גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שימושיות לפני סטטוס: רנו גרנד סניק החדש שומר על המורשת הארוכה

רנו גרנד סניק החדש מחצין נוכחות כביש מרשימה, תא נוסעים רב-תכליתי, מנוע נמרץ וחסכוני ואבזור תקני מקיף מאוד ביחס למחיר ● אבל הוא יוצא לפלח הולך ודועך, שלקוחותיו נוטשים בהמוניהם לכיוון דגמי הקרוס-אובר

תעשיית הרכב של ימינו היא עסק מחושב ותחרותי, שתכליתו השאת תשואה לטווח ארוך על ההשקעה הכבדה, שכרוכה בפיתוח וייצור כלי רכב חדשים. אבל גם בזירה העסקית הקשוחה הזו גוברים לעיתים שיקולים שנובעים מסנטימנטים ומורשת על היגיון עסקי.

דוגמה טובה היא רנו גרנד סניק. הרכב שייך לנישה הייעודית של מובילי נוסעים קומפקטיים, שהייתה פופולרית בתחילת העשור הקודם אך ספק אם יש לה זכות קיום בשוק של ימינו, שנשלט בצורה מובהקת על ידי דגמי קרוס-אובר וכביש-שטח רב תכליתיים.

אבל עבור חברת רנו, הסניק הוא לא רק מיניוואן קומפקטי אלא גם חלק חשוב מהמורשת. השקתו בנובמבר 1996 הקדימה את השוק בכמה שנים, יצרה בין לילה פלח חדש ומשגשג והעלתה את רנו לעמדת הובלה בשוק האירופי דאז, עם רמות שיא של מכירות ורווחיות. לפיכך מקפידה רנו להמשיך ולפתח את משפחת הדגמים הזו למרות הביקוש הדועך בפלח.

רנו גראנד-סניק 2020

השקעה יוצאת דופן בעיצוב

אפילו מנהלי המוצר הסנטימנטליים ביותר יודעים, שבשוק רווי בדגמי קרוס-אובר, המפתח להישרדות הוא יצירת בידול וייחוד. לפיכך זכה הדור החדש של המיניוואן להשקעה יוצאת דופן בעיצוב, שלוקחת אותו הרחק מהמוטיב של קופסה תכליתית להובלת אנשים.

קווי המתאר הכלליים של הגרנד סניק עדיין מיועדים למקסום החלל הפנימי עם פרופיל סטיישן ארוך עם גג מוגבה, שטחי זכוכית גדולים וקבינה, שמוסטת קדימה לטובת הגדלת מרחב הנוסעים ומסתיימת בחרטום קצר שמעליו שמשה פנורמית עצומה מוטה בזווית חדה. אבל העיצוב גם משלב הרבה מוטיבים אופנתיים מעולם רכבי הפנאי, דוגמת מרווח גחון גבוה מהמקובל, גג צף בצבע ניגודי לצבע הגוף, תחתית מרכב מושחרת וקשתות גלגלים מסיביות, שסוגרות על חישוקים במידה יוצאת דופן של 20 אינץ'. החישוקים מעניקים לרכב מראה דינמי ושרירי אבל מצוידים בצמיגים בעלי פרופיל גבוה יחסית, לטובת שמירה על הנוחות, ומתאפיינים בהתנגדות נמוכה לגלגול לטובת שמירה על חיסכון בצריכת הדלק.

התוצאה הסופית, אם בוחרים בצבע הנכון, היא רכב עם מראה "חללי" ונוכחות מרשימה וחבל רק, שרנו לא עידנה קצת את הגריל הטיפוסי של החברה שמחצין שפם בוטה וסמל ענק במרכזו.

עבור מי שלא ישב בשנים האחרונות בתוך מוביל נוסעים קלאסי, תספק הקבינה של הגרנד סניק מסע במורד משעול הזיכרונות, לטוב ולרע. השמשה הקדמית הפנורמית מחפה על משטח ענק ולא מנוצל מול הנהג ומעניקה ליושבים מלפנים שיזוף מהיר גם בחורף. תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת, הראות לפינות החרטום אפסית, סף הכניסה והיציאה ממוקם בגובה נוח, מרחב הראש נדיב והכניסה לשתי שורות המושבים הקדמיות מתבצעת בקלות מבעד לדלתות הרחבות.

שורת המושבים השניה מבוססת על מושבים נפרדים לכל נוסע ומיועדת בעיקר לשני מבוגרים פלוס מתבגר. שני המושבים בשורה השלישית מספקים מרחב ראש וכתפיים סביר אבל הגישה אליהם דורשת גמישות, ומרווח הרגליים של הנוסעים מאחור תלוי בנדיבותם של יושבי השורה השנייה. אם אלה יסרבו להסיט את כסאותיהם קדימה על המסילה, מרחב הרגליים מאחור יוגבל לילדים קומפקטיים בלבד.

חיסכון מרשים בדלק

בונוס חשוב הוא תא מטען שימושי עבור משפחה גם כאשר כל שבעת המושבים מאוכלסים. קיפול השורה השלישית מפנה חלל אחסון מסיבי של מעל 500 ליטר וקיפול שתי שורות המושבים האחוריות כבר מפנה מרחב לכמה זוגות אופניים, ואפילו לגלשן רוח מזדמן.

גם עמדת הפיקוד מזכירה חללית, שכן היא על טהרת הצגים הדיגיטליים. לוח המחוונים דיגיטלי ולצדו קונסול מרכזי אנכי, שנמתח מהרצפה ועד מעל קו השמשה הקדמית. חבל רק שהנדסת האנוש די מבולגנת, מעבדי הנתונים לא מגיבים בזריזות ואת מקומם של מתגים פיזיים מחליפים מתגי מגע מגושמים לתפעול, שמוטמעים במשטח הקונסול.

איכות הייצור וההרכבה משדרת תחושה סולידית, בידוד הרעשים טוב והנהג מוקף בהרבה דיפונים רכים. מנגד יש גם לא מעט משטחים פלסטיים נוקשים. חבילת האבזור התקני בגרסת האקזיוטיב הבכירה בה נסענו מרשימה ונדיבה: ריפוד עור, גג פנורמי חשמלי עצום ממדים, צמד מושבים קדמיים נשלטים חשמלית עם מערכת עיסוי מפנקת, מערכת ניווט מקורית, תאורת אווירה משתנה בתא הנוסעים, קיפול חשמלי בלחיצת מתג של כל המושבים בשתי השורות האחוריות, ערכה מקיפה של מערכות בטיחות וסיוע דינמיות ועוד. בקיצור, חבילה שקשה לקבל כסטנדרט גם במכוניות פרימיום שעולות 80% יותר.

מתחת למכסה המנוע התלול ממוקם מנוע ה-1.3 טורבו-בנזין המוכר שפותח על ידי רנו ומרצדס. הוא מספק בגרסה הבכירה 160 כח סוס ו-27 קג"מ, כמו בניסאן קשקאי, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומעניק לרכב המגודל תחושה עירנית למרות משקל עצמי של כ-1.56 טון. זה לא המנוע הכי מוזיקלי וכבר פגשנו תיבות הילוכים יותר רהוטות בתנאי עצור-סע של זחילה בפקקים. אבל המנוע והתיבה מגיבים די בזריזות לפקודות קיקדאון, ננעלים על מצב רגוע בשיוט מהיר למרחקים ארוכים ומאפשרים לשמור על קצב סביר בעליות ארוכות גם עם ארבעה-חמישה נוסעים בתא, במחיר של נסיקה לסל"ד גבוה. עוד מאפיין מוכר של יחידת ההנעה הזו היא חיסכון מרשים בדלק. בנסיעה משפחתית במסלול די תובעני השגנו כ-13 קילומטרים לליטר.

על הכביש מצליחה הגרנד סניק לשמור על נוחות הנסיעה המפורסמת של הסדרה, למרות השימוש בחישוקים גדולים ובצמיגים מסיביים. פסי הרעדה עירוניים אמנם מצליחים להקפיץ את המרכב אבל רוב פגמי האספלט הנפוצים נבלעים בטרם יגיעו לנוסעים.

הצמיגים הענקיים גם מעניקים לרכב תחושה משעשעת של נסיעה על פסי רכבת, עם אחיזת כביש רצינית ומעט מאוד נטיית גוף בפניות. חבל רק שההיגוי די מנותק ולא מספק היזון חוזר ראוי, שהיה יכול לאפשר את מיצוי פוטנציאל ההנאה שגלום בשלדה המוצלחת הזו.

165 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הגרנד סניק עם מנוע בהספק 140 כח סוס, כאשר הגרסה הבכירה והמפוארת, עם 160 כח סוס, מציבה את המחיר על 185 אלף - די קרוב לכמה וכמה דגמי קרוס-אובר קלאסיים עם שבעה מקומות ישיבה, כולל ניסאן אקס טרייל.

כאמור הפלח הייעודי הזה הולך ונעלם במהירות אבל עדיין יש לו ביקוש כרכב צמוד לעובדים עם משפחות גדולות ועבור לקוחות, שמציבים את השימושיות לפני הסטטוס. בהתחשב בכך שיצרנים רבים נסוגים כיום מהפלח, וביחס של מפרט למחיר, הגרנד סניק עוד לא השמיע את אקורד הסיום.

חלק מהמתחרות

סיטרואן גרנד ספייסטורר

גם פיג'ו-סיטרואן שומרת אמונים לפלח המיניוואנים הייעודיים והנציג שלה דומה במימדיו לגרנד סניק, ניצב על בסיס גלגלים גדול יותר ומציג עיצוב פנים וחוץ פחות אוונגרדי. ב-165 אלף שקל מקבלים רמת אבזור סבירה ומנוע 1.2 טורבו-בנזין עם 130 כח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות

סקודה קודיאק

הקודיאק ניצב עם רגל אחת בפלח המיניוואנים והשנייה בפלח הקרוס-אובר. יש לו פרופורציות של SUV קלאסי אבל הוא מעט נמוך מהמקובל ומציע שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות, כאשר השורה השלישית מיועדת בעיקר לילדים. ב-172 אלף שקל מקבלים דגם בסיס עם טורבו-בנזין בהספק 150 כח סוס

טויוטה פריוס פלוס

הפריוס פלוס הוותיקה היא הנציגה ההיברידית היחידה בפלח. יש לה ממדים נדיבים, בסיס גלגלים באורך 2.78 מטר ומקומות לחמישה מבוגרים פלוס שני ילדים בשורה השלישית. ההנעה המוכרת של הפריוס כוללת מנוע 1.8 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 136 כח סוס. המחיר מתחיל ב-170 אלף שקל

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

כפיר תשבי ורענן רז / צילומים: בן חכים, רועי שור

היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר

שנתיים בלבד לאחר הקמתה, אוואלור נרכשה על ידי ענקית הסייבר זיסקיילר בעבור 350 מיליון דולר ● בראיון ראשון לאחר ההכרזה, המייסדים רענן רז וכפיר תשבי מספרים על תחילת הדרך: "צחקו שלא נדע איך לאיית סייבר באנגלית", ועונים על השאלה האם יש בועה בענף

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה במגעים לרכישת חברת בינה מלאכותית ישראלית

חברת Run:AI הישראלית מפתחת טכנולוגיה המאפשרת לארגונים וחברות למצות את תשתיות הבינה המלאכותיות שלהן ● ההערכה היא כי סכום הרכישה יעמוד על מאות מיליוני דולרים ● המייסדים: "אנחנו אולי החברה היחידה בעולם שמאפשרת לחברות בינה מלאכותית לקבל הרבה יותר מהתשתית שלהם"

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"