גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק בגלל הפירמידות: מצרים חזרה להיות אטרקטיבית לתיירים

לאחרונה, בזכות השקט והביטחון היחסי במצרים, ארץ הנילוס חזרה להיות אטרקטיבית, אחרי הימנעות ארוכה מצד מטיילים ישראלים

קהיר על הנילוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
קהיר על הנילוס / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

"גם אחרי ש'הכרתי' מכל התמונות והעלונים את הפירמידות, הספינקס, אבו סימבל ושאר פלאי מצרים, שום דבר לא הכין אותי לחוויה", אומרת הסופרת שרי גל, שחזרה זה עתה מטיול במצרים. גל, שזהו לה ביקורה הראשון במצרים, עדיין מתקשה להכיל את החוויה.

"אומנם כבר טסתי בחיי בכדור פורח מעל קפדוקיה שבטורקיה, וזה היה מקסים - אבל לראות מכדור פורח את הנילוס, את השדות הירוקים שלאורכו, את הצהוב שמעבר לירוק, את הפירמידות ואת מקדשי לוקסור הקולוסאליים - זאת באמת חוויה שלא מהעולם הזה. בהמשך שטנו כמה ימים בספינת נהרות וראינו מקרוב את ארץ הפרעונים. במיוחד המם אותי מקדש חַתְּשֶׁפְּסוּת, האישה הראשונה שכיהנה כפרעה לפני כ-3,500 שנה. קשה לתאר את היופי". אגב, האגדה מספרת שהאדריכל אשר תכנן את המקדש לכבודה של חתשפסות היה גם מאהבה. אולי זה נכון. רק מאהב יכול לתכנן מקדש כה יפה ומפעים בפשטותו.

"לישראלים מהדור שלי, מצרים היא אוקיינוס של רבדים, מסיפורי הפרעונים שעליהם גדלנו ועד מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, וחתימת הסכם השלום ההיסטורי ב-1979", אומרת גל. "מצד אחד עמדנו בתוך קברים עתיקים והמדריך שלנו הקריא לנו הירוגליפים כאילו קרא עיתון בוקר, ומצד שני אתה עומד נפעם מול האנדרטה לזכרו של אנואר סאדאת ולא יכול שלא להתרגש עד כאב. הפער בין ההיסטוריה העתיקה ותפארת העבר לבין מצרים של היום, השוקקת והמסחררת הוא אדיר, והכול מסביב כל-כך מוחשי ומרתק".

ואכן - מעבר לפינה ממש, בטיסה של כשעה, נמצאת אחת המדינות המרתקות ביותר על הכדור. לאחרונה, אם בזכות השקט והביטחון היחסי במצרים ואם בגלל נגיף הקורונה שקטע באכזריות את התיירות למזרח, נדמה שארץ הנילוס חזרה להיות אטרקטיבית, אחרי הימנעות לא קצרה. סימן עובדיה, הבעלים ומנכ"ל חברת קרוז תור, יודע להצביע על גידול של 200%-300% בהתעניינות בטיולים למצרים כיום לעומת השנה הקודמת. "השבוע פרסמנו את תאריכי הטיולים לעונה הבאה המתחילה באוקטובר 2020, ועל הבוקר קיבלנו אלפי הזמנות".

בימים אלה, כשהתיירות למצרים נוסקת ומספר המבקרים בה נאמד ב-11 מיליון בשנה, אין כמעט חברה ישראלית שלא מציעה טיול במצרים - מאיילה גיאוגרפית (שהמשיכה להציע טיולים גם בתקופות הפחות טובות), קרוז תור, עולם נסתר, אקו טיולי שטח, החברה הגיאוגרפית ועוד.

מבחני האומץ והחוכמה

הסיבה העיקרית להימנעות ממצרים הייתה כמובן ביטחונית. לא רק ישראלים הדירו רגליהם מארץ הנילוס - אחרי שב-2018 נרצחו באזור הפירמידות בגיזה שלושה תיירים מווייטנאם ומדריך טיולים מצרי ו-12 נפצעו בפיצוץ מטען חבלה ליד אוטובוס תיירים. ב-2019 נפגעו בפיצוץ 17 תיירים, חלקם מצרים והיתר דרום אפריקאים.
לא חששת? לא חשת עוינות? אני שואלת את שרי גל. "ממש לא!", ענתה. "בכל נסיעה באוטובוס ליוו אותנו מכוניות משטרה מלפנים ומאחור, ועל האוטובוס היה איש ביטחון. בשווקים אומנם שוטטנו בחבורות קטנות ולא דיברנו בקולי קולות, אבל לא חששנו לדבר עברית ולא הרגשתי חוסר ביטחון".

המטה ללוחמה בטרור פרסם אומנם אזהרת מסע לגבי מצרים: "במדינה מתרחשים מעת לעת פיגועי טרור, כולל במרחב קהיר", אבל האזהרה החמורה יותר מתייחסת לסיני, המוגדר כ"איום טרור חמור".

"בכנות, אי אפשר להצביע כיום על אזור בעולם שהוא בטוח, ובשום מקום אין ביטוח נגד פיגועים", אומר עובדיה מקרוז תור. "כל טיול שלנו במצרים מתואם עם רשויות הביטחון, וכך הם נוהגים עם קבוצות התיירים מכל העולם. הם מקבלים מראש את המסלול ומועדי הטיול מהספק המקומי שלנו במצרים, ונערכים בהתאם".

אייל אלכסנדר, בוגר לימודי המזרח התיכון ומדריך בחברה, מספר: "המצרים משקיעים כיום המון בתיירות ובאבטחת התיירים, והם באים, כי מה שיש למצרים להציע אין באף מקום אחר".

 אישה בשוק / צילום: גליה גוטמן

ועם הטענה הזו באמת קשה להתווכח. נזכרתי בסצנה שהיינו עדים לה בביקור שלנו במצרים. נסענו מקהיר אל הפירמידה של המלך ג'וסר (הידועה גם כפירמידת המדרגה), הנמצאת במרחק של כ-30 ק"מ מקהיר והיא המבנה הראשון המזכיר בצורתו פירמידה. במתחם סקארה (Saqqara) הסמוך נמצא אולם 42 העמודים (סמל ל-42 מחוזות מצרים המאוחדת), שבו התקיימו ה-Heb Sed, מבחני האומץ והחוכמה של מלכי מצרים.

במבחנים, שכל מלך חויב לעמוד בהם 30 שנה אחרי הכתרתו ולאחר מכן בכל שלוש שנים - נכללה גם מלחמת שוורים. והספרדים חושבים שהם המציאו אותה.

קברו של Mereruka (חתנו של המלך Teti שמלך במצרים לפני יותר מ-4,300 שנה) הנמצא גם הוא במתחם, הוא אוצר בלום של תבליטי קיר הממחישים בבהירות נפלאה את חיי היומיום לפני אלפי שנים: דיג בנילוס באמצעות רשת ומלכודות, דייג מפשיל גלבייה שלא תירטב במים כשאיבר המין שלו מציץ חופשי, ועולם חי עשיר של ציפורים ועד חיות טרף. בשום ציור ותבליט קיר שראינו לא נעדר מקומן של סצנות אהבים. הפרעונים עסקו בלי בושה בהפגנה פומבית של מיניות, טרחו מאוד על הופעתם החיצונית וגם הגברים התאפרו וענדו תכשיטים לרוב. כמה קסומה וחושנית הייתה מצרים העתיקה.

החיים בעמק הנילוס הם סרט

בדרכנו בחזרה לקהיר עברנו ליד שדה עם ראשי כרוב בגודל דלעת וכרוביות בגודל אבטיח. חוסני המדריך שלנו ביקש מנהג הרכב לעצור ואחרי מו"מ ארוך ומתיש שכמעט התפוצץ, הם קנו מהפלאח ואשתו עשר כרוביות ושבעה ראשי כרוב במחיר של שתי לירות מצריות, ואנחנו זכינו להצגה הכי טובה בכפר.

החיים בעמק הנילוס הם סרט. מיליוני פלאחים מצטופפים על גדות הנילוס, מוציאים מהאדמה הפורייה חיטה, תלתן, ירקות, כותנה וקני סוכר. כשרואים את הפסים הירוקים על גדות הנילוס מתפוצצים מגידולים ויבול, מבינים למה יעקב ובניו ירדו מצרימה לשבור שבר.

זה היה ב-2009. מאז זרמו מים רבים בנילוס. ב-2011 איבד חוסני מובארכ את השלטון, ב-2012 עלה מוחמד מורסי, התיירות העולמית כמעט פסקה והתיירים מישראל הפסיקו להגיע בכלל.

לקלוט את העוצמה

אחד מהאתרים המעניינים שנפתחו לאחרונה לקהל הוא ארמונו של הברון והתעשיין הצרפתי אדוארד אמפאן, שתכנן והקים את רובע הליופוליס בקהיר. בתחילת המאה העשרים זה היה המקום של עשירי העיר וסלבריטאיה, והארמון בסגנון הודי שבנה שם הברון למשפחתו בשנים 1911-1907 הפך לציון דרך בקהיר של העת החדשה.

"לאחרונה מצרים דואגת לחדש גם אתרים יהודיים כמו בית העלמין באלכסנדריה ובית הכנסת בקהיר", אומר אלכסנדר, "אך אחד מהאתרים הכי מרגשים בעיניי הוא קברו של אנואר סאדאת, שנמצא מול המקום שבו הוא נרצח ב-1981, מתחת למאוזוליאום של החייל האלמוני המצרי. שלא לדבר על המבנה החדש של המוזיאון המצרי, שאמור להיפתח רשמית במהלך השנה. במסגרת המאמצים, מתקיים גם ניסיון לחדש את החגים הפרעוניים כאירועי תיירות, וב-2022 עתיד להתקיים בלוקסור פסטיבל לציון מאה שנים לגילוי קברו של תות ענח' אמון".

אנדרטת זיכרון לחייל האלמוני  ולנשיא סאדאת המנוח / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

טיול למצרים הוא הלם תרבותי, מסע אינטנסיבי בין אתרים שהם פלאי עולם. במוזיאון המצרי בקהיר שנמצא כעת בשלבי מעבר אל מבנהו החדש, מצרים הקדמונית קמה לתחייה: מלכים ומלכות, אצילים ופשוטי עם ופנתיאון שלם של אלים ואלות: רע אל השמש, אנוביס האל התן ששוקל את לב הבאים לעולם הבא, חורוס האל הבז, והאלה איזיס ובעלה האהוב אוזיריס אל המתים.

עמדנו מול המוצגים המרטיטים שהתגלו בקברו של תות ענח’ אמון; הפסלונים, התכשיטים, כיסא המלך ומיטותיו וכמובן מסיכת המוות שלו, שהם כליל של שלמות ויופי. "יש לי כאב לב נורא", אמר חוסני. "דמייני אילו אוצרות נקברו עם המלכים הגדולים באמת, רעמסס השני ואחרים, וכיצד נבזזו שכיות שאין שני להן".

הקפה של נגיב מחפוז

באחד הימים בקהיר ישבנו בבית הקפה המיתולוגי אל פישאווי (El Fishawy). כאן, בלב שוק חאן אל-חלילי, נהג לשבת הסופר נגיב מחפוז שסיפוריו כמו קמים פה לתחייה. המלצרים התרוצצו בין הלקוחות עם שישות (נרגילות) וספלי סחלב מתוק עם פיסטוקים ורשרשו בשטרות הכסף שבידיהם. דרך המראות הענקיות המשקיפות מתוך מסגרות חומות כבדות בסגנון המאה ה-19, אפשר היה לנעוץ מבט ביושבי הקפה מבלי להרגיש מציצנים. השוק הוא אומנם מגנט לתיירים, אבל תושבי העיר מגיעים לכאן לעשות שוק על אמת. אחר כך מתיישבים באחד מבתי הקפה, משתרעים על כריות קטיפה מרופטות, מוצצים שישה ומתעדכנים ברכילות האחרונה.

בית הקפה של נגיב מחפוז / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

באחת מהחנויות התפתיתי לקנות גלבייה. המוכר פרס עשרות גלביות - רקומות, צבעוניות, רחבות, הדוקות. אף שהשתדלתי להסתיר את התלהבותי מהגלבייה בצבעי טורקיז וזהב, שמטבעות מרצדות בשוליה, הממזר קלט אותי מיד. עלה לי בטח פי שלושה ממה שמקומית הייתה משלמת. בסוף יצאתי עם עוד שני צעיפים לריקודי בטן וקיבלתי במתנה בקבוקון זכוכית נאה, שלא ארגיש לגמרי פראיירית.

לא היה לי אכפת. המחירים בשוק אינם גבוהים והעמידה על המקח היא חלק מהעניין. בחנות הסמוכה עמד אדם וגיהץ תרבושים. זהו התיאטרון הלאומי האמיתי של קהיר.

התיישבנו במסעדה מקומית. אכלנו מרק עדשים סמיך, נקניקיות מטוגנות, סלט וקציצות טעמייה (הפלאפל המצרי העשוי מפול) גדולות. חזרנו לרחוב, לקרקס התחבורתי של קהיר, מלהטטים כמו לוליינים בין מאות מכוניות ובהמון של הולכי רגל.

בערב שוטטנו לאורך הנילוס. ספינות תיירים מקושטות כמו כלות ביום חופתן שייטו עליו לאיטן. כל הסיפורים על אנגלים וצרפתים עשירים, שראו פעם במצרים את חיית המחמד האקזוטית שלהם, קמו לנגד עינינו לתחייה.

הרצועה הכפרית הירוקה שבאזורים הכפריים סביב הנילוס / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

למחרת, כשהגענו לאסואן, עלינו על פאלוקה (סירת מפרש), לשיט של שעה ומשהו על הנילוס. ככה משייטות פה הסירות כבר יותר מ-4,000 שנה. "פרצה מלחמה?", שאל בעל הסירה כששאלתי מתי סוף-סוף נפליג. אף אחד לא יוכל לקחת מהמצרים את חוש ההומור שלהם.

נסענו דרומה לאורך הנילוס לאבו סימבל. שום דבר לא יכול להכין אותך למקדש הזה, שהמראות בו מעוררי יראה ומרגשים עד דמעות. כשעומדים מתחת לארבעת פסלי הענק של רעמסס השני שניצבים פה כבר יותר מ-3,200 שנה, המושג חיי נצח מקבל משמעות אחרת. בין רגליו ניצבים פסלי נשותיו. המרשים שבהם הוא של אשתו האהובה נפרטרי. מקדש נפרטרי, הראשון שנבנה לכבוד אישה, הוא שיר הלל לנשיות, לאמנויות ולאהבה והכניסה אליו הייתה מותרת לנשים בלבד.

בערב ישבנו במסעדה מקומית בלוקסור כשלפתע נעצרה למטה מכונית מקושטת בפרחים של חתן-כלה. הם נכנסו לפוטו כדי להצטלם. שאני אפספס שמחה כזאת? רצתי לראות את הכלה ומיד הוזמנתי לברך אותה. היא הייתה נרגשת ומתוחה, לחוצה בשמלה עם חישוק בתחתיתה, אבל חייכה ולחצה את ידי. מישהו יאמין לי שרקדתי על המדרכה ריקוד בטן קטן לכבודה של כלה מצרייה? 

מקדש קנאנך בלוקסור / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

הפרעונים חוזרים, ובגדול

בסוף 2020, אמורה להסתיים הקמתו של המוזיאון המצרי הגדול, פרויקט שאפתני שהעבודות להקמתו נמשכות כבר שנים ואמור להיות האוסף הציבורי הגדול ביותר לתרבות מצרים העתיקה וכן מוזיאון העתיקות הגדול בעולם המוקדש לתרבות אחת. המבנה הענק יאפשר חשיפה ראשונה לעשרות אלפי פריטים שלא הוצגו מעולם, והציפייה היא לגל תיירות גדול שיגיע בעקבותיו.

תכנון המוזיאון היה כרוך בתחרות שכללה מעל לאלף הצעות מחברות מעצבים ומהנדסים מעשרות מדינות, ובהשתלבות המוזיאון במיזמי ענק נוספים, של שדה תעופה בינלאומי ותשתית רכבת תחתית ממערב לנילוס, בצד הקמת עיר שלמה ממזרח לנילוס וכן במתיחת פנים כוללת לאזור קהיר כולו.

בין היתר יוצג במוזיאון החדש האוסף המלא של האוצרות מקברו של תות ענח' אמון, שמלך על מצרים העתיקה במאה ה-13 לפני הספירה ומת בגיל 19 בלבד. חשיפת קברו היא אחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות ביותר בתקופה המודרנית, שכן היה זה הקבר המלכותי היחיד שהתגלה עם כל האוצרות שנטמנו בתוכו, בלי שנבזז בידי שודדי קברים.

מסכת המוות של המלך תות ענח' אמון / צילום: גליה גוטמן

הקבר התגלה בידי הארכיאולוג הנודע הווארד קרטר וצוותו - זה שעורר את בהלת "קללת הפרעונים", שכן שישה מתוך 12 האנשים שנכחו בפתיחת הקבר מתו במהלך אותה שנה. מותם הוסבר אומנפ מבחינה רפואית, אולם מיתות מסתוריות נוספות של אנשים הקשורים לתגלית הארכיאולוגית אירעו גם בשנים שלאחר מכן, והמיתוס המשיך להתגלגל.

אוצרות המלך תות נחשבים לתצוגה הארכיאולוגית המרהיבה והפופולרית ביותר בעולם, והם כוללים כ-5,000 פריטים, בהם כס המלכות, מרכבת הזהב, מסיכת המוות המפוארת ועוד. כאלף מהם הוצגו במוזיאון המצרי הישן, וכ-150 מהם נמצאים בימים אלה בסיור עולמי (עד חודש מאי הקרוב הם מוצגים בלונדון, משם יעברו לבוסטון, ואחר כך לסידני). בתום הסיור הם ישובו למצרים ועתידים לא לצאת משם יותר.

בחגיגות הפתיחה של המוזיאון החדש תועלה לראשונה האופרה "תות אנח' אמון" והיא תוצג מחדש בנובמבר 2022 בעמק המלכים בלוקסור, שם ייערכו חגיגות המאה לגילוי הקבר, שגם הן צפויות לעורר גל נוסף של תיירות עולמית סביבן.

זהרה רון

מידע מעשי

ויזה: ישראלים זקוקים לוויזה במצרים. ההליך נמשך לרוב שבועיים-שלושה. ליתר ביטחון, מומלץ להגיש את הבקשה כחודש מראש. אפשר להגיש אישית בקשה בשגרירות המצרית; רח' בזל 54 תל אביב בימים א' ו-ג' בשעות 11:00-09:00. לנוסעים בטיול מאורגן, סוכנות הנסיעות דואגת לכך.

מלון: למי שאינם נוסעים בטיול מאורגן מומלץ לבחור מלון של לפחות 4 כוכבים ועדיף 5. המחיר נע סביב 350 עד כ־600 שקל ללילה לשניים בחדר זוגי במלון בקהיר.

ווי פיי: יש בכל בתי המלון. יש גם בספינות על הנילוס, אבל הוא מקרטע.

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד