גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האוצר מציג: כך גובים יותר מסים מפחות רכבים חדשים

המדינה קיבלה בשנה החולפת סכום עתק של כ-42.4 מיליארד שקל ממיסוי כלי רכב ● רשות המסים גבתה כ-9.8 מיליארד שקל על רכבים חדשים, למרות שהשוק התכווץ ב-5%, והנהג הישראלי העדיף לרכוש מכוניות היברידיות שהמיסוי עליהן נמוך דרמטית ● המצב ב-2020 לא צפוי להשתפר

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: shutterstock

בדיחה ידועה מספרת על תחרות בנוסח איש הברזל, שהתקיימה באיזו עיירה נידחת וכללה אתגר של סחיטת לימון יבש ומצומק. מיטב השרירנים ובעלי הגוף מכל המחוז הגיעו וניסו את מזלם, אבל לא הצליחו לסחוט מהלימון אף טיפה. בהמשך הגיע בחור נמוך ורזה, נתן לחיצה אגבית ביד אחת וסחט חצי כוס. "מה הסוד שלך?", שאלו כולם. "אני", הוא אמר, "עובד ברשות המסים".

אנחנו נזכרים בבדיחה הזו בכל פעם שבה מגיעה העת לסכם את גביית המסים השנתית על רכישת רכב ועל השימוש בו. מדי שנה אנחנו מסתכלים על נתוני הגבייה המדהימים של השנה שעברה ומשוכנעים שלא ניתן יהיה לשבור את השיא. אבל בכל פעם מסתבר, שמישהו שם למעלה מגלה דרכים חדשות ויצירתיות כדי לסחוט עוד קצת מהלימון העייף של ענף הרכב.

ב-2019 היצירתיות של אנשי רשות המסים, שמנוהלת על ידי ערן יעקב, התבטאה בשני עדכוני מס ירוק, שהביאו להקדמת יבוא רכב מסיבית באפריל ובדצמבר, יצרו גבייה עודפת של כ-2.5 מיליארד שקל והציבו את רף ההכנסות הכולל מהענף על כ-42 מיליארד שקל, בדומה ל-2018. הנתון הזה נרשם למרות שב-2019 נרשמה ירידה במכירות הכוללות בשוק הרכב וברוב המדדים הכלכליים המרכזיים במשק. למעשה, אלמלא אותה גבייה עודפת, סביר להניח שנתון הגירעון הכולל היה גדל בכמה עשיריות האחוז - נתון שהיה מטריד את אנשי אגף התקציבים באוצר, שבראשו עומד שאול מרידור.

נזכיר שהמדינה לא נוהגת לפרסם בזמן אמת נתונים ספציפיים על גביית מסים מענף הרכב ומסתפקת בפרסום נתונים חלקיים באיחור של שנה עד שנתיים. עם השנים למדנו להפיק את הנתונים הרלוונטיים, ברמה גבוהה של קירוב, מתוך סך נתוני גביית המסים שמפרסם האוצר.

המס ששולם עבור רכישה ושימוש בכלי רכב ב-2019

שוק יורד, הכנסות עולות

הנתון שנגזר ישירות ממכירות הרכב החדש בישראל הוא הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב. אלה תופסות בממוצע כ-55% מהסעיף הכולל "הכנסות ממס קנייה יבוא", כך שבדוח ההכנסות של 2019 מדובר על גבייה של כ-9.8 מיליארד שקל ממס קנייה על רכב חדש.

לכאורה מדובר בנתון דומה לזה של השנה שעברה, מה שעשוי להצביע על יציבות. אבל, וזה אבל גדול, היציבות לכאורה מגיעה על רקע של ירידה של כ-5% בכלל מכירות הרכב החדש ב-2019 לעומת 2018 ולמרות, שעל פי דוח האוצר "ב-2019 חל זינוק של 80% ביבוא מכוניות היברידיות שמס הקנייה עליהן נמוך במיוחד לעומת ירידה של 7% ביבוא כלי רכב מונעי בנזין וסולר".

בפועל אירע כאן סוג של נס פיסקאלי: גביית מס הקנייה מרכב חדש נותרה יציבה למרות שפחות מכוניות נמכרו ובנוסף חלק גדול מהשוק נטה לרכב היברידי, שמס הקנייה עליו הוא 30% בלבד במקום ממוצע ריאלי של כ-70% ברכב בנזין.

כפי שאמרנו בפתיחה, אחראים לכך שני תרגילים פסיכולוגיים שביצע האוצר במהלך השנה. הראשון כלל הודעה מוקדמת על עדכון משמעותי כביכול, שיבוצע באפריל 2019 בנוסחת המס הירוק, שממנה נגזר גובה הטבות המס לדגמי הרכב השונים. האיום בהפחתת הטבות לדגמי רכב פופולרים הריץ את היבואנים לשחרר מאסה של מכוניות לקראת המועד ויצר הקדמת גבייה עודפת של כ-1.5 מיליארד שקל באפריל.

התרגיל השני היה הודעה מוקדמת של האוצר על כוונה להעלות את מס הקנייה על מכוניות היברידיות מ-30% ל-45% בתחילת ינואר 2020. ההודעה ניתנה ליבואנים עם התרעה מוקדמת של כמעט שני רבעונים כדי לאפשר להם - באופן בלתי רשמי כמובן - להתארגן לוגיסטית להקדמת יבוא מסיבית בדצמבר.

המהלך אכן הניב את הפירות הרצויים. בדצמבר 2019 קפצו הכנסות המדינה בסעיף מס קנייה יבוא בשיעור של כ-88% ביחס לדצמבר אשתקד. עיקר תוספת הגבייה הגיעה מיבוא מוקדם של כ-23-25 אלף מכוניות היברידיות, שבמצב עניינים רגיל רובן היו מיובאות ברבעון הראשון או השני של 2020.

אגרות מנופחות והכנסות ממכס

עוד סעיף חשוב ויציב בהכנסות הוא אגרות הרכב. ב-2019 ההכנסות הכוללות מגביית אגרות, בכל התחומים, הסתכמו בכ-6.8 מיליארד שקל. על סמך ניסיון העבר אנחנו יודעים שכ-70% מההכנסות בסעיף הזה משויכות לאגרות הרכב: אגרות רישוי שנתיות, העברת בעלות ועוד שלל תשלומים מנהלתיים. הסעיף הזה בלבד הניב למדינה כ-4.75 מיליארד שקלים, פלוס מינוס, בשנה החולפת.

בהערת אגב נציין שישראל היא אחת השיאניות העולמיות בגובה אגרות הרכב. האגרה השנתית שמשלם הנהג הישראלי, גבוהה במאות אחוזים מהממוצע של ה-OECD. אבל אם הציבור מתייחס אליהן בתור גזירה משמיים, אז למה לא.

כמדי שנה, אנחנו לא שוכחים להזכיר את אחד הסעיפים הסמויים בדוח גביית המסים - ההכנסות ממס שווי השימוש ברכב צמוד. הסעיף הזה מסתתר בתוך הסעיף הכללי של מס ההכנסה אבל מדוח של הכלכלן באוצר, שהתפרסם לפני כשנתיים, אנחנו יודעים ששווי השימוש מניב למדינה כ-4.5 מיליארד שקל בשנה.

בשנתיים האחרונות חלה הסטה משמעותית לעבר כלי רכב היברידיים, שנהנים מהטבת של 500 שקל בשווי השימוש החודשי, אבל זה עדיין סכום קטן יחסית ביחס למכלול ואפשר להניח שההכנסות מהסעיף הזה נותרו די יציבות גם ב-2019.

מכיוון שדין פרוטה כדין מאה נוסיף גם את הסעיף הקטן של ההכנסות ממכס בגובה 7%, שמוטל על כלי רכב, שמיובאים ממדינות עימן אין לישראל הסכם סחר, בהן קוריאה, יפן וסין. בשנים האחרונות רוב כלי הרכב החדשים מיובאים לישראל מאירופה, שפטורה ממכס, אבל סעיף המכס על רכב עדיין מניב לקופת האוצר בסביבות 350 מיליון שקל בשנה.

ב-2019, כאמור, נרשם גם זינוק משמעותי במכירות היברידיות, שרובן מיוצרות בקוריאה - למשל יונדאי איוניק וקיה נירו - וחייבות במכס. אפשר לשער שנרשמה עלייה נאה גם בהיקף גביית המכס מהן. רמז לכך אפשר למצוא בנתון גביית המכס בדצמבר 2019, שזינק ב-40%.

אל תבנו על הרכב החשמלי

הסעיף הגדול ביותר בהכנסות השנתיות הוא זה שנוגע לשימוש ברכב בפועל - מיסוי הדלק. במהלך 2019 שמענו מהמדינה הרבה רעש על העומסים הבלתי נסבלים בכבישים, על הצורך להשקיע עוד עשרות מיליארדים בתחבורה ציבורית ועל החובה לשכנע את הציבור להקטין את הנסועה הפרטית ולעבור לתחבורה ציבורית ו/או שיתופית.

אבל ההכנסות מבלו דלק שוב חושפות את התמונה האמיתית ומלמדות עד כמה הפקקים והנסועה חיוניים לקופת המדינה. ב-2019 נשבר פעם נוספת שיא הגביה בסעיף הזה והסתכם ב-18.96 מיליארד שקל, עלייה של 2.3% לעומת השיא של השנה שעברה וקפיצה של 35% מתחילת העשור. הכנסות בלו הדלק לבדן היוו בשנה החולפת 5.4% מכלל הכנסות המדינה.

אחרון, ולא חביב, נמצא המע"מ על רכישת רכב ועל דלק. ממוצע הגבייה בסעיף הזה עומד בשנים האחרונות על כ-4 מיליארד שקל ואפשר להניח שהוא לא השתנה משמעותית השנה.

בשורת התחתונה נרשמה ב-2019 גבייה כוללת של כ-42.4 מיליארד שקלים במס על רכישת רכב ועל השימוש בו וגם אם נהיה ניקח מרווח טעות נדיב ונעגל כלפי מטה ל-40 מיליארד, עדיין מדובר על כ-14% מהכנסות המדינה ממסים ב-2019, בניכוי אירוע גבייה חד פעמיים, דוגמת אקזיטים.

זוהי מערת אוצרות פיסקאלית. אם מישהו סבור שהמדינה עומדת לוותר על נתח משמעותי מהסכום הזה ולעודד מעבר המוני של נהגים לכלי רכב חשמליים מופחתי מס קנייה ופטורי מס דלק, לתחבורה ציבורית מסובסדת, או לכל פיתרון אחר של נסועה ירוקה ונטולת מס, הוא זכאי למדליית הנאיביות.

התחזית ל-2020: גזירות נוספות

השאלה הגדולה שצריכה להישאל לנוכח הצלחת האוצר בגביית מסי רכב ב-2019, היא האם נותרו למדינה עוד קלפים בשרוול לצורך שימור ההכנסות ממיסוי רכב גם ב-2020. נזכיר, שחלק לא מבוטל מהקדמת יבוא הרכב ב-2019, בעיקר בדצמבר, היה סוג של "משיכת יתר" מוקדמת שבאה על חשבון הקטנת היבוא ב-2020.

אבל, נרגיע את המודאגים. באוצר לא מחליפים סוס מנצח, או ליתר דיוק פרה חולבת, במיוחד לא בשנה מאתגרת מבחינת הגירעון כמו השנה הנוכחית. על פי הנוהל הקבוע, בינואר 2021 אמור להיכנס לתוקף עדכון דו שנתי נוסף של נוסחת המיסוי הירוק. ההימור שלנו הוא שהפעם השינוי המתוכנן בהחפתת הטבות המס הירוק יהיה קיצוני ואגרסיבי במיוחד.

אחת הסיבות לכך היא שאירופה עוברת השנה למתווה ירוק די קיצוני, שמחייב הפחתה רוחבית של עשרות אחוזים בפליטת ה-CO2 הממוצעת ל-95 גרם CO2. זה מהלך סביבתי חיובי אבל מבחינת האוצר הוא עלול לעקר מתוכן את נוסחת המס הירוק של השנים 2021-2023 ולהביא למצב שבו רוב כלי הרכב המיובאים ייהנו מהטבת מס גבוהה, רחמנא לצלן.

הסיבה השנייה היא שכגודל הפחתת ההטבות כך יהיה גודל הפאניקה של היבואנים והציבור וגודל הקדמת יבוא הרכב במחצית השנייה של 2020, לקראת העדכון של ינואר 2021. הפאניקה היזומה תכניס גם השנה לקופת האוצר אי אלו מיליארדים עודפים מעבר למתוכנן.

הוסיפו לכך את החרדה הקיומית של של האוצר משיטפון של מכוניות חשמליות שיגיעו לארץ, שהן "אויב פיסקאלי" ידוע, ואת ההכרזה המתקרבת על "מס נסועה", שאמור להיות מלווה בהקטנה של אגרות הרכב כפיצוי לנהגים, וקיבלתם מוטיבציה משמעותית לגבייה עמוקה ויצירתית של מיסי רכב ב-2020.

בתגובה לפניית "גלובס" בנושא מועד העדכון הקרוב של המס הירוק נמסר מרשות המסים כי "בינואר 2021 יתבצע עדכון במס הירוק. פרטי העדכון יפורסמו באמצע 2020". 

עוד כתבות

רכבת המימן של אלסטום בגרמניה / צילום: Serene Stache, AP

הסכם ראשוני: אלסטום הצרפתית תקנה את בומברדייה הקנדית ב-7 מיליארד דולר

זהו ניסיון נוסף של אלסטום להתמזג עם חברה ובכך להגדיל את התחרות מול חברת CRRC הממשלתית הסינית - ספקית הרכבות הגדולה ביותר בעולם

בנו של עופר דקל / צילום: תמונה פרטית

"לפני משבר הקורונה תכננו להעביר את המפעל למקום גדול יותר. מה יהיה אחריו?"

איך ייראה שיקום של מפעל מושבת שהעסיק עד לפני חודש עשרות עובדים וסיפק סחורה לכל העולם? עופר דקל נערך לבקרת נזקים במפעל הטקסטיל שאותו הוא מנהל יחד עם אשתו ננה ● יומן ווהאן, פרק שני

רחוב רשב"ם 3, רמת השרון / הדמיה: n-trace אנטרייס הדמיה אדריכלית

דיירי הבניין במרכז רמת השרון שיקבלו דירה חדשה ומרפסת

התחדשות עירונית ברמת השרון: משלוש קומות ו-12 דירות ל-8 קומות ו-28 דירות

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על לעובדים: "ימים קשים לפנינו, ייתכן שיידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות"

גונן אוסישקין שלח מייל לעובדי אל על ובו התייחס להשלכות נגיף הקורונה ● אל על הוציאה דיווח נוסף לבורסה בדבר "השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה"

שכונת "דניה הירוקה" / הדמיה: אנדו סטודיו

חיפה: התנגדויות תושבי דניה נדחו - ואושר הפרויקט להקמת 226 יח"ד בדרום השכונה

הוועדה המחוזית חיפה הטילה את האחריות על שיפור דרכי התחבורה בשכונה בעת חירום על העירייה, ותוכנית הבינוי תחויב בקבלת אישור ע"י רשות הכבאות ● עמותת המתנגדים הודיעה על כוונתה לערער על ההחלטה

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

חבל ההצלה של יינות ביתן מתרופף: הספקים מכנסים ישיבות חירום וסמנכ"ל הכספים המיועד מוותר על המינוי

אחרי שכבר נראה היה שיינות ביתן חוזרת למסלול בזכות ההלוואה הגדולה מקרן כלירמרק, סימני השאלה צפים שוב • לפי שעה לא ברור אם תשלים את העסקה ובאיזה מתווה • ל"גלובס" נודע שבינתיים ספקים בינוניים חוששים ומכנסים ישיבות חירום, וסמנכ"ל הכספים המיועד חוזר בו מהמינוי

אלכס שניידר, בעלים משותף של מישורים / צילום: Viktor Korotayev, רויטרס

חברת מישורים מוכרת נכס בפתח תקווה ב-43 מיליון שקל

מדובר ב"בית מישורים" - מבנה בן 6 קומות שממוקם ברחוב השילוח בקריית מטלון עם שיעור תפוסה בהיקף 83% ● המבנה נרכש ע"י מישורים לפני 12 שנה בתמורה ל-19 מיליון שקל

זוהר לוי - יו"ר סאמיט / צילום: יחצ

מכונת המזומנים של זוהר לוי: מחיקת החברה הבת מהמסחר בלונדון תניב לסאמיט תזרים של 176 מיליון אירו

סאמיט, הפועלת בשוקי הנדל"ן של ישראל וגרמניה, נסחרת בשווי שיא של 3.9 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה של 800% בעשור האחרון ● החברה הבת, סאמיט גרמניה, מעוניינת לבצע רכישה עצמית של שליש ממניותיה, בפרמיה של 1.4% על מחיר המניה בבורסה

בנימין נתניהו וניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

נתניהו מציג תוכנית כלכלית: ניר ברקת ואני נוריד את יוקר המחיה

נתניהו וברקת הציגו היום בבורסת ת"א את התוכנית הכלכלית של הליכוד ● בין הרפורמות המתוכננות: הוזלת מחירי המזון ע"י הורדת מכסים ורגולציות והפחתת מסים על רכישת קרקעות

חיים כץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה את בקשת החסינות של ח"כ חיים כץ

(עדכון) - לפני כשבועיים קיבלה ועדת הכנסת את בקשתו של ח"כ כץ להעניק לו חסינות, וכעת הבקשה אושרה גם במליאה ● ח"כ גדעון סער: "כל הרטוריקה של 'עיר מקלט' לא מתאימה כאן" ● משמר הדמוקרטיה לבג"ץ: לבטל את הענקת החסינות לח"כ כץ

שאול אלוביץ’, סטלה הנדלר, עמיקם שורר / צילום: שלומי יוסף

החלו הליכי השימוע לנאשמים בפרשת בזק

ל"גלובס" נודע כי השימוע למנכ"לית הנדלר התקיים ביום ראשון והשבוע צפוי השימוע לעמיקם שורר ● גם אלוביץ' צפוי לעבור שימוע, ואם יואשם גם בתיק בזק, בנוסף לתיק 4000, ינוהלו נגדו שני משפטים פליליים במקביל ● בימים ובשבועות הקרובים יתקיימו הליכי השימוע גם של יתר החשודים: אור אלוביץ', אלי קמיר, רון איילון ולינור יוכלמן

מתחם לפינוי בשכונת נווה דוד, חיפה / צילום: פאול אורלייב

רוצים עוד 25 מ"ר? יש לכם 45 יום לחתום: בחיפה נכנסים למרוץ נגד הזמן בפרויקטי פינוי בינוי

עיריית חיפה הציבה אולטימטום להחתמה על מיזמי פינוי בינוי בתנאים משופרים - אחר כך תוגבל התמורה לדיירים ל-12.5 מ"ר בלבד

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

ברקת דוחה יישום הוראות תקן חשבונאי לחברות הביטוח; מניותיהן קופצות בבורסה בתל אביב

הממונה על שוק ההון, משה ברקת, דוחה את יישום הוראות תקן חשבונאי 17 לחברות הביטוח ● אייל דבי, לאומי שוקי הון: "ההקלה שניתנה לחברות מהווה גם הקלה למשקיעים"

חומר פעיל חדש בקנאביס? / אילוסטרציה: שאטרסטוק

בתי המשפט פוסקים לנפגעי תאונות מאות אלפי שקלים לרכישת קנאביס

כמה פסקי דין שניתנו לאחרונה בתביעות של נפגעי תאונות דרכים מלמדים כי בתי המשפט הכירו בצורך של תובעים הסובלים מכאבים לקבל מחברות הביטוח מאות אלפי שקלים לצורך רכישת קנאביס רפואי

סמי תותח, יו"ר ומנכ"ל זמני של מטומי / צילום: יחצ

אקורד סיום: ויולה מכרה את יתרת המניות שלה במטומי; סמי תותח פרש מהחברה

ויולה החזיקה ב-9.5% ממניות מטומי, ואם מכרה אותן במחיר השוק, הרי שהיקף המכירה עומד על פחות מ-2 מיליון שקל ● למרות הצניחה החדה בשווי מטומי בשנים האחרונות, ויולה כבר החזירה למעשה את ההשקעה הראשונית שלה בחברה

רשת חברתית / שאטרסטוק

דעה: "אינני מטריל כי יש לי כוח להטריל, אני מטריל כי אין לי כוח לשתוק"

יש הרבה מגרעות בכניסה של העיתונאים לרשתות החברתיות, אבל דבר אחד חיובי יצא מכך: הציבור נחשף לדעות שלהם ● פרויקט מיוחד

בני גנץ / צילום: דנה בר-און, יח"צ

ח"כ גנץ: דיון החסינות של כץ יהיה האחרון, אקים ועדה חיצונית

יו"ר כחול לבן הודיע כי יפעל להוציא את הדיונים על החסינות מהכנסת ולהעביר אותם לוועדה שתוכל לקבל "החלטה עניינית ומקצועית" ● "עצם הדיון של חברי הכנסת בחסינות חבריהם הוא פתח לשחיתות"

אייל דרור  / צילום: סיוון פרג'

שטראוס נכנסת למעדניות ולקצביות עם מותג בוטיק חדש

שטראוס מסמנת את שוק החנויות המתמחות, כמו מאפיות שכונתיות, קצביות ומעדניות • השלב הראשון: השקת מותג סלטים פרימיום בתמחור גבוה יותר תחת השם "דליקטס"

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 16 בפברואר

אתמול באיכילוב: 8 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

יוסי פתאל / צילום: יחצ

פתאל נגד מנכ"ל משרד הבריאות: "אמירות חסרות אחריות ולא מקצועיות"

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת עונה למשה בר סימן טוב: "אמירות חסרות אחריות ולא מקצועיות" ● ושר החקלאות מבקש לא לאשר כניסת עובדים חדשים מתאילנד