גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרנות הגידור סוגרות את השנה הטובה ביותר מאז 2013, מי המרוויחים העיקריים?

בקרנות הגידור רצו לשכוח מהר את 2018 והמפלות הכבדות בסופה • הגאות בשווקים ב-2019 סייעה להן להתאושש עם תשואה דו-ספרתית • "גלובס" חושף מי הקרן שרשמה תשואה של יותר מ-55%, ומה עשו הקרנות שקשורות לרועי ורמוס, לקובי לוינסון ולבתי ההשקעות פסגות, אלטשולר שחם ומור

קרנות גידור / אילוסטרציה: שאטרסטוק
קרנות גידור / אילוסטרציה: שאטרסטוק

שנת 2019 הייתה שנה טובה מאוד עבור שוקי ההון בארץ ובעולם. מדדי המניות והאג"ח בת"א נסקו בשיעורים ניכרים שהובילו לתשואות חיוביות ניכרות ברוב אפיקי וגופי ההשקעות. דבר זה נכון במיוחד לתעשיית קרנות הגידור הישראלית, שרשמה ב-2019 תשואה ממוצעת שנאמדת בכ-12.6%. בשנה החולפת התאוששו הרוב המכריע של הקרנות מהשנה הקשה יחסית שעברה על התעשייה כולה ב-2018, שהסתיימה בתשואה שלילית שהשוק לא הכיר מאז 2008 - שנת המשבר הגדול.

בישראל יש כ-150 קרנות גידור שונות שמנהלות יחדיו כ-6.5 מיליארד דולר, שהם כ-22.5 מיליארד שקל, כך שכל 0.1% בתשואה מוסיף למשקיעים באמצעותן כ-22.5 מיליון שקל. בהסתמך על נתונים באתר צור גלבוע שעוקבים אחר תעשיית הגידור המקומית ומפרסמים את מדד צור גלבוע לקרנות הגידור הישראליות, השנה החולפת הייתה הכי טובה עבור תעשיית קרנות הגידור המקומית מאז שנת 2013, והיא החמישית בטיבה מאז 2007. מבדיקת "גלובס" עולה כי מתוך 27 קרנות גידור מובילות הפועלות בשוק המקומי רק שתיים רשמו ב-2019 תשואה שלילית.

התשואות החיוביות שנרשמו בכל תעשיית בקרנות הגידור אינן הפתעה. לדברי קרן הגידור גלבוע שלא משקיעה ישירות בשוקי ההון אלא משקיעה ב-21 קרנות גידור חיצוניות, "העליות היו גורפות בכל אפיקי ההשקעה, כשעיקר התשואה הגיע מקרנות עם חשיפה גבוהה יותר לשווקי המניות בארץ ובחו"ל ואג"ח קונצרני".

בקרן רידינג הטיבו להגדיר את השנה החולפת כשכתבו למשקיעים כי "2019 - אהבנו אותך, נתגעגע". זאת, הסביר צחי אברהם מנהל הקרן, מאחר ש"הכול עבד טוב בשנה החולפת, כמעט כל המדדים, בארץ ובעולם, במניות ובאג"ח". גם בקבוצת קרנות הגידור הגדולה והוותיקה בישראל, ספרה, שבניהול אורי גולדפרב ובבעלות ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור, מסבירים כי "מרבית השווקים בחרו להתעלם מהיעדר צמיחה משמעותית ברווחיות בארה"ב ובאירופה בשנה החולפת ומהידרדרות במדי התעשייה והוצאות ההון", תוך שהתמקדו "בחצי הכוס המלאה של ממדי צריכה יציבים, תשואות נמוכות ונתוני צמיחה מבניים אחרים".

■ שנה חזקה לקנות הגידור המובילות - הטבלה המלאה »

מדד צור גלבוע לתשואות קרנות הגידור בישראל-1

רועי ורמוס בצד של המנצחים

גם בנוקד, קבוצת קרנות הגידור שבהובלת רועי ורמוס ושלומי ברכה, שהיו קודם לכן בפסגות ושלצדם שותפים נוספים שהיו בכירים בשוק המוסדי, מציינים לחיוב את השנה שהייתה. הם מסבירים כי "ב-2019 נרשמו עליות משמעותיות במדדי המניות המובילים בארץ ובעולם, לאחר התפוגגות הפחד שליווה את הירידות בשווקים בשלהי 2018", שהסתיימה ברבעון רביעי שלילי מאוד.

עוד מוסיפים בנוקד כי "העליות בשווקים הגלובליים נרשמו על רקע סביבת ריבית נמוכה ומדיניות מוניטארית מרחיבה במדינות רבות, שהיטיבו עם מחירי הנכסים", כשבנוסף המשיכה מגמת האטה בצמיחה העולמית כשמנגד החששות מהתמשכות מלחמת הסחר הלכו ודעכו. עוד הוסיפו כי "המשק הישראלי המשיך להפגין עוצמה ותמך בביצועי החברות".

גם בקרן הגידור של בית ההשקעות פסגות, שסיימה שנה חזקה ומוצלחת מאוד, מתמקדים באופן טבעי במלחמות הסחר ובריביות. "במבט לאחור על 2019, אנו סבורים כי שני הצירים שהשפיעו ביותר על שוק ההון מתחילת השנה היו ציר העלאות/הורדות הריבית בארצות-הברית וציר הסלמה/רגיעה במלחמת הסחר בין ארצות-הברית לסין", כאשר ב-ION מתייחסים למצב הפוליטי בישראל "שרחוק מלהיות אידאלי".

בהסתכלות בינלאומיות, ובראייה קדימה, אומרים בספרה כי "לאור סביבת הריבית הנמוכה לטווח ארוך מכפילי רווח גבוהים יותר נראים סבירים, כל עוד בעתיד הנראה לעין יתחדש מסלול צמיחת הרווחים", כאשר ביחס לשוק המקומי הם מציינים כי "רמות התמחור של השוק הישראלי נותרו נמוכות יותר משווקי מניות מקבילים לאור משקלן הגבוה של מניות ערך כמו בנקים, פארמה וביטוח במדד המקומי".

בנוקד מציינים בהקשר זה כי "הצפי לחריגה ביעד הגירעון הממשלתי, אי היציבות השלטונית והורדת תחזיות הצמיחה מציבים אתגרי מאקרו להמשך. בנוסף, רמת מחירי המניות היא מלאה ואנו מעריכים כי תידרש סלקטיביות רבה מבעבר על מנת להשיג תשואות". הם מוסיפים כי "מגמת ירידת התשואות וצמצום המרווחים מייצגת סביבת פעילות שונה מזו שהייתה בתחילת השנה, עם פוטנציאל נמוך יותר לרווחי הון".

ומה לגבי תוצאות הקרנות? נתחיל מאלה שהיו שמחות לשכוח את השנה האחרונה. טוליפ של מיכה מלכה רשמה ב-2019 ירידות של 10.5%, לאחר שב-2018 רשמה תשואה שלילית של כ-11.6%, רק שאז זו לא הייתה חריגה לרעה. בשקלול השנתיים האחרונות, השליליות עולה כי טוליפ מציגה מאז שנוסדה תשואה שנתית ממוצעת של 8.3%.

הקרן השנייה שהייתה שמחה למחוק את 2019 היא קרן יסעור של אלטשולר שחם, שמשקיעה במניות באמריקה הלטינית, במזרח אירופה, באפריקה, במזרח התיכון ובסיה, ושסיימה את השנה עם תשואה דולרית של מינוס 6% ויותר. לצדן נציין שלוש קרנות עם תשואה חד-ספרתית ודי מאכזבת: ION, טריו ומור השקעות אלטרנטיביות.

המובילה: הקרן ששרדה גם את 2018

יתר הקרנות השיגו תשואות חיוביות דו-ספרתיות. בראש יש את קרן קוליברי, שבניהול ערן מרדכי ואבישי קלימי, שרשמה בשנה החולפת תשואה חיובית של יותר מ-55%, לאחר שגם ב-2018 בלטה לחיוב עם תשואה חיובית של כמעט 12% - בעוד שרוב המתחרות שלה סיימו את אותה שנה בירידות. מאז הקמתה מציגה קוליברי תשואה שנתית ממוצעת של יותר מ-30%, שמציבים אותה בצמרת עם תשואה יותר מכפולה מזו של הבאה אחריה.

באופן טבעי, הקרנות שמתמקדות במניות והקרנות ההזדמנותיות מובילות את הרשימה, כשנכסי הבסיס שבהן הן משקיעות רשמו בשנה החולפת תשואות דו-ספרתיות.

כך, יתר הקרנות הבולטות לחיוב ב-2019 כוללות את נץ של בית ההשקעות אלטשולר שחם ושאת השקעותיה מנהל איציק טרגן, את קרן רידינג שבניהול צחי אברהם, שמציגה תשואה שנתית של מעל 17% מאז הקמתה, נוקד לונג שאותה מנהלים ורמוס, ברכה ושי יצחקי שבעבר ניהל את כספי העמיתים בהפניקס, כשאחריהן קרן פארטו אופטימום של בית ההשקעות פסגות, שמנוהלת על ידי דניאל אלון ומיכאל בנוולגי, ואלפא אופרטיוניטיס.

עוד קרן שרשמה שנה חיובית מאוד בתשואות היא גיא פאנד שבהובלת עודד גל, שנפרד בשנה החולפת משותפו בגיא פרטנרס - דני סער, שפתח קרן חדשה עם צביקה בארינבוים כמשקיע. גיא פאנד הייתה מהקרנות הכי חלשות ב-2018 עם תשואה שלילית של 27%, לא מעט בגלל החזקה כושלת בברוקלנד, כשהשנה היא תיקנה במידה ניכרת עם עליות של 30%.

עוד נציין את קרן ואר קפיטל שבניהול אמיר בורגר ויאיר ספלטר ושבה שותף קובי לוינסון, שרשמה ב-2019 תשואה של כמעט 14%. 

הרווח בפוקס מומש; מאיפה יגיעו התשואות ב-2020 

קרנות הגידור הן כלי השקעה שתופס לעצמו נתח הולך וגדל בשוק הפיננסי, הודות לגמישותן ולהיותן לא מפוקחות. מנהלי הקרנות הללו משתפות לעתים עם המשקיעים בהן את ה"אני מאמין" שלהם לגבי ההזדמנויות שיש בשווקים. לידי "גלובס" הגיעו הדיווחים למשקיעים בכמעט 30 קרנות גידור בולטות בישראל, שמהן ניתן לצייר כמה המלצות להשקעה, שיכולות לשמש כל משקיע.

כך, למשל, נוקד לונג מציינת בדוח שלה את מניות אטראו שוקי הון שמחזיקה במחצית ממניות בית ההשקעות המצליח מאוד ילין לפידות, ואת מניות רבל ומלם תים, "שביצעה מהלך אסטרטגי עם צירופה של אלתא, חברה בת של התעשייה האווירית, כשותפה בחברת אלטל שמרכזת את פעילותה בתחום הביטחוני". בנוקד אופרטיוניטי צוינה בין היתר מניית סולאראדג' שלדעת מנהלי הקרן יש לה "פוטנציאל מעניין גם להמשך", כשבנוקד קפיטל מציינים לחיוב גם את הפוטנציאל שעדיין קיים במבני תעשייה.

גם בספרה מציינים לחיוב את מניות רבל כמו גם אלה של חברת סולגרין שבשליטת ג'נריישן קפיטל. עוד חברה שזוכה לאמון של ספרה היא אלוני חץ, שמוכתרת על ידי הקרן כ"מניית בלו צ'יפ בסקטור המקומי", כש"הנהלת החברה בעלת יכולות מצוינות, רקורד מוכח של הצלחה ואסטרטגיית צמיחה סדורה לטווח הארוך". גם מבני תעשיה זוכה לאמון ספרה, ולצדה מניות ורינט ואראונדטאון.

ולסיום, קרן רידינג המליצה אשתקד על מניית פוקס, כשעתה היא מדוות למשקיעים שלה כי "יצאנו ברבעון האחרון מההחזקה שלנו בפוקס עם תשואה יותר מכפולה". ברידינג מזהים פוטנציאל לעליות שערים רק בשוקי המניות בדגש על החזקות גדולות יחסית במניות שיכון ובינוי והבנקים המקומיים - בהעדפה למניות הפועלים ופיבי (החברה האם של הבינלאומי), שלגביהם אומרת הקרן כי "הסיפור הוותיק עוד לא מיצה את עצמו" - כך שהתמחור שלהם "נוח והכיוון חיובי".

לגבי שיכון ובינוי מציינים בקרן כי למרות העליות החדות מאז הגיעו לחברה של אייל לפידות, עדיין יש "פער אדיר" בין השווי הסחיר לשווי הפנימי של החברה, כשהנכסים המשמעותיים בחברה "עדיין שם ולא מתומחרים במלואם". מנגד, רידינג מדגישים כי מבחינתם אין הזדמנויות להשקעה קדימה בשוקי החוב. 

עוד כתבות

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הפניקס: רווח של 1.1 מיליארד בשנת 2023 - בדומה ל-2022

חברת הביטוח הגדולה בישראל רשמה שיפור ניכר בתחום הביטוח הכללי ונהנתה מהעליות בשוקי ההון ● הרווח ברבעון האחרון התקרב ל-600 מיליון שקל ● בתחום החיסכון ארוך-הטווח והאשראי עלה הרווח לסך של 450 מיליון שקל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס