יותר מ-20 חברות בבורסת ת"א כבר "נדבקו" בווירוס הקורונה וספגו ירידות חדות

בין הנפגעות הבולטות: אוריין, אל על וכנפיים • היום הצטרפה אליהן פתאל החזקות, לאחר שדיווחה על צפי לביטול הזמנות

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ממשיכה להתרחב רשימת החברות הנסחרות בבורסה המקומית שדיווחו על פגיעה עסקית צפויה מהתפרצות וירוס הקורונה. בינתיים, מספר החברות שדיווחו על פגיעה ממשית או אפשרית בשל השפעות התפרצות הווירוס כבר עומד על יותר מ-20, והן מגיעות מענפי פעילות מגוונים, מאופנה, דרך תיירות, תעופה, מוצרי צריכה, תעשייה וטכנולוגיה. גם שווי החברות המדווחות מגוון, מכאלו הנסחרות בשווי מצומק של עשרות מיליוני שקלים בודדים ועד חברות הנכללות במדד הדגל של הבורסה (ת"א-35) ונסחרות בשווי של מיליארדי שקלים.

גם אלה וגם אלה סבלו בחודש האחרון ממגמה שלילית מובהקת, עם ירידות שערים שמגיעות במרביתן לשיעורים דו-ספרתיים, ומציגות תשואת חסר ברורה ביחס למדדים המובילים. זאת למרות שמרבית החברות המדווחות על פגיעת הווירוס בעסקיהן מנסות לשדר מסר מרגיע למשקיעים, עם הערכות שלפיהן למצב בסין לא תהיה פגיעה מהותית בפעילותן ובתוצאותיהן הכספיות.

בצד השלילי בולטת מניית אוריין , שלפני שבוע עדכנה כי היא מזהה "ירידה בהיקפי הפעילות של מגזר השילוח-יבוא מסין, אשר עשויה לפגוע בתוצאות מגזר זה", ותוך חודש איבדה כרבע משווייה. עוד בולטת בצד השלילי מניית אל על , שאיבדה תוך חודש כ-17% מערכה, ודיווחה בשבוע שעבר כי היא צפויה לספוג ירידה בהכנסות בהיקף של כ-30 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, עקב ביטולי טיסות ועצירה בהזמנות - "בעיקר ביעדי המזרח הרחוק" (מרבית הירידה כאמור צפויה, להערכת החברה, להתקזז עקב צמצום הוצאות תפעוליות שלה). 

החברות הציבוריות הבולטות שנדבקו בווירוס הקורונה
 החברות הציבוריות הבולטות שנדבקו בווירוס הקורונה

חברת התעופה שבשליטת קבוצת כנפיים  של תמי ודדי בורוביץ עדכנה היום, כי "לאור הנחיות משרד הבריאות", שהרחיב את ההנחיות לגבי בידוד נוסעים המגיעים ממדינות נוספות במזרח, "מתאימה החברה את פעילותה בנתיב לבנגקוק" - בירת תאילנד, מה שמתווסף להשהיית טיסות אל על לבייג'ינג שבסין ולהונג קונג הסמוכה.

נראה שבאל על גוברים סימני השאלה לגבי השלכות הווירוס על עתיד פעילותה, ובחברה הוסיפו כי "מדובר באירוע משתנה אשר אינו בשליטת החברה וגורמים שונים, כגון המשך התפשטות הנגיף או עצירתו, החלטות של מדינות ורשויות רלוונטיות בארץ ובעולם להפסיק או לחדש טיסות ליעדים שונים או שינויים בביקוש, עשויים להשפיע על החברה בהתאם".

גם תדיראן ואבגול נפגעו, המלט התאוששה

החברה הבולטת שהצטרפה היום לגל העדכונים בנושא, גם היא מתחום התיירות, היא פתאל החזקות  - הגדולה עד כה מבין המעדכנות על אודות השפעות הקורונה. חברת המלונות הנושאת את שם בעל השליטה בה, דוד פתאל, העריכה, כי בשלב הנוכחי "צפויה בחודשים הקרובים ירידה לא מהותית בהכנסות החברה הן בישראל והן באירופה, בעיקר בגין ביטול הזמנות קיימות בשילוב עם ירידה מסוימת בהזמנות עתידיות, אשר להערכת החברה ניתן לייחסן לאירוע נגיף הקורונה והשלכותיו".

אלה, לפי פתאל, כוללים גם השפעות ישירות של ביטול טיסות וגם השפעות עקיפות של ירידה כללית במספר הטיסות והתיירים בעולם, ביטול וצמצום כנסים מקצועיים ופעילויות נוספות. מניית פתאל נחלשה תוך חודש בכ-10%. בדומה לאל על, גם בפתאל ציינו כי המשך התפשטות או עצירת ההתפשטות של הנגיף, והחלטות של מדינות ורשויות רלוונטיות, עשויים להשפיע על פעילותה.

עוד בין המצטרפות ל"מצעד" הנפגעות האפשריות מהקורונה מהימים האחרונים - יבואנית מוצרי החשמל ברימאג דיגיטל , שמנייתה איבדה כ-10% תוך חודש; תדיראן , המתרכזת בפעילות מיזוג אוויר, ואשר מנייתה נחלשה בשיעור דומה; מפתחת ומשווקת השנאים פייטון , שמנייתה נחלשה בחודש ב-8%; ויצרנית הבדים הלא ארוגים אבגול , שעדכנה בנושא כבר בסוף ינואר ובימים האחרונים פרסמה עדכון בנושא, ומנייתה ירדה כ-13% בחודש.

מניית חברת ניסן , שדיווחה על השפעה אפשרית מהקורונה על פעילות ייצור מוצרי חבישה במפעל שיש לה בסין, צנחה בחודש האחרון ב-17%. זאת למרות שלפי ניסן הארכת החופשה במפעל בסין "אינה מהותית לפעילות החברה", שהחזקתה המרכזית היא השליטה ביצרנית הבדים הלא ארוגים ספאנטק . דווקא מי שהייתה מהראשונות לעדכן על אודות השפעות הקורונה על פעילותה, חברת התעשייה המלט , בשליטת קרן פימי, אשר סבלה מירידות חדות שהסתכמו תוך עשרה ימים ל-16%, התאוששה מאז והחזירה את כל הירידות שרשמה.