גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשש מנגיף הקורונה התגלגל לת"א: ירידות של 1.5% בבורסה

המדדים ת"א 35, ת"א 90 ומדד הבנקים איבדו עד 1.5% ● מגה אור צפויה לחתום על רכישת חברת הקניונים ישפרו מידי נכסים ובניין ● בסוף השבוע האחרון בוול סטריט המדדים נצבעו באדום בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה

הרכבת התחתית בבייג'ינג / צילום: Aly Song, רויטרס
הרכבת התחתית בבייג'ינג / צילום: Aly Song, רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:27

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') בטריטוריה האדומה. מדד ת"א 35 איבד 0.9%, ת"א 90 ירד ב-1.5%, ומדד הבנקים השיל 0.3% מערכו. 

מניית פריון בלטה בירידות של 9%, אופקו הלת' צנחה ב-7.65%, חלל תקשורת איבדה 4.6%, פוקס צנחה ב-2.9%, מיטב דש איבדה 2%, ואופקטרא זינקה ב-28% על רקע השלמת המיזוג עם פעילות הדפסת תחליפי הבשר ושינוי שמה של החברה.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-774 מיליון שקל.

15:40

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסת תל אביב מתנהל בירידות שערים חדות, לאחר שבסוף השבוע הסתיים המסחר בארה"ב במגמה שלילית.

ברקע למסחר היום, אחרי פתיחת שנה חיובית ב-2020, שהמשיכה את כיוון השווקים מהשנה שעברה, כעת עולה מפלס החששות של משקיעים מפני ההשלכות השליליות האפשריות של התפרצות וירוס הקורונה, שהתגלה בשבועות האחרונים בסין. כל זאת, כשמדדי המניות המובילים בבורסות ארה"ב, וגם בשוק המקומי, נמצאים סמוך לרמות השיא שלהם.

בבית ההשקעות פסגות התייחסו בסקירתם השבועית לתרחישי קיצון אפשריים בעקבות התפרצות הווירוס, כפי שהוצגו בכמה מהכותרות בכלי התקשורת בעולם, וציינו כי "הפער בין הכותרות בעיתונים לבין המצב האמיתי רחב, ואינו אומר כמובן שתרחישי הקיצון אינם אפשריים, אלא רק שבעצם היותם תרחישי קיצון, ההסתברות להתממשותם נמוכה מאוד".

עוד הוסיפו בפסגות כי "כמו תמיד, החלטות השקעה צריכות להיות מבוססות על תמחור כלכלי, וכל עוד אין סיבה להעריך שינוי בסביבה הכלכלית, עדיף שלא לבצע שינויים לאסטרטגיית ההשקעה". לדבריהם, "בניגוד לאירועים גיאו-פוליטיים, במקרה של מגפה ההשפעה הכלכלית מהירה יותר, שכן לא רק שפארק דיסנילנד שנחאי נסחר, אלא שסביר להניח שגם באותו אזור בשיקגו שבו נתגלתה המחלה, הקניונים יהיו פחות עמוסים היום מאשר בסוף שבוע רגיל, אבל עדיין מדובר בהשפעה מוגבלת".

בבית ההשקעות הציגו כדוגמה את מגפת הסארס, שהתפרצה בשנים 2012-2013, וציינו כי אף שהרוב המוחלט של מקרי ההתפרצות התגלו אז בסין, "הרי שעל אף התפשטות המחלה ושיעור התמותה הגבוה שלה, לא נרשמה באותה תקופה פגיעה מהותית בכלכלה הסינית". לפי נתוני פסגות, "לאחר שמדד ההאנג סאנג ירד ב-18% עם התפרצות המגפה, הוא חזר ועלה ב-65% בתשעת החודשים שלאחר מכן".

בצד השלילי במדד ת"א-35, מניית אופקו  צוללת בכ-7%, ומניית טבע  נחלשת ב-3%-4%. עוד בין המניות היורדות במדד המוביל, מניית קבוצת דלק  נחלשת ב-4%-5%, ויחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  שבשליטתה מאבדות 3%-4% מערכן. מדד הנפט והגז יורד בכ-2%, ועוד במדד זה, יחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום  ושל רציו  נחלשות ב-3%-5%. מדד הנפט והגז ומדד הטכנולוגיה נחלשים בכ-2%.

