גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי ישלם לכם על ימי הבידוד? מדריך הקורונה לעובדים ולמעסיקים

האם מעסיקים יכולים לתבוע פיצוי בגין נזקי הנגיף ומה הסיכוי שעובדי רשות התעופה יקבלו תוספת סיכון ● עו"ד מידן גריסרו, מומחה לדיני עבודה, מסביר מהם הזכויות והחובות של עובדים ומעסיקים בהתנהלות סביב מגפת הקורונה

בניין בבידוד לאחר שדייריו נדבקו בנגיף הקורונה / צילום: Kham, רויטרס
בניין בבידוד לאחר שדייריו נדבקו בנגיף הקורונה / צילום: Kham, רויטרס

התפרצות הקורונה וההוראות החדשות של משרד הבריאות ששולחות עשרות אלפי ישראלים לבידוד מציבות עובדים שכירים ועצמאים, כמו גם מעסיקים, בפני מצב חדש ולא תמיד ברור לגבי זכויותיהם וחובותיהם. עו"ד מידן גריסרו, מומחה במתן ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בתחום דיני העבודה לחברות, מעסיקים ועובדים, מנסה לפזר את מסך הערפל.

האם עובד שנדרש להישאר בביתו בבידוד, בעקבות חשש שנדבק בנגיף הקורונה, יקבל תשלום בגין ימי הבידוד?

"על פי הוראת השעה שהוצאה על ידי משרד הבריאות, תקופת בידוד הבית תיחשב לתקופת היעדרות עקב מחלה והעובד יהיה זכאי לתשלום בגין ימי המחלה, בהתאם למקובל במקום העבודה שלו. לרוב, יום המחלה הראשון אינו מזכה בתשלום, ביום השני והשלישי משולם 50% משכרו של העובד, ומיום המחלה הרביעי ועד תום ימי המחלה - העובד יהיה זכאי לשכר מלא. משרד הבריאות פרסם עדכון לתעודת המחלה הגורפת לעובד השוהה בבידוד לפי צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש 2019) (בידוד בית)(הוראת שעה), התש"ף-2020, שעניינו תעודת מחלה גורפת להורים אשר ילדם נדרש לבידוד. נקבע כי תעודת המחלה הגורפת תהיה בתוקף גם לפי חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד), תשנ"ג-1993, ותעמוד בתוקפה ביחס לכל תקופת הבידוד החלה על עובד אשר ילדו שוהה בבידוד. על העובד לספק למעסיק הצהרה בה יפורטו שם העובד, מספר ת.ז, התקופה בה לא מסוגל העובד להגיע לעבודה עקב הבידוד וסיבת הבידוד.
בנוסף להצהרה, עובד אשר הוא או ילדו נמצאים בבידוד לאחר שובם מחו"ל, יספקו למעסיק הוכחה על כך".

עו"ד מידן גריסרו / צילום: עדי ארד

האם התייחסות החוק שונה לגבי עובד שחזר מנסיעת עבודה ונדרש להישאר בבידוד?

"לא. הוראת השעה גם אינה מתייחסת באופן ספציפי להבדל בין אדם שנדרש לשהות בבידוד כיוון שחזר ממדינה שבה יש התפרצות של הנגיף, או מכיוון שהוא בא במגע בארץ עם נשא של הנגיף. במקרה של הקורונה, אנחנו רואים שרוב האנשים שנדרשו להיכנס לבידוד בית הם דווקא ישראלים שלא יצאו מתחומי המדינה, אלא כאלה שבאו במגע עם נשאים של הנגיף, כמו תיירים או כאלה שחזרו מחו"ל. כך או כך, הוראת השעה מתייחסת אליהם בצורה שווה לעניין הבידוד, שכר, ימי מחלה ועוד".

האם ניתן לפטר עובד הנמצא בבידוד? 

"לא. לפי הוראת השעה אסור לפטר עובד הנמצא בבידוד, כיוון שהוא מוגדר כמצוי בתקופת מחלה. כל עובד המקבל מכתב פיטורים או הזמנה לשימוע במהלך תקופת הבידוד שלו, או זמן קצר לאחר מכן - עליו לפנות לעו"ד המומחה בדיני עבודה לבירור זכויותיו. על כן, ואף בהתאם להוראות השעה, אם עובד נמצא בבידוד, חובה עליו לדווח על כך בהקדם האפשרי למעסיקו, על מנת שזה יידע כי העובד מצוי בתקופת מחלה, וכי חלות עליו הגבלות בפיטורים ובעריכת שימוע".

מה קורה כאשר יש ילדים קטנים שצריכים להישאר בבידוד ואחד ההורים צריך להישאר איתם?

"לפי החוק, הורה רשאי להיעדר מהעבודה ולהישאר עם ילדו בתקופה מסוימת על חשבון 'ימי מחלת ילד', כפי שמוגדר בחוק. מעבר לכך, ההורה יכול להיעדר על חשבון ימי המחלה שלו. אם גם אלו מסתיימים, ייתכן שהוא יידרש לשוב לעבודה".

האם מעסיק יכול לדרוש פיצוי מהמדינה בגין הפסדים?

"לצערי, הנושא אינו מוגדר בהוראת השעה. מצד אחד, לא מדובר במצב חירום ביטחוני, שרשויות המדינה כבר מתורגלות וערוכות אליו, אלא במצב חירום בריאותי. ייתכן שהמדינה תשקול מתן פיצוי למעסיקים בגין כוח עליון, כפי שנעשה לאחרונה בעקבות המצב הביטחוני. שר התחבורה התבטא בנושא ואמר שיש לשקול פיצוי לחברות התעופה. הדבר אמנם לא גובה, עדיין, במעשים בשטח, אך ייתכן שזוהי סנונית ראשונה המעידה על כוונת הממשלה בנושא".

כיצד נהגו במצבים דומים בעבר, כאשר המדינה למעשה חייבה תושבים להישאר בבית?

"מוזר ככל שיישמע, עד היום לא היה מצב דומה בארץ. כאמור, לא מדובר במצב חירום ביטחוני, אלא רפואי. ככזה, ההגדרה שלו בחוק שונה לחלוטין ממצב של מלחמה או מצב חירום אחר. המקרה הדומה ביותר לכך היה אך לפני כחודשיים, כאשר נורו טילים על אזור גוש דן, והמדינה הוציאה התראה שלא להגיע למקומות העבודה באזור גוש דן. כעבור זמן קצר, התברר כי עובדים שלא הגיעו לעבודה, בעקבות ההתראה, אינם זכאים לשכר בגין יום זה, וגם עובדי המדינה בעצם הפסידו יום עבודה. הדבר נמצא כרגע בהידיינות משפטית, ונראה כי אף במקרה זה הסוגיה תגיע לערכאות המשפטיות".

האם עובד שבעת בידוד עבד מהבית יקבל שכר כרגיל?

"נושא העבודה מהבית אינו מוסדר דיו בחוק הישראלי. למעשה, גם במדינות אחרות החוק עדיין לוקה בחסר בכל הקשור לעבודה מהבית. עם זאת, יש כמה כללי אצבע בהקשר זה: אם אדם עובד מהבית כשכיר, ביתו הוא משרדו לכל דבר ועניין. לפיכך, אם אדם יכול למלא את תפקידו גם כשהוא בביתו - הרי שהדבר יחשב לו כיום עבודה לכל דבר. שכן, אם ממילא הוא עובד מהבית ואינו מגיע למשרד, אז מדוע שעכשיו, כשהוא מצוי בבידוד, אך עדיין עובד, יירדו לו ימי מחלה? עם זאת, במקרה שבו העבודה נפגעת כתוצאה מאי-הגעתו של העובד לעבודה, כמו אי-קיום פגישות וכדומה, ניתן להתקזז עם העובד על כך ולהחשיב לו את ימי הבידוד כימי מחלה.

"חשוב להדגיש בהקשר זה כי עובד לא יוכל לקבל תשלום כפול בזמן עבודתו מהבית בזמן בידוד, הן בגין דמי המחלה והן בגין שכר".

האם עצמאים יכולים לדרוש החזר על אובדן ימי עבודה או אובדן רווחים בעקבות הדרישה שישארו בבידוד?

"על פניו נראה שכן, וזאת אף שמעמד העצמאים בישראל אינו מוסדר והם אינם זכאים לזכויות רבות המגיעות לשכירים, כמו ימי מחלה, דמי אבטלה ועוד. במקרים רגילים, העצמאי סופג את כל העלויות המושתות עליו כתוצאה מימי מחלה שלו או של עובדיו או כתוצאה מהמצב הביטחוני. כך, לדוגמה, בהקשר אחר, במקרה של יום שבתון עקב בחירות, העצמאי אמור לשלם לעובדיו שכר מלא בגין יום זה.

"במקרה הנוכחי, נראה שמדובר במצב חירום לאומי, וההנחיות שנתן משרד הבריאות במסגרת צו בריאות העם מעידות על כך. ייתכן מאוד שהמדינה תשקול להשתתף ולפצות את העצמאים בדרך כזו או אחרת בגין ההפסדים/הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מחיובם או חיוב עובדיהם להישאר בבידוד בית.

"בעבר כבר הועלו כמה הצעות לשיפור תנאי העצמאים, כגון מתן ימי מחלה, תשלום דמי אבטלה ועוד, אולם יוזמות אלה לא הבשילו לכדי הצעת חוק. אני סבור שחייבים לנצל את ההזדמנות ואת צו השעה ולקדם עניינים אלו בכל ההקדם".

האם עובדים במערכת הבריאות ואחרים הבאים במגע עם נשאי קורונה זכאים לתוספת סיכון?

"בדרך כלל, נושא השכר מוסדר בהסכם העסקה שעליו חותם העובד עם כניסתו לעבודה או בהסכמים קיבוציים שחלים על המעסיק. ההסכמים הנ"ל אמורים לכלול את כל תנאי השכר שלהם זכאי העובד הנובעים מתפקידו. כך, לדוגמה, עובד שמתוקף תפקידו נוסע לחו"ל - דמי האש"ל, כמו גם הזמן ששוהה העובד מחוץ לביתו, מגולמים כבר בשכרו. כך גם בצבא, למשל, רמת הסיכון של כל חייל מגולמת במשכורתו החודשית.

מערכת הבריאות הינה מערכת גדולה, מסועפת ומורכבת. האנשים הבאים במגע ישיר עם החולים, כמו הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובמרפאות הם חלק קטן בלבד ממערכת זאת. סביר להניח שהשכר שמשולם להם כבר מגלם בתוכו את הסיכון הקיים בחשיפה לזיהומים, מחלות וסיכונים שונים. עם זאת, בגלל אופיו של נגיף הקורונה, והתפשטותו המהירה, ייתכן שגם מעגלים שאינם אמורים להיות במגע עם חולים יידבקו. אלה, ככל הנראה, ייאלצו 'לפתוח מחדש' את הסכם העסקה שלהם או את ההסכמים הקיבוציים, ככל שישנם, או לתבוע את הנזק שיגרם להם בהמשך, בצורה נפרדת.

"ישנם עובדים וגופים שיכולים לדרוש תוספת סיכון כיוון שעד היום הם לא היו חשופים למצבי סיכון, כמו עובדי רשות שדות התעופה, הנמצאים בקו הראשון עם הנוסעים המגיעים מחו"ל וייתכן שנושאים את המחלה. עובדים אלה לא שיערו, בעת שהתקבלו לעבודה, כי הם יהיו חשופים לנגיפים ולכן לא הסדירו זאת במסגרת תנאי העסקתם. ייתכן שעובדים אלה יוכלו לדרוש תוספת בשל כך".

האם יש מוקד מידע ייעודי לעובדים שלא בטוחים כיצד לנהוג?

"משרד הבריאות הקים מוקד ייעודי, בשיתוף מד"א וקופות החולים, המרכז את כלל המידע הבריאותי בנושא. מספרו של המוקד הוא 5400*, מכל טלפון. כמו כן ניתן לפנות ישירות לאתרי קופות החולים השונות לקבלת מידע". 

המדריך מתבסס על דיני העבודה של מדינת ישראל החלים במועד כתיבתו, לרבות "צו בריאות העם" שהוצא על ידי משרד הבריאות בהקשר לנגיף הקורונה

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023