גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרכזי מסחר, שוק אוכל ונדל"ן באירופה: ההשקעות המשותפות של מגה אור וביג הזניקו אותן לשווי שיא

לאחר סדרת השקעות משותפות, שכללו רכישת מניות באפי נכסים ואת מתחם שרונה מרקט בתל אביב, מצטרפת חברת הנדל"ן המניב ביג למגה אור גם לרכישת חברת הקניונים ישפרו תמורת 855 מיליון שקל ●  להערכת נכסים ובניין, השלמת העסקה תניב לה רווח של 15 מיליון שקל

לוגו ביג/ צילום:  ביג מרכזי קניות
לוגו ביג/ צילום: ביג מרכזי קניות

חברות הנדל"ן המניב מגה אור  וביג , שתי שותפות עסקיות ותיקות, מרחיבות את שיתוף הפעולה ביניהן. במסגרת זו הצטרפה ביג למגה אור ברכישת הבעלות על חברת הקניונים ישפרו, והשתיים חתמו על העסקה מול המוכרת, חברת נכסים ובניין .

כפי שדווח כבר אתמול, מוכרת נכסים ובניין, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, את הבעלות המלאה בישפרו בתמורה לסכום של 855 מיליון שקל. התמורה כוללת בתוכה תשלום של 633 מיליון שקל בגין 100% ממניות ישפרו ותשלום נוסף של 222 מיליון שקל בתמורה לזכויות בהלוואות הבעלים שהעניקה נכסים ובניין לישפרו באותו סכום. במסגרת העסקה, ירכשו ביג ומגמה אור את מנית ישפרו והזכויות להלוואות הבעלים בה בחלקים שווים (50% כל אחת). להערכת נכסים ובניין, תניב לה השלמת העסקה רווח של 15 מיליון שקל.

לאחר ראלי מתמשך במניותיהן, נסחרות כיום מניות ביג ומגה אור ברמות שיא. ביג, שנמצאת בשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, נסחרת לפי שווי של 5.8 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 80% בשנה האחרונה. מגה אור, שנמצאת בשליטת צחי נחמיאס, נסחרת לפי שווי של 3 מיליארד שקל, לאחר שסיפקה תשואה שנתית של 120%. לפיכך, השתיים צפויות לגייס את המקורות הדרושים להשלמת העסקה ללא בעיות מהותיות. 

השלמה העסקה כפופה לאישור הלפרין

במועד חתימת ההסכם הפקידו הרוכשות סכום של 15 מיליון שקל בנאמנות, והיום יתחילו בבדיקת נאותות בת 60 ימים. בסיום בדיקת הנאותות יופקד סכום נוסף של 40 מיליון שקל, ויתרת הסכום תשולם במועד השלמת העסקה. 

השלמת עסקת הרכישה של ישפרו כפופה לאישור הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין. ככל שלא יתקבל אישור הממונה בתוך 150 ימים מיום החתימה, יהיו הצדדים רשאים לבטל את העסקה. כמו כן, כולל ההסכם תנאים שבהם הצדדים התחייבו להשלים את העסקה, אף אם יינתן אישור הממונה כשהוא מותנה בתנאים מסוימים.

ביג ומגה אור מחזיקות יחד בשישה מרכזים מסחריים בישראל. בשנה האחרונה הרחיבו השתיים את עסקיהן המשותפים במידה ניכרת, וזוהי עסקת הרכישה השלישית שבה הן משתפות פעולה. בשלהי 2019 דיווחו השתיים כי רכשו במשותף מידי גינדי החזקות את הזכויות בנכס "שרונה מרקט תל אביב", שבו פועל שוק אוכל. הנכס, המשתרע על שטח של כ-5,000 מ"ר, נרכש בתמורה ל-160 מיליון שקל ששילמו ביג ומגה אור בחלקים שווים.

עוד קודם לכן, ביצעו שתי החברות במרץ 2019 השקעה גדולה (ומוצלחת מאוד, לפי שעה) במניות חברת אפי נכסים  (לשעבר אפריקה נכסים), בעת מכירתה לציבור כחלק מהסדר החוב של החברה האם לשעבר, אפריקה ישראל. ביג ומגה אור רכשו במסגרת זו נתח של 13% כל אחת ממניות אפי נכסים תמורת 319 מיליון שקל, וזכו כל אחת לנציג בדירקטוריון של אפי נכסים. עם זאת, ביג ומגה אור נמנעו אז מחתימה על הסכם שליטה רשמי ביניהן, ולכן הן אינן מוגדרות כבעלות שליטה באפי נכסים, הפועלת בייזום, הקמה, השכרה ותפעול של מבנים לתעשייה, משרדים ומסחר בישראל ובאירופה, וכן בפיתוח מקרקעין למגורים באירופה. 

בדצמבר האחרון השתתפו שתי החברות גם בגיוס ההון שביצעה אפי נכסים, שבמסגרתו השקיעה מגה אור עוד 83 מיליון שקל במניות אפי נכסים במטרה לשמור על שיעור החזקה של 13%, בעוד ביג הגדילה את שיעור החזקתה ל-20.4% באמצעות השקעה נוספת של 407 מיליון שקל במניות אפי אירופה, הנסחרת כיום בשווי של 4.8 מיליארד שקל.

ישפרו מחזיקה בשבעה קניונים בארץ

החברה שכעת רוכשות השתיים, ישפרו, נמצאת בבעלותה המלאה של חברת נכסים ובניין - זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי-דסק"ש של אלשטיין. לישפרו שבעה קניונים בערים מודיעין, קרית גת, נס ציונה, באר שבע, ירושלים, בית שאן וערד.

בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הציגה ישפרו רווח גולמי מפעילות השכרה בנכסיה הקיימים (NOI Same Properties) של 57.8 מיליון שקל - גידול של 3.8% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. במקביל, גדל התזרים השוטף מפעילות השכרה (FFO) בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ב-2.6%, ל-31.4 מיליון שקל.

באמצע 2017 התחילה נכסים ובניין בהליך למכירתה של ישפרו לפי שווי של 700-750 מיליון שקל, אבל הליך זה נעצר באמצע 2018, לאחר שהצעות שהתקבלו עבור ישפרו היו נמוכות מהרצוי. בחודשים האחרונים הונע התהליך מחדש, מתוך כוונה לסיימו כבר בתקופה הקרובה.

ישפרו הציגה בסוף ספטמבר 2019 הון עצמי של 595 מיליון שקל, וזאת כשמאזנה כולל גם הלוואת בעלים של 102 מיליון שקל. מאז, הספיקה החברה להחליף חוב של 131 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה בהלוואת בעלים נוספת של 120 מיליון שקל - כך שבפועל עמד ההון העצמי האמיתי (הון עצמי בתוספת הלוואות בעלים) של החברה על כ-806 מיליון שקל בחישוב לאחור.

על פי הערכות בשוק, ביקשה בתחילה נכסים ובניין סכום של כ-900 מיליון שקל, המשקף מכפיל של כ-1.1 על ההון העצמי האמיתי. עם זאת, בסופו של התהליך הסכימה החברה לסכום נמוך יותר, במטרה להשלים את העסקה במועד הקרוב ביותר האפשרי. לצד מגה אור, התמודדו על רכישת ישפרו גם קרן ריט1, חברת להב אל.אר שבשליטת אבי לוי, וכן חברת תנופורט של ירון אדיב וכידן דהרי. 

אתמול פורסם כי מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס, צפויה לסכם עסקה לרכישת ישפרו מידי נכסים ובניין, שבשליטת דסק"ש (דיסקונט השקעות) של אדוארדו אלשטיין. בתמורה לרכישת 100% ממניות ישפרו והלוואות הבעלים שלה בסך של 222 מיליון שקל, כך פורסם, תשלם מגה אור סכום של כ-855 מיליון שקל, המשקף מכפיל של כ-1.06 על ההון העצמי (כולל הלוואות בעלים) של ישפרו.

העסקה תוכננה להיחתם עוד אתמול, בכפוף להסכמות סופיות בין הצדדים. בעקבות פרסומים מוקדמים בעיתונות אישרה נכסים ובניין כי היא מצויה במשא ומתן מתקדם למכירת ישפרו למגה אור בתמורה לסכום המדובר, אולם הדגישה כי "למועד זה טרם סוכמו מלוא פרטי העסקה, טרם נתקבלו אישורי האורגנים המוסמכים בחברה וטרם נחתם הסכם מחייב בין הצדדים". עוד ציינה נכסים ובניין, כי "לאור האמור אין ודאות כי הסכם כאמור ייחתם ו/או כי עסקה כאמור תושלם".

את נכסים ובניין ייצגו בעסקה עוה"ד אסתר קורן ומשה גנות ממשרד גרוס GKH. את מגה אור ייצגו בעסקה עוה"ד ניצה פוזנר וחנוך מורגנשטרן ממשרד סולומון ליפשיץ ושות'.

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה