גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות ני"ע יוזמת: חברות שהנפיקו אג"ח בחו"ל ייסחרו גם בתל אביב

56 חברות זרות נסחרות בת"א ברישום הכפול, ומניותיהן אחראיות ללא פחות מ-30% ממחזורי המסחר המקרטעים של הבורסה המקומית ● שוק הנפקות האג"ח, לעומת זאת, משגשג, וברשות ני"ע מעוניינים לנצל זאת ולאפשר כעת לחברות זרות לרשום כאן רק את האג"ח שלהן, ולדווח לפי כללי הבורסה הזרה

רון קליין, המחלקה הבינ"ל ברשות ני"ע, ומוטי ימין, לשעבר יועץ לראש הרשות / צילומים: דוברות הרשות, איל טואג; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
רון קליין, המחלקה הבינ"ל ברשות ני"ע, ומוטי ימין, לשעבר יועץ לראש הרשות / צילומים: דוברות הרשות, איל טואג; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

הרישום הכפול - ההסדר שמאפשר לחברות שנסחרות בבורסות זרות להיסחר גם בבורסה בת"א (על בסיס הדיווחים שלהן לפי הדין הזר שחל עליהן) - יחגוג בקרוב 20 שנה לקיומו. אך אם בתחילת הדרך הוא נועד בעיקר למשוך חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט להירשם למסחר מקביל גם בבורסה המקומית, היום הוא נרחב יותר, והוא אף צפוי להתרחב עוד יותר בעתיד.

למעשה, ברשות ניירות ערך מתייחסים לנושא הרישום הכפול כאל אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים בפיתוח שוק ההון בישראל. מספר מהלכים שבוצעו בשנים האחרונות ומבוצעים כיום צפויים להרחיב את תחולתו של הרישום הכפול, והשאיפה היא שבהתאם, גם להגדיל את היקפי המסחר הדועכים בבורסה המקומית. נזכיר כי בשנת 2019 עמד המחזור היומי הממוצע במניות בת"א על 1.28 מיליארד שקל - ירידה של כ-10% ביחס לממוצע היומי בשנתיים הקודמות.

מבחינת שוק ההון המקומי, גדל בשנים האחרונות מספר הבורסות הרלוונטיות לרישום הכפול. בין היתר נחתם לראשונה הסכם רישום כפול הדדי, שבמסגרתו חברות מקומיות יוכלו להיסחר בבורסת סינגפור ולדווח לפי הדין הישראלי, וכן נפתחה האפשרות של רישום כפול של קרנות ריט זרות בבורסה המקומית.

נכון להיום,בבורסה בת"א נסחרות 56 חברות דואליות (חברות שנסחרות במסגרת הרישום הכפול), כמחצית מהן נכללות במדד ת"א-125. החברות הדואליות מהוות כ-30% ממחזורי המסחר, עדות לחשיבות שלהן לבורסה המקומית. כ-40% מהמסחר באותן מניות מתבצע בבורסה בת"א. 

איך מביאים עוד חברות זרות?

ל"גלובס" נודע כי ברשות ני"ע בוחנים בימים אלה גם אפשרות חדשה, והיא של רישום כפול בישראל של איגרות חוב, כלומר, שחברות שיש להן אג"ח שנסחרות בבורסות מסוימות, יוכלו לרשום את האג"ח האלה למסחר בבורסה בת"א, ולדווח לפי הדין שחל עליהן בבורסה הזרה. אפשרות כזאת מהווה פוטנציאל מעניין להגדלת מספר החברות הנסחרות בבורסה באחוזת בית.

"בעידן של שינויים גלובליים, הרישום הכפול הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של שוק ההון", אומר עו"ד רון קליין, מנהל מערך הפיתוח העסקי במחלקה הבינלאומית ברשות ניירות ערך. קליין אומר כי מדובר בחלק מהתהליכים שמטרתם להפוך את שוק ההון הישראלי ליותר גלובלי, לצד מהלכים כמו קידום תקן שנוגע לדוחות כספיים, קידום חברות ישראליות למדדים בינלאומיים ועוד.

קליין מזכיר שהרישום הכפול החל בשנת 2000 עם בורסות ניו יורק ונאסד"ק, וב-2005 הצטרפה גם הבורסה של לונדון; "לאחר מכן הייתה סטגנציה של כ-13 שנה, ואז נוספו טורונטו, סינגפור והונג קונג", אומר קליין. עם זאת, ולמרות שכבר למעלה משנה פתוחה האפשרות לחברות להירשם במסגרת הרישום הכפול בבורסות טורונטו, הונג קונג וסינגפור, עוד לא ראינו חברות שעשו שימוש באפשרות זו. ברשות ניירות ערך לא מודאגים ומעריכים שלוקח לשוק זמן "לעכל" את הבשורה. כיום יש בפייפליין חברות שמתעניינות ובוחנות את האפשרות, וההערכה היא שבחודשים הקרובים נראה את זה מתחיל לקרות.

כפי שפורסם ב"גלובס", גם הבורסה האוסטרלית מבקשת להצטרף להסדר הרישום הכפול, וברשות ניירות ערך בוחנים זאת. קליין מציין שתהליך האישור אינו פשוט, משום שלרשות כרגולטור יש אחריות לוודא שהדיווחים לפי הרגולציה הזרה מספקים עבור המשקיעים הישראלים. במקביל, כמו שסינגפור מכירה ברגולציה הישראלית ומאפשרת לחברות להיסחר בה על בסיס דיווחים אלה, מתקיימים תהליכים עם מדינות נוספות, במטרה שיהיו עוד בורסות שיאפשרו זאת.

לגבי פתיחת השוק לקרנות ריט, קליין אומר כי "זיהינו ביקוש בישראל למכשיר. אוהבים פה נדל"ן. יצרנו תיקון לתקנון הבורסה, שפתח את שוק הרישום הכפול לקרנות ריט, ויש כיום פייפליין של קרנות שמבקשות להנפיק כאן הון למשקיעים הישראלים". עניין נוסף שנבחן ברשות הוא לאפשר רישום כפול גם ל-ETF (קרנות חוץ נסחרות). במקביל, ישנה גם הצעת תיקון לחוק ניירות ערך, שתאפשר לחברות להיות דואליות גם אם יש להן יותר מסוג מניות אחד (עניין מוכר בחברות טכנולוגיה בארה"ב, שבהן יש מניה מסוג A ומניה מסוג B), כשלדברי קליין, לצורך זה ממתינים לחקיקה בכנסת הבאה.

עניין נוסף שקליין מציין הוא שברשות משקיעים מאמצים ומשאבים על מנת להקל על הרישום הכפול, בהיותו מנוע צמיחה לשוק. בין היתר, הרשות מבקשת לקדם עם משרד המשפטים בחינה של התחולה של הוראות חוק החברות על חברות דואליות, כדי להתאים את המצב ל-2020, כהגדרתו.

אחד הדברים שיותר קלים לחברות דואליות הוא להימחק ממסחר בת"א, וראינו לא מעט חברות שעשו זאת בשנים האחרונות.

קליין: "נכון שיותר קל להימחק ממסחר, אבל זה דווקא חלק מהאטרקטיביות של הרישום הכפול: זאת לא חתונה קתולית, ולחברה אין מה להפסיד כך שהיא יכולה לומר 'אני אנסה ומקסימום אצא'. בסך הכול, מספר החברות הדואליות הולך וגדל, ובין אלו שנמחקו, הרבה נמחקו כתוצאה מרכישות או מסיבות פרטניות".

לא צריך מניות - תביאו את האג"ח

כאמור, אחת האפשרויות שנבחנות היא לאפשר רישום כפול לאג"ח. בניגוד למצב בשוק המניות, בבורסה המקומית שוק האג"ח הקונצרני משגשג, ויעידו על כך גיוסי חוב חברות של מעל 60 מיליארד שקל בשנה החולפת. כבר היום, חברה דואלית שיש לה גם מניות וגם אג"ח בבורסה הזרה, שרוצה לרשום אג"ח לרישום כפול בת"א - יכולה לעשות זאת.

עו"ד מוטי ימין, ראש מחלקת שוק הון במשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות', אשר כיהן בעבר כמנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך וכיועץ הבכיר ליו"ר הרשות, אומר שישנה התפתחות נוספת, שלדבריו מעידה על חשיבה פתוחה יותר של רשות ניירות ערך לנושא, והיא הסכמת הרשות לאפשר רישום אג"ח אם לחברה יש מניות באחת הבורסות המוכרות לצורכי רישום כפול - גם אם המניות של אותה חברה אינן רשומות למסחר בארץ (ובלבד שהאג"ח נסחרות בבורסה הרלוונטית).

"עד היום, חברה שרצתה להנפיק אג"ח הייתה צריכה בד בבד לרשום מניות כאן. החידוש הוא שאג"ח שרשומות בבורסה זרה יכולות להירשם גם בישראל", אומר ימין. לדבריו, "זהו חידוש משמעותי, כי למרבית החברות הרלוונטיות יש מניות שרשומות למסחר. מבחינה זו, החלטת הרשות מכסה פלח שוק מאוד משמעותי.

"הרשות בוחנת את השאלה, האם חברה שאג"ח שלה רשומות למסחר באחת הבורסות המוכרות לצורך הסדר הרישום הכפול, יכולה לרשום דואלית בישראל את האג"ח האמריקאית שלה, ובד בבד לעשות הנפקת אג"ח בישראל מבלי שמניותיה רשומות למסחר באיזושהי בורסה", מסביר ימין.

הוא סבור שישנם שלושה תנאים מקדמיים שצריכים להתקיים לפני שהרשות תאשר מהלך כזה: "הראשון הוא שהחברה כפופה לאותם חובות גילוי ודיווח, כשם שחלים על חברה שהנפיקה לציבור מניות. השני הוא קיומו של פיקוח רגולטורי נאות לגבי חברות אג"ח זרות, שדומה במהותו לפיקוח שהרגולטור הזר מקיים לחברות מניות זרות. השלישי הוא משמעת שוק אפקטיבית - הכוונה היא למעורבות של בעלי אג"ח באמצעות הפעלת הליכים משפטיים כדי להגן על זכויותיהם אם החברה לא עמדה בחובות הגילוי והדיווח, כשם שאנו מכירים מחברות מניות".

בנוסף לשלושת התנאים המקדמיים, ימין מוסיף תנאי נוסף שרלוונטי בחברות אג"ח, והוא שהממשל התאגידי בחברה הרלוונטית מקדם רמה נאותה של התנהלות, באופן שמבטיח שמירה על עניינם של מחזיקי אג"ח בישראל.

"רישום כפול של אג"ח זה עוד דבר שאנחנו מסתכלים עליו", מאשר קליין. "לחברה שיש מניות נסחרות זה כבר היום אפשרי, ואנחנו בוחנים את רגולציית האג"ח, כל מקרה לגופו. לגבי רישום כפול של אג"ח לחברות אג"ח, זה בשלבי בחינה, ויש לנו יש אחריות לוודא שמה שנסחר פה מספק ברמת הרגולציה להגנת ציבור המשקיעים הישראלי". קליין מדגיש כי ייתכן שגם ברשות מרוצים מהרגולציה בשוק מניות מסוים, לא בטוח שמצב הרגולציה באג"ח דומה, לכן יש לבדוק מחדש כל שוק". עם זאת הוא מוסיף כי "אין ספק שכניסה של אג"ח בינלאומי של חברות בינלאומיות גדולות יכול לסייע לפיתוח שוק האג"ח.

"אם משרטטים על פני ציר הזמן בשנתיים האחרונות את הפעולות שנעשות על-ידי הרשות", מסכם ימין, "בהחלט רואים מגמה של הרחבת יכולת השימוש בכלי הזה של הרישום הכפול". 

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות