גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באייפקס בוחנים מכירה של בית ההשקעות פסגות בחלקים

הקרן, בניהולה של זהבית כהן, מקדמת על פי הערכות מכירה מפוצלת של פעילויות של בית ההשקעות ● מבחינת אייפקס, מדובר על כלי להצפת ערך לבית ההשקעות כולו ● אייפקס בתגובה: "לא מתייחסים לשמועות"

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

קרן אייפקס, שפעילותה בישראל מנוהלת על ידי זהבית כהן, בוחנת ואף מקדמת לפי הערכות מהלך למכירה מפוצלת של פעילויות של בית ההשקעות פסגות, לצורך מימוש ההשקעה שלה בבית ההשקעות.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת זו נבחנת, למשל, הפרדה בין הגמל מצד אחד לבין קרנות הנאמנות והניהול תיקים מצד שני. מבחינת אייפקס, מדובר על כלי להצפת ערך לבית ההשקעות כולו, אגב ניצול השווי הגבוה ששוק ההון נותן לפעילות הגמל והפנסיה של המתחרה, אלטשולר שחם. זאת במקביל לניצול הגאות בפעילות קרנות הנאמנות של הבית. באייפקס מסרו בתגובה כי "אינם מתייחסים לשמועות".

על פי הערכות בשוק ההון, באייפקס רוצים למכור את החברה בחלקים מכמה סיבות. בין היתר, מאחר שמכירה של כל הפעילות יחדיו צפויה להפחית את מספר הגופים שמעוניינים בפסגות ויכולים להרים את העסקה, וגם כדי לצרף לרשימה גופים פיננסיים מקומיים.

זאת, בין השאר, בשל מגבלות רגולטוריות שנובעות מהגודל של פסגות בחיסכון לטווח ארוך - תחום שבו יכולים לרכוש את פסגות רק גופים שהרכישה לא תוביל אותם לנתח שוק של יותר מ-15% משוק החיסכון הפנסיוני החדש.

המהלך הנבחן מתחבר למהלך שינוי מבני שהוביל בית ההשקעות לפני זמן קצר, כשחטיבת המכירות של בית ההשקעות פורקה כך שפעילות המכירות הוצמדה לכל פעילות בבית ההשקעות, ובנפרד מרעותה.

נכסים מנוהלים בכ-200 מיליארד שקל

קרן אייפקס רכשה את השליטה בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, מה שרבים ראו כבר אז כשווי מנופח. בסוף 2015 מיצעה אייפקס את מחיר הרכישה כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%), לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות.

לאורך השנים, ולפי הדיווח למשקיעים גם כיום, ניסתה אייפקס לקדם כמה מהלכי מימוש - דרך מכירה אסטרטגית של כל בית ההשקעות או הנפקתו בבורסה. עתה עולה על השולחן מבנה הליך מימוש שונה.

מהדיווח למשקיעים של אייפקס לשנת 2018 עלה כי ברבעון האחרון של 2018 חתכה הקרן את השערוך לשווי פסגות ל-434 מיליון אירו, בנטרול חוב, לסך של 1.86 מיליארד שקל, שייצגו אז מבחינת אייפקס רווח של כ-20% על ההשקעה.

שווי זה נמוך ביותר מ-9% מהשווי שבו הוערך פסגות בספטמבר 2018 - 2.05 מיליארד שקל - וביותר מ-12% מהשווי שהוצמד לבית ההשקעות ביוני באותה שנה - 2.12 מיליארד שקל. לשם השוואה, בסוף 2014 עמד שווי פסגות על כ-2.49 מיליארד שקל לאותו זמן.

נכון לסוף 2019 מנהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל שנושק לרף של 200 מיליארד שקל - הודות לגאות בשוקי ההון, שהביאה לתשואות חזקות בכלל השוק ולגידול בשווי הנכסים המנוהלים בשלל הפעילויות בבית עד כדי רמת שיא עבורו.

מדובר בהיקף שיא לנכסי הבית. בעבר הוא כבר היה בסביבה זו, ככל הידוע, בין סוף 2016 לאמצע 2017. אז ניהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל של כ-198 מיליארד שקל. בסוף 2018 ניהל פסגות נכסים בהיקף כולל של כ-177 מיליארד שקל.

לא דומה למכירת הביטוח

כמו כן, בשנה שעברה השתנתה הנהלת בית ההשקעות כשבתחילתה פרשה היו"רית דאז, מיכל עבאדי בויאנג'ו. בהמשך השנה שחלפה פרש גם המנכ"ל ברק סורני מתפקידו. הוא הוחלף על ידי ראובן קפלן, שבעבר היה, בין היתר, מנכ"ל כלל בריאות ועמידר.

פסגות פועל במגוון תחומי השירותים הפיננסיים, כשהוא נמנה עם מובילי השוק במגוון תחומים חשובים ומרכזיים - ובראשם קופות הגמל וקרנות הנאמנות.

בית ההשקעות פסגות מנהל נכסי גמל והשתלמות בהיקף 56.8 מיליארד שקל, והוא השני בגודלו בשוק זה, אחרי אלטשולר שחם גמל ופנסיה שהונפקה אשתקד לפי שווי של 1.17 מיליארד שקל ומאז נסקה בחדות לשווי של כמעט 2.4 מיליארד שקל.

כך, נכון לסוף 2019 החזיקה חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פסגות בנתח של 10.6% משוק הגמל וההשתלמות עם נכסי גמל והשתלמות בהיקף 56.9 מיליארד שקל, ובנתח של 0.8% משוק הפנסיה החדשה, עם נכסי פנסיה חדשה בהיקף שלושה מיליארד שקל. בסך הכול, נכון לסוף 2019 מחזיקה חברת פסגות גמל ופנסיה בנתח של 6.4% משוק הגמל והפנסיה החדשה בכללותו.

לצד זאת, לפסגות נכסי קרנות נאמנות בהיקף 51.5 מיליארד שקל המהווים כ-14.7% משוק הקרנות. הם השחקן השני בשוק הקרנות כולו - ונמנים עם צמרת הגופים המגייסים בשוק זה בשנה החולפת. מתוך עולם הקרנות, פסגות מחזיק גם בנתח השוק השני בגודלו בקרנות המסורתיות, שעומד על 12.3%.

אפרופו מכירת פעילויות, ב-2018 מכר פסגות עצמו (ולא אייפקס) פעילות צנועה יחסית שלו - הביטוח - לאיילון. או אז לא דובר על מהלך להצפת ערך אלא ליציאה מתחום שלא הפך להיות מה שבפסגות ציפו שיהיה. 

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין