שוק המימון החוץ-בנקאי רותח, שווי החברות בשיא, ואורשי מקדמת הנפקת מניות ראשונה לציבור

שווייה של אורשי, אשר לה תיק אשראי של יותר מ-300 מיליון שקל, מוערך לצורך גיוס עתידי ב-300-250 מיליון שקל • גם חברת מלרן, המתמקדת במתן אשראי לעסקים במגזר הערבי, בוחנת הנפקה ראשונית של מניות

אשראי חוץ-בנקאי / אילוסטרציה: Shutterstock
אשראי חוץ-בנקאי / אילוסטרציה: Shutterstock

התנפחותו של סקטור המימון החוץ-בנקאי, שכמעט ולא היה קיים בבורסה בת"א עד לפני שנים ספורות, הולכת וצוברת תאוצה. לאחר זינוקים דו-ספרתיים ותלת-ספרתיים שרשמו בשנה האחרונה מניותיהן של החברות הציבוריות המובילות את הענף - בהן אס.אר אקורד , אחים נאוי , פנינסולה  ואופל בלאנס  - מתקרב שוויין המצרפי של חברות הסקטור הנסחרות ל-4 מיליארד שקל. זאת, עוד בטרם הנפקתה הצפויה השנה של חברת מימון ישיר, המובילה את שוק האשראי הקמעוני החוץ-בנקאי, שצפויה להתבצע לפי שווי חברה של יותר ממיליארד שקל.

הגאות במניות המימון החוץ-בנקאי, שחלקן כבר נסחרות במכפילים נדיבים של 4 ויותר על ההון העצמי, מאפשרת לחברות הנסחרות  לגייס בתקופה האחרונה הון להרחבת פעילותן, באמצעות הנפקות חוב ומניות. מה שנכלל בעבר תחת הכותרת הגורפת "שוק אפור", מייצג כיום אפיק השקעה לגיטימי שמושך אליו גופי השקעה מהשורה הראשונה, כמו קרן אייפקס ישראל שמובילה זהבית כהן, שרכשה לאחרונה נתח משמעותי מחברת אס.אר אקורד של עדי צים; ובית ההשקעות מיטב דש , השולט בחברת פנינסולה שמוביל מיכה אבני - שתי חברות הנסחרות בשווי של כ-900 מיליון שקל כל אחת.

על רקע ההתפתחויות החיוביות הללו מקדמת כיום חברת אורשי הנפקה ראשונה של מניותיה לציבור, כך נודע ל"גלובס". היותה של החברה מדווחת צפויה להקל על מהלך ההנפקה, שאם ייצא לפועל ישקף לה שווי של 250-300 מיליון שקל. בנוסף נבחנת בחברה אפשרות לגיוס הון פרטי. אורשי, שאותה מלווה בית ההשקעות ווליו בייס, נמצאת בבעלותם של יצחק לביא, בנו שי והמנכ"ל גלעד אלגור. חברת אג"ח נוספת שככל הידוע בוחנת כיום הנפקת מניות היא מלרן שבשליטת מוהנד ריאן, המתמקדת במתן אשראי לעסקים במגזר הערבי.

חברות המימון החוץ בנקאיות הבולטות 1
 חברות המימון החוץ בנקאיות הבולטות 1

תוצאותיהן של חברות האשראי החוץ-בנקאי מתאפיינות בשנים האחרונות בצמיחה מהירה בהיקף עסקיהן, המתרכזים בדרך כלל בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים). מדובר בעסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. בין היתר נהנות החברות מעלות נמוכה מאוד של גיוסי כספים על רקע הריבית האפסית במשק, ומצד שני מביקושים גדלים והולכים של עסקים במשק.

חברות המימון מדווחות על מחסור באשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בשל יכולתם המוגבלת של בנקים וגופים מוסדיים לתת אשראי לעסקים אלו עקב עלויות תפעול וגבייה משמעותיות. בנוסף, קיים בשוק שבו הן פועלות  פוטנציאל משמעותי לצמיחה בשל רגולציה תומכת, אשר צפויה להערכתן לגרום לגידול בנתח של נותני אשראי חוץ-בנקאי. זו כוללת בין היתר את חוק אשראי הוגן, חוק לצמצום השימוש במזומן, חוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים, חוק נותני אשראי ומתן אפשרות לחברות המימון לגייס אג"ח מהציבור.

שוקלת להחליף הלוואת בעלים יקרה

את אורשי, המתמקדת בניכיון צ'קים מסחריים לעסקים קטנים ובינוניים, ייסד ב-1982 יצחק לביא, וכיום כיו"ר החברה מכהן בנו, שי לביא, והמנכ"ל הוא גלעד אלגור, השותף בהחזקות בחברה. החברה הצטרפה לבורסה במהלך שנת 2017, אז גייסה קרוב ל-60 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ראשונה. 

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 עמדו הכנסות המימון שהציגה אורשי על 26 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-9 מיליון שקל. עוד דיווחה אורשי כי תיק האשראי שלה, נטו, עמד על כ-313 מיליון שקל - סכום המשקף קפיצה של 54% ביחס להיקפו בסוף ספטמבר 2018, וכן היא הציגה הון עצמי של כ-52 מיליון שקל. בחברה מציינים כי ההון העצמי בתוספת הלוואת בעלים נחותה מגיע ל-78 מיליון שקל.

כספי ההנפקה עשויים, בין היתר, להחליף את הלוואת הבעלים היקרה. בתחילת 2017 הגיעה אורשי להסכמה עם חברה בבעלות היו"ר שי לביא ורעייתו, ולפיה מועד פירעון הלוואה שהעמיד לביא לאורשי, שיתרתה הייתה אז 25 מיליון שקל, נקבע לתחילת שנת 2022. הריבית השנתית עליה נקבעה על 8% - בחלוקה לריבית שוטפת שנתית (שתשולם מדי חודש) של 3.5% וריבית נדחית של 4.5%, שתיצבר לקרן ההלוואה.

חברת מימון חוץ-בנקאי נוספת שכאמור בוחנת ככל הידוע הנפקת מניות ראשונה בבורסה בת"א היא מלרן, המתמקדת במתן אשראי לעסקים במגזר הערבי. החברה, שנמצאת בשליטת המייסד והמנכ"ל, מוהנד ריאן, לצד חברת עילדב השקעות  של רוני שטרנבך, השלימה בחודש שעבר גיוס אג"ח של 120 מיליון שקל. היקף תיק האשראי של מלרן כמעט הוכפל בתוך שנתיים, והוא עומד כיום על 307 מיליון שקל, כאשר שיעור החובות האבודים שלה נמוך ברמה של 0.05% בלבד.

לפי נתוני החברה, יש לה 11 שנות ניסיון, מוניטין והיכרות עם השוק שנצברו והון עצמי של 58 מיליון שקל (כולל הלוואה שהומרה לאחרונה למניות). את מחצית 2019 סיכמה מלרן עם הכנסות מימון של 25 מיליון שקל ורווח נקי של 5 מיליון שקל.