גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השווי של זכיינית כביש 431 מוערך ב-325 מיליון שקל; החברה מקבלת מהמדינה 161 מיליון שקל בשנה

היקף התשלומים שמקבלת נתיבי היובל מתגלה בהערכת שווי של החברה שהגיעה לידי "גלובס" ● בעלת השליטה בחברה היא קרן תש"י, שמחזיקה ב-75% ממניותיה

כביש 431. נפתח לתנועה במלואו ברבעון הראשון של 2009 / צילום: איל יצהר, גלובס
כביש 431. נפתח לתנועה במלואו ברבעון הראשון של 2009 / צילום: איל יצהר, גלובס

סכום של כ-161 מיליון שקל - זהו היקף התשלומים השנתי שמקבלת כיום חברת נתיבי היובל, זכיינית כביש 431, מידי המדינה, כפי שעולה מהערכת שווי של החברה שהגיעה לידי "גלובס".

שווייה של נתיבי היובל מוערך על ידי חברת שירותי הייעוץ פולברניס ברקת בן-יהודה ב-325 מיליון שקל. בעלת המניות הגדולה בנתיבי היובל היא קרן תשתיות ישראל (תש"י), המחזיקה ב-75% ממניותיה וזכאית ל-10% נוספים מכל סכום שיחולק על ידי נתיבי היובל לבעלי מניותיה. השווי ההוגן של החזקות תש"י בנתיבי היובל מוערך ב-276 מיליון שקל. 

כביש 431 הוא כביש רוחב מהיר, המחבר בין כביש 20 (נתיבי איילון דרום) במערב לבין כביש 1 (כביש ירושלים-תל אביב) במזרח, מדרום לראשון לציון ורמלה. אורכו של הכביש כ-23 ק"מ והוא מהווה חולייה דרומית בטבעת הדרכים המהירות מסביב למטרופולין גוש דן (מקבילו, כביש 531, מהווה חולייה צפונית). נתיבי היובל, שהיתה בעבר בבעלות דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל (שמחזיקה כיום ב-25% מהמניות), קיבלה ב-2005 זיכיון להקמה ותפעול של הכביש, לפי שיטת PFI (ראשי תיבות של Private Finance Invitiative) - שיטה שבה התשלום לזכיין משולם על ידי המדינה ולא מהמשתמשים בכביש. הסכם הזיכיון הוא לתקופה של 25 שנים (מתוכן תקופת ההקמה כ-2.5 שנים והיתרה תפעול ותחזוקה), כשבתום התקופה יוחזר זיכיון הכביש למדינה ללא תמורה. ברבעון הראשון של 2009 נפתח הכביש כולו לתנועה. 

הגידול בנסיעות מגדיל את הכנסות הזכיין

בניית הכביש לוותה באירועים רבים שטלטלו את חברת נתיבי היובל, ובהם הערכה שגויה של עלויות הבנייה. באמצע 2011 מכרה דניה סיבוס 75% ממניות נתיבי היובל לקרן תש"י, המנוהלת על ידי ירון קסטנבאום, תמורת כ-208 מיליון שקל. התשלומים שהמדינה העבירה לנתיבי היובל בגין הפרויקט, כוללים מענק הקמה בסך 400 מיליון שקל, ששולם במלואו, וכן תשלום קבוע חצי-שנתי, המשולם לאורך כל תקופת הזיכיון. סכום התשלום הקבוע היה במקור על 59 מיליון שקל, אבל הצמדתו לריבית ארוכת טווח וכן לסל מדדים ומטבעות הביאה לכך שהסכום עומד כיום על 71 מיליון שקל - כלומר, 142 מיליון שקל בשנה.

לצד התשלום הקבוע מקבל הזכיין גם תשלום משתנה, התלוי בנפחי התנועה בכביש, בסכום של על 0.0248 שקלים לכל ק"מ נסיעה של כלי רכב בכביש, המחושב על פי נסיעת כלי הרכב במקטעי דרך מוגדרים. היקף הנסיעה המצטבר בכביש מסתכם כיום ב-727 מיליון קילומטר בשנה, והוא מסדר לזכיינית הכנסה שנתית של כ-18 מיליון שקל. הגידול הצפוי בנסיעה עד לתום תקופת הזיכיון אמור להגדיל את התשלום השנתי המשתנה ליותר מ-22 מיליון שקל בסביבות 2031.

מניתוח נתוני הנסיעה בפועל עולה כי "שיעור הצמיחה החצי-שנתי הממוצע בין השנים 2011 עד למחצית הראשונה של 2019 הינו כ-3%". נוסף על כל אלה, רשאי הזכיין ליזום מיזמים "הקשורים או נלווים" להפעלת הכביש. נכון להיום, מדובר בשש אנטנות סלולריות, שמניבות הכנסות שנתיות של 437 אלף שקל. בסך הכל מקבלת נתיבי היובל מהמדינה, נכון להיום, כ-161 מיליון שקל בשנה - תשלום שיצמח לכ-166 מיליון שקל בשנת 2031. 

עלות ההקמה של הפרויקט הסתכמה ב-1.8 מיליארד שקל, ועל פי הערכות הזכיין, מתחילת הפעילות ועד היום נצברה לנתיבי היובל יתרת הפסדים של 124 מיליון שקל. להערכת החברה, הפסדים אלה ישמשו "מגן מס" עד לשנת 2024, "אז תיוותר חבות מס ראשונה". מהערכת השווי עולה גם כי נכון להיום עומדת יתרת הלוואות החברה מהבנקים על כ-975 מיליון שקל, בריבית שנתית של 4.27%. כחלק מתנאי ההלוואות נדרשת החברה לשמור על סכום של כ-133 מיליון שקל עד לתום פירעון ההלוואות, במחצית השנייה של 2030.

מימון הפרויקטים אמור להגיע מהמגזר הפרטי

כבר שנים שיש הסכמה חוצת אגפים במשרד האוצר כי ישראל נמצאת בחוסר משמעותי בהיקף ההשקעות בתשתיות ביחס למדינות דומות בעולם, וכי פער זה מתבטא באופנים שמשפיעים לרעה על איכות החיים והפעילות במשק - למשל, בעומסי תנועה (פקקים). כדי לסגור את הפער יצא האוצר, בהובלת החשב הכללי, רוני חזקיהו, בתוכנית שמטרתה להגדיל משמעותית את ההשקעה בתשתיות עד 2030. בעיקר מדובר בפרויקט המטרו, שאמור להיות בהיקף הנאמד בלפחות 140 מיליארד שקל.

המימון של פרויקטים אלה אמור להגיע מהסקטור הפרטי, בדגש על גופים שנסמכים על מימון מוסדי, דרך רתימת החיסכון לטווח ארוך הישראלי למימון פרויקטי תשתית מקומיים. חלק משמעותי מההשקעה שנעשתה בתשתיות, וודאי מהגידול הצפוי בהשקעה בתשתיות עד 2030, מתוכנן בשיטת Finance Project, באמצעות מודל PPP, שנעשה לרוב באחת משתי שיטות - BOT או PFI. במסגרת זו נוצרת שותפות בין המגזר הציבורי לפרטי, דרך הסכמים ארוכי טווח בין המדינה לזכיין, שבמסגרתם המגזר הציבורי מעביר למגזר הפרטי את האחריות לספק את התשתית, המוצר או השירות הציבורי, לרבות פעולות הקמה, רכישה, שיפוץ, מימון, תפעול ותחזוקה, בתמורה לתשלומים לפי קריטריונים מוגדרים מראש. תקופת הסכם הזכיון היא בדרך כלל ל-25 שנה עד 30 שנה, כשבסופם מוחזרים הפרויקטים למדינה ללא תמורה.

לצד פרויקט כביש 431 וכביש האגרה 6 (חוצה ישראל), שנמצאים זה מכבר בשלב ההפעלה, יש עוד כמה פרויקטי תשתית בתחום התחבורה, שהמדינה הוציאה לדרך בשיתוף הסקטור הפרטי ועברו לשלב זה: מיזם הנתיב המהיר בכביש 1 (ירושלים-תל אביב), פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, וכמובן פרויקט הרכבת הקלה בירושלים - שבו הודיעה המדינה בשבוע שעבר כי תשלם לזכיינית, חברת סיטיפס, סכום עתק של 1.6 מיליארד שקל תמורת רכישת הפעילות (שבה מחזיקה קרן תש"י ב-20%).

בין הפרויקטים בתחום התשתיות בשיטת הזכיינות, שהקמתם לא הסתיימה: הנתיבים המהירים בגוש דן (בשלבי מיון מוקדם), פרויקט כביש 16 (בהקמה) ופרויקט שדה התעופה המשלים לנתב"ג (בשלבי אישור סטטוטורי). נוסף על כך, המדינה קידמה ומקדמת פרויקטי תשתיות בשיתוף עם הסקטור הפרטי בתחומי האנרגיה - תחנות כוח תרמו-סולאריות ותחנות כוח סולאריות פוטו-וולטאיות; בתחום הבינוי, בית חולים באשדוד, מתקן גניזה לאומי בערד, המכללה הלאומית לשוטרים וכלא באר שבע; בתחומי המים, מתקני התפלה וטיפול במי תהום מזוהמים; ובתחום הסביבה, מרכז טיפול בפסולת עירונית.

נוסף על כל אלה, יש כיום פרויקטים פוטנציאליים, הנמצאים בשלב בחינת ההתאמה לביצוע באמצעות שיטת PPP, ובראשם פרויקטי הקמה של מנהרות תשתית רב-מערכתיות​ ופרויקט קו רכבת קלה, המחבר בין חיפה לנצרת. 

עוד כתבות

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס

תרופה של טבע למלריה וזאבת אושרה לטיפול חירום בחולי קורונה

בתגובה זינקה מניית החברה בכ-12% ● זינוק של 120% במניית חברת הטכנולוגיה סופרקום, המספקת פתרונות בתחומי בריאות הציבור והפקת תעודות חכמות

שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי

נמחקה תביעת שאול אלוביץ' נגד המדינה לפיצוי בסך 10 מיליון שקל

אלוביץ' תבע מהמדינה לפצותו בשל הירידה שספג תיק ניירות הערך שלו שמחזיקה הפרקליטות ● ביהמ"ש קבע כי הגשת התביעה ע"י אלוביץ' עומדת בניגוד להסכמות אליהן הגיע עם המדינה בעבר, אך הדגיש כי הוא יוכל לשוב ולעלות את טענותיו בסיום ההליך בעניינו

מיניסו/ צילום: Goldpro76

אחרי שסגרה חנויות והוציאה 220 עובדים לחל"ת: מיניסו עולה עם אתר סחר מקוון

מערך המשלוחים של מיניסו יפעל בכל חלקי הארץ, ויספק הזמנות בתוך 3-5 ימי עסקים מרגע ביצוע ההזמנה באתר ● כמה יעלה משלוח בהזמנה מקוונת?

חיילים בפעילות של עמות יד לילד / צילום: יד לילד המיוחד

גם בתוכנית הסיוע הנוכחית העמותות והמגזר השלישי נשארים מאחור

תוכנית הסיוע למגזר השלישי שהציגה הממשלה לא כוללת קריטריונים ברורים והיא פונה רק לארגונים שקיבלו סיוע מהמדינה בעבר ● "המגזר השלישי צריך קרן סיוע מיידית של אחוז אחד מסך התוכנית הכלכלית שתאפשר סיוע מיידי ואוויר לנשימה"

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

עלייה נוספת במספר המתים מהנגיף בצרפת, בלגיה והולנד

מספר המתים הכולל מקורונה בספרד הגיע ל-8,189 ומתקרב לנתון באיטליה, שעומד על כ-11 אלף בני אדם ● באופן מדאיג, מספר הנדבקים החדשים בספרד עלה ב-9,000 בני אדם ביממה האחרונה לסך של 94,000 מקרים עד כה; כ-5,600 איש מאושפזים בטיפול נמרץ

כריסטיאן דרוסטן / צילום: AXEL SCHMIDT, רויטרס

הווירולוג שמציע: כך אפשר להחזיר את בתי הספר

פרופ' כריסטיאן דרוסטן, וירולוג שמייעץ לקאנצלרית אנגלה מרקל, מדבר על היום שאחרי המגפה: "מעל להכול חייבים למצוא פתרון ללימודים בבתי הספר" ● קורונה – אסטרטגיית יציאה, מדור חדש

הנשיא טראמפ נפגש עם מזכיר ההגנה, מארק אספר, על ספינה שהוסבה לבית חולים צף / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

דעה: אמריקה נקרעת בין מכחישי המגפה, מקריבי הזקנים ושונאי המומחים

הם מדלגים על שידורי החדשות הדיכאוניים, נחושים להמשיך לנהל את חייהם כפי שהתנהלו עד עתה ובטוחים שהתקשורת מגזימה כדי להפיל את הנשיא טראמפ במרוץ לנשיאות ● הקורונה פורמת את התפרים של המארג החברתי בארה"ב, שמעולם לא היו עבים דיים

בדיקת קורונה לצעיר בבני ברק / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

מספר מקרי הקורונה עלה ל-5,358; 224 החלימו מהנגיף

גבר בן 90, אישה בת 90 ושתי נשים בנות כ-50 נפטרו היום מהמחלה - סך הכל 20 נפטרו עד כה בארץ ● שב"כ קיבל אישור לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הנגיף בישראל ● ברחבי העולם יש מעל ל-800 אלף מקרי קורונה

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

מגבלות התנועה מחמירות ומספר סניפי הבנקים שיקבלו קהל יצטמק ל-15%

זאת החל ממחר, ה-1 באפריל, ולעומת הנחיה קודמת שדיברה על מתן שירות פורנטלי לציבור הרחב בכ-25%-30% מסניפי הבנקים

הטבות נדל"ן בצל הקורונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מוותרות על כספים ודוחות תשלומים: אלה ההטבות שמעניקות חברות הנדל"ן

משבר הקורונה משפיע על כל ענף הנדל"ן, ולכל החברות ברור שקשיים או קריסה של סקטורים מסוימים תשפיע עליהן במוקדם או במאוחר ● כמה חברות בענף כבר מציעות הטבות שונות ללקוחותיהן

בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס

תל אביב ננעלה בעליות: ת"א 35 עלה ב-2.5%

מדד ת"א 125 הוסיף 2.2% ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25% ● מדד הנפט והגז זינק ב-4.9% ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3% ● טבע קפצה על רקע אישור תרופה שלה לשימוש בקורונה ● הממשלה אישרה אתמול תוכנית חילוץ למשק ב-80 מיליארד שקל

בדיקה לגילוי הדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP

פיתוח ישראלי יכול להגדיל פי 8 את קיבולת בדיקות הקורונה

פיתוח חדש של אוניברסיטת בן גוריון יכול לחסוך משמעותית גם בזמן וגם בציוד מעבדה ● "המטושים עדיין בחסור עד כדי כך שבמקום להשתמש בשלושה מטושים לכל נבדק - נחיר נחיר ולוע - משתמשים לפעמים במטוש אחד שדוחפים גם לאף וגם לפה"

צוות אקסוניוס. עופרי שור, דין זיסמן, אבידור ברטו בצילום אבישי פינקלשטיין

חברת הסייבר אקסיוניוס גייסה 58 מיליון דולר כדי להמשיך להגן על רשתות

אקסיוניוס גייסה עד היום 95 דולר בסך הכול, והיא מעסיקה 80 עובדים בתל אביב ובניו יורק ● מהחברה נמסר כי הכנסותיהם השנתיות גדלו ב-910% בשנת 2019 ביחס לשנה שלפניה, וכי הם אחת מחברות הסייבר שצמחו בצורה הכי מהירה בשנה האחרונה

סניף של רשת "גולף" / צילום: בר אל

משבר הקורונה: גולף דוחה את פרסום דוחותיה השנתיים לאפריל

קבוצת האופנה הציבורית נעזרת בארכה שניתנה לתאגידים בנוגע לפרסום דוחותיהם השנתיים ● צפויה להציג ברבעון הראשון פגיעה ניכרת בתוצאותיה בשל משבר הקורונה והסגר שמונע את הפעלת חנויותיה ● עד כה בסקטור האופנה פרסמו דוחות שנתיים פוקס, קסטרו והמשביר לצרכן

שדה תעופה רמון / צילום: סיון פרג'

שדה התעופה רמון ישמש כחניון למטוסים של חברות תעופה זרות

רשות שדות התעופה הציעה לחברות תעופה אירופיות להגיע לישראל עם הבטחה למחיר חניה מוזל ביחס לאירופה ● שתי חברות צפויות לשגר לישראל מטוסים לאחסון כבר בשבוע הבא

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

יאט"א: ענף התעופה יחזור לפעילות מלאה רק ברבעון הרביעי של 2021

ארגון התעופה העולמי (יאט"א): לחברות התעופה יש יתרה של 35 מיליארד דולר על כרטיסים שבוטלו ● "קוראים לצרכנים לקבל הבנה זיכוי במקום החזר כספי על טיסה שבוטלה".

התרופה Ajovy של טבע / צילום: יח"צ

טבע ניצחה במאבק על הפטנט של אג'ובי, המניה מזנקת

ועדת הערעורים של ​משרד הפטנטים של ארה"ב דחתה את הערעור של אלי לילי על הפטנטים של טבע ● לפני כחודשיים הודיעה טבע על אישור FDA לשיווק המזרק האוטומטי של התרופה, וכן על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה ביפן

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

קרנות הסיוע לעסקים במשבר: בבנקים מזהירים – לא נעמוד בקצב

בבנקים מחמיאים על הקמת הקרן שעשויה לעזור לרבים אבל אינה מתואמת עם לוח הזמנים של המערכת, שגם היא פועלת בימים אלה במתכונת קורונה ● גורם במערכת: הבנקים לא יכולים לתת מענה בזמן קצר ללקוחות של בנקים אחרים. האוצר לא מוכן להקל בנקודה זו"

רשף לוי בקמפיין לתנובה / צילום: יח"צ

האומץ לפרסם: החברות שהצליחו למנף את המשבר ועל הדרך קיבלו בונוס תדמיתי

חודש לפרוץ הקורונה לחיינו, אפשר להתחיל לבחון את המהלכים השיווקיים–פרסומיים לא רק בפריזמה של האם עושים אלא גם מה עושים ● דווקא בקטגוריות שהמצב לא פגע בהן כמו מזון ובנקאות, מפרסמים גדולים נכנסו לשיתוק והותירו את הזירה למיעוט שלא היסס ופעל בנחישות

קניון tlv/ צילום:auev fvi

באיחור לא אופנתי ופחות מהמתחרים, גם קניון TLV מגיב למשבר הקורונה

בעוד שבביג ועזריאלי ויתרו על כסף אמיתי על מנת ללכת לקראת בעלי החנויות בקניונים שלהם שמכירותיהם נגדעו באחת - הרי שבקניון התל-אביבי שבשליטת מוטי בן משה מציעים הטבות מצומצמות בהרבה