גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל על: מהלך הפיטורים של 1,000 העובדים יצא לדרך; הוועד זועם

(עדכון) - כמו כן, אל על תקצץ בשכר העובדים שנמצאים בהסכם הקיבוצי ● תגובת חריפה של ועד עובדי אל על: התעלמו ממכתב המנכ"ל ● במסגרת סיוע ממשלתי שאל על צפויה לקבל, האוצר יעביר לה מקדמות על חשבון דמי אבטחת טיסות

16:50

ההסתדרות ומועצת עובדי אל על הציעו הפחתת שכר בגובה 15% לכלל העובדים, אך ההנהלה דחתה את כל ההצעות על הסף.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נמצא בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים למשבר הפוקד את חברת אל על, לרבות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השרים העומדים בראשות משרדי הממשלה הרלוונטיים והנהלת החברה. בר-דוד התריע בפניהם כי ללא סיוע מיידי לאל על, תקרוס חברת התעופה הגדולה בישראל, דבר אשר עשוי להגיע לכדי איום אסטרטגי על הכלכלה הישראלית כולה ועל ביטחון המדינה.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, וראש מועצת עובדי אל על, שרון בן יצחק, נמצאים מזה ימים ארוכים במטה חברת אל על ומקיימים עם נציגי ההנהלה שיח ארוך ומשא-ומתן מתוך אחריות לגורל עתיד החברה ופרנסת עובדיה.

בהתאם להנחיית יו"ר ההסתדרות בר-דוד למצוא פתרונות לייצובה של אל על עד לחלוף משבר הקורונה, הצוותים הגישו בפני הנהלת החברה תוכניות ממשיות ומרחיקות לכת, הניתנות ליישום מיידי ותוך תשלום מחיר כבד מצד העובדים. בין היתר הוצעה הפחתה 15% בשכרם של כלל העובדים, שתהיה כמלווה לחברה מתוך אחריות לעתידה. יובהר כי על אף הנכונות שגילו ההסתדרות והעובדים למצוא פתרון למשבר, כל ההצעות נדחו על-ידי אל על.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר: "זוהי שעה קשה, ועל כולם להירתם למען הצלתה של אל על וחברות התעופה הישראליות. אני קורא לממשלה לגלות אחריות ולסייע באופן מיידי לייצובה של אל על ולשמור על זכויות וכבוד עובדיה. החברה נמצאת אומנם במצב חירום, אך לא נאפשר ולא נקבל צעדים חד-צדדיים על חשבון ההון האנושי עליו נבנתה אל על משך שנים ארוכות".

14:40

מוועד עובדי אל נמסר בתגובה להודעת המנכ"ל גונן אוסישקין על פיטורי העובדים וקיצוצי השכר: "נדהמנו לקבל כעת את האיגרת שפרסם המנכ"ל, וזאת בזמן שאנו יושבים הן עם נציגי ההסתדרות והן עם נציגי הממשלה על-מנת לנסות לגבש מתווה להצלת החברה. חשוב לנו להבהיר לעובדים כי נציגות העובדים וההסתדרות לא נתנו בהסכמה לשום מהלך של פיטורי עובדים, ואנו קוראים להנהלת החברה שלא לקבל החלטות חד-צדדיות

"אנו קוראים לעובדים שלא להתייחס לאיגרת מאת המנכ"ל ולחכות לעדכונים והנחיות מנציגות עובדים. אנו מבטיחים - אל על היא הבית של כולנו, ונעשה הכול כדי להצילה". 

14:15

בתום פגישה שהתקיימה היום (ד') בין הנהלת אל על ובין ועד העובדים, עובדי אל על עודכנו על פיטורי 1,000 עובדים - מהלך שעליו הוכרז ושכעת יוצא אל הדרך. לצד פיטורי העובדים הזמניים והקבועים יחול קיצוץ בשכר חברי הדירקטוריון וחברי הנהלת אל על ב-20%, לצד דרישה לקיצוץ דומה בקרב בעלי שכר גבוה מקרב עובדי החברה הקבועים הנכללים בהסכם הקיבוצי, יחד עם עצירת קליטות בחברה עד להודעה חדשה.  

נציין כי ח"כ ניר ברקת (הליכוד) נכח בפגישת אל על שהתפוצצה אחרי חמש דקות. 

"וירוס הקורונה מציב אתגר משמעותי ההולך ומתעצם מדי יום. קצב האירועים ועוצמתם מחייב חשיבה, תיאום והתארגנות בין מדינות העולם, והוא משפיע באופן חד על הכלכלה הגלובלית. הווירוס מתפשט ומתרחב למדינות נוספות, ולא ניתן עדיין לצפות את המועד לסיום המשבר, כמו גם את ההשלכות הכלכליות, הישירות והעקיפות על ענפי התעופה והתיירות ובתוכן אל על", כותב מנכל אל על גונן אוסישקין לעובדים.

אוסישקין התייחס להחלטות של מדינת ישראל, "שלא התקבלו באף מדינה אחרת בעולם", כ"משפיעות באופן מיידי על לוח הטיסות ויכולת מימוש התוכנית המסחרית שלנו". לדבריו, "ההחלטה להטיל בידוד על נוסעים ששבים מתאילנד, יפן, הונג קונג, סין, דרום קוריאה, מקאו ולאחרונה אף איטליה ופרסום צו של משרד הפנים האוסר כניסה של זרים למדינת ישראל למי ששהה במדינות אלה, לצד הקריאה של משרד הבריאות לציבור הישראלי לשקול נסיעות לחו"ל באופן כללי, הובילו לביטולי טיסות בהיקפים חסרי תקדים ולירידה דרמטית בהזמנת טיסות".

אוסישקין מזכיר את הפסקת הקווים הזמנית לסין, הונג קונג, תאילנד, איטליה ודחיית פתיחת הקו ליפן ואת איחוד הטיסות בהן נרשמה ירידה חדה בכמות הנוסעים.

מהלכי ההתייעלות שהעובדים יידרשו כוללים צמצום הוצאות רוחבי, כש"תקציב ההשקעות והפרויקטים קוצץ בהיקף חד ומיידי". חוזים יעודכנו מול הספקים.

אל על ממתינה למימוש הבטחת ראש הממשלה, שר התחבורה, שר התיירות ו"אף בכירים נוספים במשק כמו יושב-ראש ההסתדרות ונשיא התאחדות התעשיינים, שהצהירו כי לאור גודל השעה נכון לסייע לאל על, ואף החל תהליך של בחינת הדרכים לסיוע. בשלב זה לא סוכם דבר".

את המשבר נוכחי הגדיר אוסישקין כ"אחד המורכבים והקשים ביותר. יחד נעשה הכול ונפעל בכל דרך, קשה וכואבת ככל שתהיה, על-מנת להבטיח את עתידה של החברה", כתב לעובדים.

לדבריו, "הצעדים עליהם החלטנו נעשים מתוך כאב המשולב באחריות ודוגמה אישית. כאב בגין האנשים שניאלץ להיפרד מהם, אחריות ליתר אנשי אל על שיהיו שותפים למאמץ האינטנסיבי להתמודדות עם האתגר, ודוגמה אישית של המנהלים בקיצוץ משמעותי בשכרם. המהלך הזה הוא חלק משורה של צעדים שנעשים על-מנת לאפשר לחברה לצלוח את המשבר ולצאת ממנו מחוזקת".

12:15

מסתמן: משרד האוצר יתמוך באל על בדגש על פתרון הבעיה התזרימית שבפניה ניצבת החברה על רקע משבר הקורונה. האוצר יעביר לאל על  מקדמות על חשבון תשלומים שהמדינה מעבירה באופן שוטף לאל על, בהם דמי אבטחת הטיסות. מדובר בסכום המגיע לכמיליארד שקל בשנה. בשלב זה לא נראה כי האוצר מתכנן להעביר מענק כספי לאל על כפי שהחברה שואפת לקבל, והפתרון ישים דגש על הקלות תזרימיות.

נזכיר כי מאז 2013 המדינה מממנת 97.5% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות. אל על היא שאמונה על תחום אבטחת הטיסות לכל החברות הישראליות, עבורה, עבור ארקיע ועבור ישראייר. את נוהלי האבטחה קובעת המדינה בכובע של השב"כ, ואל על מוציאה אל הפועל את הדרישות המשתנות בכל הנוגע לאבטחת הטיסות בנמלי התעופה בעולם, וזאת בהתאם ללו"ז שמעבירות החברות לאגף האבטחה של אל על מדי עונה. עלויות האבטחה גדלות מדי שנה בהתאם לגידול בפעילות התעופתית של החברות הישראליות ולדרישות של השב"כ.

עד ל-2013 שיעור ההשתתפות של המדינה בעלויות אבטחת החברות הישראליות הסתכם ב-70%, והוא עלה ל-97.5% עם פתיחת השמיים והתחרות. החוזה של המדינה ושל אל על לאבטחת הטיסות פג בסוף 2019. בשלב זה הוארך ההסכם עד לסוף חודש מרץ 2020, אולם הוא צפוי להיכנס לדיונים באשר להארכתו לתקופה של 5 שנים נוספות. שאיפת האוצר היא להפחית את שיעור ההשתתפות באבטחת הטיסות בסכום שכיום אינו כולל מגבלה תקציבית.

הקלה נוספת שמתכוון האוצר לתמיכה באל על תבוא מכיוון התשלומים שמעבירה אל על למדינה מדי חודש באמצעות מסים לרשות שדות התעופה. מדובר בסכום שמגיע לכ-100 מיליון דולר בשנה, וככל הנראה המדינה לא מתכוונת לוותר על התשלומים הללו אלא לדחות אותם עד לחלוף המשבר.

אל על נקלעה למשבר חמור עם התפרצות וירוס הקורונה שהשפיע על ענף התעופה העולמי - החברה כבר עצרה את טיסותיה ליעדים בהם סין, הונג קונג, תאילנד ואיטליה. את השקת הקו ליפן היא דחתה, ובמקביל נאלצה לצמצם טיסות בקווים לאירופה עקב צניחה בביקוש לטיסות.

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין אף הודיע כי החברה תיאלץ לפטר 1,000 מתוך 6,360 עובדיה. בנוסף, הנהלת החברה, הכוללת את הסמנכ"לים והמנכ"ל, הודיעה אתמול (ג') על קיצוץ של 20% בשכרם, כמו גם חברי הדירקטוריון.

השאיפה של אל על היא כאמור לקבל מענק כספי מהמדינה, בטענה כי היא מוגדרת כחברה חיונית למשק, לאור העובדה שהמדינה אף מחזיקה במניית זהב באל על, וכי מדובר במשבר שנובע מכוח עליון ומהנחיות שהמדינה עצמה נתנה, לרבות ההנחיה הגורפת של משרד הבריאות שלא לנסוע לחו"ל והנחיות לבידוד של 14 ימים לשבים משורה של מדינות. הרשימה - שכוללת בשלב זה את סין, יפן, סינגפור, הונג קונג, תאילנד מקאו ואיטליה - צפויה להתארך היום למדינות נוספות. רבים מהנוסעים מוותרים על נסיעות לחו"ל בשל הצורך להיכנס לבידוד אחרי שובם.

כאמור, על רקע בהלת הקורונה, ענף התעופה נקלע למשבר שמוגדר כחמור ביותר, בעיקר ככל שסיומו אינו נראה באופק. אל על כבר דיווחה על הפסדים המוערכים ב-70 מיליון דולר בעקבות משבר הקורונה, אולם ככל שמחמירות ההנחיות, והווירוס מתפשט למדינות נוספות, יש להניח כי הסכום הזה כבר גדל. 

אל על כבר הודיעה לכ-200 עובדים שהיו אמורים להיקלט לשורותיה כי לא תעסיק אותם. בין היתר מדובר בכ-60 טייסים, 100 דיילי אוויר ועוד כ-35 דיילי קרקע שהיו בשלבים שונים של הכשרה. במקביל קורסים עתידיים לא ייפתחו, ואל על צפויה להודיע לעוד מאות עובדים על פיטורים, כחלק מכוונתה לפטר 1,000 מעובדי החברה. 

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות