גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ זוכה בסנאט – אך המלחמה נגדו נמשכת

רפובליקאי אחד, מיט רומני, ערק לשורות הדמוקרטים והצביע בעד הרשעה ● בנו של טראמפ: לגרש את רומני מהמפלגה ● החזית הדמוקרטית לא נפרצה: כל הסנאטורים הדמוקרטים הצביעו בעד הרשעה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Mike Segar
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Mike Segar

הסנאט של ארה"ב זיכה אמש (ד') את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משני הסעיפים בכתב האישום נגדו, ברוב זעום - אך המלחמה נגד הנשיא, נגד נשיאותו ונגד תומכיו נמשכת במלוא עוזה. היא תסתיים רק בבחירות לנשיאות בנובמבר, ואם טראמפ יזכה בתקופת כהונה שנייה, היא תתלקח שוב. השסע בארה"ב עמוק מדי, וטראמפ לא נוקט כל צעד כדי לאחות אותו. להפך - פלגנות היא המודוס אופרנדי שלו.

הירייה הראשונה בשלב הבא של המאבק נגד טראמפ תהיה זימונו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, להעיד לפני ועדת המשפט של בית הנבחרים, לדברי יו"ר הוועדה, ג'רי נדלר. בולטון, שעומד לפרסם ספר החושף את מה שהתרחש מאחורי הקלעים בבית הלבן בתקופת כהונתו כיועץ, הביע נכונות להעיד לפני מליאת הסנאט במהלך משפט האימפיצ'מנט של הנשיא.

הדלפות מטיוטת הספר איששו את הטענות בכתב האישום, שלפיהן טראמפ ניסה לשכנע את נשיא אוקראינה להשתתף במיזם להכפיש את ג'ו ביידן, יריבו הפוטנציאלי בבחירות לנשיאות לנובמבר. הרוב הרפובליקאי בסנאט התנגד לזימונו של בולטון למרות דרישות נשנות וחוזרות של הסנאטורים הדמוקרטים. משפט האימפיצ'מנט אומנם הסתיים, אך אין שום חוק שאוסר על בית הנבחרים להוסיף ולחקור את הנשיא.

"כאשר יש לך נשיא פורע חוק, צריך להביא זאת לידיעת הציבור. חייבים לשפוך אור על מעשיו כדי להגן על החוקה, ויהיה המחיר הפוליטי אשר יהיה", אמר נדלר.

ובמקביל מתגבשת בממסד הדמוקרטי מגמה להעניש סנאטורים רפובליקאים ממדינות מתנודדות שהצביעו בעד זיכויו של טראמפ. מדובר במדינות שבהן יש שוויון, או כמעט שוויון, ביחסי הכוחות בין דמוקרטים לרפובליקאים, מצב שהופך את המחוקקים הרפובליקאים במדינות אלה פגיעים לגחמות הבוחרים. אחת מהמחוקקים האלה היא סוזן קולינס ממדינת מיין, שהודתה כי התנהלותו של טראמפ בפרשת אוקראינה לא הייתה תקינה, אך היא אינה מגיעה לדרגת פשע חמור, ובכל מקרה, לדבריה, "טראמפ למד לקח ולא יעשה זאת שוב".

"רפובליקאים שהעדיפו מפלגה ושליט עריץ על פני מולדתם ושלטון החוק... שלא עשו את מלאכתם לעקור משורש את השבטיות הקיצונית ואת ההתמסרות לטראמפ, חייבים לשלם את המחיר בקלפיות בנובמבר", כותב היום בעל הטור צ'רלס בלו ב"ניו יורק טיימס". "אם אי-אפשר לצפות שהרוב בסנאט יעשה את הדבר הנכון, צריך להחליף את הרוב".

בעד זיכוי של טראמפ מסעיף האישום הראשון - ניצול לרעה של סמכויות הנשיא - הצביעו 52 סנאטורים, כולם רפובליקאים. בעד הרשעה הצביעו 48 סנאטורים, 47 דמוקרטים ורפובליקאי אחד - מיט רומני, שערק לשורות הדמוקרטים. לפני ההצבעה הוא הסביר כי הוא הקשיב לצו מצפונו והשתכנע מעל לכל ספק כי הנשיא אכן אשם בעבירה שיוחסה לו.

בעד זיכוי מסעיף האישום השני - שיבוש הליכי החקירה של הקונגרס - הצביעו 53 סנאטורים, כולם רפובליקאים, לרבות מיט רומני. בעד הרשעה הצביעו 47 סנאטורים, כולם דמוקרטים.

לפני ההצבעה נשמעו הערכות ששלושה סנאטורים דמוקרטים ממדינות שבהן יש רוב לרפובליקאים - אלבמה ווירג'יניה המערבית ובמידה פחותה אריזונה - יצביעו בעד זיכוי הנשיא כדי לא לאבד קולות של רפובליקאים מתונים שהצביעו בעדם בעבר. למרבה ההפתעה, אף אחד מהשלושה לא ערק. בכך נגזל מטראמפ הטיעון, שזיכויו נשען על מסד דו-מפלגתי. הצבעת רומני נגד זיכוי הנשיא מסעיף האישום הראשון תשלול מטראמפ אפשרות להתפאר שהמפלגה הרפובליקאית התייצבה מאוחדת למענו.

ורומני צפוי לשלם על כך ביוקר. דוברת הבית הלבן הכריזה אמש כי רומני אינו אלא "פוליטיקאי רפובליקאי כושל", ירייה ראשונה במטחי השמצות שיירו לעברו. הדוברת תיארה את הגשת כתב האישום כ"ניסיון הדחה בזוי... ציד מכשפות שנשען על שקרים". בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, קרא בציוץ לגרש את רומני מהמפלגה.

ראש מטה הבחירות של טראמפ, ברד פאסקל, אמר אמש כי החלטת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים להגיש את כתב האישום לסנאט הייתה "הטעות הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב".

לדבריו, "הקמפיין שלנו נעשה גדול יותר וחזק יותר בעקבות השטות הזו. הדמוקרטים האלה, שלא עושים שום דבר, יודעים שלא יוכלו לגבור על טראמפ בבחירות, ולכן הם החליטו להשיק נגדו הליך אימפיצ'מנט".

זה המענה של ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים שקנתה את עולמה - לפחות העולם הדמוקרטי - לאחר שקרעה בבוז את נוסח נאומו של טראמפ לעיני המצלמות: "אפשר להניח שטראמפ יתייהר שיצא זכאי, אך זיכוי אינו יכול להיעשות ללא משפט, ומשפט אינו להיערך בלי עדים, מסמכים וראיות... טראמפ מוסיף להיות סכנה מתמשכת לדמוקרטיה האמריקאית".

מלכתחילה היה ברור כי הסנאט, שבו רוב רפובליקאי, יזכה את טראמפ. יותר מכך: כדי להרשיע נשיא בתהליך אימפיצ'מנט, כלומר להדיחו, יש צורך ברוב של שני שלישים, כלומר 67 סנאטורים. זו משימה בלתי אפשרית. אך הדמוקרטים הסבירו בעבר כי הם החליטו להגיש את כתב האישום מפני שהראיות שהצטברו נגד טראמפ לא הותירו בידיהם אופציה אחרת. התעלמות מהתנהלותו של טראמפ הייתה יוצרת רושם שזו התנהלות שעולה בקנה אחד עם החוק - ולא כך היא.

טעה מי שקיווה שטראמפ יתנצל על התנהלותו בפרשת אוקראינה, כפי שנהג ביל קלינטון לאחר שהודבק על מצחו חותם הקלון של אימפיצ'מנט. טראמפ מוסיף להכריז שהוא התנהל באופן "מושלם". הערב (ה'), לפי שעון ישראל, הוא צפוי לשאת נאום ניצחון כדי לחגוג את זיכויו בסנאט.

נזכיר כי בית הנבחרים הגיש נגד טראמפ כתב אישום בן שני סעיפים: סעיף האישום הראשון טוען כי הנשיא טראמפ ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה כי טראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר על-ידי הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תאוריית קונספירציה, שלפיה אוקראינה סייעה להילרי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען כי הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסור מסמכים שהוועדה דרשה.

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; אסתי לאודר מזנקת בטרום המסחר

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט  בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל