גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפך ענף התעופה בארה"ב לחזק ביותר בעולם במונחי רווחיות, ואיך ישראל קשורה לסיפור?

הגל הירוק ששוטף את אירופה, ולפיו נוסעים מוותרים על טיסות כחלק מהמאבק הסביבתי, פוסח על ארה"ב ● בשעה שבאירופה נרשמת ירידה בהיקף הנוסעים בטיסות פנים, הדוחות הכספיים של חברות התעופה הגדולות בארה"ב מצביעים על מגמת המראה

ענף התעופה בארה"ב הוא החזק ביותר בעולם במונחי רווחיות החברות. בשנים האחרונות המספרים צומחים, כשהמנוע העיקרי של התעופה האמריקאית טמון בתעופה הפנים ארצית.

גם בדוחות הכספיים שהציג לאחרונה ארגון התעופה העולמי (יאט"א) בולטת העוצמה של ענף התעופה בצפון אמריקה: בסיכום 2019 הרווח הנקי של חברות התעופה בארה"ב הסתכם ב-16.9 מיליארד דולר, לעומת 14.5 מיליארד דולר בשנה קודמת. לשם השוואה, ניתוח הדוחות של חברות התעופה באירופה העלה כי הרווח הנקי שלהן הסתכם ב-6.2 מיליארד דולר, ירידה מ-9.1 מיליארד דולר בשנה קודמת. גם שוק אסיה - הצומח ביותר בענף - לא מתקרב לממדים של הענף בארה"ב. באסיה הרווח הנקי של חברות התעופה עמד על 4.9 מיליארד דולר ב-2019. השורה המעניינת בניתוח הכלכלי של יאט"א מתייחסת לרווח של החברות על כל נוסע: בצפון אמריקה מדובר ברווח של 16.81 דולר לנוסע - הרחק מכל שוק אחר. באירופה הרווח הנקי לכל נוסע הסתכם ב-2019 בממוצע של 5.21 דולר. בשווקי אסיה מדובר ברווח של פחות מ-3 דולר לנוסע ובשאר השווקים, כולל במזרח התיכון, הרווח לכל נוסע הוא שלילי.

חברות התעופה למדו להתייעל

הנתונים שהציגו חברות התעופה האמריקאיות היו למרות ועל אף קרקוע מטוסי הבואינג מקס 737-8 מאז חודש מרץ, בעקבות התאונות הקטלניות בהן היו מעורבים המטוסים. החברות בארה"ב היו הנפגעות העיקריות לאור היקף המטוסים המקורקעים בציים שלהן. עם זאת, המספרים מלמדים כי החברות הצליחו להתגבר על האירוע הלא מתוכנן הזה. לא זו בלבד, גדעון טהלר, מנכ"ל חברת טל תעופה המייצגת חברות תעופה בארץ ובעולם בהן גם את אמריקן איירליינס, מונה כמה סיבות להתחזקות ענף התעופה בארה"ב. ראשית לדבריו, "יש עלייה בעסקים בארה"ב. תדירות הנסיעות, בעיקר בטיסות פנים, גדלה והיא נתמכת גם ביציבות העסקית ובדולר שמתחזק בעולם (חוץ בישראל).

שנית, חברות התעופה עברו תהליך של התייעלות - הן למדו לצמצם הוצאות בטיסות הפנים ובבינלאומיות; הן מצליחות למלא קיבולת מלאה במטוסים והן למדו להרוויח מכל מיני שירותים נוספים בתשלום דוגמת כבודה או הושבה. ההתייעלות הזו שיפרה מאוד את ניהול התשואה (Revenue Management) והרחיבה להן את היכולת להציע מחירים טובים".

טהלר התייחס למערכת הרכבות בארה"ב ששונה מאוד מזו שבאירופה המהווה אלטרנטיבה לטיסות הפנים: "להוציא את נתיב הפרוזדור המזרחי, כלומר הרכבות המהירות שעוברות מבוסטון ועד וושינגטון שבהן נוסעים מיליונים - רוב הרכבות בארה"ב הן כלי תחבורה פחות פופולרי לאור המרחקים העצומים. הרכבות משמשות בעיקר את מי שרוצה לטייל ולראות את הנוף דרך חלונות הרכבת, ובסוף, מבחינת עלות - אי אפשר להשוות את מחיר הנסיעה ברכבת למחירי הטיסות שהם זולים משמעותית". באשר לאפשרות שהגל הסביבתי יגיע גם לארה"ב והאמריקאים יפחיתו את היקף הטיסות ממניע אקולוגי אומר טהלר: "מדברים על זה גם בארה"ב, אבל אני לא רואה בשלב זה שהנוסעים משנים הרגלים".

מבט על שמי ארה"ב ביום שגרתי. כך נראה השוק הצפוף בעולם / צילום: צילום מסך מאתר flightradar 24

הדוחות הכספיים של חברות התעופה האמריקאיות יכולים לעורר קנאה בחדרי ההנהלה של רוב חברות התעופה בעולם - חרף מטוסי הבואינג 737-8 המקורקעים וחרף ביטולים של אלפי טיסות. שנת 2019 אף הייתה שנת שיא: דלתא איירליינס סיכמה את השנה הטובה בתולדותיה במונחים כספיים ובהיקף פעילותה; החברה צמחה ב-7.5% למחזור בהיקף של 47 מיליארד דולר ולרווח של 4.7 מיליארד דולר. דלתא הצליחה להגדיל את הרווח לכל נוסע ולצמצם אירועים של ביטולי טיסות, החברה צמחה לשיעור תפוסה ממוצע של 86.3%. גם 90 אלף עובדי החברה ייצאו נשכרים מהגידול ברווחים כשיקבלו בונוסים בהיקף כולל של 1.6 מיליארד דולר. דלתא חוותה גידול של 6% במספר הנוסעים ב-2019 ביחס ל-2018 כשהיא הטיסה 204 מיליון נוסעים. את הגידול הזה היא זוקפת לביקוש אבל גם לשדרוג בטרמינלים בנמלי הבית שלה ובבחירת היעדים.

מקור הכנסה נוסף שתרם לגידול בהכנסות של דלתא הן מחלקות הפרימיום שמניבות צמיחה בהכנסות עבור חברות התעופה בארה"ב ובכלל. ואכן, מושבי הפרימיום - נושא שסקרנו במדור זה רק לאחרונה, הם יצור כלאיים בין מחלקת התיירים ובין מחלקת העסקים. הם מציעים נוחות ושירות מועדף בתוספת מחיר נמוכה משמעותית לעומת מושבי מחלקת העסקים. מחלקה זו מהווה פתרון טוב גם לנוסעים העסקיים והביקוש אליה עולה ככל שמשך הטיסה מתארך. לפי דיווחי דלתא היא הכניסה כ-15 מיליארד דולר ממוצרי הפרימיום שלה, מספר שמשקף עלייה של 9% לעומת שנה קודמת. דלתא בדומה לחברות תעופה אחרות בהן גם אל על תמשיך להגדיל את היצע מושבי הפרימיום שלה במטוסים חדשים וקיימים. לאחרונה השקיעה דלתא כ-2 מיליארד דולר בשיתוף פעולה עם חברת התעופה הדרום אמריקאית LATAM כשדרך רכישת 20% ממנה היא מתכוונת להעמיק את פעילותה בשוק המדינות האזור.

הישראלים מובילים בטיסות קונקשן

2019 היא שנת שיא גם עבור יונייטד איירלינס. החברה הציגה גידול של 41.8% בהכנסות (נטו) להיקף של 3 מיליארד דולר ו-162 מיליון נוסעים שהיא הטיסה. החברה גם פרסמה כי הצליחה להוריד את העלות שלה לכל מושב (CASM) מ-13.83 דולר ל-13.67 דולר. ובענף התעופה - כל סנט נחשב. יונייטד איירליינס הציעה ב-2019 כ-38.3 מיליון מושבים בטיסות בינלאומיות - והיא שנייה אחרי אמריקן איירליינס שהיצע המושבים שלה בקווים הבינלאומיים היה 41.8 מיליון ולפני דלתא שהציעה 34.4 מיליון מושבים בקווים הבינלאומיים. היצע המושבים הבינלאומיים של יונייטד תפס נפח של 19.4% מפעילותה - יותר מחצי מהמושבים חיברו בין ארה"ב ליעדים במערב אירופה. ויש גם קשר ישראלי למספרי השיא של יונייטד: כחצי מיליון נוסעים שטסו דרך יונייטד איירליינס עשו זאת בטיסות קונקשן, כלומר עם עצירה ביעד ביניים בדרך ליעד הסופי.

וכאן נכנסת ישראל לתמונה: מתל-אביב מפעילה יונייטד טיסות ישירות לניוארק, לסן פרנסיסקו ולוושינגטון. את רשימת 20 יעדי הקונקשן החזקים של דלתא מובילים הנוסעים מנתב"ג. לפי דירוג שפורסם ב-aero.Anna טיסות יונייטד מתל-אביב ללוס אנג'לס (עם עצירת ביניים באחד מנמלי הבית של יונייטד, בעיקר בסן פרנסיסקו) היה הקו החזק בטיסות הקונקשן שלה עם 36 אלף נוסעים ב-2019. לוס אנג'לס הוא אחד היעדים המבוקשים על ידי הנוסעים הישראלים ויונייטד מתחרה באל על שמציעה טיסות ישירות מתל-אביב.

"חברות התעופה בארצות מתייעלות כל הזמן כשבמקביל הן הגדילו את תדירויות טיסות הפנים בתוך ארה"ב", אומר אבי פרידמן, מנכ"ל יונייטד איירליינס בישראל, "המטוסים עובדים יותר. אם בעבר היו שלוש טיסות ביום מסן פרנסיסקו לאורלנדו היום יש טיסה בכל שעה. ההתייעלות כוללת גם שירותים בתשלום שהגדילו את ההכנסות. ההכנסות גדלו גם בעקבות מאמץ ענקי של עובדי החברה לתת שירות יותר טוב יותר, וזה אומר גם לשכלל את מוצרי פרימיום שמכוונים בעיקר לנוסעים העסקיים. גם ממוצרים אלה ההכנסות של החברה גדלות". פרידמן התייחס לקרקוע מטוסי הבואינג 737-8 מקס: "בואינג קיבלה מכה חזקה מאוד מהסיפור הזה, אבל גם החברות שמחזיקות במטוסים הללו נפגעו. בוטלו וצומצמו טיסות, כשבחלק מהמקרים האריכו את השימוש במטוסים ישנים יותר שצורכים יותר דלק. ולמרות זאת הדוחות שיקפו את המאמצים של כל העובדים".

בקרוב תיכנס ליונייטד מתחרה מסקרנת - אמריקן איירליינס שמחודש ספטמבר תפעיל טיסות בקו תל-אביב-דאלאס ותשים דגש על טיסות המשך בתוך ארה"ב. איך אתם נערכים לזה?

"יונייטד אוהבת תחרות. זה מגדיל את מספר הנוסעים ומכריח אותנו להיות עוד יותר טובים. יותר ממחצית הנוסעים שטסים עם יונייטד מתל-אביב ממשיכים לטיסות קונקשן ברחבי ארה"ב עם המתנה של פחות משעה בין טיסה לטיסה, לאור העובדה שיונייטד מחזיקה ב-7 נמלי בית. אני מאמין שנדע להתחרות שבמה שאמריקן תציע לקהל הישראלי".

גם אמריקן איירליינס, החברה הגדולה בארה"ב, חגגה את הדוחות האחרונים - החברה התמודדה לא רק עם גריעת מטוסי המקס 737-8 מהצי שלה, אלא גם עם ביטולים של אלפי טיסות בעקבות מחאות עובדים, ולמרות זאת היא הצליחה להגדיל את היקף ההכנסות שלה ב-19.4% ואת הרווח הנקי שלה מ-1.4 מיליארד דולר ב-2018 ל-1.6 מיליארד דולר. לאחרונה חתמה אמריקן איירליינס על הסכם פיצוי עם חברת בואינג. במסגרת ההסכם, שהיקפו לא פורסם, תוכל אמריקן איירליינס לחלק לעובדיה יותר מ-30 מיליון דולר כנתח מהפיצוי.

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים