גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: אל על, תסתדרי לבד - חברת תעופה לא זקוקה לסיוע מכספי הציבור

לא מצאתי בתקשורת העולמית שום פרסום על שר תחבורה במדינה מערבית שמציע להעביר כספי מדינה לחברת תעופה מקומית בשל נזקי הקורונה ● מוטב גם לאל על שלא לפזול לעבר הקופה הציבורית, אלא לתת לכוחות השוק לעשות את מלאכתם

מטוס הדרימליינר של אל על / צילום: גלובס
מטוס הדרימליינר של אל על / צילום: גלובס

וירוס הקורונה פוגע פגיעה קשה במגזר התעופה העולמית, וגלי ההדף של התפרצות המגפה לא פסחו על חברת התעופה הישראלית אל על , שדיווחה בשבוע שעבר כי על-פי הערכה ראשונית שביצעה, צפויה ברבעון הראשון של 2020 ירידה של כ-30 מיליון דולר בהכנסותיה, בעיקר ביעדי המזרח, אותה היא מייחסת לאירוע נגיף הקורונה. יחד עם זאת, להערכת אל על, מרבית הירידה תתקזז מול צמצום ההוצאות התפעוליות של החברה.

אזהרת הכנסות זו, אשר אינה אזהרת רווח, רחוקה מלהיות דרמטית בהינתן מחזור מכירות שנתי של כ-2.2 מיליארד דולר, ולא אמורה לזעזע את המודל העסקי של אל על. גם העדכון הנוסף למשקיעים מהשבוע אינו מצביע על קטסטרופה עסקית מעבר לפינה, ואולם מכתב המנכ"ל לעובדים שפורסם בעיתונות בהחלט מצביע על חשש לפגיעה עסקית חמורה. המנכ"ל גונן אוסישקין שידר פאניקה לעובדי החברה ולציבור כולו, באומרו כי "ימים קשים לפנינו, ויידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות", בניסוחים שמזכירים את נאום הדם-יזע-ודמעות של צ'רצ'יל בשיא המלחמת העולם השנייה.

ניתן להעריך כי נוכח התרחבות הפגיעה לקווי תעופה נוספים והימשכות משבר הקורונה, הנזקים שעתידה אל על לספוג יהיו גדולים יותר. אולם הפער בין הנתונים שפורסמו לציבור בעלי המניות לבין תוכן מכתב החירום של מנכ"ל לעובדי החברה הוא גדול ודורש הסבר למשקיעים. אם מדובר באמירות מוגזמות לצורך הכשרת השטח לביצוע צעדי התייעלות של החברה, זה מצב עולם אחד, אך אם המציאות מאיימת על חוסנה הפיננסי של החברה - מדובר על מצב עולם אחר בתכלית.  

האמירות של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מוקדם יותר השבוע בראיון לתקשורת, לפיהן הנזק שנגרם לאל על כתוצאה מהירידה בביקוש וביטול הקווים על רקע התפשטות הקורונה נאמד בכ-50 מיליון דולר, וכי המדינה צריכה לפצות את חברת התעופה, מהוות אינדיקציה נוספת לפאניקה לא ברורה.

לתפיסתי, בסיטואציה הנוכחית מדינת ישראל, שכבר מזמן אינה מחזיקה באל על, אינה צריכה להכניס ידה עמוק לכיס הציבורי ולהזרים ממון רב לחברה, הנסחרת בבורסה, אשר יש לה בעלי שליטה מהמגזר הפרטי ומקורות מימון חלופיים וזמינים. הבורסה היא הפלטפורמה האולטימטיבית של החברה לגייס הון ו/או חוב, על-מנת להתמודד עם סיטואציה עסקית קשה אליה היא נקלעה.

בשוקי ההון הגלובליים המשקיעים מתנהלים על בסיס הנחת עבודה לפיה משבר הקורונה זמני ונזקיו הם בעלי אופי חד-פעמי. היה וזו המציאות גם באל על, הרי שהחברה תוכל לבצע הנפקת זכויות ומהלכים מימוניים נוספים דוגמת הכנסת שותף במועדון הלקוחות "הנוסע המתמיד" שלה, ולא ליפול לעול על תקציב המדינה.

בחיפוש במרחבי הרשת לא מצאתי בתקשורת העולמית שום פרסום על שר תחבורה במדינה מערבית שמציע להעביר כספי מדינה לחברת תעופה מקומית בשל נזקי הקורונה, כולל לא סיוע לחברות תעופה שלהן חשיפה מהותית מאוד לסין. להבנתי, אם המדינה רוצה להזרים כספי ציבור לסיוע לחברת אל על, מן הראוי שתקבל תגמול נדיב במניות, וגם אז ספק אם מדובר בהשקעה מוצלחת לטווח ארוך.

גם מחירי הנפט נפגעו, ואל על אמורה להרוויח מזה

מגפת הקורונה פגעה קשות לא רק בשוק התעופה אלא גם בביקושים העולמיים לנפט. מחירו של הנפט היה מצוי בנסיגה עוד קודם להתפרצות הנגיף, עקב עודף היצע עולמי והאטה בביקושים, כפועל יוצא ממלחמת הסחר. אבל צניחה חדה במחירי הנפט היא האירוע המיטבי ביותר ביחס לשורה התחתונה של חברות תעופה, והיא מהווה גידור מובנה להאטה בפעילות העסקית.

הוצאות הדלק הסילוני של אל על לפני הוצאות גידור, טרם פריצת הקורונה, צנחו בתשעת החודשים הראשונים של השנה שחלפה ב-55 מיליון דולר. מדובר בחיסכון בהוצאות המתגלגל לשורה התחתונה ועולה מהותית על הנזק המשוער מווירוס הקורונה הפוגע בשורה העליונה.

מגפת הקורונה המאתגרת את חברות התעופה כעת היא סיכון עסקי מובהק העשוי להתממש אחת לכמה שנים, והמודל העסקי של חברת תעופה, ממש כמו של עסקים אחרים, צריך לדעת להכיל אותו ולהתמודד עימו. האמת צריכה להיאמר - מצבה העסקי של אל על מורכב בלי קשר ישיר להשלכות הקורונה, כאשר היעילות התפעולית שלה נמוכה, והיא סובלת מחיסרון לקוטן.

הפסדיה השוטפים של אל על בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הסתכמו ב-27 מיליון דולר, ושווי השוק השחוק של החברה מביא לידי ביטוי את החוכמה הקולקטיבית של המשקיעים ביחס לפוטנציאל העסקי של אל על. אלה מלמדים על האתגרים הניצבים בפני החברה, ונגיף הקורונה הוא ככל הנראה אינו המרכזי שבהם לטווח הבינוני והארוך.

הנהלת אל על מבצעת מהלכים אסטרטגיים מהותיים כדי לשנות את "נתיב הטיסה" של החברה והמניה, וכולי תקווה כי תצליח במשימה מאתגרת זו. אולם מוטב לחברה ולשר סמוטריץ' שלא לפזול לעבר הקופה הציבורית, אלא לתת לכוחות השוק לעשות את מלאכתם. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

הטבות נדל"ן בצל הקורונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מוותרות על כספים ודוחות תשלומים: אלה ההטבות שמעניקות חברות הנדל"ן

משבר הקורונה משפיע על כל ענף הנדל"ן, ולכל החברות ברור שקשיים או קריסה של סקטורים מסוימים תשפיע עליהן במוקדם או במאוחר ● כמה חברות בענף כבר מציעות הטבות שונות ללקוחותיהן

ערן יעקב /  צילום: יונתן בלום

תרגיל בפיצוי עצמאים: קחו מענק מהמדינה, שלמו עד 50% מס

המדינה תשית על מקבלי הסיוע לפי תוכנית הסיוע תשלום מס וביטוח לאומי, מה שמבטיח לה החזר של 30%–50% מכל מענק ● קבוצות שלא יקבלו מענק: צעירים, בעלי עסקים חדשים ומשקי בית שמרוויחים יותר מ–340 אלף שקל בשנה

עו"ד שי ברנוב / צילום: יח"צ

חבילת החילוץ האמריקאית למשבר הקורונה עשויה לסייע גם לחברות ישראליות המעסיקות עובדים בארה"ב

במסגרת חוק CARES act, שאישר חבילת סיוע של כ-2 טריליון דולר להתמודדות עם משבר הקורונה בארה"ב, זכאים עסקים קטנים, המעסיקים עד 500 עובדים, לקבל הלוואות מיוחדות בערבות הממשל הפדרלי, בתנאי שלא יפטרו עובדים ולא יקטינו את שכרם

ציקי פוקס /  צילום: שלומי גבאי וואלה

מייסד ביו נקסוס משיב מלחמה: קרן השקעות בינלאומית היא שהביאה לקריסתנו

בתגובה לתביעת קרן ספרינגטייד בגין גניבה וזיוף, טוען בעל השליטה בחברת הסייבר הרפואי, ציקי-קורלנד פוקס, כי הקרן הביאה במו-ידיה לאובדן כל השקעתה בביו נקסוס

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

לראשונה: ממשלת ישראל מגייסת אג"ח ל-100 שנה

גיוס החוב בשווקים הבינלאומיים צפוי להתבצע ביממה הקרובה ● בין הבנקים שנבחרו לשמש כחתמים בהנפקה: ברקליס, גולדמן זאקס, סיטי ובנק אוף אמריקה

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

קרנות הסיוע לעסקים במשבר: בבנקים מזהירים – לא נעמוד בקצב

בבנקים מחמיאים על הקמת הקרן שעשויה לעזור לרבים אבל אינה מתואמת עם לוח הזמנים של המערכת, שגם היא פועלת בימים אלה במתכונת קורונה ● גורם במערכת: הבנקים לא יכולים לתת מענה בזמן קצר ללקוחות של בנקים אחרים. האוצר לא מוכן להקל בנקודה זו"

נפגעות הקורונה בבורסה: חברות אופנה, תעשייה, הייטק ותיירות / צילום: עינת לברון

לא כולן מתרסקות במשבר: מי דווקא מרוויחות ממשבר הקורונה?

פעילותן של כמעט כל החברות הנסחרות בבורסת תל אביב נפגעה ממשבר הקורונה העולמי ● מנגד, בולטות חברות ספורות שעסקיהן נהנים מ"חסינות" להשפעות השליליות של הווירוס הקטלני, וכמה מהן אף מצליחות ליהנות מצמיחה בעקבות המצב

קניון tlv/ צילום:auev fvi

באיחור לא אופנתי ופחות מהמתחרים, גם קניון TLV מגיב למשבר הקורונה

בעוד שבביג ועזריאלי ויתרו על כסף אמיתי על מנת ללכת לקראת בעלי החנויות בקניונים שלהם שמכירותיהם נגדעו באחת - הרי שבקניון התל-אביבי שבשליטת מוטי בן משה מציעים הטבות מצומצמות בהרבה

מטוס ארקיע בבנגקוק במהלך מבצע החילוץ / צילום: רפי קוץ

בשעה טובה: מדוע "טיסת החילוץ" שיצאה מהודו הייתה מאתגרת במיוחד

וגם: ישי פרוינד מונה למנכ"ל eBay ישראל ● השיחה

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

יאט"א: ענף התעופה יחזור לפעילות מלאה רק ברבעון הרביעי של 2021

ארגון התעופה העולמי (יאט"א): לחברות התעופה יש יתרה של 35 מיליארד דולר על כרטיסים שבוטלו ● "קוראים לצרכנים לקבל הבנה זיכוי במקום החזר כספי על טיסה שבוטלה".

שאול אלוביץ' / צילום: תמר מצפי

נמחקה תביעת שאול אלוביץ' נגד המדינה לפיצוי בסך 10 מיליון שקל

אלוביץ' תבע מהמדינה לפצותו בשל הירידה שספג תיק ניירות הערך שלו שמחזיקה הפרקליטות ● ביהמ"ש קבע כי הגשת התביעה ע"י אלוביץ' עומדת בניגוד להסכמות אליהן הגיע עם המדינה בעבר, אך הדגיש כי הוא יוכל לשוב ולעלות את טענותיו בסיום ההליך בעניינו

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד המשפטים הקים ועדה לטיפול בסוגיית "כוח עליון" בחוזים שמופרים בתקופת הקורונה

זאת לאור ההערכה כי בתי המשפט צפויים לספוג גל של אלפי תביעות בין צדדים לחוזים שהופרו על רקע משבר הקורונה וההגבלות על המשק; וההבנה כי המדינה צריכה לגבש מדיניות ברורה לטיפול במקרים כאלה

חדשות מזויפות / צילום: שאטרסטוק

בודקי העובדות של פייסבוק עובדים שעות נוספות סביב פייק ניוז שמופץ על הקורונה

לפייסבוק יש יותר מ-60 מיזמים של בודקי עובדות ברשת שלה ברחבי העולם

פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר

עוצרות דיבידנדים למרות רווחי הגז: מורה נבוכים למצבן הפיננסי המורכב של דלק קידוחים ותמר פטרוליום

חובות של מיליארדי שקלים והאטה כלכלית בהשפעת משבר הקורונה מכניסים את החברות המחזיקות במאגרי הגז של ישראל לעמדת מגננה ● הנפגעת העיקרית עלולה להיות קבוצת דלק, שיכולת החזר החוב שלה נסמכת במידה רבה על הדיבידנדים מדלק קידוחים

גבי רוטר / צילום: יאיר שגיא

קסטרו: "יש בידי הקבוצה די מקורות כספיים לחזור לפעילות סדירה עם תום המשבר"

קבוצת האופנה מסכמת את 2019 עם הכנסות של 1.73 מיליארד שקל, גידול של כ-39% לעומת 2018 - ואולם הגידול הזה נובע מהמיזוג שביצעה הקבוצה עם הודיס, כך שבפועל המגמה האמיתית שמאפיינת את תוצאות החברה דווקא מעידה על יציבות יחסית

בנימין נתניהו, משה בר סימן טוב ויעקב ליצמן במסיבת עיתונאים על ההיערכות לקורונה / צילום: יח"צ

בקשה מוועדת הקורונה: קיימו דיון בנושא שקיפות המידע

ארגונים חברתיים, בהובלת עמותת 'צדק פיננסי', חושבים שיש לשפר את אופן פרסום הנתונים אשר על בסיסם מתקבלות ההחלטות ואת אופן פרסום החלטות הממשלה  ● תלונות עיתונאים נגד דוברות משרד הבריאות באשר למסירת נתונים

סניף של רשת "גולף" / צילום: בר אל

משבר הקורונה: גולף דוחה את פרסום דוחותיה השנתיים לאפריל

קבוצת האופנה הציבורית נעזרת בארכה שניתנה לתאגידים בנוגע לפרסום דוחותיהם השנתיים ● צפויה להציג ברבעון הראשון פגיעה ניכרת בתוצאותיה בשל משבר הקורונה והסגר שמונע את הפעלת חנויותיה ● עד כה בסקטור האופנה פרסמו דוחות שנתיים פוקס, קסטרו והמשביר לצרכן

רשף לוי בקמפיין לתנובה / צילום: יח"צ

האומץ לפרסם: החברות שהצליחו למנף את המשבר ועל הדרך קיבלו בונוס תדמיתי

חודש לפרוץ הקורונה לחיינו, אפשר להתחיל לבחון את המהלכים השיווקיים–פרסומיים לא רק בפריזמה של האם עושים אלא גם מה עושים ● דווקא בקטגוריות שהמצב לא פגע בהן כמו מזון ובנקאות, מפרסמים גדולים נכנסו לשיתוק והותירו את הזירה למיעוט שלא היסס ופעל בנחישות

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

מגבלות התנועה מחמירות ומספר סניפי הבנקים שיקבלו קהל יצטמק ל-15%

זאת החל ממחר, ה-1 באפריל, ולעומת הנחיה קודמת שדיברה על מתן שירות פורנטלי לציבור הרחב בכ-25%-30% מסניפי הבנקים

שדה תעופה רמון / צילום: סיון פרג'

שדה התעופה רמון ישמש כחניון למטוסים של חברות תעופה זרות

רשות שדות התעופה הציעה לחברות תעופה אירופיות להגיע לישראל עם הבטחה למחיר חניה מוזל ביחס לאירופה ● שתי חברות צפויות לשגר לישראל מטוסים לאחסון כבר בשבוע הבא