גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צפו: החל משפט ההדחה של דונלד טראמפ בסנאט

עם פתיחת משפטו של טראמפ בסנאט, נחשפת אסטרטגיית ההגנה שלו: כתב האישום אינו טוען שהנשיא הפר חוק כלשהו, ולכן אין לו כל בסיס חוקי ● התובעים הדמוקרטים: טראמפ מגלם את חלום הבלהות של האבות המייסדים ● סקר: רוב קטן של האמריקאים תומך בהדחת טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

עם פתיחת ההליכים במשפטו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסנאט, הערב (ג'), נחשפות אבני-היסוד באסטרטגיית ההגנה שלו.

האחת: כפירה מוחלטת בלגיטימיות של כתב האישום נגדו שהגיש בית הנבחרים לסנאט. צוות פרקליטי הנשיא גורס כי כתב האישום אינו טוען כי הנשיא הפר חוק כלשהו, ולפיכך אין לו כל בסיס חוקי, ויש לדחותו על הסף. הפרקליטים טוענים כי ההאשמות שהנשיא ניצל לרעה את סמכויותיו, ושהוא ניסה להכשיל את חקירת בית הנבחרים נגדו (שני הסעיפים היחידים בכתב האישום), אינן תופסות, מפני שאין שום חוק ספציפי שאוסר פעולות כאלה.

השנייה: לסכל כל מאמץ דמוקרטי לזמן עדים למשפט או להציג ראיות חדשות. הרפובליקאים חוששים במיוחד מעדות פוטנציאלית של ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, שהכריז כי הוא מוכן להעיד לפני הסנאט. בולטון, לדברי עדים, הגדיר בעבר את מאמצי טראמפ לעכב את הסיוע לאוקראינה - הטיעון העיקרי בכתב האישום נגד הנשיא - כ"עסקת סמים". הוא אף הורה לכפופה לו להתנער ממאמצים אלה ולדווח עליהם ליועץ המשפטי של המועצה לביטחון לאומי.

אבן-היסוד השלישית באסטרטגיית ההגנה היא מאמץ של הסנאטורים הרפובליקאים להחיש את ההליכים במטרה לקצר את משך המשפט ולדחוק את שלב הטיעונים של התובעים הדמוקרטים למיטת סדום, מהלך שיאלץ את הדמוקרטים להעלות חלק מטיעוניהם בשעות הקטנות של הלילה, שבהן יהיה שיעור צפייה נמוך בשידורים הישירים מהדיונים. כוונת מחנה הנשיא היא להקטין ככל האפשר את חשיפת הציבור למשפט כדי למזער נזקים פוטנציאליים לדימויו של טראמפ לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר.

לאחר כמה שעות של התנצחויות פומביות - חלק מההליך המשפטי, שמועבר בשידור חי - והתדיינויות מאחורי הקלעים, מסתמן ריכוך מסוים בעמדה הנוקשה של הרפובליקאים לגבי הכללים לניהול המשפט. ראש סיעת הרוב הרפובליקאי, מיץ' מקונל, הסכים להאריך את פרקי הזמן שעומדים לרשות שני הצדדים לשטוח את טענותיהם. בכך תוגדל במידת מה החשיפה הציבורית לטיעוני הדמוקרטים וממילא גם למענה של פרקליטי טראמפ.

51% תומכים בהדחת טראמפ

על-פי דיווחים בתקשורת, מקונל נאלץ להתרכך בעקבות לחצים של רפובליקאים מתונים, שצופים בדאגה בשחיקת התמיכה הציבורית בטראמפ. על-פי סקר כלל-ארצי חדש של CNN, כ-51% מהמשיבים אמרו כי הם תומכים בהרשעת טראמפ במשפט הסנאט ובהדחתו. 45% אמרו כי אינם תומכים בהדחת הנשיא. זו הפעם הראשונה שמסתמן רוב, אומנם קטן, שתומך בהדחת הנשיא. בסקרים קודמים של CNN נע שיעור התומכים בין 37% ל-50%. הסקר החדש נערך בין 16 ל-19 בינואר.

על-פי הסקר, 69% מהאמריקאים מצדדים בזימון עדים למשפט טראמפ בסנאט, ורק 29% מתנגדים לכך. זו בשורה רעה לרפובליקאים, שמנסים לסכל זימון עדים להליכים. שיעור טעות הדגימה בסקר הוא 3.4%. סקר נוסף של NPR מצביע על מגמה דומה.

לרפובליקאים יש רוב של 53 מושבים בסנאט, מול 47 מושבים של הדמוקרטים. אך חמישה מהרפובליקאים מסרבים להכריז על תמיכה גורפת בטראמפ. המכנה המשותף שלהם: כולם מייצגים מדינות שבהן נרשמה שחיקה משמעותית בשיעור התמיכה בטראמפ. הסנאטורים האלה שואפים להראות לבוחרים במדינותיהם שהם אינם חיילים צייתניים בצבא טראמפ אלא מושבעים חסרי פניות שמוכנים לשקול את כל הראיות ולזמן ועדים. במילים אחרות: הרוב הרפובליקאי בסנאט שריר וקיים, אך בשלב זה לפחות, לא כל-כך מוצק. עריקות למחנה הדמוקרטי רחוקות מאוד מלהיות ודאיות, אך הן אינן בלתי אפשריות.

המשפט החל ב-8 בערב (שעון ישראל), ולמרות האיפוק המתחייב מהמעמד ומכללי המשחק הנוקשים - את המושב מנהל נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס - העוינות בין הרפובליקאים לדמוקרטים קובעת את האווירה, והיא עוברת בנקל את המסך. אבל העוינות הזו אינה יכולה לטשטש את החשיבות ההיסטורית של האירוע: טראמפ הוא הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שעומד לדין לפני הסנאט.

"מאמץ חצוף לבטל את תוצאות הבחירות"

טראמפ עצמו בחר להתרחק מוושינגטון בימים הראשונים של משפטו, והוא נמצא עתה בוועידה הכלכלית בדאבוס. בהצהרותיו הפומביות שם הוא מסייע למאמצי יועציו שנותרו בבית וחוזר על טיעונים שהשמיע בשבועות שחלפו: זו הונאה אחת גדולה, מאמץ דמוקרטי לאחז את עיני הציבור, ציד מכשפות מובהק.

כתב ההגנה של הנשיא, שפורסם לפני תחילת ההליכים בסנאט, קובע כי מיזם האימפיצ'מנט - כלומר הגשת כתב אישום נגד טראמפ - "אינו תקף תחוקתית" ואינו אלא ניסיון פוליטי לאיין את כהונתו. כלשון פרקליטי הנשיא: "זה מאמץ חצוף ובלתי חוקי לבטל את תוצאות הבחירות (לנשיאות) ב-2016 ולהתערב בבחירות של 2020 בעוד תשעה חודשים".

"בסופו של דבר, התהליך כולו אינו אלא התקפה מסוכנת נגד העם האמריקאי וזכותו הבסיסית לבחור במנהיגיו", טוענים הפרקליטים הרפובליקאים.

הם מתעלמים כליל מהראיות בכתב האישום נגד טראמפ, שבנוי על אמירתו המפורסמת לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בשיחה טלפונית מ-25 ביולי: "בכל זאת, היינו רוצים שתעשה לנו טובה". הדמוקרטים ערמו תילי ראיות שלטענתם מוכיחות שטראמפ ניסה לסחוט מזלנסקי הכרזה פומבית שאוקראינה תפתח בחקירה נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר, במאמץ להכפיש יריב פוטנציאלי בבחירות הבאות לנשיאות. לצורך כך עיכב הנשיא חבילת סיוע צבאי לאוקראינה, למרות שהקונגרס סמך ידו עליה.

אך פרקליטי הנשיא אומרים: "בסך-הכול, הדמוקרטים בבית הנבחרים הצליחו להוכיח שהנשיא לא עשה שום דבר רע". פרופ' אלן דרשוביץ, שהצטרף לצוות פרקליטי טראמפ, מספק את הבסיס המשפטי, לדעתו, לקו הגנה זה: ניצול לרעה של סמכויות הנשיא ומאמצים לשבש את חקירת בית הנבחרים בפרשה זו הן "פעילויות בלתי פליליות (noncriminal actions).

דרשוביץ, שרואיין ב-ABC, נשאל: האם עמדתך היא שגם אם כל הראיות בכתב האישום נגד הנשיא יתבררו כנכונות, אין מקום להדיח את הנשיא?" - והשיב: "בדיוק כך".

המענה הדמוקרטי לטיעון הזה היה חותך: "נשיא ארה"ב סיכן את הביטחון הלאומי וניצח על מסע טיוח נטול תקדים בתולדות ארה"ב... הוא מגלם את חלום הבלהות של האבות המייסדים (מחברי החוקה האמריקאית)".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023