בחוזי-משנה חברות אירופיות ואחרות.

עד כה, לממשלת ההסכמה הלאומית היו בעלי ברית באירופה, בדמות איטליה. רומא שילמה כסף רב לממשלה בטריפולי, כדי שזו בתורה תעביר אותו לשבטים ולשכירי חרב מקומיים, בעיקר באזורי החוף, במטרה למנוע מפליטים להפליג לאיטליה. האיחוד האירופי כולו, אך בעיקר הצי האיטלקי, סייע למשמר החופים הלובי בכסף ובציוד. משמר החופים הלובי גרר בתמורה חזרה לחוף סירות מהגרים שמצא בלב ים, או העלה את המהגרים לסיפון והוריד אותם במתקני מעצר, שבהם היו חשופים לסחיטה אלימה ולעינויים מצד השומרים, לפי דיווחי ארגוני זכויות אדם. השיטה עבדה - מספר המהגרים המגיעים מלוב ירד ב־80% בשנה שעברה.

אבל עם התגברות המתקפות על טריפולי, הממשלה שם נמצאת בסכנה ממשית. בגלל שאינה שולטת בשטח, היא זקוקה לכוח צבאי. אל-סראג' חיפש בחודשים האחרונים בנרות בעלי ברית, אבל קיבל תשובה שלילית מאירופה - גם בגלל חוסר רצון להתערב וגם בגלל אמברגו נשק שהטיל האו"ם על האזור.

לבסוף מצא שותף בדמות נשיא טורקיה ארדואן, והשניים הכריזו על ברית בין המדינות. אל־סראג' הזמין כוחות טורקיים חמושים להגן על שלטונו בבירה מפני ניסיונות ההשתלטות של הכוחות המורדים עוד בנובמבר. "לא היתה לנו ברירה", אמר בראיון לעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", שבו סיפר כי איטליה סירבה להושיט עזרה צבאית לשלטון. "כל מי שמבקר אותנו צריך לחשוב מה היה נאלץ לעשות במצבנו, ואז היה מבין שפשוט לא היתה לנו אפשרות אחרת", אמר.

האינטרסים של ארדואן

לארדואן יש כמובן אינטרסים משלו לברית הזו. המדף היבשתי הלובי, שבאמצעותו מוגדרים המים הכלכליים שלה, נפגש בשטח מצומצם ממזרח לכרתים במדף היבשתי הטורקי, וכך יכולות שתי המדינות "לסגור" אפשרות להעברת צינור גז מערבה בים התיכון. הבעלות על מאגרי גז גדולים שהתגלו בקפריסין - שעדיין מחולקת לצפון הפרו־טורקי ולדרום הפרו־יווני - נמצאים במחלוקת בין טורקיה לקפריסין. טורקיה מנסה לחזק בכל מחיר את היד שיש לה לקראת משא ומתן. התוכנית הקפריסאית, בשיתוף עם יוון וישראל - לפי ההסכם שנחתם רק בימים האחרונים - הוא להיות חלק מתשתית אספקת אנרגיה לאירופה. גם מצרים עשויה להשתתף בה.

תמורת העזרה הצבאית, ארדואן קיבל התחייבות מאל־סראג' לשתף פעולה בנושאי אנרגיה והמים הכלכליים של שתי המדינות. באופן כמעט מיידי גם הוקפאו תוכניות של BP ושל חברת האנרגיה האיטלקית ENI לחיפוש גז במים הלוביים. התגובה גם היתה מהירה: שגריר לוב ביוון גורש לאחר החתימה על ההסכם.

לא רק אירופה מודאגת מההתרחשויות בלוב. במיוחד נכון הדבר לגבי מצרים, שלפי הדיווחים מסייעת לחפתר במימון ובאספקת נשק, לצד ירדן וסעודיה ומדינות אחרות. הגנרל א־סיסי, יריב אידיאולוגי של ארדואן ושל האחים המוסלמים, לא היסס להודיע בימים האחרונים כי מצרים "תהיה מוכנה להילחם" כדי לשמור על האינטרסים שלה בלוב. הבחישה הטורקית בחצר האחורית של מצרים אינה מתקבלת בעין יפה בקהיר. גם צרפת נחשבת לתומכת מאחורי הקלעים של חפתר, ואפילו רוסיה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יגיע לטורקיה ביום רביעי כדי לחנוך צינור גז חדש. בעוד שתי המדינות רואות עין בעין לגבי הצינור - "טורק סטרים" שמו - הן חלוקות לגבי המצב בלוב. ייתכן שדי יהיה בווטו רוסי על טורקיה כדי להגביל את הסיוע הצבאי לזה הכולל יועצים בלבד, ללא כוחות על הקרקע.

והיכן נמצאת אירופה בכל הסיפור הזה? היא בצד השני של הים התיכון, מחכה לראות כיצד הסערות הנוכחיות במזרח התיכון ישפיעו עליה, אם ישלחו גלים חדשים של פליטים ושל מהגרים, או יאיימו אפילו לגלוש לשטחה. גם נאט"ו, שבה טורקיה חברה, נמצאת במבוכה לאור הניגוד הברור בין האינטרסים של חברותיה. האירופים הפציצו וברחו, והותירו את לוב לשמונה שנים של מלחמות אזרחים, כעת, הם עוברים בשתיקה גם על ההתערבות של טורקיה בעימות.

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה