שי לחג בצל הקורונה: ועדי עובדים מקדימים את חלוקת המתנות לפסח

זאת כחודש לפני מועד החג • השי, בהיקף כולל של יותר מ-4 מיליארד שקל, יוענק ל-3.5 מיליון עובדים • ומי יקבלו את השי לחג הגדול ביותר?

שי לחג / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שי לחג / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

שי לחג בצל הקורונה: אחרי הביטולים ההמוניים של אירועי פורים במקומות עבודה רבים ובצל החשש להתפרצות וירוס הקורונה שיקרקע רבים מהעובדים בבית, ועדי עובדים רבים מקדימים את חלוקת השי לחג הפסח, כחודש לפני מועד החג - כך לפי חברת "ועדים" המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית/חברתית של ועדי העובדים בישראל.

השי, בהיקף כולל של יותר מ-4 מיליארד שקל, יוענק ל-3.5 מיליון עובדים.

לפי סקר "ועדים", השי הממוצע לעובד יעמוד השנה על 650-850 שקל. עוד חושף הסקר כי מנהלים בכירים ייהנו גם השנה משי של 5,000-7,000 שקל בממוצע. השנה גם חברות הייטק התברגו לצמרת הטבלה, בהן אינטל, אמדוקס, קנאמטל ואחרות, שיעניקו לעובדיהן בפסח שי בשווי של כ-1,000-1,400 שקל.

לפי מנכ"ל "ועדים" יעקב אלוש, לצד הוועדים החזקים ש"שולטים ללא עוררין בסכומים הגבוהים של תעשיית השי לחג, נמצא כי יותר ויותר חברות יעניקו השנה לעובדיהם בפסח שי בסכום הגבוה מ-1,000 שקל".

מבין החברות שבחרו להעניק מתנות ולא שי כספי מציינת סיגל בן צבי, מנהלת יריד הוועדים למכירות מרוכזות ושי לחג, כי המתנות הבולטות הן מוצרי עיצוב למטבח ולבית, שעונים חכמים, טקסטיל בית, מכשירי חשמל, אלקטרוניקה בידורית ועוד.

עוד מוסיפה בן צבי כי עובדים רבים יקבלו את השי ישירות לחשבון הבנק שלהם, וכך לא יצטרכו להגיע למקום העבודה בצל משבר הקורונה.

בתוך כך מציין אלוש כי ענף התיירות, שנפגע מאוד ממשבר הקורונה, תולה תקוות גדולות בוועדי העובדים שייענו לבקשתם ויסייעו בשיקום הענף.

הסקר של "ועדים", המדרג את היקפי המתנות שיחלקו מקומות העבודה, כלל 1,100 מקומות עבודה מכל המגזרים, והשתתפו בו ,בנוסף לוועדי עובדים, גם מנהלי משאבי אנוש, מנהלי רכש וקניינים. 

מי יקבל את השי הכי גדול?

ממצאים סקר ועדים מדרגים את עובדי מפעלי ים המלח במקום הראשון עם שי בשווי 2,800 שקל; אחריהם עובדי נמל חיפה עם שי בשווי 2,000 שקל.

עובדי חברת החשמל ורותם אמפרט נגב עם שי בשווי 1,500 שקל; עובדי טבע תעשיות פרמצבטיות, אי.די.אי טכנולוגיות, קנאמטל עם שי בשווי 1,400 שקל.

עובדי לאומי שירותי שוק ההון ואלתא מערכות עם שי בשווי 1,300 שקל; עובדי פאנאיה, תעשייה אווירית (נציגות האקדמאים) ומשרד הביטחון עם שי בשווי 1,250 שקל; עובדי אמדוקס, רשות ניירות ערך, אדמה מכתשים, תדיראן סוללות וכיל עם שי בשווי 1,200.

עובדי תעשיית אבן וסיד, מקורות, סימפליויה וטמפו עם שי בשווי 1,100 שקל; עובדי צ'ק פוינט, אינטל, פלסקום, IAI, KRATOS GMI EYAL, בית הנשיא, Aspire Global, עיריית אשקלון, רשות שדות התעופה, בנק אגוד, מכללת בית ברל, בנק מסד, קמג, מועצה אזורית שומרון, המועצה להשכלה גבוהה עם שי בשווי 1,000 שקל.

שי בשווי של 900 שקל יקבלו עובדי מפעלי תובלה, אלטשולר שחם, בנק דיסקונט, צים, טכנומד ורכבת ישראל.

שי בשווי 800 שקל יוענק לעובדי עיריית ירושלים, קימברלי קלארק, בית חולים אסף הרופא, אלביט תקשוב וסייבר, עיריית רמת השרון, פרפקטו, עיריית ראש-העין, IBM, משרד התקשורת, עמידר, עיריית חיפה וטבע נאות.

שי בשווי 650-750 שקל יקבלו עובדי מכון התקנים, רשות החשמל, פז, עיריית אשדוד, עיריית טייבה, פריגו, קופת-חולים מאוחדת, עיריית כפר-סבא, עובדי משרד הבינוי והשיכון וחברת תל בר תעשיות.

עובדי דן, תאגיד המיחזור אל"ה, הקריה האקדמית אונו, משטרת ישראל וסוגת יקבלו שי בשווי של 600 שקל; ועובדי עיריית ראשון-לציון ואוניברסיטת תל-אביב יקבלו שי בשווי 550 שקל. שי בשווי 400 עד 500 שקל יוענק לעובדי PCB Technologies, שינדלר נחושתן מעליות, פדקס ישראל, אסם, שירותי בריאות כללית, אגד, רד תקשורת מחשבים ויובל גד.

עובדי DHL ישראל ושלמה ביטוח יקבלו שי בשווי 300 שקל; עובדי זארה ישראל, דלק, אלקטרה אלקו התק"ש יקבלו שי בשווי 250 ושקל; ועובדי אוניברסיטת אריאל עם שי בשווי 200 שקל. 

בקרב חברות ההייטק הלא מאוגדות שווי המתנה הממוצעת עומד על כ-470 שקל - כך לפי נתוני מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק הייטקזון. לפי נתוני המועדון, כשליש מעובדי ההייטק יקבלו שי לחג הפסח הקרוב בשווי של עד 400 שקל, 5.5% מהמועסקים יקבלו שי בשווי של עד 200 שקל, וכחמישית מהעובדים יקבלו שי של יותר מ-600 שקל. 12% יקבלו שי בשווי 500-600 שקל. מבדיקת הייטקזון עולה כי 73% מעובדי חברות ההייטק הלא מאוגדות יקבלו מתנה מוחשית, 12% יקבלו שוברי גיפט קארד, וכ-13% יקבלו תווים לרכישת מזון (בעיקר של שופרסל).