עוד במסחר, מניית פריון צונחת ב-8%-9%, אחרי תקופה ממושכת שבה נהנתה מסנטימנט חיובי. 

מניות חברות האנרגיה הירוקה אנרג'יקס  ואנלייט  מרכזות עניין, ונחלשות ב-1%-3%. ברקע למסחר באנלייט, החברה הודיעה היום כי חתמה על הסכם כוונות למימון פרויקט רוח שלה בספרד.

מניות נכסים ובניין  ומגה אור  נסחרות בניגוד למגמה, בעליות של 1%-2%, על רקע דיווח החברות לגבי מו"מ המתנהל ביניהן למכירתה של חברת ישפרו מידיה של נכסים ובניין לידיה של מגה אור.

עוד במגזר הנדל"ן, חברת מישורים  עדכנה היום על מכירת נכס שצפוי להניב לה רווח, ומנייתה מגיבה בעלייה של כ-4%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת נטייה חיובית. 

13:22

המסחר בבורסה מתנהל בירידות בצל החשש מהחרפת התפשטות וירוס הקורונה. מדד ת"א 35 מאבד כ-1%, מדד ת"א 90 יורד ב-1.5%.

בולטות בירידות המניות דלק , רציו , פריון , חלל תקשורת , אופקו הלת' , גבעות , מור השקעות , בריינסוויי  ואוריין .

חברת אפולו פאוור , העוסקת בתחום האנרגיה הסולארית, הודיעה על קבלת הזמנה מחברת Cox Automotive האמריקאית שפועלת בתחום שירותי שיווק ואחסנה של רכבים חשמליים ליריעות סולאריות לצורך הוכחת היתכנות.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם בכ-400 מיליון שקל.

על רקע החשש מהתפשטות נגיף הקורונה, אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות כותב כי "הפער בין הכותרות בעיתונים לבין המצב האמיתי הוא רחב ואינו אומר כמובן שתרחישי הקיצון אינם אפשריים אלא רק שבעצם היותם תרחישי קיצון, ההסתברות להתממשותם נמוכה מאוד. למי ששכח, רק לפני שלושה שבועות עמדנו כולנו בפתחה של מלחמת עולם שלישית שלצערם של אלו שמיהרו לקנות חוזים על הנפט הסתיימה עוד לפני שהחלה. כמו תמיד, החלטות ההשקעה צריכות להיות מבוססות על תמחור כלכלי וכל עוד אין סיבה להעריך שינוי בסביבה הכלכלית עדיף שלא לבצע שינויים לאסטרטגיית ההשקעה.

"נכון, בניגוד לאירועים גיאו-פוליטיים, במקרה של מגפה ההשפעה הכלכלית היא מהירה יותר שכן לא רק שדיסנילנד שנחאי נסגר אלא שסביר להניח שגם באותו אזור בשיקגו שנתגלתה המחלה, הקניונים יהיו פחות עמוסים היום מאשר בסופ"ש רגיל, אבל עדיין מדובר על השפעה מוגבלת. אם ניקח את מגפת הסארס כמקרה בוחן ( למי ששכח, בין נובמבר 2002 ליולי 2003 התגלו 8273 מקרים של סארס, רובם המוחלט בסין ושיעור התמותה מהמחלה עמד על 9.6%) הרי שעל אף התפשטות המחלה ושיעור התמותה הגבוה שלה לא נרשמה באותה תקופה פגיעה מהותית בכלכלה הסינית ולאחר שמדד ההאנג סאנג ירד ב-18% עם התפרצות המגפה הוא חזר ועלה ב-65% ב-9 החודשים שלאחר מכן", כתב גרינפלד.

11:22

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות שערים של סביב ה-1%, וזאת בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה לארה"ב ולאירופה. מדד ת"א 35 מאבד 1%, ת"א 90 יורד בשיעור זהה וכך גם מדד הבנקים.

המסחר נפתח הבוקר בעיכוב ("פתיחה אנגלית" כפולה) בשל התנודה החדה במניית אופקו להת' שחזרה מניו יורק עם פער ארביטרז' שלילי של 8.5%. 

חברת הנדל"ן המניב מגה אור  צפויה לחתום על רכישת חברת הקניונים ישפרו מידיה של חברת נכסים ובניין , שבשליטת קבוצת אי.די.בי-דסק"ש דיסקונט השקעות ) של אדוארדו אלשטיין. בתמורה לרכישת 100% ממניות ישפרו, צפויה מגה אור לשלם סכום של כ-855 מיליון שקל, המשקף מכפיל של כ-1.06 על ההון העצמי (כולל הלוואות בעלים) של ישפרו.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-190 מיליון שקל.

09:52

המסחר בתל אביב נפתח היום בעיכוב ("פתיחה אנגלית" כפולה) בשל התנודה במניית אופקו הלת' , שצוללת כעת ביותר מ-7%. מדד ת"א 35 מאבד 0.75% בפתיחה, ת"א 90 יורד ב-0.6%, ומדד הבנקים מאבד 0.7%.

לייבפרסון  יורדת ב-3.1%, טבע  מאבדת 2.77%, טאואר  יורדת ב-1%. עזריאלי  דיווחה על מכירת GES לג'נריישן קפיטל  תמורת כ-110 מיליון שקל.

הסנטימנט השלילי בבורסה המקומית נרשם בהמשך לירידות בוול סטריט בשישי, וזאת בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה לאירופה וארה"ב. לדברי יונתן כץ, מלידר שוקי הון: "השווקים חוששים מהתפשטות במתכונת ה-SARS ב-2003 שנמשכה 6-5 חודשים, וקצב הגידול במסחר הקמעונאי בסין נחתך בחצי מ-9.2% ל-4.3%. התרומה של הצריכה הפרטית לתוצר בסין ירדה מ-5.1% ב-2002 ל-3.6% ב-2003. הסקטורים אשר נפגעו במיוחד בסין כללו תחבורה, אירוח ומסעדות, שירותי תרבות ואחרים. היום, משקל הצריכה הפרטית מסך התוצר גבוה הרבה יותר, בעיקר צריכת שירותים ולכן הפגיעה גבוהה יותר. הציפיות כעת הן שהווירוס הנוכחי יגיע לשיאו במרץ וייחלש עד חודש מאי". 

07:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, שם המדדים איבדו גובה בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה לארה"ב ולאירופה. הנגיף הקטלני גבה את חייהם של 41 בני אדם, ולמעלה מ־1,400 אנשים מאובחנים נדבקו בווירוס. בהונג קונג מזהירים כי המדינה מתמודדת עם מצב חמור והממשלה נוקטת בצעדים דחופים במאבק נגד המשך ההתפרצות.

ביום המסחר האחרון בניו יורק מדד דאו ג'ונס איבד 0.6%, הנאסד"ק, ומדד S&P 500 איבדו 0.9% כל אחד.

בקרב המניות הדואליות, טבע חוזרת עם פער ארביטרז' שלילי של 2.5%, אורמת עם פער שלילי של 0.6%, לייבפרסון חוזרת עם פער שלילי של 3.5%, אופקו הלת' חוזרת עם פער שלילי של 8.5%, ופריון חוזרת עם פער שלילי של 8.5%. מנגד, מנייתה של גילת חוזרת עם פער חיובי של כ-5%, קומפיוגן עם פער חיובי של 4.5%, ומניית נייס חוזרת עם פער חיובי של 0.2%.

ביום המסחר האחרון בבורסה, מדד ת"א 35 איבד 0.2%, כך גם מדד ת"א 90, ומדד הבנקים הוסיף 1% לערכו. בסיכום שבועי מדד ת"א 35 עלה ב-1%, ומתחילת השנה עלה ב-3.1% ושבר את השיא שנקבע ב-5 באוגוסט 2015.

מניות מיטב דש ופנינסולה ימשיכו לרכז עניין לאחר זינוק של כ-9% כל אחת על רקע הנפקת מניות של פנינסולה בהיקף של 115 מיליון שקל.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית