גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלייתו של הארגון החומל: העובדים לא רק "הון אנושי" יותר

כנס שנערך לאחרונה בבית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה עסק בדור הבא של מושג "רווחת העובד" - Caring ארגוני ● זה אומר לראות בעובד לא "הון אנושי" או "כוח-אדם" - אלא אדם שלם שיש לדאוג לצרכיו, בלי קשר לשורת הרווח

רווחת העובד / אילוסטרציה: shutterstock
רווחת העובד / אילוסטרציה: shutterstock

מחקר משנת 2009 הראה שפרות שיש להן שם מניבות יותר חלב, מספרת ד"ר אורה סתר, ספק ברצינות ספק כקוריוז. החוקרת שביצעה את המחקר טענה שהפרות לא אוהבות שמתייחסים אליהן כמספרים. סתר, יו"רית איפא פאי, הארגון הישראלי של היועצים לפיתוח ארגוני, הייתה לאחרונה ממארגני כנס שכותרתו "המובן שאינו מובן מאליו: על חוויית ה-Caring בארגונים. מושג חדש יחסית בשוק העבודה שטרם נמצא לו תרגום הולם לעברית ולוקח את הדאגה לרווחת העובד ולשביעות רצונו צעד נוסף: ראיית העובדים כאנשים עם שלל צרכים שונים אלה מאלה, שאינם קשורים רק במקום העבודה, והניסיון למלא אותם לאו דווקא מתוך מחשבה על שורת הרווח של הארגון. זאת להבדיל מהטבות ופעילות רווחה המיועדות לכלל העובדים. 

"זה נהדר שהעובדים מרוצים ושהארגון מרוויח מכך, אבל הטענה שלי היא שארגונים לא צריכים לדאוג לעובדים רק כדי להרוויח. זו התייחסות אינסטרומנטלית", אומרת סתר. "התפיסה שלי היא שארגונים הם לא רק יצורים כלכליים. הם נוצרו על ידי בני אדם ועבור בני אדם, ולכן בואו נתייחס לעובדים כאל בני אדם, ובמקביל נהיה יעילים. לא הייתי רוצה להכפיף את האכפתיות לעובד לרווחיות".

אבל הרווחיות היא זו שמצדיקה את קיומם של ארגונים כלכליים.

"גם. אבל האם זו הנקודה היחידה? מגמות בעולם, כמו קפיטליזם קשוב, טוענות שלא הכול מוכפף לרווחיות. ארגונים צריכים גם לשרת את החברה שבה הם נמצאים, מסיבות אנושיות. יש תפיסה בודהיסטית, שלפיה לדרך הנכונה יש שתי כנפיים. אחת חוכמה, או יעילות בשפה ארגונית, והשנייה חמלה. כלומר אנושיות. הציפור לא מחזיקה כנף אחת עבור השנייה - אלא היא עפה באמצעות שתי הכנפיים. בעיניי, השאלה המרכזית היא אם הארגון בעצם העשייה שלו הוא אכפתי, ולא רק בעשייה פילנתרופית. יש לשאול מה קורה בליבת הפעילות.

"תחום ה-Caring הוא היכולת להסתכל על בני אדם בצורה שהיא לא אינסטרומנטלית. בדרך כלל במאמרים על עובדים, עוסקים בשאלה 'מה ייצא לארגון מיחס טוב לעובד'. אבל אנחנו רוצים לראות אותו לא כהון אנושי או ככוח-אדם, אלא כבן אדם".

הכנס, שהתקיים החודש בבית הספר איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה, אורגן על ידי סתר וד"ר דנה פרג, פסיכולוגית ארגונית ותעסוקתיית, ראשת התוכנית לתואר שני בהתנהגות ופיתוח ארגונים במרכז הבינתחומי. בין הארגונים שנציגיהם שיתפו בניסיונותיהם בתחום הזה היו כמה ארגוני ענק ותיקים כמו סודהסטרים, כללית ואפילו צה"ל. 

הפתרונות של המתמחים לשחיקה

אורי טורקניץ, מנהל המחלקה לפיתוח ארגוני בכללית, התמקד בדבריו בכנס בעיקר בהיבט של צמצום השחיקה בקרב מטפלים, נושא שעלה לאחרונה לכותרות במיוחד בעקבות מקרי ההתאבדות בבית החולים סורוקה. "תופעת השחיקה מוכרת לנו זמן רב", אומר טורקניץ, "סקר של משרד הבריאות הראה רמת שחיקה גבוהה יותר במגזר הבריאות בהשוואה למגזר הכללי, מה שהביא להאצת תוכניות בתחום, כמו פיתוח מסלולי קריירה, צמצום ביורוקרטיה למטפלים, לא רק להם. לפי הסקר הכללי, המתמחים מועדים יותר לשחיקה, כך שאחת ההבנות שלנו היא שלאו דווקא מדובר באותו עובד שנמצא בתפקיד 30 שנה, אלא בעובד שנדרש למאמץ רב".

מעניינת לא פחות היא הדרך שבה בחרו בכללית למצוא פתרונות: "יש הבנה שהעובד יודע מהן הבעיות בחיי היומיום מנקודת מבטו, ולכן אנחנו מספקים לו פלטפורמה להעלאת פתרונות. בשנת 2019 יצרנו האקתון למתמחים ביוזמת חטיבת משאבי אנוש וחטיבת בתי חולים, ובתמיכת המנכ"ל. זה היה יום שלם שבו ישבו 70 מתמחים מכל הארץ, יחד עם מנהלי מחלקות, מנהלי בתי חולים ועוד. זה היה אירוע נטול היררכיה, שבו כולם יחד פיתחו פתרונות לחמישה נושאים שיכולים לשפר את ה-well being של המתמחים. למשל, עסקנו באיזון בית-עבודה, בשיפור סביבת העבודה מבחינת פיזית, שיפור תהליך ההתמחות, מקסום הזמן והתמודדות עם העומס. בסופו של היום, הציגו המתמחים למנכ"ל 16 רעיונות שנגעו בכמה רבדים, לדוגמה הרובד הפסיכולוגי של דאגה למתמחים עצמם והרובד של הגמישות התעסוקתית, למשל מתן אפשרות למתמחה להגיע אחרי שהביא את הילד לגן".

מדובר במערכת ותיקה וגדולה במיוחד. עד כמה זה באמת אפשרי ליישום?

"אחד ההישגים הגדולים של האקתון המתמחים הוא שמחצית מהרעיונות שעלו בו נכנסו לתוכניות העבודה. הדברים קורמים עור וגידים, כמו השאיפה למצוא ספק שיביא כמה שירותים אל בית החולים, כדי לסייע למתמחים לחסוך זמן בסידורים. זה רצון שהגיע מהם".

צורך ייחודי אחר בתחום הבריאות, הנובע מאופי העבודה, הוא אוזן קשבת. "דובר בהאקתון על צורך בכתובת שתהיה מחוץ לארגון, ובאמת, בשיתוף פעולה עם עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית - ש"ד), הוקם לפני כמה חודשים מוקד ייעודי לכלל עובדי הכללית. תוצר אחר, לא צפוי אבל משמח בעיניי, הוא שגם במחוזות אימצו את עצם השיטה של פלטפורמת ההאקתון - כלומר, להביא את העובדים כדי שימצאו פתרונות לסביבת העבודה היומיומית שלהם". 

צה"ל מתעניין בתחביבים שלכם

"שאלת העבודה ב-Caring היא איך ליצור הלימה בין תחושת הפרט בארגון לצרכים של אותו ארגון", אומרת אל"מ ד"ר הדס מינקה ברנד, ראש מרכז מדעי ההתנהגות בצה"ל, "במרכז הדברים שלי בכנס שאלתי איך בצה"ל, שבו יש גיוס חובה, כמויות גדולות של מתגייסים, תחלופה מהירה, מפקדים צעירים - איך במערכת הזאת אפשר להביא לשיפור בסוגיות של caring.

בנובמבר האחרון עסקנו כאן בשינוי שעובר צה"ל בכל הנוגע לדאגה לרווחתם של משרתי הקבע ("המפקדים הוותיקים הם מנטורים, הקצינים הם טאלנטים: כך מנסים בצה"ל להשאיר בשירות קבע את דור ה-Y" מאת דפנה ברמלי גולן). כעת אומרת מינקה ברנד שהשינוי העמוק מתרחש גם ביחס למלש"בים, המועמדים לגיוס. 

"בעולם המיון לצה"ל, לדוגמה, אנחנו בשינוי עמוק. יש היום ניסיון אמיתי שהולך וגובר, לראות את הפרט על כל מכלול היכולות והכישורים שהוא מביא, ולא רק מה שבזמנו הכרנו כקב"א ודפ"ר (קבוצת איכות ודירוג פסיכוטכני ראשוני - ש"ד). למשל, במקרה של בנות יש בעשור האחרון את יום המא"ה - מיון, איתור והשמה. זה תהליך מתפתח ומשתפר, שבמסגרתו כל מיועדת לשירות עוברת תהליך שבסופו מקבלים תמונה של כלל הכישורים והיכולות שלה. זה מאוד דומה לקונספט האזרחי של מרכזי הערכה. אם בעבר התמונה הייתה במטאפורה, רק בצבעי שחור ולבן, היום מעורבים פה הרבה יותר צבעים. תוסיפי לזה את שאלון התחביבים שבו אנחנו שואלים את המועמד מה הוא אוהב לעשות, והודות לכך אנחנו יכולים ללמוד עליו דברים חדשים - למשל שיש לו תעודת מציל, או שהוא יוטיובר".

ואם הוא יוטיובר? זה יסייע לו לקבל תפקיד מתאים בצה"ל?

"אין לנו הרבה תפקידי יוטיובר, אבל במקומות שאנחנו אולי כן נצטרך תפקיד דומה, נוכל לחזור לאותם כישורים ויכולות. הרי יש מאות תפקידים בצבא. היום אנחנו מרכיבים תמונה בצורה הרבה יותר מגוונת. לא אגיד לך שאנחנו מייצרים הלימה מלאה בין רצון הפרט לצורכי המערכת, אבל בניגוד לעבר, היום כבר לא נציב מישהי עם הפרעות קשב כתצפיתנית.

"אנחנו בודקים את הפוטנציאל של האנשים על-פי התכונות והכישורים שלהם, מחשבים תמהיל שלהם ונותנים להם ציוני התאמה. יש לנו מעבדה אנליטית שבה יושבים מהנדסים - ובאמצעותה אנחנו משכללים ומדייקים עם הזמן את השיבוץ. כך גם בנוגע להצלחה פוטנציאלית בתפקידי פיקוד. כמובן, שכל זה עם מגבלות - לא הכול תקבע המכונה".

ההנחה היא שחייל מרוצה יתפקד טוב יותר?

"זה יותר ממרוצה. בעבר ידענו להגיד שאם החייל לא נשר היה לו שירות איכותי. היום אנחנו רוצים הרבה יותר - הוא הצטיין בתפקידו. שרידות בתפקיד היא כבר לא הצלחה. אנחנו נמצאים בקו אחד עם מה שמתרחש בארגונים, וכמותם רואים באופן הרבה יותר בהיר את הפרט". 

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר