גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל חברת הנדל"ן שיוצא נגד "מרד" ראשי הערים: "סוג של אנרכיה"

מניית הנדל"ן הלוהטת של צמח המרמן יותר מהכפילה את ערכה בשנה האחרונה ● לדברי המנכ"ל חיים פייגלין, "מחירי הדירות זוחלים למעלה בחודשים האחרונים. תוכנית מחיר למשתכן כנראה הגיעה לסוף דרכה - ומצד שני, המדינה עדיין לא משחררת מספיק קרקעות לבנייה בשוק החופשי"

"מחירי הדירות נמצאים בעלייה בשלושת הרבעונים האחרונים. אנחנו גם מרגישים את זה במכירות", אומר חיים פייגלין, מנכ"ל חברת הנדל"ן צמח המרמן, בראיון ל"גלובס".

"אנחנו מוכרים יותר דירות לעומת המכירות שלנו בשנתיים האחרונות. הממוצע הרב-שנתי שלנו הוא מכירות של 170-180 דירות, ובשנה האחרונה ניכרת התעוררות אצלנו, יחד עם כל השוק", אומר פייגלין, המכהן גם בתפקיד סגן נשיא התאחדות בוני הארץ - כך שיש לו ראייה רחבה על התפתחויות שוק הנדל"ן למגורים בישראל. בשנה האחרונה "כיכבה" מניית צמח המרמן, לצדן של מניות נדל"ן מקומיות נוספות, עם עלייה של 110% - שהביאה את שווי החברה בבורסת תל אביב לכ-355 מיליון שקל.

צמח המרמן עוסקת בייזום נדל"ן למגורים ולמסחר ובביצוע עבודות קבלנות, ויש לה גם פעילות נדל"ן מניב. פעילות החברה מתרכזת בנדל"ן בישראל. בחברה שולטות משפחות פייגלין ובן אברהם, המחזיקות יחד בכ-49% מהון מניותיה. בשבוע שעבר דיווחה צמח המרמן כי בשנת 2019 היא מכרה 230 יחידות דיור - עלייה של 28% לעומת מספר הדירות שמכרה ב-2018.

החברה, שלא פועלת כמעט בכלל במסגרת פרויקטים של "מחיר למשתכן" (מלבד פרויקט שנבנה ביפו על חורבות האצטדיון שבו שיחקה בעבר קבוצת הכדורגל מכבי יפו), נהנתה מהתעוררות שוק הדיור בשנה האחרונה, ובעיקר מחזרתם של קונים ש"ישבו על הגדר" לרכישת דירות בשוק החופשי. בין הפרויקטים המובילים במכירות של צמח המרמן ניתן לציין את "לב גני תקוה", שבו מכרה החברה 56 דירות בשנה החולפת - זינוק של 80% לעומת השנה הקודמת; "קרניצי החדשה" ברמת גן, שבו מכרה 53 דירות - 51% יותר מאשר ב-2018; ו"סביוני גני תקוה", עם 43 דירות מכורות - עלייה של 23% לעומת אשתקד. בפרויקט "אנדרומדה" ביפו ובפרויקט "כרמיאלה" בכרמיאל החברה מכרה אשתקד דירות ראשונות - 7 דירות ו-19 דירות, בהתאמה.

"צריך להציף את השוק בקרקעות לבנייה"

לדברי פייגלין, "מחירי הדירות זוחלים למעלה בחודשים האחרונים, ורואים את זה בנתוני הדירות שאנחנו מוכרים. אצלנו, אגב, לא נרשמה בשנים האחרונות ירידה במחירי הדירות. נתוני מכירת הדירות 'בשוק החופשי' מראים תמונה שונה מזו של נתוני המחירים שמפרסמת למ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), שם הנתונים מאוד מוטים למטה, בגלל תוכנית מחיר למשתכן".

● נראה כי תוכנית מחיר למשתכן סיימה את דרכה.

"נכון, התוכנית נראה הגיעה לסוף דרכה. מצד שני, המדינה עדיין לא משחררת מספיק קרקעות לבנייה בשוק החופשי. יש כאן סטגנציה, ולכן המחירים במגמת עלייה".

● מה צריך לקרות כדי שהמחירים לא יעלו?

"צריך להציף את השוק החופשי בקרקעות לבנייה - אבל זה לא קורה כבר עשרות שנים, וכנראה לא יקרה גם בעתיד. לדעתי, יש במדינה ביקוש של 70 אלף דירות בשנה, ואפילו יותר, והביקושים רק גדלים והולכים. אנחנו צריכים תשתיות מספקות לבנייה, אבל כרגע המצב הפוך. יש מרד של ראשי ערים, שמעכבים הקמה של פרויקטים למגורים - סוג של אנרכיה. ברמת גן, בגבעתיים, בהרצליה ובמקומות נוספים, ראשי הערים לא מוכנים לאשר בנייה של מתחמי דירות. הם ממש בולמים את זה, וכבר הרבה זמן אין ממשלה שתטפל בעניין".

● אפשר להבין את ראשי הערים, אם אין מספיק תשתיות תומכות לבנייה כזו.

"אני מאוד מבין ומעריך את ראשי הערים. הם נבחרו על ידי תושבים הערים וצריכים לייצג אותם, והציבור עצמו לא רוצה שייבנו עוד הרבה בניינים בערים שלו, כי זה רק מוסיף לצפיפות שכבר קיימת בערים ובשכונות רבות. אבל יש לא מעט קרקעות פנויות, כמו למשל, במזרח רמת גן באזור קריניצי, שם אפשר לפתח ולבנות - ותפקיד ראשי הערים הוא להקים ולבנות תשתיות מספקות. הם לא רוצים את זה בגלל הרבה מאות סיבות, ובשורה התחתונה, זה עניין של כסף. יש הסכמי-גג בעשרות מיליארדי שקלים, ולמרות זה, ראשי הערים מתמרדים ולא רוצים לבנות".

● אז בעצם הם רוצים שהממשלה תזרים להם יותר כסף?

"כן. יש פה משחק של כיפופי ידיים בין הממשלה לראשי הערים".

לדברי פייגלין, "אף שזה המצב, אנחנו ממוקדים רק בישראל, ומאוד מאמינים באסטרטגיה של החברה. יש לנו זרוע ביצוע פנימית, שבאמצעותה אנחנו עושים עבודות בנייה עבורנו ועבור אחרים שעובדים אתנו, וגם את חברת סיון ביצוע, שעושה עבודות נוספות עבור יזמים אחרים". 

"יש כרגע משבר בגלל המחסור בדירות, והוא רק יתעצם ויילך בתקופה הקרובה, עד שתקום ממשלה ותטפל בכל התחומים הדרושים טיפול דחוף בתחום הנדל"ן למגורים. יש לנו כרגע כ-2,500 דירות שנמצאות במהלך של ייזום ותכנון, עם רווח גולמי צפוי של 400 מיליון שקל. אנחנו מסתכלים 10-15 שנים קדימה. התהליכים בארץ איטיים מאוד, ולכן אין לך ברירה, אם אתה רוצה להשרוד בשוק הנדל"ן, אלא להסתכל ולתכנן רחוק מאוד קדימה. אנחנו ממשיכים להתמקד בארץ, ובמקביל לפעילות באזור המרכז אנחנו מאמינים מאוד גם בפריפריה".

● בפריפריה יש לא מעט מקומות שבהם בנו יותר מדי דירות, והמחירים ירדו בשנים האחרונות.

"זה נספג בסוף בתוך השוק. גם בעפולה, ששם היתה הצפה של בנייה בשנים האחרונות, אני שומע כיום שכבר אין מספיק דירות. מלאי הדירות הלא-מכורות ברחבי הארץ הצטמצם מאוד באחרונה. גם בראש העין ובקריות נרשמה ירידה חדה במלאי הדירות הגמורות שלא נמכרו. כל עוד הריבית כל כך נמוכה, היזמים וחברות הנדל"ן יכולים לחכות בנוחות יחסית ובלי לחץ גם כמה שנים, עד שיימכרו את הדירות".

"גם השנה אנחנו צופים גידול במכירות"

חברת צמח המרמן הוקמה ב-1997 כתוצאה ממיזוג של שתי חברות ביצוע, צמח והמרמן, שהוקמו ופעלו החל בשנות ה-60. הזינוק במניית החברה בשנה האחרונה בא, בין השאר, על רקע ירידת התשואות בשוק האג"ח, שהביאה לעליות חדות במניות נדל"ן רבות, ובמקביל ההתעוררות של מכירת דירות בשוק החופשי.

● מה אתה מעריך יקרה בחברה בשנים הקרובות?

פייגלין: "אם לא יקרה משהו יוצא דופן, גם ב-2020 אנחנו צפויים לרשום גידול במכירות. יש לנו מספיק קרקעות ופרויקטים בצנרת. כיום אנחנו מבצעים ונהנים מפרויקטים שיזמנו לפני 10-15 שנים. למשל, בפרויקט 'קריניצי החדשה' ברמת גן יש לנו כ-600 דירות מתוך כ-1,000 דירות שנבנות שם. יש שם כבר ארבעה מגדלים מאוכלסים, והמגדל החמישי צפוי לקבל טופס 4 במהלך השנה".

בחודש שעבר דיווחה צמח המרמן כי היא נכנסת לשותפות עם רשת מועדוני הכושר הולמס פלייס, שבמסגרתה יקימו שתי החברות, באמצעות חברה ייעודית משותפת, כמה מתחמים של מועדוני כושר. הראשון שבהם יהיה תחת תת המותג "פמילי" של הולמס פלייס בשכונת "כפר סבא הירוקה", ואבן הפינה להקמתו כבר הונחה בתחילת ינואר (אמור להתחיל לפעול בעוד כשנתיים). המתחם יופעל בשיטת BOT למשך 25 שנה על ידי הולמס פלייס. שתי החברות יחלקו ביניהן את הרווחים שינבעו מייזום הפרויקט, שעלות הקמתו מוערכת ב-45 מיליון שקל. הולמס פלייס תשלם לחברה הייעודית דמי שכירות בשיעור של כ-10% מעלויות הפרויקט.

● מה הביא אתכם להיכנס לשותפות עם הולמס פלייס?

"זאת פעילות שאנחנו רוצים לפתח עם הולמס פלייס, ואולי לא רק אתם. כל התחום הזה, BOT, שאנחנו פעם ראשונה נכנסים אליו, נמצא בהתפתחות משמעותית. זה הפתרון לעיריות שרוצות לפתח פרויקטים, אבל אין להן מספיק כסף לכך".

● אתם מתכננים לנצל את השוק הנוח כדי להנפיק מניות או אג"ח בקרוב?

"גייסנו בהנפקת האג"ח האחרונה שלנו אשתקד כ-70 מיליון שקל. כרגע אנחנו לא יודעים אם ומתי נגייס עוד. סדרות האג"ח שלנו נסחרות בתשואות נמוכות יחסית, ואני מניח שכמו בעבר, ברגע שנרצה לגייס - לא תהיה לנו בעיה. אנחנו חברה קטנה, שהגיעה לבורסה מחיפה לפני 22 שנה, עם הון עצמי של כ-16 מיליון שקל - וכיום הגענו להון עצמי של 226 מיליון שקל, כשבדרך חילקנו לציבור דיבידנדים בהיקף של כ-90 מיליון שקל".

● מה המדיניות הדיבידנד שלכם?

"אנחנו מחלקים שליש מהרווח הנקי כדיבידנד, בכפוף כמובן להתניות הפיננסיות, שאנחנו לא מתקרבים אליהן - כך שאין לנו בעיה לחלק כל רבעון דיבידנד".

● איזה פרויקטים שלכם נמצאים לקראת הקמה?

"פרויקט מכבי יפו - פרויקט גדול של כ-600 יחידות דיור, שבו אנחנו שותפים עם אלעד מגורים של יצחק תשובה ולוינשטיין. זהו פרויקט מעורב, שכ-45% מהדירות בו ישווקו לשוק החופשי, והשאר במסגרת מחיר למשתכן. נוסף על כך, לפני שנתיים עשינו עסקה מעניינת במתחם כורזין בדרום גבעתיים - שם אנחנו בעולם של עירוב שימושים: מגורים, מסחר ותעסוקה. אנחנו מקווים שעוד השנה נקבל היתר בנייה ראשון, ואמורים להתחיל הקמה של מגדל אחד עם 46 יחידות דיור, מתוך 12 מגדלים שצפויים להיבנות במתחם, לאחר שמכרנו 70% מהזכויות בשטחי תעסוקה ומסחר לכלל ביטוח - ונישאר עם כ-9,000 מ"ר.

"פרויקט מעניין נוסף שלנו הוא דיור במתחם אנדרומדה ביפו - שזה למעשה, המשך למתחם אנדרומדה הוותיק הקיים".

● מה המחיר למ"ר בנוי באנדרומדה כיום?

"55-60 אלף שקל למ"ר. יש לנו גם את הפרויקט במתחם שוק בצלאל בלב תל אביב, שם התחלנו ב-2012 במחיר של 20-25 אלף שקל למ"ר, וכיום המחיר הגיע ליותר מ-60 אלף שקל למ"ר", אומר פייגלין.

"אנחנו גם מאוד מאמינים בפריפריה, ובונים דירות ליד חוף אכזיב הסמוך לנהריה, ומתחילים בקרוב לבנות כ-100 דירות בכרמיאל במסגרת 'דירה להשכיר'. לצד הדירות להשכרה נבנה שם עוד 70 דירות למכירה ועוד כ-700 מ"ר למסחר. נכנסנו באחרונה גם לפרויקטים של התחדשות עירונית בחיפה ובתל אביב, כך שזה עוד מנוע צמיחה של החברה".

צמח המרמן גם מעורבת בפרויקט ענקי בדרום מזרח הוד השרון - תוכנית המכונה "נוף ירקון". "זאת תוכנית הדגל של מינהל התכנון במחוז מרכז, שם מיועדים להיבנות כ-20 אלף דירות, בין דרום הוד השרון לכביש 5", אומר פייגלין. "זאת חטיבה של כ-1,600 דונם, ולנו יש 25% מחטיבת קרקע של כ-150 דונם".

● מה ייבנו בחטיבת הקרקע שלכם בהוד השרון?

"אני לא רוצה לצאת בהצהרות, אבל כיום מבינים במינהל התכנון שצריך להגדיל את הצפיפויות - ודאי במרכז בארץ. הקרקע זה משאב קריטי, שנמצא במחסור".

● מתי אמורים להתחיל לבנות שם?

"זה ייקח לפחות עוד כמה שנים".

מנכ"ל צמח המרמן סבור כי "סביבת הריבית הנמוכה תמשיך ללוות אותנו עוד הרבה שנים, כך שאני מאוד אופטימי לגבי שוק הנדל"ן בארץ, ובכלל לגבי כלכלת ישראל. השכר הממוצע במשק עולה במשך השנים, ושיעור האבטלה נמוך מאוד - כך שהיכולת של האוכלוסייה לקנות דירה משתפרת". 

הפספוס של יבואן הרכב: מניית צמח המרמן עלתה ב-50% מאז שיצחק מנור נפרד ממנה

במרץ 2017 מכר איש העסקים יצחק מנור, בעלי יבואנית הרכב לובינסקי, את מניותיו בחברת צמח המרמן (כ-26%) תמורת כ-60 מיליון שקל. מנור נכנס להשקעה בחברה במהלך 2011, ומכר את המניות במחיר כפול מהמחיר שבו רכש אותן, לכמה גופים מוסדיים, ובהם הפניקס, הראל, וילין לפידות, שעדיין מחזיקים נתחים גדולים בחברה (הפניקס עם 12.5%, הראל 8.5% וילין לפידות עם כ-6% מההון).

החזקתו של מנור במניות צמח המרמן נחשבו כהחזקות לא מהותיות מבחינתו, והנכס המרכזי שבבעלות משפחתו הוא חברת לובינסקי - יבואנית רכבי פיג'ו וסיטרואן בישראל. נוסף על כך, מחזיקה משפחת מנור חלק מגרעין השליטה בבנק אגוד - 16.5% ממניות הבנק, בשווי שוק של כ-280 מיליון שקל. 

מנור תכנן למכור את מניות צמח המרמן שהוא החזיק כבר בסוף 2015, אבל התמהמה עם המכירה. במהלך 2016 ועד למכירה במרץ 2017 הכפילה מניית החברה את שווייה. יחד עם הדיבידנדים שקיבל, נהנה מנור מתשואה של כ-150% על ההשקעה. עם זאת, המחיר הנוכחי של המניה גבוה ב-50% ממחיר המכירה - כך שמדובר בהחמצה של כמה עשרות מיליוני שקלים לשווי ההחזקות שנמכרו. 

בעבר נמנה מנור עם שותפיו של נוחי דנקנר לשליטה בקונצרן אי.די.בי - החזקה שבעקבותיה יצא מגרעין השליטה של צמח המרמן, אחרי רכישת המניות מידי משפחות פייגלין ובן אברהם, כדי למנוע ממנה להתמודד עם בעיות של מגבלת לווים. הוא הצטרף מחדש לגרעין השליטה בצמח המרמן בתחילת 2015, בעקבות הסדר החוב באי.די.בי. 

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים