גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: גל חרדה מציף את הדמוקרטים: האם אפשר בכלל לבלום את טראמפ?

ברני סנדרס שזכה אמש בפריימריס בניו־המפשיר, מסתמן כמשיח פוטנציאלי, אך פלח גדול במפלגה הדמוקרטית רואה בו אסון ● אי נחת מהיצע המתמודדים הדמוקרטים מכרסם במפלגה: תקופת כהונה נוספת לנשיא "פורע חוק" מתחילה להצטייר כאפשרות ריאלית

ברני סנדרס / צילום: רויטרס Lucas Jackson
ברני סנדרס / צילום: רויטרס Lucas Jackson

אלה ימים רעים לדמוקרטים בארה"ב. מול התפתחויות שמאותתות על התחזקותו של דונלד טראמפ, התפתחויות שהנשיא מנצלן במיומנות לבניית תנופה נוספת, ולנוכח התלכדות חסרת תקדים, כמעט נטולת סדקים, של המפלגה הרפובליקאית סביב טראמפ, מצטיירת המפלגה הדמוקרטית כגוף מפולג, חסר כיוון ומדיניות עקבית, נטול הנהגה חזקה אך משופע במנהיגים בעיני עצמם. תארו לעצמכם תמנון רב זרועות אך כרות ראש שנערך להתמודדות עם כריש ענקי.

הנה כמה עובדות שמסבירות את הדכדוך הדמוקרטי: הזיכוי (הצפוי אך עדיין מכאיב) של טראמפ בסנט מכתב האישום שהגיש נגדו בית-הנבחרים, זיכוי שנעשה כלי שימושי בידי הנשיא לרימום עצמי; הצטמקות משמעותית של האבטלה ועליות חדות בבורסות, למרות מועקת המגיפה הסינית; כשלון שלומיאלי של מנגנון המפלגה הדמוקרטית במניין קולות הבוחרים בסבב הראשון של הבחירות המקדימות במפלגה, ה"אסיפות" במדינת אייווה; ובעיקר - אי נחת מהיצע המתמודדים על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות.

טרם מסתמן כוכב-על דמוקרטי בקבוצת המתמודדים: יש בהם פוליטיקאים משופשפים ומיליארדרים ששופכים כספים כמו מים; יש קשישים וצעירים; יש מתונים (שמאל-מרכז) ויש רדיקלים (שמאלנים ללא התנצלויות); יש נואמים כריזמטים וכאלה שקצת פחות רהוטים. אבל אובמה מס' 2 עדיין אין (אם כי, למען ההגינות, כוכבו של הנשיא הנערץ הזה החל לדרוך רק חודשים ספורים לפני בחירתו).

במילים אחרות: הדמוקרטים מנסים למצוא את המשיח שיגאל אותם ואת ארצם מייסורי ממשל סמכותני של נשיא שבעיניהם הוא וולגרי, פלגני, פזיז, בור, פורע חוק ושוחר נקם. הסיכוי לארבע שנים נוספות של ממשל טראמפ מדיר שינה מעיניהם. כמו הנסיך שניסה למצוא את סינדרלה בעזרת הסנדל שיתאים רק לכף רגלה, מנסה המפלגה הדמוקרטית לאתר בקדחתנות מועמד בעל יכולת היבחרות (electability), אותה סגולה קשת הגדרה שאלוהי הבחירות מאציל על מי שהוא חפץ ביקרו/ה.

ברני סנדרס - "ג'רמי קורבין האמריקאי", כהגדרת מתנגדיו - מצטייר כמשיח פוטנציאלי בעקבות זכייתו אמש בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית בניו-המפשיר. אך הניצחון הזה מלחיץ פלח משמעותי במפלגה. האם סנדרס הקשיש, בעל חזון האוטופיה הסוציאליסטית, אכן יוכל לעקור את טראמפ מהלשכה הסגלגלה, או שהעתיד שייך דווקא לאחד משני המתמודדים המתונים והפרגמטיים, שזכו במקום השני והשלישי בניו-המפשיר, פיט בוטג'ג' ואיימי קלובאצ'ר? לפנינו שני קטבים: שמאל צרוף מול פרגמטיזם שנשען על מסד קפיטליסטי חנון; קשיחות אידיאולוגית מול גמישות סתגלתנית. המתמודדים המובילים האחרים מתפלגים בין שני המחנות: אליזבת וורן מצטרפת לסנדרס במחנה ה"רדיקלי"; ג'ו ביידן, שכוכבו מתחיל להתעמעם, ובוודאי המיליארדרים מייק בלומברג וטום סטיאר נמנים עם המחנה ה"מתון" או ה"קפיטליסטי".

"ברני סנדרס אינו דמוקרט, הוא אידיאולוג" 

זה קו השסע בין שני הפלגים העוינים במפלגה הדמוקרטית (והמילה "עוינים" היא מכוונת). כל צד משוכנע שמועמד דמוקרטי לנשיאות שיבוא מהצד האחר ימיט על ארה"ב את האסון הנורא מכל: תקופת כהונה נוספת של דונלד טראמפ. כרגע אין דרך לאחות את הקרע - והוא מאיים באמת ובתמים על סיכויי המפלגה הדמוקרטית לחזור לבית הלבן. זוכרים את הסכסוך החריף בין הילארי קלינטון לברני סנדרס בבחירות המקדימות של הדמוקרטים ב-2016? חסידי סנדרס לא מחלו לקלינטון על תבוסת מנהיגם. לא מעטים מהם לא הצביעו בבחירות לנשיאות באותה שנה, ויש הערכות שהעדרם מהקלפיות תרם לנצחונו של דונלד טראמפ.

אחד מהדוברים הבוטים של המחנה ה"מתון" נגד הפלג ה"רדיקלי" הוא ג'יימס קארוויל, הטקטיקן הדמוקרטי הוותיק שהוביל את הקמפיין המוצלח של ביל קלינטון נגד ג'ורג' בוש האב ב-1992. הוא טוען, כי בחירתו של סנדרס כמועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות תוביל לסופה של המפלגה. בראיון ב-MSNBC אמר קארוויל שהדמוקרטים חייבים להביס את טראמפ בנובמבר. אם לא כך יהיה, ארה"ב כולה תלך לאבדון. אבל, לדבריו, רבים מהמתמודדים עתה, ובמיוחד סנדרס, אינם פופולריים בקרב ציבור הבוחרים הכללי, לרבות הפלח האפריקאי-אמריקאי.

קארוויל משווה את סנדרס לג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, שספג תבוסה קשה בבחירות בנובמבר. "הדבר היחיד שמפריד בין ארה"ב לבין השאול הוא המפלגה הדמוקרטית", הוא אומר. "אם נלך בדרכה של מפלגת הלייבור הבריטית , אם נמנה ג'רמי קורבין (כלומר את סנדרס - ר.ד.) זה יהיה סוף העולם. זה מפחיד אותי עד מוות".

לדברי קארוויל, הבוחרים השחורים בארה"ב אינם מעוניינים בסוציאליזם ובמהפכות וב"כל השטויות שאנו שומעים (מפי הרדיקלים)". הם רוצים לשמוע את החזוון הדמוקרטי על הדרך שבה ניתן לשלבם בחברה האמריקאית.

קארוויל אומר, ששורש הרע הוא שהמחנה השמאלני של המפלגה הדמוקרטית מאמץ עמדות ליברליות קיצוניות, כגון "מתן זכות הצבעה לאסירים בבתי-הכלא, וכל הדיבורים על מחיקת קו הגבול". הוא טוען, שהעמדות הליברליות הקיצוניות של הפלג ה"רדיקלי" במפלגה על הגירה (למשל: חציית הגבול ללא ניירות לא תיחשב עוד עבירה פלילית) ועל ביטוח רפואי (ביטול הביטוח הרפואי הפרטי וסגירת כל חברות הביטוח הרפואי הפרטיות) פשוט אינן נהנת מתמיכת הרוב בארה"ב.

"ברני סנדרס אינו דמוקרט", מכריז קארוויל. "הוא אף פעם לא היה דמוקרט. הוא אידיאולוג".

"יש לנו רק צו מוסרי אחד - להביס את טראמפ"

"יש חוגים במפלגה הדמוקרטית שרוצים להפוך את המפלגה לכת של פולחן אישיות", הוא הוסיף. "אני לא מעוניין להיות חבר בכת".

"אנשים מסוימים משתוקקים להפיכה שמאלנית בארץ הזו", אמר עוד קארוויל. "לדעתם, אם רק נפנה לאנשים שחושבים כך, מספר התומכים ברעיון ילך ויגדל ואנו נזכה. אבל יש מילה שאנשים רבים שונאים ואני אוהב: 'פוליטיקה'. משמעותה היא בניית קואליציות כדי לזכות בבחירות. לפעמים צריך לשבת ולהקשיב לאחרים ולנסח את המסר שלך בהתאם".

"יש לנו רק צו מוסרי אחד - להביס את טראמפ", הוא מצהיר. "גורלו של העולם תלוי עתה ביכולתה של המפלגה הדמוקרטית לפתור את המחלוקות הפנימיות שלה ולזכות בנובמבר".

הילארי קלינטון עצמה יצאה באחרונה נגד סנדרס. "אף אחד לא אוהב אותו", היא אמרה. "בכל הקריירה הארוכה שלו כמחוקק הוא לא הצליח לעשות שום דבר".

אחד מתומכיו המובהקים של סנדרס הוא במאי הסרטים הדוקומנטריים מייקל מור, שמזה שנים מנסה לשנות את דעת הקהל האמריקאית על סוציאליזם, או לפחות, על גרסת סנדרס - סוציאליזם דמוקרטי. "מה זה סוציאליזם דמוקרטי? המשמעות היא דמוקרטיה אמיתית שבה לכל אחד יש גישה לשולחן. לכל אחד יש קול. לא רק לעשירים".

מכל מקום, פעילים דמוקרטים רבים קובלים על כך שהמלחמות הפנימיות מפחיתות את הלחץ הדמוקרטי על טראמפ, שבלאו הכי אינו צריך להתמודד עם בחירות מקדימות מפני שלא קם נגדו שום מתחרה. "אנו מניחים לטראמפ לקבוע את סדר היום בעוד שאנו שקועים בתסבוכת למציאת המועמד שיוכל להפיל אותו", אמרה ג'ניפר פאלמיירי, שהיתה יועצת בקמפיין של הילארי קלינטון לנשיאות ב-2016.

במענה לקובלנה הזו, החליטה ננסי פלוסי, יו"ר בית-הנבחרים, לשנות את דינמיקת המאבק הדמוקרטי ולהתרומם מעל זירת ההתכתשויות הפנימיות. במאמר דעה חריף נגד טראמפ והמפלגה הרפובליקאית ב"וושינגטון פוסט", היא כתבה: "לרוע המזל, לאור העובדה שהסנט הרפובליקאי בגד בחוקה, נשיא ארה"ב מוסיף להיות איום מתמשך על הדמוקרטיה האמריקאית. הוא מתעקש על כך שהוא אינו צריך לתת דין וחשבון לאף אחד ושיעלה בידו להכתים בשחיתות את מערכת הבחירות הבאה לנשיאות, אם רק ירצה בכך. הצירים בבית-הנבחרים יוסיפו להגן על הדמוקרטיה למען העם האמריקאי... ותמיד נעמוד על כך שבארה"ב איש אינו נמצא מעל החוק".

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה