גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההזדמנות שיוצרת הטכנולוגיה לעובדים שנמצאים על הספקטרום

עובדים שנמצאים על הספקטרום מתקשים לעתים למצוא עבודה, אך דווקא הקדמה הטכנולוגית והמעבר לבינה מלאכותית יכולים לספק לחלקם משרה מתאימה בחברות סטארט-אפ בתור מתייגי נתונים • תמר דביר, מייסדת פוינט AI:"אם ללקוחות יש סבלנות, התוצאות טובות מהמצופה"

עבודה בסטארט אפ / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה בסטארט אפ / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

חברת הסטארט-אפ פוינט AI, הממוקמת במתחם שרונה בתל אביב, לא נראית יוצאת דופן ביחס ליתר חברות הטכנולוגיה הפועלות בסביבה. כמו חברות אחרות שהצירוף "AI" (בינה מלאכותית) מופיע בשמן, מדובר בחברת סטארט-אפ בתחילת דרכה ששואפת להשתמש בבינה מלאכותית כדי ליצור מהפכה בשוק שלם. החברה עוסקת בתיוג נתונים עבור חברות אחרות המפתחות אלגוריתמים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה ומעסיקה רק עובדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה. הרעיון הוא פשוט: לענות על הביקוש לתיוג נתונים מצד אחד, ולספק עבודה לאנשים על הספקטרום מצד שני.

החברה הוקמה לפני כחצי שנה על ידי תמר דביר, מטפלת ומומחית לאוטיזם, תומר גורביצ'י המשמש כמנהל טכנולוגי ועסקי בחברה, ואיש ההייטק אלי גורביצ'י שכבר אינו פעיל בה כיום. "יחד הגינו את הרעיון של לנסות ולשלב דרישה שקיימת בשוק בתחום הבינה המלאכותית, שנדרש בו הרבה תיוג של דאטה, לבין אוכלוסיה שמעוניינת לעבוד ולהשתלב, ולחלקה גם יש יכולות שיש בהן יתרון במיוחד בתפקידים האלה: יכולות ויזואליות טובות, יכולות לרדת לפרטים, וכן לעבוד לאורך זמן בעבודה שגרתית ומונוטונית", מספרת דביר בשיחה עם "גלובס". לדבריה, "באופן כללי, שגרה היא מאפיין שהרבה אנשים עם אוטיזם זקוקים לו כדי להצליח להשתלב בעבודה ביומיום".

על פי נתוני עמותת אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, בישראל חיים כ-7,000 בוגרים על הרצף האוטיסטי. בעמותה מעריכים כי כ-2,500 אנשים אשר מאובחנים על הרצף בתפקוד בינוני-גבוה הם בעלי פוטנציאל לתעסוקה בהייטק, וכי המספר יצמח ככל שקצב האבחון ימשיך לגדול. לעומת זאת, משרות רפטיטיביות שמאופיינות בשגרה הולכות ומתמעטות. הן מוחלפות על ידי זן חדש של אוטומציה: מכונות לומדות וחכמות שיכולות לאסוף מידע ולארגן אותו, ואף להפיק ממנו תחזיות - באופן יעיל ומדויק יותר מבני אדם.

העובדים צריכים להסתגל לכל פרויקט

לצד המשרות ההולכות ונעלמות, הביקוש לעובדים בתפקיד הרפטטיבי של תיוג נתונים, נמצא דווקא בעלייה מתמדת. זאת, כיוון שאפילו טכנולוגיות הבינה המלאכותית המתקדמות ביותר דורשות עבודה ידנית רבה וליווי של בני אדם. אלגוריתמים של למידת מכונה מתבססים על תכנות של רשתות נוירונים מורכבות, הזנה שלהן במיליוני פיסות מידע מתויגות, ואימון הרשתות על בסיס הנתונים הללו. התיוג של המידע עדיין מתבצע, על פי רוב, באופן ידני על ידי בני אדם. כך למשל, כשגוגל מבקשת מאיתנו לבחור כמה תמונות של תמרורים או כלי רכב כדי לבדוק שאנחנו לא רובוטים, היא מקבלת תמונות מתויגות של האוביקטים הללו עבור אימון האלגוריתמים שלה.

כדי לענות על הדרישה הגוברת לנתונים מתויגים, התפתחה בשנים האחרונות תעשייה שמספקת שירות תיוג נתונים במיקור חוץ. לפי דוח של חברת המחקר Cognilytica מ-2019, היקף שוק התיוג עמד על 150 מיליון דולר ב-2018, וצפוי לצמוח למיליארד דולר ב-2023. לפי דיווח של "פייננשל טיימס" מאותה השנה, מאות אלפי עובדים במדינות מתפתחות מועסקים כיום כמתייגי נתונים בשכר נמוך. הם יושבים מול מסכי מחשב בצפיפות לאורך שעות ארוכות, ומבצעים עבודה שעבורם היא מייגעת, מתישה ולא מספקת.

בפוינט AI הבינו שעבודה רפטטיבית שדורשת ריכוז ותשומת לב לפרטים, היא בדיוק סוג העבודה שמתאימה לחלק ניכר מהאוכלוסייה על הספקטרום בתפקוד גבוה. "כרגע אנחנו עוסקים בעיקר בתיוג ויזואלי. מדובר בעבודה משרדית, שבמסגרתה העובדים יושבים מול מחשב, ומקבלים אוסף תמונות ודרישות מסויימות למה צריך לסמן בתמונות הללו. הדרישות יכולות להיות מאוד פשוטות. דוגמה נפוצה במיוחד היא אוסף של תצלומי אוויר שצריך לסמן בהם את כל הכבישים או העצים. דוגמה אחרת מתחום האופנה היא אוסף של תצלומי אנשים שצריך לסמן בהן סוגים של בגדים ושל אנשים. מדובר בעבודה של מיון ושל סיווג שנשמעת פשוטה יחסית, אך במקרים אחרים היא יכולה להיות יותר מורכבת", מספרת דביר.

"אנחנו עובדים במודל של פרויקטים והמטרה שלנו היא להיות חברה שמסוגלת להחזיק את עצמה, לשלם משכורות לעובדים ולליווי מסביב. לכן, אנחנו לא רוצים סתם לקוחות, אלא לקוחות מחויבים שיש להם פרויקטים לאורך זמן", אומרת דביר. "מכיוון שכל פרויקט חדש שנכנס אלינו יוצר שינוי מבחינת העובדים, שצריכים להסתגל אליו, אז בהתחלה נדרשת סבלנות מצד הלקוחות כדי לקבל את התוצאות הרצויות, אבל בהמשך, ברגע שנכנסים לשגרה, התוצאות יכולות להיות גבוהות מהמצופה", היא מוסיפה.

לדבריה, חברות העוסקות בתחומי הביטחון וצריכות לתייג מידע בטחוני רגיש, לא יכולות להשתמש בשירותי תיוג במדינות זרות. לכן, בחברה החליטו לפנות לחברות הללו ולהציע להן שירותי תיוג מקומיים. כיום, בין חמש לקוחות החברה ישנה חברה אחת מהתחום הביטחוני, אשר את שמה לא חשפו.

עצמאים ומקבלים שכר הוגן

ילון שני, בן 23, הוא אחד מארבעה עובדים בפוינט AI, והוא מועסק בחברה מזה ארבעה חודשים. בשיחה עם "גלובס" הוא מספר שהתקשה למצוא עבודה מאז השתחרר משירותו הצבאי כמש"ק מילואים, ובהמשך קיבל ליווי ממערך ההשמה של בית אקשטיין מקבוצת דנאל, המספק שירותי השמה לאנשים עם מוגבלויות, וכיום מלווה 350 בוגרים ברחבי הארץ. 20% מהם מושמים במקצועות ההייטק. מערך ההשמה של בית אקשטיין הפנה אותו לראיון בחברה וממשיך ללוות אותו גם לאחר כניסתו לתפקיד.

"אני מרגיש הרבה יותר מסופק מעצמי, אני מרגיש שיש לי משמעות בחיים ושאני קם בבוקר ויש לי משהו לעשות. הרווחתי את הכסף שלי בעצמי, וזה מרגיש טוב להיות עצמאי", הוא אומר, ומוסיף כי "במשרד לכל אחד יש את הקווירקים (מוזרויות, י"י) שלו, דברים שלא תצפה להם בסביבות עבודה רגילות". לדבריו, "חלק מהפרויקטים מצריכים פחות מחשבה וחלק יותר, והם יותר מעניינים מאחרים".

"לפני מעט יותר מחצי שנה הגיעו אלינו אלי ותמר והציגו את הרעיון. הם רצו לשמוע מאיתנו, האנשים שמלווים ומכירים את הבוגרים, איפה הקשיים שיכולים לעלות ואיך אנחנו יכולים ללוות אותם מהצד המקצועי של זה. היה להם חשוב שהמשרד יהיה בשרונה, ושסביבת העבודה תהיה של חברת סטארט-אפ, והם ביקשו מאיתנו להעביר להם אנשים מתאימים", אומרת אביטל תבור, מנהלת מערך ההשמה של בית אקשטיין.

לדברי תבור, "סביבת העבודה הזו היא לא סביבת עבודה קלאסית לאנשים על הספקטרום, כי זה נמצא במתחם עם רעשים ותנועה שיכולים להוציא אותם ממיקוד בקלות. אבל הם הצליחו לייצר שם פוקוס, וגם ללמד אותם את המקצוע, כי העובדים לא מגיעים מהתחום ואין להם הכשרה קודמת". היא מוסיפה שאחד מעקרונות המערך הוא השמה בשכר שווה לממוצע במשק בכל תפקיד, וגם בפוינט AI מספרים כי עובדיהם משתכרים שכר שעתי התואם לשכר המקובל בענף.

תוכניות לימוד אקדמיות ומערך תעסוקה

תבור מספרת שהאתגר הגדול בהעסקה של עובדים על הספקטרום הוא העובדה שמדובר באוכלוסייה מגוונת שכמעט ואין לה מאפיינים משותפים קבועים. "כל אדם הוא שונה ויש לו יכולות משלו, אבל הרבה פעמים יש פערים במיומנויות הרכות, כמו יכולת לארגן את לוח הזמנים ולקבוע סדרי עדיפויות, להגיע בזמן למקום עבודה, האם להגיד שלום ובוקר טוב, איך מתנהלים מול מנהל וקולגות, איך מקבלים ביקורת ופידבק וכדומה. כל דבר שמערב קריאה של סיטואציות חברתיות". לכן, ההתאמות הנדרשות משתנות בין מקום עבודה למשנהו ובין האינדיבידואלים.

"יש יותר אנשים שמאובחנים על הספקטרום בכל שנה ולכן אנחנו רואים שמספר המועסקים בהייטק ובכלל גדל. בהתחלה היו פונים אלינו לגבי העסקת אנשים על הספקטרום בהייטק בעיקר בתחומי ה-QA. היו גם תוכניות הכשרה של QA שהיו עושים לאנשים עם אוטיזם ואז הם היו מקבלים תעודה, אבל התחום הופך יותר אוטומטי ויש פחות משרות", מספרת תבור.

"היום יש תוכניות לימוד אקדמיות שמתאימות ספציפית לאנשים על הספקטרום והם מגיעים יותר לתחום ההייטק, עם תארים במנהל עסקים ומדעי המחשב. במקביל, אנחנו רואים גם יותר ויותר מעסיקים שפונים אלינו ואומרים שיש להם משרה ושהם רוצים לשלב עובדים". לדבריה, "הסיבות לכך הן גם חוק השילוב, אבל מעבר לזה אנשים רואים את הערך המוסף של זה. אנחנו מקבלים המון פידבקים ממעסיקים, שברגע שמבצעים שילוב כזה, סביבת העבודה נהיית 'רכה' יותר. סביבת ההייטק נחשבת למאוד תחרותית, ושילוב של בן אדם שדורש הכלה הופך את הסביבה לרכה ומכילה יותר".

בימים אלה, עמותת אלו"ט מקימה מערך תעסוקה לאנשים על הספקטרום האוטיסטי, אשר נועד גם הוא לספק הכוונה וליווי בתהליך מציאת העבודה ותוך כדי העבודה עצמה. "כשמדובר על שילוב אנשים עם אוטיזם בתעסוקה יש אתגרים וקשיי הסתגלות שאפשר לצפות ולהיערך אליהם מראש, עם עבודת הכנה נכונה", אומרת רונה לוי, שמלווה את הקמת יחידת ההכוון התעסוקתי בעמותה. "האתגר הראשוני הוא לנסות להכיר את המועמד בצורה הטובה והמעמיקה ביותר כבר בתחילת הליווי ולדייק את התאמת המשרה ליכולותיו ולנקודות החוזק שלו שיביאו אותו למימוש הפוטנציאל המקסימלי באותה משרה". לדבריה, "כשאנחנו מדברים על תפקודים גבוהים, אפשר להגיד שכולם יכולים להשתלב, עם אופי הליווי הנדרש לכל אחד ולפי יכולותיו". 

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם ● המתיחות שהביאה את מדד הפחד לשיא של חמישה חודשים והאפשרות להרוויח ממנו ● הסימנים שמעידים כי תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש ● וגם: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט