גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מצעקות על ביבי ועד "לפגוע בקובי מימון זה כמו לפגוע באח של כחלון": מה מסתתר בספרו החדש של יובל שטייניץ

"סבן התקשר אליי מלוס אנג'לס. תשובה עשה את טעות חייו כשהזמין אותי לבקר באסדת הגז. חברי הליכוד הזהירו אותי מפני משה כחלון" ● שר האנרגיה יובל שטייניץ מפרסם ספר שבו הוא מציג את גרסתו למאבקי הגז ● מה שטייניץ העדיף לשכוח, איפה הוא טועה ומתי הוא מקמץ במילים

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ על אסדת הגז / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ על אסדת הגז / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

הספר "הקרב על הגז" שכתב שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ הוא תרשומת ארוכה ומפורטת לעייפה של כל האירועים שעסקו בנושא הגז בהם היה מעורב. מהקמת ועדת ששינסקי באפריל 2010, דרך המאבק על מתווה הגז ועד לתוכניות לייצוא גז ישראלי לאירופה, שאותן הוא מנסה לקדם בימים אלה.

מדובר באירועים שטלטלו את דעת הקהל. הגרסה של שטייניץ מוכרת. רוב החידושים בספר נוגעים לתוכן של שיחות שניהל שטייניץ עם פוליטיקאים, פקידי ממשל בכירים ואנשי עסקים, דוגמת יצחק תשובה, ומהלכים נוספים שלא פורסמו במלואם, למשל סביב הלחצים בנושא ועדת ששינסקי.

שטייניץ "שוכח" להזכיר עובדה אחת לא נוחה - מס ששינסקי שהוא כה מתגאה בו לא הכניס עד היום ולו שקל אחד לקופת המדינה ממאגר תמר. כמו כן, גם לאחר קריאת הספר נותרה שאלה אחת בלתי פתורה סביב מתווה הגז: מדוע נרתם ראש הממשלה בנימין נתניהו בצורה מוחלטת כל כך לקידום המהלך? ייתכן שאת התשובה נקבל כאשר נתניהו יפרסם את זכרונותיו.

שטייניץ מודה בספר לראש הממשלה בנימין נתניהו "שנתן לי גיבוי ארטילרי בתקופת המתווה והעניק לי זכות גדולה לטפל בנושאים שכל כך קריטיים לעתידו של עם ישראל". אבל לאורך הספר חוזר הנראטיב שלפיו שטייניץ הוביל מאבקים כפויי טובה למען האינטרס הלאומי ונותר לבדו במערכה, כשכל חבריו הפוליטיקאים נוהגים בו בציניות.

שטייניץ מקדיש מקום נרחב להתחשבנויות עם עיתונאים ומצטט בהרחבה קטעים מתוך ראיונות שנתן וטורי דעה שנכתבו על פעילותו, כולל של כותב שורות אלה.

הספר של שטייניץ "הקרב על הגז" / צילום: צילום מסך

על כחלון וקובי מימון

"לא חלפו ימים רבים עד שהתחוור לי איזה טעות פוליטית עשיתי כאשר השבתי ריקם את פניו של איש העסקים קובי מימון. 'מה אתה מתאבד שיעי?', אמר לי אחד מחברי הכנסת של הליכוד. אתה לא יודע איזה כוח יש לקובי מימון במרכז הליכוד?'. 'לפגוע במימון', הסביר לי ח"כ אחר 'זה כמו לפגוע באח של משה כחלון'"

התיאור הזה של שטייניץ מתייחס לתגובות שקיבל בעת הקמת ועדת ששינסקי לבחינת המס על רווחי הגז ב-2010. הציבור שמע לראשונה ב-2015 על הקשרים בין שר האוצר כחלון לבין איש העסקים קובי מימון, בעל השליטה בישראמקו שמחזיקה ב-28.75% מהזכויות במאגר תמר.

זה קרה לאחר שכחלון הבטיח במהלך הבחירות לטפל במונופול הגז. זמן קצר לאחר מכן הוא הודיע כי היועץ המשפטי של משרד האוצר אוסר עליו לעסוק בנושא, בגלל ההיכרות עם מימון. התיאור של שטייניץ מגלה לנו כי הקשרים בין כחלון ומימון היו ידועים ומוכרים בחוגים הפנימיים בליכוד כבר חמש שנים קודם לכן.

שטייניץ אגב לא טוען שכחלון ניסה ללחוץ עליו בנושא. לצד הקשר ההדוק עם כחלון, מזכיר שטייניץ גם את חיים כץ כמקורב למימון ורומז כי כץ גרם לכך שהפסיד את תמיכתם של מתפקדי הליכוד מהתעשייה האווירית.

על חיים סבן

"'אדוני השר', נשמע הקול העמוק, 'כאן מדבר חיים סבן מלוס אנג'לס (מנין לעזאזל יש לו את המספר האישי שלי?). רציתי לומר לך שכל המהומה שמתפתחת עכשיו מסביב לוועדה הזאת - איך קוראים לה ועדת שרנסקי? עלולה לפגוע בתדמיתה של ישראל"

אחד החלקים המעניינים בספר נוגע למסכת הלחצים שהופעלה על שטייניץ בנושא ועדת ששינסקי. שטייניץ מוסיף פרטים, מעבר למה שכבר נכתב, על המכתב ששיגר לנתניהו נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון. חיים סבן נחשב לאחד מגדולי התורמים למפלגה הדמוקרטית ולמי שהייתה לו השפעה רבה על הבית הלבן בתקופת נשיאותו של ברק אובמה.

שטייניץ מגלה שקיבל פניות מחברת קונגרס מלאס וגאס שהייתה כנראה מקורבת ליצחק תשובה, שהיה מעורב בהשקעה ענקית בעיר. תיאור מעניין אחר נוגע לוויכוח בבית הלבן שניהל שטייניץ עם פרופ' לארי סאמרס, מהכלכלנים הבולטים בעולם ואז יועצו הכלכלי הבכיר של הנשיא ברק אובמה. אם להאמין לשטייניץ, הופעתו בבית הלבן הצילה את ישראל מלחץ של הממשל.

על המגעים לאחדות

"באחת אחר חצות התעוררתי בבהלה לצלצולו של הטלפון הקווי שבביתי. מה קרה, תהיתי לעצמי. פרצה מלחמה? 'מתנצלת על השעה, ראש הממשלה מבקש לשוחח עמך', אמרה הפקידה 'איתו בחדר גם השר לוין ועו"ד שמרון'. אתם מדברים עם כבל על מתווה הגז בלי לשתף אותי? שאלתי בזעם. איך אתה יכול לעשות לי דבר שכזה, ביבי? זה לא בא בחשבון! על גופתי המתה"

האירועים שמתאר שטייניץ נגעו לניסיון לצרף לקואליציה את סיעת המחנה הציוני בראשות ח"כ יצחק הרצוג. על פי גרסת שטייניץ הוא היה זה שטרפד ברגע האחרון את המהלך שכבר סוכם. שטייניץ מצטט מזיכרונו את פרטי הסיכום שהושג עם המחנה הציוני ולפיו "שר הכלכלה כבל ושר האנרגיה שטייניץ ידונו על שינויים במתווה הגז", אם כי סוכם כי השינויים יחייבו גם את הסכמת חברות הגז. גם המעורבות העמוקה של עו"ד שמרון שמתוארת בספר מעוררת עניין.

מתיאור השיחה, על פי שטייניץ, עולה כי נתניהו הציג את הסיכום כצעד שנעשה על מנת להציל את מתווה הגז לאור דרישת בג"צ כי הכנסת תחוקק את סעיף היציבות במתווה. נתניהו לא ידע באותו זמן כי אין צורך לחוקק את סעיף היציבות אך לגרסת שטייניץ, נתניהו נסוג בו מהכוונה לצרף את המחנה הציוני לאחר ששטייניץ איים להתפטר ולהטיל על נתניהו את האחריות לפיצוץ המתווה. ייתכן שנתניהו ירד מהרעיון אחרי שהבין שאין צורך בצירוף המחנה הציוני לקואליציה לצורך השלמת מתווה הגז. בסופו של דבר, צורפה ישראל ביתנו לקואליציה - ושטייניץ זוקף לעצמו את הקרדיט על כך.

על נתניהו ודרעי

"ראש הממשלה זינק ממקומו כנשוך נחש ויצא מהחדר. אם אומר שהוא התפוצץ מכעס זה יהיה האנדרסטייטמנט הגדול בהיסטוריה. קחו בחשבון שזו כבר הייתה הפצצה השנייה שהשר דרעי השליך לעברו"

כמאמר הקלישאה על פחד ותאוות בצע שמניעים את המשקיעים בשוק ההון, כך מונעים הפוליטיקאים בישראל - על פי שטייניץ - מפחד לתדמיתם בעיני התקשורת ותאוות קרדיט בלתי נשלטת.

דרעי התלבט האם לחתום כשר הכלכלה על סעיף 52 שהיה מאפשר למתווה הגז לצאת לדרך, אך גם חושף אותו לביקורת ציבורית. לטענת שטייניץ, דרעי דרש בפגישה עם נתניהו ואיתו לקבל קרדיט מלא על הוזלת מחיר הגז ועל כל הישגי המתווה האחרים בתמורה לחתימתו. בסופו של דבר דרעי חשש יותר משלי יחימוביץ', שהזהירה אותו מפני חתימה על המתווה - והעדיף להתפטר מתפקידו.

שטייניץ מגלה כי יאיר לפיד שקל לתמוך במתווה, בתנאי שיוכנס לתוכו סעיף של תקרת מחיר שיגביל את מחיר הגז לעד 5% מעל המחיר הממוצע באירופה. לפיד הציע שהסעיף ייקרא על שם מפלגתו 'יש עתיד' - אך בסופו של דבר ההצעה לא יצאה לפועל.

על מיסוי הרווחים

"התעורר בוועדה חשש ששינויים רטרואקטיביים בתמלוגים עלולים לעורר קשיים משפטיים. לכן הוחלט שלא לגעת בתמלוגים אלא להשאירם ברמה של 12.5% כפי שנקבע בחוק הנפט מ-1952"

שטייניץ מתייחס בלאקוניות, שאינה אופינית לו בדרך כלל, להחלטה שלא להעלות את שיעור תמלוגי הגז. זאת אולי הנקודה הבעייתית ביותר במתווה ששינסקי, שהעדיף להטיל על היזמים מס רווחי יתר. בדיעבד סבורים רבים כי העלאת התמלוגים הייתה עדיפה. שטייניץ בוחר לא לציין זאת, אך מס ששינסקי לא הכניס עד היום למדינה ולו שקל אחד ממאגר תמר, שבע שנים לאחר תחילת ההזרמה.

הסיבה היא המרחב הגדול של הכרה בהוצאות שמאפשר ליזמים לדחות את התשלום בשנים ופותח פתח לתכנוני מס. הגדלת שיעור התמלוגים לעומת זאת הייתה מגדילה את ההכנסות מיד עם תחילת ההפקה ומנטרלת כמעט לגמרי את האפשרות לבצע תכנוני מס.

על יצחק תשובה

"אין לי ספק שיצחק תשובה, שהזמין אותי ברוב אדיבותו לסיור באסדה, מתחרט על כך עד היום. שמועה גונבה לאוזניי שאמר למקורביו שהזמנתו של השר שטייניץ לביקור באסדת הגז היה המשגה הגדול ביותר שעשה בחייו"

ההתפארות של שטייניץ אולי משעשעת, אך כנראה חסרת ביסוס לנוכח העובדה ששלוש שנים לאחר אותו ביקור - ולאחר ששטייניץ כבר לא היה שר אוצר - חזר תשובה והזמין שר בממשלה לביקור באסדת ההפקה - והפעם את סילבן שלום, ערב כניסתו לתפקיד שר התשתיות.

אם תשובה הצטער על הזמנתו של שטייניץ אין ספק שהתחרט לא פחות על הביקור שערך לשלום. התגובות הזועמות שהופנו אליו בעקבות הביקור, גרמו לשלום לנתק מגע עם תשובה ולא לעסוק בענייני גז, כמעט לחלוטין, לאורך כל הקדנציה שלו כשר התשתיות. 

עוד כתבות

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

אילוסטרציה: shutterstock

תרופה ראשונה לכבד שומני, המחלה שאולי לא ידעתם שיש לכם

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק