גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכה קשה בכנף: לפי ארגון התעופה, הפגיעה בענף היא 29 מיליארד דולר

הפגיעה מתרחבת לכל ענפי התיירות - תעשיית הכנסים, מלונות, הסעות ועוד ● עיקר הנזק - ביטול טיסות בקווים לסין ובתוך המדינה ● ההפסדים עלולים לגדול ככל שהנגיף יתפשט בעולם ויבוטלו טיסות ליעדים נוספים ● גוברות הקריאות לממשלות לסייע לעסקים

המטוס הדרום-קוריאני שנחת בבן-גוריון וחזר על עקבותיו / צילום: דוברות רשות שדות התעופה
המטוס הדרום-קוריאני שנחת בבן-גוריון וחזר על עקבותיו / צילום: דוברות רשות שדות התעופה

ארגון התעופה העולמי (יאט"א) מעריך כי נזקי הקורונה יגרעו 29.3 מיליארד דולר מחברות התעופה, לנוכח ירידה צפויה של 13% מהביקוש העולמי לטיסות באזור מדינות אסיה-פסיפיק וירידה של 4.7% בביקוש העולמי לטיסות. ההערכה הזהירה הזו מתייחסת בעיקר לשוק התעופה במזרח הרחוק, שסומן לפני פרוץ הקורונה כמנוע הצמיחה של הענף. 

בתחילת 2020 העריכה יאט"א כי ענף התעופה צפוי לגדול בכ-5%. לפי ההערכות, כמעט כל ההפסדים בענף התעופה יגיעו מהשוק הסיני - 27.8 מיליארד דולר, כששוק תעופת הפנים בסין תוביל להפסד של 12.8 מיליארד דולר לחברות התעופה המקומיות.

ביאט"א מעריכים כי חברות מאזורים שמחוץ למדינות המזרח הרחוק יפסידו במצטבר כ-1.5 מיליארד דולר. מדובר בהערכה שמרנית וזהירה למדי, מאחר שהיא מתייחסת בעיקר לירידה בביקוש לקווים המובילים לסין. עם התפשטות הנגיף בעולם, נוספו עוד יעדים שנסגרים ובנוסף נוסעים רבים מבטלים טיסות גם ליעדים אחרים בעולם.

ההפסד המצטבר שמעריכים כלכלני יאט"א בשלב זה של התפשטות הנגיף, משקף ירידה של 5% מהתחזית בסוף 2019. התחזית מלכתחילה הייתה לגידול מתון, בעיקר בסגמנט הקרגו (מטען), שנפגע עם מלחמת הסחר בין ארה"ב ובין סין.

יאט"א מסייגת את ההערכות שלה, ומסבירה שהיא מצפה שהתנהגות וירוס הקורונה תהיה דומה להתפשטות נגיף הסארס ב-2003, כשהיא תשקף ביקושים בגרף של V, כלומר צניחה מהירה וצמיחה מהירה. לפני 17 שנה ענף התעופה היה קטן יותר (טרום חברות הלואו-קוסט), אולם כבר אז חוו חברות התעופה ירידה תלולה בביקוש לטיסות, שנמשכה חצי שנה, שאחריה הגרף זינק בכיוון השני עם התאוששות מהירה. ב-2003 מגפת הסארס הייתה אחראית על ירידה בשיעור של 5.1% בהיקף הכנסות חברות התעופה ממדינות אסיה-פסיפיק פר נוסע לק"מ (RPK).

יאט"א מוסיפה עוד סייג, לפיו מדובר בהערכה מוקדמת, שיוצאת מנקודת הנחה שהמגפה תתרכז בסין.

סיוע של המדינה לחברות התעופה?

אל מול התחזית השחורה הזו לגבי הפגיעה במספר הנוסעים, רואות חברות התעופה נקודת אור בדמות מחירי הדלק הנמוכים, שיאפשרו להן לצמצם את הנזקים בהתאם להסכמי גידור שבהן נוקטות חברות התעופה.

אל על העריכה בהודעה ששלחה לבורסה בשבוע שעבר כי משבר הקורונה יסב לה הפסד של 30 מיליון דולר - וציינה כי תוכל לצמצם את הנזק דרך התייעלות, שכוללת מחירי דלק נמוכים וצי מטוסים חדש וחסכוני. מאז נראה כי ממדי הנזק שהעריכה אל על תופחים ככדור שלג שממשיך להתגלגל.

אל על ספגה נזק גדול בעקבות סגירת הקווים לסין ולהונג קונג עד כה, והסגירה הצפויה של הקו לבנגקוק ודחיית הפעלת הקו לטוקיו. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר בשבוע שעבר כי המדינה תיחלץ לעזרת חברות התעופה הישראליות. השבוע אמר סמוטריץ' לראיון בגלי צה"ל כי העזרה שאליה מחויבת המדינה תצטרך לחול על ענפים שונים ובכללם ענף התעופה הישראלי.

"יידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות", כתב מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדי החברה לפני שבוע. בסוף השבוע האחרון קיבלו עובדי ישראייר מכתב ממנכ"ל החברה, אורי סירקיס, שבו הוא הודיע על קיצוץ 5% מעובדי החברה ועל הוצאת עובדים לחופשה של שבוע. את המשבר הנוכחי הגדיר כדומה לפגיעה בעקבות צוק איתן ב-2014. גם עובדי איסתא קיבלו מכתב המבשר על פיטורים, הוצאת עובדים לחל"ת וקיצוץ של 10%-25% בשכר המנהלים. אסף גורן מנכ"ל איסתא ישראל כתב לעובדים כי "אנו נדרשים לנקוט צעדים על-מנת להתאים את עצמנו למצב הקיים". 

גם ביאט"א סבורים כי הממשלות צריכות להיות מעורבות במשבר התעופה - אלא שיש להבחין בין ממשלות שחברות התעופה נמצאות שבבעלותן, וכאלה שלא. אל על הופרטה ב-2003, והיא נמצאת היום בידי חברת כנפיים שנשלטת על-ידי משפחת בורוביץ, אך המדינה מחזיקה במניית זהב.

ביאט"א מפרטים כי ממשלת סינגפור, למשל, העניקה לחברות התעופה 80 מיליון דולר כדי לאפשר להן להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של הווירוס. "ממשלות וחברות תעופה נמצאת בסירה אחת בעניין הזה", אמר יו"ר יאט"א, אלכס דה ז'וניאק.

בשבוע שעבר פורסם ב-Aviationweek כי גם ממשלת סין וממשלת דרום קוריאה העבירו סיוע כלכלי לחברות התעופה במדינותיהן. ממשלת דרום קוריאה הציעה לחברות התעופה הקוריאניות (בעיקר חברות הלואו קוסט) הלוואה של 250 מיליון דולר, כשהמדינה תדחה גבייה של אגרות ומסים. גם ממשלת סינגפור התייחסה לביטולים של עשרות טיסות (בעיקר בין מדינות האזור), ולכן היא תגבה מס מופחת (מס סבלים ומסי נמל). המדינה תקצה 2.87 מיליארד דולר לכל התעשיות והענפים שנפגעו מהווירוס, ובכללם גם ענף התעופה. האם גם ישראל כצעד ראשון תיישם מדינות מסים מקלה לחברות הישראליות בנתב"ג?

200 אלף טיסות מבוטלות 

קשה לאמוד את היקף הנזקים שיספגו חברות התעופה. לפי הערכות שסיפקה חברת Cirium, הסורקת נתונים תעופה מכל העולם, מאז שנסגר לנחיתות נמל התעופה הבינלאומי של חבל הואן בסין ב-23 בינואר - יותר מ-200 אלף טיסות בוטלו, בעיקר מסין.

חברות תעופה רבות עצרו את הטיסות שלהן לסין. חלקן, כמו בריטיש איירוויז, תאי איירוויז, לופטהנזה ושלוש החברות הגדולות מארה"ב, אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס ויונייטד - גם עצרו את טיסותיהן להונג קונג. אולם גם יעדים אחרים במזרח הרחוק סופגים יותר ויותר ביטולי טיסות. חברת הלואו קוסט הגדולה באזור, אייר אסיה (חברת תעופה מלזית) הודיעה כי תפסיק את כל טיסותיה לדרום קוריאה לאור התפשטות נגיף הקורונה. הטיסות יופסקו מ-6 עד ל-27 במרץ. המהלך מנומק באזהרות מסע שהפיץ משרד הבריאות בדרום קוריאה לתושבים להימנע מביקור במדינות שבהן התגלו מקרי קורונה, דוגמת תאילנד. דרום קוריאה גם אסרה את כניסת אזרחים מסין.

עם הביטולים מגיעות גם אזהרות הרווח. קבוצת אייר פראנס-KLM העריכה כי משבר הקורונה יוביל להפסד של 162-216 מיליון דולר בסיכום 2020. קוואנטס האוסטרלית העריכה כי נזקי הקורונה שלה יגיעו להפסדים של 150 מיליון דולר.

ענף התעופה נחלק לשני סוגי נוסעים - נוסעי הפנאי ונוסעים עסקיים שמהווים כמחצית מכלל התנועה. הסגמנט העסקי נפגע גם מביטול של אירועים וכנסים גדולים. ביטול תערוכת הסלולר הגדולה בעולם, ה-MWC בברצלונה, הייתה יריית הפתיחה לביטולים של כנסים נוספים. מארגני כנס האופטיקה הגדול בעולם, ה-MIDO שהיה אמור להיפתח במילאנו ב-29.2, הודיעו על דחיית הכנס לאור התפשטות הווירוס גם באיטליה.

עד כה בוטלו עשרות כנסים ואירועים, שמיתגרמים להרבה מאוד כסף. ב-CNBC הוערך כי ביטול של 24 תערוכות בינלאומיות יסבו הפסדים של 2.5 טריליון דולר לתעשיית הכנסים המורחבת, נכון לעכשיו (המספרים חושבו על סמך הכנסות ענף הכנסים בשנים האחרונות). בין הביטולים הגדולים: כנס השיווק השנתי של פייסבוק, תערוכת הרכב בבייג'ין, תערוכת האופנה הגדולה של שנחאי ועוד.

כשהאור עדיין לא נראה בקצה המנהרה, הענף נערך לשפל שלא זכור בתעשייה מאז 2003. 

עוד כתבות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות