גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האמנית מרובת הזהויות ש"רוצה שיראו את אום אל-פחם אחרת"

תאונת הדרכים הקטלנית, החיים שתרמה לנער אלמוני, מצלמות המעקב והזהות התרבותית המורכבת ● היצירה 'אנא הון' של מריה סאלח מחאמיד במוזיאון הרצליה היא דיוקן עצמי סוחף

מריה סאלח מחאמיד
מריה סאלח מחאמיד

באחד הדימויים בציור הקיר הניצב בימים אלה בפתח מוזיאון הרצליה לאמנות נראית יד חבושה המחוברת לאינפוזיה, אצבעותיה מסמנות וי לניצחון. "זה דיוקן עצמי שמציג את כל האירועים שעברתי השנה", מספרת האמנית הצעירה מריה סאלח מחאמיד על עבודתה 'אנא הון' (אני כאן), "ובאמצעותו אני גם מצליחה למחות, לדבר על פוליטיקה, זהות, תרבות, ולחשוף את הציבור לעולם שלי, עולם שהקהל היהודי לא מכיר".

תאונת הדרכים הקטלנית שעברה, החיים שנתנה לנער אלמוני, כשבחרה לתרום לו מח עצם, הנישואים, מצלמות המעקב, והזהות המורכבת מאבא פלסטיני ואמא אוקראינית. כל אלה מוצאים את מקומם בעבודתה של סאלח מחאמיד, שמצוירת בפחם על בד, ומשתלשלת מקיר בטון חשוף - חלק מתוספת מאוחרת של האדריכל המנוח יעקב רכטר למבנה המוזיאון המקורי. על הקיר הזה, שנותן תחושה של כוח והתארכות אינסופית, הציבה סאלח מחאמיד את דיוקן חייה.

"החלטתי להציג את כל האירועים יחד כדי להעביר את ריבוי הזהויות שלי", היא מספרת. "החיים שלי הם שילוב מעניין בין זהויות ודתות שונות. אבל עם הזמן למדתי איך לחיות עם זה ומה לקחת מכל צד".

"זו תערוכה אישית מאוד", אומרת האוצרת, ד"ר איה לוריא, "אבל צריך לזכור שהאישי הוא הפוליטי והפוליטי הוא האישי. מדובר בנקודת מבט של אישה צעירה בחברה הערבית, שהיא כאילו בקצה ההיררכיה, והנה דווקא היא מביטה ומבקשת לומר את האמת".

הבחירה של סאלח מחאמיד בדימוי הניצחון (באמצעות היד המסמנת וי) על גבי היצירה ממחישה יותר מכל את התחושה של אישה צעירה, ערבייה, שמציגה תערוכה אישית מרגשת במוזיאון. היד המחוברת לאינפוזיה מרפררת לכך שבשנה האחרונה תרמה מח עצם וזכתה להציל ילד. תחתיה מצויר עגל שחוט, שמסמל את התאונה הטראומטית שחוותה בשנה החולפת, כשמכוניתה התנגשה במשאית שהובילה עגלים לשחיטה בכביש 6. "עד היום לא ברור לי איך ניצלתי", היא מספרת. במרכזו של הקיר נראית האמנית נתמכת על ידי שתי דמויות, כאשר מתחתיה העגל הזועק זעקה אילמת - משל לשיקום הארוך שעברה. הסצנה מזכירה, במידת מה, את ההורדה של ישו מהצלב, כאשר מריה האם ומריה מגדלנה תומכות בו. בעבודה 'אנא הון' הדמויות מצוירות בקו שחור, סילואטות חסרות פנים, חסרות זהות, מעין רישומי עדות משטרתיים. קו שחור מנסה לחבוק את הטראומה החרותה בזיכרון. בין האירועים הטראומטיים שחוותה הייתה גם נקודת אור: השנה היא נישאה לראמי, הפיזיותרפיסט שלימד אותה לנוע שוב לאחר שנפגעה בגבה, והם חיים יחד בעין מאהל שבגליל. הציור של השניים יוצאים אל המסע המשותף שלהם רכובים על סוס לבן-לא-לבן חותם את העבודה הזאת.

מעל הכול מציירת האמנית מצלמות מעקב. "אנחנו חיים היום בעולם שכולו מצולם, ואני מעלה את השאלה למי מותר לצלם אותי ולחשוף עליי מידע. אנחנו כל הזמן חשופים. האם זה לטובתנו? מגן עלינו? זו שאלה שהתחדדה אצלי כשעלתה האפשרות למקם מצלמות בקלפי".

'אנא הון', מוזיאון הרצליה לאמנות

"הלכלוך מצליח להפתיע"

סאלח מחאמיד (29) נולדה באום אל-פחם, בת יחידה במשפחה של שלושה ילדים. משפחתה תמכה ביצירה שלה לאורך השנים, אך היא החלה לעסוק בה ברצינות רק לאחר שסיימה תואר ראשון ושני באמנות במכללת אורנים. לפני התערוכה הנוכחית הציגה את התערוכה 'שוף' (תראו), שדיברה על הקלות שבה אנשים ברחובות היישובים הערביים נושאים נשק ועל האלימות בחברה הזאת. "אנחנו צריכים להיות על המפה, ודרך האמנות קל יותר להיכנס לדיון בסוגיות מורכבות. היצירה שלי מאפשרת לראות את אום אל-פחם במבט אחר מן המקובל".

את 'אנא הון' היא מציגה במסגרת מקבץ תערוכות במוזיאון הרצליה לאמנות, הנושא את השם 'זמן דיוקן' (המקבץ כולו באוצרותה של ד"ר לוריא). בהן גם תערוכה של איריס נשר, המציגה דיוקן של בנה ארי נשר, שנהרג בתאונה טראגית לפני שנה, ותערוכה של נטליה זורבובה מהברביזון החדש. דיוקן, ובפרט דיוקן עצמי, הוא אחד הנושאים הפופולריים ביותר בתולדות האמנות. אמנים ציירו את עצמם עוד לפני שהדבר היה מקובל, לעתים בצורה מרומזת. צופה חד עין היה בוודאי מבחין בנוכחותם של הדיוקנאות, אך הייתה להם נוכחות נסתרת. כך הציב עצמו הצייר הפלמי הנודע יאן ואן אייק בתוך מראה בחדרם של הזוג הטרי בציורו המפורסם 'נישואי הזוג ארנולפיני', ואז הוסיף וחתם 'יאן ואן אייק היה כאן'. אלא שאין זו חתימה גרידא, כי אם רמז שהיה עד לנישואים האלה. אין זה דיוקן עצמי כפי שציירו עצמם רמברנדט וואן גוך. ואן אייק מצייר אירוע חשוב, ומציין שהיה נוכח בו.

גם הדיוקן של סאלח מחאמיד הוא כזה - דיוקן עצמי מרומז, שכל אחד יכול למצוא בו את עצמו. על הבחירה לצייר בפחם היא אומרת: "אני אוהבת את הפחם בגלל המרקם שלו, שהוא גם קשה וגם יש בו עדינות ורכות. מצד אחד אני יכולה לשחק בו כמו שאני רוצה, ומצד אחר הוא יכול להפתיע אותי בסוג ה'לכלוך' שהוא יוצר. דווקא מהלכלוך הזה נוצר הרושם שאני כל כך רוצה. כל טביעות האצבע שלי נשארות על הקנווס, זה סוג של חותם".

נדמה שהבחירה של סאלח מחאמיד לצייר ללא צבע מחדדת את עוצמתו של הסיפור, ועבודתה נדמית לרגעים ל'גרניקה' של פיקאסו. פלומה, בתו, סיפרה לפני שנים כי אביה בחר לצייר את היצירה הזאת בשחור ולבן כדי לנטרל כל הפרעה מן העיקר. אותו כפר באסקי שעליו הוטלו פצצות על ידי חיל האוויר הפאשיסטי של היטלר הפך ביצירתו של פיקאסו לסמל אנטי מלחמתי. כך הופך פיקאסו את אמנותו למסמך עיתונאי שכולו סיפורים קטנים על אכזריות גדולה. אף שרבות מיצירותיו שופעות צבעוניות, תמיד הקפיד לבטא את הדברים החשובים דווקא בצמצום. ביצירות הקוביסטיות הראשונות שלו הוא בוחר לצייר בצבעים מונוכרומטיים כדי לחדד את התגלית החשובה: ריבוי נקודות המבט.

גרניקה, 1937. שחור על גבי לבן כדי לנטרל כל הפרעה מן העיקר

האמניות הערביות מעיזות

סאלח מחאמיד לא לבד. בשנים האחרונות עוד ועוד אמניות צעירות מהמגזר הערבי מצליחות, ובגדול. נדמה שדווקא הנשים הן שמעיזות לומר מה שאחרים מפחדים. סמאח שחאדה, פטמה שנאן דרע, אניסה אשקר, ראידה אדון וחנאן אבו חוסן הן רק חלק מהאמניות המפלסות את הדרך הייחודית הזאת לבאות אחריהן.

עוד כתבות

איגנץ זימלווייס. הכרה מאוחרת  / צילום: Associated Press

זמלווייס אמר לשטוף ידיים: הכירו את הרופא הראשון שהבין את חשיבותם של סבון ומים

שטיפת ידיים עם סבון נראית בנאלית בימינו, אך היא גילוי חדש יחסית בהיסטוריה של הרפואה ● התיאוריות של איגנץ זמלווייס ההונגרי על חשיבות השמירה על היגיינה נדחו על ידי הקהילה הרפואית בתחילת המאה ה-19, הוא הושמץ וסיים את חייו באופן טרגי

קניות בסופרמרקט בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

מהי המנה הקריטית של הווירוס שתדביק אותנו

חוקרים זיהו עבור וירוסים רבים את מה שמכונה "המנה המזהמת" - כלומר שאם ניחשף לכמות קטנה יותר, כנראה שלא נידבק ● הקורונה כנראה לא שונה מווירוסים אחרים בהקשר זה

אחמד טיבי / צילום: Ammar Awad, רויטרס

פרשנות: האביב הערבי הגיע לכנסת ישראל

איך הפכו חברי הרשימה המשותפת מקבוצה של עסקנים, שאף אחד לא סופר, לכוח הפוליטי השלישי בגודלו בכנסת, למה כוח העל של בנימין נתניהו יכול לסייע למאבק בקורונה ומי ניסה לשכנע את יולי אדלשטיין לכתוב נאום שמציג אותו כמרטיר

מאיר בן שבת, משה בר סימן טוב, בנימין נתניהו ושי באב"ד / צילום: צילום מסך

הגבלות התנועה יתגברו; נתניהו: אם לא יהיה שינוי בשיעור הנדבקים, אין מנוס מסגר

בתום ישיבת ממשלה על משבר הקורונה, סוכם על היערכות להידוק משמעותי של הגבלות התנועה באופן שיצמצם אף יותר את מספר השוהים מחוץ לבית, כדי למנוע את התפשטות מגפת הקורונה ● משרד האוצר יגבש מתווה לצמצום נוסף של העבודה במשק

זיהוי פנים/ צילום: שאטרסטוק

מיקרוסופט החליטה לממש את השקעתה ב-AnyVision הישראלית

הסטארט-אפ הישראלי פיתח טכנולוגיה לזיהוי פנים, שמוטמעת ביהודה ושומרון ● במיקרוסופט החליטו לא להחזיק במניות מיעוט בסטארט-אפים שמפתחים טכנולוגיה כזו בגלל חוסר יכולת לפקח על השימוש בה

שר האוצר סטיבן מנושין מציג לאשתו לואיס לייטון, דף של שטרות טריים / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

הקורונה והכלכלה: השיעור שלא נלמד מ־1920

האם חבילות הסיוע והתמריצים של הפדרל רזרב והממשל האמריקאי באמת יסייעו לאמריקה לצאת מהשפל הגדול אליו היא דוהרת? ● בסדרת כתבות נסביר מדוע הם רק שלב נוסף בתהליך מקולקל שעתיד להגיע לתחנתו הסופית בעשור הקרוב ● "הקורונה והכלכלה - מה הלאה?", כתבה ראשונה

גומורה / צילום: באדיבות הוט

המאפיה האיטלקית, מלחמת וייטנאם והקומיקאי הגדול בארה"ב: חמש המלצות צפייה

המאסטר פיס, הישראלית, הדוקומנטרית, המרתקת והחשובה. המלצות בינג' מנחמות

 בית האבות קירקלנד, וושינגטון. סקטור הדיור המוגן כבר היה נתון ללחצים עוד לפני המגפה  / צילום: Ted S. Warren, Associated Press

בשוק הדיור המוגן בארה"ב חוששים שדיירים חדשים יפחדו להגיע

מגפת הקורונה פוגעת במניות המוסדות לטיפול בקשישים, על רקע החשש ממקרי הידבקות נוספים שיובלו לירידה בשיעורי התפוסה במוסדות

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

שר התקשורת ישחרר תדרים להרחבת התחרות בשוק הנייח

שר התקשורת דודי אמסלם צפוי לחתום בשבוע הקרוב על תיקון חקיקה שיאפשר הקצאת תדרים לתקשורת אלחוטית רחבת פס לעסקים ובתים

מגדל פאנקייקס / צילום: שאטרסטוק | א.ס.א.פ קריאייטיב

להמתיק את הגלולה של ההסגר: זה הזמן לקינוח

הסגר, הבידוד והימים הארוכים בסמיכות למקרר מוציאים מאנשים תשוקות חבויות, אבל דומה שדבר אחד מאחד את כולם: הכמיהה למתוק

זוג עם מסכות בבוליביה / צילום: Juan Karita, AP

לקראת בייבי בום קורונה? יצרנית הקונדומים הגדולה בעולם מתריעה על מחסור חמור בגלל המגפה

החברה שמייצרת אחד מכל חמישה קונדומים בעולם בעבור דורקס וחברות אחרות מסבירה כי בתוך חודשיים מחסני המלאי יתרוקנו ● בעולם כבר יש מי שמכנים את הדור שייוולד בגלל הטלות הסגר בעולם "דור הקורונייאלס"

מה אפשר לקנות ב-1.8 מיליון שקל בירושלים ואיו"ש / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

איזו דירה אפשר לקנות ב-1.8 מיליון שקל בירושלים ובאיו"ש

קוטג עם חמישה חדרים במעלה אדומים, דירת 4 חדרים בגבעת זאב, דירת גן בת 5 חדרים בירושלים וקוטג' בבית אל

עמוס לוזון/ צילום: יוסי כהן

הסדר פשרה בין גינדי החזקות לדורי בניה: יימחקו תביעות חוב של גינדי בגובה 222 מיליון שקל

עוד לפי ההסדר, שהושג לאחר שנים של סכסוכים ומספר רב של תביעות שהגישו חברות הנדל"ן האחת נגד השנייה, יבוטלו הערבויות שמחזיקה גינדי אצל דורי בקשר לפרויקטים שביצעה, וקופת דורי המדוללת תזכה לכ-8 מיליון שקל – כפול מהסכום שנמצא בה כעת

מורה בבית ספר יסודי בארה"ב מעבירה שיעור באפליקציית זום / צילום: Amanda Inscore, רויטרס

כך תתחברו לאפליקציית זום

נעמי בת ה-14, בתה של הלית ינאי–לויזון, עורכת מוסף הנדל"ן של גלובס עם מדריך קצר ופשוט לכל המשפחה

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Che liang, רויטרס

אפליקציית הקורונה של אפל: שיתוף הפעולה של ענקית הטק עם ממשלת ארה"ב

אפליקציית הקורונה כבר זמינה בחנות האפליקציות של אפל, וישנו גם אתר באוויר אליו אפשר להתחבר ממערכת הפעלה של ווינדוס או אנדרואיד, כך שהשירות זמין לא רק למשתמשי אפל

בני גנץ נכנס למליאת הכנסת לקראת מינויו כיו"ר הכנסת / צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

פרשנות: לגנץ היו את כל הקלפים ביד ו-14 יום נותרים. מה קרה?

בני גנץ, מי שהיה מבין מקימי מפלגת כחול לבן, מונה אתמול ליו"ר הכנסת ונטש את מפלגתו ואת שותפיו מאחור ●
גנץ חיסל את "גישת השלבים" של לפיד, יעלון, ליברמן, הורביץ ועודה

יועז הנדל/ צילום :איל יצהר

דעה: האם האוזר והנדל יוכלו להצטרף לקואליציה? התשובה עשויה להיות חיובית

האם יתאפשר גם לצבי האוזר ויועז הנדל, שתרמו במידה רבה ליצירת התנאים לממשלת אחדות, אך שנבחרו מטעם מפלגת תל"ם, להצטרף לקואליציה מבלי שהצטרפות שכזו תהפכם ל"פורשים"?

שדות, ושהקורונה תחכה / צילום: איל יצהר

ובינתיים בחוץ: כך נראית ישראל בימי הסגר

דרור פויר ואיל יצהר יצאו לדרכים, רגע לפני שגם הן נסגרות לתנועה ● מסע דרומי בין אשדוד, נתיבות ובאר שבע, בין ערים ריקות לשדות ירוקים, שרק אחרי שהם נלקחים ממך אתה מתחיל להעריך עד כמה הם חסרים עכשיו

היסטוריה של 4 מיליארד שנים מציעה צד אחר של סיפור המגפה / צילום: Dean Lewins, רויטרס

לא רק מעבירי מחלות: הווירוסים שמעצבים את הדנ"א שלנו

איך קשורים נגיפים להתפתחות הזיכרון ואיזה תפקיד יש להם בהתפתחות היריון? הביולוג פרופ' ניל שובין הסביר במאמר במיוחד ל"וול סטריט ג'ורנל" מדוע וירוסים הם לא רק מעבירי מחלות אלא הכרחיים להתפתחות האבולוציונית שלנו

שלט חוצות מותקן בדרום אפריקה ומבקש מאנשים להישאר בבתיהם / צילום: נארדוס אנגלברכט, AP

הנגיף בעין המצלמה: 10 תמונות מהעולם שהדהימו אותנו השבוע

מה שהיה נראה כאילו הוא לקוח מסרט אימים גרוע או סיוט לילי מעיק מתגלה בכל יום, שעה ודקה כמציאות המסויטת שבתוכה אנחנו חיים ● וירוס הקורונה נישא על גבי הישגיה של הגלובליזציה וחדר כמעט לכל מקום על פני הגלובוס ● גלובס מציג את השבוע שהיה מסביב לעולם בתמונות