גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשלושה צעדים: כך אפשר להפוך את הקורונה להזדמנות של שוק הרכב

שלוש הצעות שיאפשרו להפוך את הלימון ללימונדה: לחשב מחדש, אפילו באופן זמני, את המחיר שהנהגים משלמים על דלק ● לנצל את עודפי ההיצע באיטליה כדי לרכוש רכבים בזול ולאמץ מכירה אונליין שתבטל את הצורך של הקונים להגיע לאולמי התצוגה

תחנת דלק. הנהגים בישראל זוכים לקבל רק פירורים / צילום: תמר מצפי, גלובס
תחנת דלק. הנהגים בישראל זוכים לקבל רק פירורים / צילום: תמר מצפי, גלובס

בתחילת פברואר ניתחנו כאן את השפעת משבר הקורונה על ענף הרכב וסיימנו בהמלצה "לחגור חגורות בטיחות, לחבוש קסדות ולהתכונן לנסיעה מטלטלת". הטלטולים הגיעו הרבה מהר יותר מהצפוי, הם אלימים והאופי שלהם משתנה בזריזות.

לפני שבועות בודדים נראה היה שהאיום העיקרי על הענף הוא שיבוש שרשרת האספקה של תעשיית הרכב, עקב תלות בייצור בסין מוכת המשבר וכתוצאה מפגיעה בכושר הייצור ובזמינות במלאים. התחזית הזו התממשה, ועדיין מתממשת אבל כעת די ברור, שהאיום העיקרי לא נמצא בצד ההיצע אלא דווקא בצד הביקוש. תעשיית הרכב עשויה להימחץ תחת כדור שלג, שמונע על ידי היסטריה המונית, שיבושים בסדר החיים התקין בכמה משווקי המפתח המרכזיים העשירים והמבוססים בעולם, ובעיקר קריסה של השווקים הפיננסיים שגורמת למחיקת ערך בהיקפים אדירים עם פוטנציאל לגלישה למיתון עולמי.

המשבר עדיין בעיצומו אבל הפעם ננסה לספק דווקא כמה נקודות אור, לאמץ את משל הלימון והלימונדה ולזהות כמה הזדמנויות, שטומן בחובו המצב הנוכחי עבור שוק הרכב והדלק - ברמה העסקית וברמה הלאומית.

מבחינת היבואנים הסדירים המשמעות היא שיצרני הרכב עתידים להזרים לישראל בשבועות ואולי בחודשים הקרובים מלאים משמעותיים של כלי רכב, בעיקר היברידיים וחשמליים, שנועדו במקור לשוק האירופאי

הזדמנות ראשונה: לנצל את קריסת מחירי הנפט

מחירי הנפט הגולמי צנחו השבוע בשיעור דו ספרתי. זו לא בשורה טובה עבור חברות הנפט אבל עבור הנהגים, התעשיינים והמעסיקים, שמממנים ציי רכב גדולים זו עשויה להיות קרן אור בתוך האפלה, שמשתלטת במהירות על כלכלת העולם.

אחד הכלכלנים הבכירים בארה"ב, אמר השבוע בראיון ל-CNBC כי "בכלכלה שמונעת על ידי צריכה פרטית, צניחה במחירי הדלק היא כמו קיצוץ מס, שמשחרר כסף לצריכה בסקטורים אחרים של הכלכל..אנשים יראו את המחיר של גלון דלק צונח אל מתחת ל-2 דולר בימים הקרובים והירידה במחירי הנפט הגולמי תוסיף עד חצי אחוז לצמיחת התוצר אם תימשך".

לקריסת מחירי הנפט והדלק יכולה עשויה להיות השפעה חיובית גם על צמיחת התוצר בישראל, שניצב כיום בפני פגיעה מהותית בשל המשבר. אבל בעוד שבכל העולם מנצלות מדינות רבות את מחירי הדלק בתור בלם זעזועים, בישראל האוצר עדיין שבוי בקונספציה, שמיסוי הדלק הוא טאבו. כלומר, אסור לגעת בנוסחה הישראלית העתיקה למיסוי ולתמחור הבנזין, שכוללת הטלת בלו קשיח ואגרסיבי ועדכון של המחיר המפוקח פעם בחודש. אווזת הזהב הזו הניבה לאוצר כ-19 מיליארד שקל מבלו דלק בשנה החולפת.

הנה כמה מספרים עדכניים. נכון לתחילת מרץ הבלו הקבוע על בנזין, 3.07 שקלים לליטר, כבר מהווה כ-52% מהמחיר לצרכן של ליטר 95 אוקטן. המע"מ מהווה עוד 15% מהמחיר לצרכן וכבר הגענו למיסוי מרשים של 67% על כל ליטר. הוסיפו לכך סל הוצאות שיווק, שמהווה כיום כ-9% מהמחיר של ליטר ותגלו שמחיר הדלק עצמו הוא מרכיב שולי בעלות.

יהיה מי שיגיד, שהנוסחה מסייעת ב"ספיגה" כאשר מחירי הנפט מטפסים מעלה אבל עובדה היא שלאורך כל העשור האחרון הכנסות המדינה ממיסוי דלק צמחו בקצב גבוה הרבה יותר מקצב העלייה בנסועה. זה לא אמור להפתיע בהתחשב בכך שהנהגים בישראל זוכים לקבל רק כמה פירורים, אם בכלל, מקריסת מחירי הנפט.

בחודש פברואר צנחו מחירי הבנזין המזוקק שרוכשת המדינה בשיעור של כ-8% ואילו הדולר, המטבע בו נרכשים התזקיקים, נחלש בחצי אחוז ביחס לשקל. הצרכנים נהנו באותו חודש מירידה סמלית של 2.44% במחיר הבנזין. במרץ נרשמה ירידה נוסף של כ-3.4% במחיר התזקיקים בעולם ושחיקה נוספת של כחצי אחוז בשער החליפין של הדולר. כל זה תורגם בתחילת החודש לירידה זניחה של 1.17% במחיר הבנזין שתחת פיקוח.

השבוע, כאמור, צנח מחיר הנפט הגולמי בצורה דרמטית ובהתאם צפוי מחיר התזקיקים לקרוס בשיעור של 10%-12%. בניגוד לנהגים במדינות מתוקנות, שבהן כוחות השוק מעבירים את הירידה לכיסי הנהגים, הצרכן הישראלי לא ייהנה מהירידה הזו עד תחילת אפריל מכיוון שהנוסחה קובעת כי המחיר המפוקח של הבנזין נקבע רק אחת לחודש על פי המחירים הממוצעים בסוף החודש. כתוצאה, שיעור המס הריאלי על ליטר בנזין נע כיום סביב ה-75%.

ברור שלכל מדינה, ובוודאי לישראל, יש כיום מספיק כוח מיחשוב ואלגוריתמים כדי לחשב ולפרסם מחיר דלק רציף, או לפחות שבועי - וזאת בהנחה שעדיין צריך לפקח על מחיר הבנזין. אבל למה לוותר על נוסחה שמעצימה את הכוח המונופוליסטי של המדינה על מוצר עם ביקוש קשיח?

הטענה של האוצר היא שמס הדלק הוא מס סביבתי ממדרגה ראשונה ואמצעי יעיל לצמצום הנסועה והפחתת הזיהום. גם במדינות המפותחות בעולם מאמצים את הגישה הזו אבל איכשהו כאשר מדובר במס דלק (ולא רק) אנחנו עדיין לפני כולם. נכון לחודש מרץ, המחיר של ליטר בנזין 95 בתדלוק עצמי בישראל, כ-1.71 דולר, מציב אותנו כאחת משמונה המדינות בעלות מחירי הבנזין הגבוהים בכל העולם, כ-62% מעל הממוצע העולמי וכמה אחוזים טובים מעל מדינות בעלות אג'נדה סביבתית הרבה יותר משל ישראל דוגמת גרמניה, בריטניה, שבדיה, צרפת ועוד.

אז הנה עצה לצוותי החירום, שיושבים כיום באוצר ומנסים לגבש צעדים לייצוב הכלכלה והחזרת הצמיחה לנוכח המשבר. שימו בצד, זמנית, את הפיתוי לנצל את הכוח המונופוליסטי בתחום הדלק, ומנפו - אפילו זמנית - את ירידת מחירי האנרגיה לטובת הצרכנים. מי יודע, אולי תופתעו לגלות שהמדינה יכולה לחיות גם עם מיסוי דלק בגובה 50% "בלבד".

הזדמנות שנייה: לנצל את עודפי ההיצע לרכב בחו"ל

בסוף השבוע האחרון פרסמה חברת קונטיננטל, ספקית הטיר1 הגדולה ביותר של תעשיית הרכב העולמית, תחזית שוק עדכנית וקודרת היישר מהשטח. הקונגלומרט הגרמני הענק, שנהנה מנגישות ישירה לכמעט כל יצרניות הרכב בעולם, מעריך כי המשבר יביא להתכווצות של כמעט 10% בשוק הרכב בשלושת החודשים הראשונים של השנה ולירידה של כ-5% בכלל השנה, בהנחה של התייצבות.

ספק אם אפילו ההערכות הללו לוקחות בחשבון את השפעות הלוואי של קריסת שווקי ההון על הביקוש הגלובלי לרכב, אבל עדיין מדובר במספרים גדולים מאוד. ירידה שנתית של 5% פירושה אובדן של כמעט 4.5 מיליון מכירות רכב שנתיות ביחס לשנה שעברה והמשמעות בטווח הקצר, עד שהיצרנים יצליחו לווסת את היקפי הייצור, היא עודפי רכב רציניים, שיצאו לשווקים מוכי משבר באירופה ובאסיה.

הנה דוגמה ספציפית: שוק הרכב האיטלקי בלבד, שהיקפו כ-1.9 מיליון מכוניות בשנה, משותק כיום כמעט לחלוטין עקב משבר הקורונה ומאבד כעשרת אלפים מכירות ביום. בשוק הדרום קוריאני המצב אפילו חמור יותר.

אבל עבור ציידי הזדמנויות מקומיים, ובהנחה שהביקוש לרכב בישראל ישמור על יציבות מסוימת או על ירידה מבוקרת - תסריט שכרגע אינו וודאי כלל וכלל - המצב הזה טומן בחובו הזדמנויות לא קטנות בכל מסלולי הייבוא.

מבחינת היבואנים הסדירים המשמעות היא שיצרני הרכב עתידים להזרים לישראל בשבועות ואולי בחודשים הקרובים מלאים משמעותיים של כלי רכב, בעיקר היברידיים וחשמליים, שנועדו במקור לשוק האירופאי. בשל רגולציית הפליטה החדשה באירופה השוק הישראלי קיבל הקצאות מזעריות של כלי רכב כאלה עבור 2020. סביר להניח שאם לא יחולו שיבושים בייצור, השינוי יתקבל כאן בברכה, במיוחד אם הוא ילווה בירידות מחירים, למרות שעשויות להתקזז בשל ההתחזקות של שערי המטבע ביחס לשקל.

הזדמנויות גדולות אפילו יותר נמצאות בשוק הייבוא המקביל והזעיר, בשל הצפי ליציאה של סטוקים גדולים, שנועדו במקור עבור השוק האיטלקי והגרמני, לשוק המשני באירופה ואולי גם בארצות הברית, שמתחילה להרגיש כיום סימני מיתון ראשונים. הצפת הסחורה תלווה מן הסתם בירידת מחיר משמעותית.

הזדמנות שלישית: מגרש לניסויים לשיווק אונליין

אופיו הייחודי של משבר הקורונה, שמרתק מאות אלפים לבתים ומרחיק רבים אחרים מנקודות שיווק פיזיות, עתיד להוות מקרה מבחן נדיר לאפקטיביות של שיווק אונליין של כלי רכב בישראל.

לא מעט יבואני רכב השתעשעו בתחום הזה בשנים האחרונות ופתחו אתרי שיווק מקוונים ברמה כזו או אחרת של השקעה. למרות זאת היקף המכירות המלאות של כלי רכב בערוצים הללו, כלומר מכירה משלב הבחירה, עבור דרך הסליקה וכלה במסירת הרכב, נותר זניח. התופעה אגב לא ייחודית רק לישראל והחברה הכמעט יחידה שהצליחה לפצח עד כה את הנוסחה לשיווק הרכב מקוון בכמויות משמעותיות היא טסלה, שמלכתחילה פונה לקהל בעל פתיחות טכנולוגיות ואינה פונה לשוק ה-MASS.

מדובר בהזדמנות נדירה לבחינת הפוטנציאל לשינוי הרגלי קניית הרכב בישראל או לפחות לבחינת הפוטנציאל. להערכתנו האישית, הסיכויים לשינוי יציב וארוך טווח אינם גדולים לפחות בכל הנוגע ללקוחות הפרטיים. רכישת רכב בישראל היא הוצאה כבדה יותר מאשר ברוב מדינות העולם, במיוחד ביחס לכוח הקנייה, ובהינתן אפשרות בחירה רוב הקהל הישראלי עדיין מעדיף את החוויה של ביקור באולמות תצוגה פיזיים, נסיעות מבחן ובעיקר מיקוח בשיטת הבזאר הטורקי מול אנשי מכירות בשר ודם - אלמנט שטופח בקפידה על ידי משווקי הרכב בישראל ומהווה כיום חלק מהותי מחוויית הקנייה. 

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה • מניית הפניקס ירדה היום ב-2.6%

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בהיעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק