גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שימושיות לפני סטטוס: רנו גרנד סניק החדש שומר על המורשת הארוכה

רנו גרנד סניק החדש מחצין נוכחות כביש מרשימה, תא נוסעים רב-תכליתי, מנוע נמרץ וחסכוני ואבזור תקני מקיף מאוד ביחס למחיר ● אבל הוא יוצא לפלח הולך ודועך, שלקוחותיו נוטשים בהמוניהם לכיוון דגמי הקרוס-אובר

רנו גרנד סניק/ צילום: יחצ
רנו גרנד סניק/ צילום: יחצ

תעשיית הרכב של ימינו היא עסק מחושב ותחרותי, שתכליתו השאת תשואה לטווח ארוך על ההשקעה הכבדה, שכרוכה בפיתוח וייצור כלי רכב חדשים. אבל גם בזירה העסקית הקשוחה הזו גוברים לעיתים שיקולים שנובעים מסנטימנטים ומורשת על היגיון עסקי.

דוגמה טובה היא רנו גרנד סניק. הרכב שייך לנישה הייעודית של מובילי נוסעים קומפקטיים, שהייתה פופולרית בתחילת העשור הקודם אך ספק אם יש לה זכות קיום בשוק של ימינו, שנשלט בצורה מובהקת על ידי דגמי קרוס-אובר וכביש-שטח רב תכליתיים.

אבל עבור חברת רנו, הסניק הוא לא רק מיניוואן קומפקטי אלא גם חלק חשוב מהמורשת. השקתו בנובמבר 1996 הקדימה את השוק בכמה שנים, יצרה בין לילה פלח חדש ומשגשג והעלתה את רנו לעמדת הובלה בשוק האירופי דאז, עם רמות שיא של מכירות ורווחיות. לפיכך מקפידה רנו להמשיך ולפתח את משפחת הדגמים הזו למרות הביקוש הדועך בפלח.

רנו גראנד-סניק 2020

השקעה יוצאת דופן בעיצוב

אפילו מנהלי המוצר הסנטימנטליים ביותר יודעים, שבשוק רווי בדגמי קרוס-אובר, המפתח להישרדות הוא יצירת בידול וייחוד. לפיכך זכה הדור החדש של המיניוואן להשקעה יוצאת דופן בעיצוב, שלוקחת אותו הרחק מהמוטיב של קופסה תכליתית להובלת אנשים.

קווי המתאר הכלליים של הגרנד סניק עדיין מיועדים למקסום החלל הפנימי עם פרופיל סטיישן ארוך עם גג מוגבה, שטחי זכוכית גדולים וקבינה, שמוסטת קדימה לטובת הגדלת מרחב הנוסעים ומסתיימת בחרטום קצר שמעליו שמשה פנורמית עצומה מוטה בזווית חדה. אבל העיצוב גם משלב הרבה מוטיבים אופנתיים מעולם רכבי הפנאי, דוגמת מרווח גחון גבוה מהמקובל, גג צף בצבע ניגודי לצבע הגוף, תחתית מרכב מושחרת וקשתות גלגלים מסיביות, שסוגרות על חישוקים במידה יוצאת דופן של 20 אינץ'. החישוקים מעניקים לרכב מראה דינמי ושרירי אבל מצוידים בצמיגים בעלי פרופיל גבוה יחסית, לטובת שמירה על הנוחות, ומתאפיינים בהתנגדות נמוכה לגלגול לטובת שמירה על חיסכון בצריכת הדלק.

התוצאה הסופית, אם בוחרים בצבע הנכון, היא רכב עם מראה "חללי" ונוכחות מרשימה וחבל רק, שרנו לא עידנה קצת את הגריל הטיפוסי של החברה שמחצין שפם בוטה וסמל ענק במרכזו.

עבור מי שלא ישב בשנים האחרונות בתוך מוביל נוסעים קלאסי, תספק הקבינה של הגרנד סניק מסע במורד משעול הזיכרונות, לטוב ולרע. השמשה הקדמית הפנורמית מחפה על משטח ענק ולא מנוצל מול הנהג ומעניקה ליושבים מלפנים שיזוף מהיר גם בחורף. תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת, הראות לפינות החרטום אפסית, סף הכניסה והיציאה ממוקם בגובה נוח, מרחב הראש נדיב והכניסה לשתי שורות המושבים הקדמיות מתבצעת בקלות מבעד לדלתות הרחבות.

שורת המושבים השניה מבוססת על מושבים נפרדים לכל נוסע ומיועדת בעיקר לשני מבוגרים פלוס מתבגר. שני המושבים בשורה השלישית מספקים מרחב ראש וכתפיים סביר אבל הגישה אליהם דורשת גמישות, ומרווח הרגליים של הנוסעים מאחור תלוי בנדיבותם של יושבי השורה השנייה. אם אלה יסרבו להסיט את כסאותיהם קדימה על המסילה, מרחב הרגליים מאחור יוגבל לילדים קומפקטיים בלבד.

חיסכון מרשים בדלק

בונוס חשוב הוא תא מטען שימושי עבור משפחה גם כאשר כל שבעת המושבים מאוכלסים. קיפול השורה השלישית מפנה חלל אחסון מסיבי של מעל 500 ליטר וקיפול שתי שורות המושבים האחוריות כבר מפנה מרחב לכמה זוגות אופניים, ואפילו לגלשן רוח מזדמן.

גם עמדת הפיקוד מזכירה חללית, שכן היא על טהרת הצגים הדיגיטליים. לוח המחוונים דיגיטלי ולצדו קונסול מרכזי אנכי, שנמתח מהרצפה ועד מעל קו השמשה הקדמית. חבל רק שהנדסת האנוש די מבולגנת, מעבדי הנתונים לא מגיבים בזריזות ואת מקומם של מתגים פיזיים מחליפים מתגי מגע מגושמים לתפעול, שמוטמעים במשטח הקונסול.

איכות הייצור וההרכבה משדרת תחושה סולידית, בידוד הרעשים טוב והנהג מוקף בהרבה דיפונים רכים. מנגד יש גם לא מעט משטחים פלסטיים נוקשים. חבילת האבזור התקני בגרסת האקזיוטיב הבכירה בה נסענו מרשימה ונדיבה: ריפוד עור, גג פנורמי חשמלי עצום ממדים, צמד מושבים קדמיים נשלטים חשמלית עם מערכת עיסוי מפנקת, מערכת ניווט מקורית, תאורת אווירה משתנה בתא הנוסעים, קיפול חשמלי בלחיצת מתג של כל המושבים בשתי השורות האחוריות, ערכה מקיפה של מערכות בטיחות וסיוע דינמיות ועוד. בקיצור, חבילה שקשה לקבל כסטנדרט גם במכוניות פרימיום שעולות 80% יותר.

מתחת למכסה המנוע התלול ממוקם מנוע ה-1.3 טורבו-בנזין המוכר שפותח על ידי רנו ומרצדס. הוא מספק בגרסה הבכירה 160 כח סוס ו-27 קג"מ, כמו בניסאן קשקאי, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומעניק לרכב המגודל תחושה עירנית למרות משקל עצמי של כ-1.56 טון. זה לא המנוע הכי מוזיקלי וכבר פגשנו תיבות הילוכים יותר רהוטות בתנאי עצור-סע של זחילה בפקקים. אבל המנוע והתיבה מגיבים די בזריזות לפקודות קיקדאון, ננעלים על מצב רגוע בשיוט מהיר למרחקים ארוכים ומאפשרים לשמור על קצב סביר בעליות ארוכות גם עם ארבעה-חמישה נוסעים בתא, במחיר של נסיקה לסל"ד גבוה. עוד מאפיין מוכר של יחידת ההנעה הזו היא חיסכון מרשים בדלק. בנסיעה משפחתית במסלול די תובעני השגנו כ-13 קילומטרים לליטר.

על הכביש מצליחה הגרנד סניק לשמור על נוחות הנסיעה המפורסמת של הסדרה, למרות השימוש בחישוקים גדולים ובצמיגים מסיביים. פסי הרעדה עירוניים אמנם מצליחים להקפיץ את המרכב אבל רוב פגמי האספלט הנפוצים נבלעים בטרם יגיעו לנוסעים.

הצמיגים הענקיים גם מעניקים לרכב תחושה משעשעת של נסיעה על פסי רכבת, עם אחיזת כביש רצינית ומעט מאוד נטיית גוף בפניות. חבל רק שההיגוי די מנותק ולא מספק היזון חוזר ראוי, שהיה יכול לאפשר את מיצוי פוטנציאל ההנאה שגלום בשלדה המוצלחת הזו.

165 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הגרנד סניק עם מנוע בהספק 140 כח סוס, כאשר הגרסה הבכירה והמפוארת, עם 160 כח סוס, מציבה את המחיר על 185 אלף - די קרוב לכמה וכמה דגמי קרוס-אובר קלאסיים עם שבעה מקומות ישיבה, כולל ניסאן אקס טרייל.

כאמור הפלח הייעודי הזה הולך ונעלם במהירות אבל עדיין יש לו ביקוש כרכב צמוד לעובדים עם משפחות גדולות ועבור לקוחות, שמציבים את השימושיות לפני הסטטוס. בהתחשב בכך שיצרנים רבים נסוגים כיום מהפלח, וביחס של מפרט למחיר, הגרנד סניק עוד לא השמיע את אקורד הסיום.

חלק מהמתחרות

סיטרואן גרנד ספייסטורר

גם פיג'ו-סיטרואן שומרת אמונים לפלח המיניוואנים הייעודיים והנציג שלה דומה במימדיו לגרנד סניק, ניצב על בסיס גלגלים גדול יותר ומציג עיצוב פנים וחוץ פחות אוונגרדי. ב-165 אלף שקל מקבלים רמת אבזור סבירה ומנוע 1.2 טורבו-בנזין עם 130 כח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות

סיטרואן גרנד ספייסטורר/ צילום: יחצ

סקודה קודיאק

הקודיאק ניצב עם רגל אחת בפלח המיניוואנים והשנייה בפלח הקרוס-אובר. יש לו פרופורציות של SUV קלאסי אבל הוא מעט נמוך מהמקובל ומציע שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות, כאשר השורה השלישית מיועדת בעיקר לילדים. ב-172 אלף שקל מקבלים דגם בסיס עם טורבו-בנזין בהספק 150 כח סוס

טויוטה פריוס פלוס/ צילום: יחצ

טויוטה פריוס פלוס

הפריוס פלוס הוותיקה היא הנציגה ההיברידית היחידה בפלח. יש לה ממדים נדיבים, בסיס גלגלים באורך 2.78 מטר ומקומות לחמישה מבוגרים פלוס שני ילדים בשורה השלישית. ההנעה המוכרת של הפריוס כוללת מנוע 1.8 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 136 כח סוס. המחיר מתחיל ב-170 אלף שקל

סקודה קודיאק/ צילום: יחצ

עוד כתבות

חיסכון פינסיוני / צילום: שאטרסטוק

דעה: אין ברירה - חייבים לקצץ בפנסיה התקציבית

כולם צריכים לשאת בנטל נשיאת נזקי הקורונה על כתפיהם, וזה כולל גם את ציבור הזכאים לפנסיה תקציבית

צוות אקסוניוס. עופרי שור, דין זיסמן, אבידור ברטו בצילום אבישי פינקלשטיין

חברת הסייבר אקסיוניוס גייסה 58 מיליון דולר כדי להמשיך להגן על רשתות

אקסיוניוס גייסה עד היום 95 דולר בסך הכול, והיא מעסיקה 80 עובדים בתל אביב ובניו יורק ● מהחברה נמסר כי הכנסותיהם השנתיות גדלו ב-910% בשנת 2019 ביחס לשנה שלפניה, וכי הם אחת מחברות הסייבר שצמחו בצורה הכי מהירה בשנה האחרונה

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

הראל הרוויחה 760 מיליון שקל ב-2019, אבל "2020 נפתחה בסערה המשפיעה לשלילה על כל תחומי הפעילות בקבוצה"

היקף הנכסים המנוהלים על-ידי החברה הצטמק ברבעון הראשון ב-2020 בכ-11%, לכ-252 מיליארד שקל ● סך הפרמיות ודמי הגמולים שרשמה החברה חצה את הרף של 30 מיליארד שקל

חדשות מזויפות / צילום: שאטרסטוק

בודקי העובדות של פייסבוק עובדים שעות נוספות סביב פייק ניוז שמופץ על הקורונה

לפייסבוק יש יותר מ-60 מיזמים של בודקי עובדות ברשת שלה ברחבי העולם

ערן יעקב /  צילום: יונתן בלום

תרגיל בפיצוי עצמאים: קחו מענק מהמדינה, שלמו עד 50% מס

המדינה תשית על מקבלי הסיוע לפי תוכנית הסיוע תשלום מס וביטוח לאומי, מה שמבטיח לה החזר של 30%–50% מכל מענק ● קבוצות שלא יקבלו מענק: צעירים, בעלי עסקים חדשים ומשקי בית שמרוויחים יותר מ–340 אלף שקל בשנה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד המשפטים הקים ועדה לטיפול בסוגיית "כוח עליון" בחוזים שמופרים בתקופת הקורונה

זאת לאור ההערכה כי בתי המשפט צפויים לספוג גל של אלפי תביעות בין צדדים לחוזים שהופרו על רקע משבר הקורונה וההגבלות על המשק; וההבנה כי המדינה צריכה לגבש מדיניות ברורה לטיפול במקרים כאלה

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

עלייה נוספת במספר המתים מהנגיף בצרפת, בלגיה והולנד

מספר המתים הכולל מקורונה בספרד הגיע ל-8,189 ומתקרב לנתון באיטליה, שעומד על כ-11 אלף בני אדם ● באופן מדאיג, מספר הנדבקים החדשים בספרד עלה ב-9,000 בני אדם ביממה האחרונה לסך של 94,000 מקרים עד כה; כ-5,600 איש מאושפזים בטיפול נמרץ

הטבות נדל"ן בצל הקורונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מוותרות על כספים ודוחות תשלומים: אלה ההטבות שמעניקות חברות הנדל"ן

משבר הקורונה משפיע על כל ענף הנדל"ן, ולכל החברות ברור שקשיים או קריסה של סקטורים מסוימים תשפיע עליהן במוקדם או במאוחר ● כמה חברות בענף כבר מציעות הטבות שונות ללקוחותיהן

עו"ד שי ברנוב / צילום: יח"צ

חבילת החילוץ האמריקאית למשבר הקורונה עשויה לסייע גם לחברות ישראליות המעסיקות עובדים בארה"ב

במסגרת חוק CARES act, שאישר חבילת סיוע של כ-2 טריליון דולר להתמודדות עם משבר הקורונה בארה"ב, זכאים עסקים קטנים, המעסיקים עד 500 עובדים, לקבל הלוואות מיוחדות בערבות הממשל הפדרלי, בתנאי שלא יפטרו עובדים ולא יקטינו את שכרם

מסכי שוק המניות בשנחאי, סין / צילום: Reuters

המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות, הדאו רשם את הרבעון הראשון הגרוע ביותר בהיסטוריה

מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.8%, מדד נאסד"ק נחלש ב-0.9% ומדד S&P 500 איבד 1.6% ● הזהב ירד למחיר של 1596.6 דולר לאונקיה ● בסין דווח היום כי מדד מנהלי הרכש לתחום התעשייה עמד בחודש מרץ ברמה של 52 נקודות המצביע על התרחבות, לעומת צפי כלכלנים למדד של 45 נקודות ● לפני הקורונה: מחירי הבתים בארה"ב עלו בינואר ● מדד אמון הצרכן בארה"ב ירד בחדות במרץ

שער עיתון "פנאי פלוס" / צילום: צילום מסך

כל עובדי "פנאי פלוס" ו"טיים אאוט" הוצאו לחופשה ללא תשלום

עפ"י התכנון של הנהלת קבוצת "ידיעות אחרונות", בחודשיים הקרובים לא יצאו גיליונות חדשים של "פנאי פלוס", ובענף מציבים סימן שאלה האם העיתון יחזור גם אחרי תום המשבר ● קבוצת סיגלר הוציאה את עובדי "טיים אאוט" לחופשה ללא תשלום של 45 יום

סניף של רשת "גולף" / צילום: בר אל

משבר הקורונה: גולף דוחה את פרסום דוחותיה השנתיים לאפריל

קבוצת האופנה הציבורית נעזרת בארכה שניתנה לתאגידים בנוגע לפרסום דוחותיהם השנתיים ● צפויה להציג ברבעון הראשון פגיעה ניכרת בתוצאותיה בשל משבר הקורונה והסגר שמונע את הפעלת חנויותיה ● עד כה בסקטור האופנה פרסמו דוחות שנתיים פוקס, קסטרו והמשביר לצרכן

התרופה Ajovy של טבע / צילום: יח"צ

טבע ניצחה במאבק על הפטנט של אג'ובי, המניה מזנקת

ועדת הערעורים של ​משרד הפטנטים של ארה"ב דחתה את הערעור של אלי לילי על הפטנטים של טבע ● לפני כחודשיים הודיעה טבע על אישור FDA לשיווק המזרק האוטומטי של התרופה, וכן על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה ביפן

יו"ר מזרחי טפחות משה וידמן (מימין) והמנכ"ל פרשר / צילום: איל יצהר

לא כמו בלאומי: דירקטוריון מזרחי טפחות לא ינקוט בהליכים נגד בכירים בבנק בגין הקנס ששולם לאמריקאים

הוועדה הבלתי תלויה שמינה הבנק לצורך סיום פרשת הסיוע להעלמות מס של לקוחות בארה"ב המליצה לא לנקוט בהליכים נגד דירקטורים ונושאי משרה בגין הפרת חובת אמונים או בגין הפרת חובת זהירות או בגין היבטים של "טובת הבנק"

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

קרנות הסיוע לעסקים במשבר: בבנקים מזהירים – לא נעמוד בקצב

בבנקים מחמיאים על הקמת הקרן שעשויה לעזור לרבים אבל אינה מתואמת עם לוח הזמנים של המערכת, שגם היא פועלת בימים אלה במתכונת קורונה ● גורם במערכת: הבנקים לא יכולים לתת מענה בזמן קצר ללקוחות של בנקים אחרים. האוצר לא מוכן להקל בנקודה זו"

קניון tlv/ צילום:auev fvi

באיחור לא אופנתי ופחות מהמתחרים, גם קניון TLV מגיב למשבר הקורונה

בעוד שבביג ועזריאלי ויתרו על כסף אמיתי על מנת ללכת לקראת בעלי החנויות בקניונים שלהם שמכירותיהם נגדעו באחת - הרי שבקניון התל-אביבי שבשליטת מוטי בן משה מציעים הטבות מצומצמות בהרבה

רשף לוי בקמפיין לתנובה / צילום: יח"צ

האומץ לפרסם: החברות שהצליחו למנף את המשבר ועל הדרך קיבלו בונוס תדמיתי

חודש לפרוץ הקורונה לחיינו, אפשר להתחיל לבחון את המהלכים השיווקיים–פרסומיים לא רק בפריזמה של האם עושים אלא גם מה עושים ● דווקא בקטגוריות שהמצב לא פגע בהן כמו מזון ובנקאות, מפרסמים גדולים נכנסו לשיתוק והותירו את הזירה למיעוט שלא היסס ופעל בנחישות

גבי רוטר / צילום: יאיר שגיא

קסטרו: "יש בידי הקבוצה די מקורות כספיים לחזור לפעילות סדירה עם תום המשבר"

קבוצת האופנה מסכמת את 2019 עם הכנסות של 1.73 מיליארד שקל, גידול של כ-39% לעומת 2018 - ואולם הגידול הזה נובע מהמיזוג שביצעה הקבוצה עם הודיס, כך שבפועל המגמה האמיתית שמאפיינת את תוצאות החברה דווקא מעידה על יציבות יחסית

בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס

תל אביב ננעלה בעליות: ת"א 35 עלה ב-2.5%

מדד ת"א 125 הוסיף 2.2% ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25% ● מדד הנפט והגז זינק ב-4.9% ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3% ● טבע קפצה על רקע אישור תרופה שלה לשימוש בקורונה ● הממשלה אישרה אתמול תוכנית חילוץ למשק ב-80 מיליארד שקל

נפגעות הקורונה בבורסה: חברות אופנה, תעשייה, הייטק ותיירות / צילום: עינת לברון

לא כולן מתרסקות במשבר: מי דווקא מרוויחות ממשבר הקורונה?

פעילותן של כמעט כל החברות הנסחרות בבורסת תל אביב נפגעה ממשבר הקורונה העולמי ● מנגד, בולטות חברות ספורות שעסקיהן נהנים מ"חסינות" להשפעות השליליות של הווירוס הקטלני, וכמה מהן אף מצליחות ליהנות מצמיחה בעקבות המצב