גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכה דרמטית לפרסום בטלוויזיה: "ירידה של 50% ונגיע להרבה יותר"

בכיר בתעשייה: "קשת ורשת מתפקדות בתקופות כאלה כמו ערוצים ציבוריים, אבל אין קורלציה בין ההכנסות בשעת חירום להוצאות שגדלות. המצב דורש השקעות גדולות, אבל צריך לייצר גם אסקפיזם כדי לתת מענה אמיתי למי שמחפש אותו" ● במקביל, גם הפרסום הדיגיטלי צונח

"חתונה ממבט ראשון", עונה שלישית / צילום: צילום מסך
"חתונה ממבט ראשון", עונה שלישית / צילום: צילום מסך

בלבול גדול מאפיין הבוקר את התנהלות ענפי הפרסום והמדיה שהתעוררו ליום שבו חלקם של הלקוחות נמצא בסיטואציה של הזדמנות שיא, וחלק אחר שולח עובדים הביתה לחל"ת. למודי ניסיון מר של העבר מפשילים היום בענף הפרסום שרוולים ומנסים לשדר שהמצב בשליטה. רוב חברות המדיה אמנם מדווחות על ביטולים של קמפיינים בתעשיות שהושבתו, אולם מנגד מדווחים על קמפיינים גדולים שצפויים לעלות כבר מחר-מחרתיים של מפרסמים שמתעתדים לתקשר מסרים מותאמים למצב.

"יש ביטולי קמפיינים, אבל הם עומדים הבוקר על סדר גודל של כ-20%", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשייה "ברור שבקניונים, באופנה ובאירועים עוצרים את הכול, אבל מהצד שלנו הקמעונאים, חברות המזון, פיננסים ותרופות - כולם ממשיכים לפרסם בינתיים, אז מוקדם להבין לאן הדברים הולכים. גם בערוצים - בעיקר בקשת - עובדים בטירוף כדי לתת פתרונות תוכן אחרים במקום פרסום, לייצר פינות שמותאמות לתקופה בספורט, בסגנון חיים,  ובתרבות פנאי - כמו למשל מה שעשו בקשת אתמול עם ההופעה של עידן רייכל בזאפה".

אך בעוד שבחברות המדיה מדברים על משבר מנוהל, הקולות שעולים מאמצעי המדיה עצמם שונים לגמרי. "בתקופה כזו יש בדרך כלל 40 דקות פרסום בפריים טיים", מסביר בכיר בתעשיית המדיה. "זה אמור להיות השיא של השנה, וזה נחתך באופן משמעותי. חברות המדיה מנסות להרגיע ובצדק, לייצר ססטוס קוו ולייצר שגרה אלטרנטיבית. אבל ההתמודדות קשה להם ולנו".

כולם במצב כאוטי

על-פי בכיר אחר מה שרואים כעת זה מזעור של הנזק הכלכלי: "כל אותם מפרסמים שמפרסמים כעת היו אמורים ממילא להיות באוויר בגלל החג ופשוט עשו התאמה למסרים הקבועים. אף אחד לא רוצה להגיע למצב של הדממה. כולם רוצים להיאחז בקיים, אז מחפשים פתרונות יצירתים כדי שלא יקרה מצב, כמו שקרה בתעשיית האירועים וההפקות. כולם במצב כאוטי, רוצים להבין איך לא מורידים את השאלטר ולתמרן בסיטואציה החדשה. במקומות שיש הדממה גורפת אין מה לעשות, אבל חברות שירותים אפשר להציל, וצריך מסרים שיעזרו להתמודד".

לדברי הבכיר "קשת ורשת מתפקדות בתקופות כאלה כמו ערוצים ציבוריים, אבל אין קורלציה בין ההכנסות בשעת חירום להוצאות שגדלות. אנחנו נאלצים לייצר לוחות שידורים עם התאמות למצב אז יש יותר עבודה בחדשות, וזה דורש השקעות גדולות, אבל צריך לייצר גם אסקפיזם כדי לתת מענה אמיתי למי שמחפש אותו, ושזה יהיה בכל זאת מותאם ולא מחוץ להקשר".

לדברי בכיר אחר, "כרגע יש ירידה של 50% בפרסום בטלוויזיה ואני מניח שנגיע להרבה יותר. אם כפי שמדברות ההערכות כרגע הולכים למגבלות של חודשיים ויותר, זו מכה דרמטית לשוק כי מי שעובד ומייצר לא צריך פרסום כיוון שהוא משק לשעת חירום. אז יהיו כמה מפרסמים גדולים שייצרו 'קמפיינים מחבקים' כמו בזמן מלחמות אבל זה לא משהו שיכול להחזיק תעשייה". הוא מוסיף כי: "כשקסטרו שולחת את כל העובדים הביתה לחל"ת, עיקר ההוצאה השוטפת שלהם נעלמה. בכלי התקשורת עיקר ההוצאה היא הפקה ובהפקה עובדים שנה קדימה, ההוצאה השנייה שהיא כוח-אדם זה החדשות, ושם מוציאים כעת יותר כי רוצים לתת יותר, עוד מוקדים, עוד נקודות שידור , משדרים מיוחדים. גם צריך עכשיו להחליט לגבי הפקות עתידיות - מצלמים עכשיו מרוץ למיליון או נינג'ה? קשה לדעת מה יהיה".

באופן פרדוקסלי הנתונים לפרסום הם יוצאי דופן ואפילו חסרי תקדים. החרדה של הציבור, אי הוודאות, השינויים התכופים בהוראות הממשלה, והנטייה לא להסתובב, "מדביקים" את הצופים למסך בניסיון לקבל עוד בדל אינפורמציה. התוצאה היא לא רק נתוני רייטינג חסרי תקדים שלכאורה אמורים היו להיטיב עם המפרסמים ועם אמצעי המדיה (אולם בפועל נוצר מצב הפוך) אלא גם נתח צפייה גבוה של 80% מכלל הצפייה כולה. כלומר - 80% ממי שצפה במסך כלשהו אמש עשה זאת באמצעות המסכים של קשת ורשת. אלה הם נתונים פנומנליים, אבל אליה וקוץ בה: הרייטינג הגבוה גורם לשריפה מהירה של הכסף: קמפיין בנוי באופן כזה שהוא צריך להשיג נקודות רייטינג (המשקפות עיניים צופות) מתוך שאיפה להגיע לכל צופה מספר מסוים של פעמים עם המסר על-מנת שייקלט. כשהרייטינג הוא כה גבוה, הקמפיין נגמר מהר כי מגיעים אל יעד נקודות הרייטינג מהר מהצפוי, וכך קמפיין שאמור היה להסתיים בשבוע מסתיים ביומיים.

לא רק בטלוויזיה מבטלים קמפיינים - גם הפרסום הדיגיטלי צונח. באתרים מדווחים על ביטולי קמפיינים בסדר גודל של כ-50%. מנגד, קמפיינים פרוגרמטיים ללקוחות שעוסקים במכירות אונליין נכנסים למקום שמותירים מפרסמים מסורתיים: "חנויות האינטרנט חוגגות", אומר בכיר בתחום, "וגם המשלוחים עובדים ברמה מטורפת".

מנהל בתחום המדיה הדיגיטלית מדווח על ירידה של 35%-50%: "אנחנו לא מודדים את הירידה רק מול מה שיש באוויר אלא גם מול הטיימינג בשנה, ושל כמות הפרסום שהייתה צפויה לעלות. הבוקר בוטלו מהלכים גדולים של בזק וקסטרו, מותגים בתחום הבשמים, כלי הרכב, ובוודאי כל מה שקשור באירועים או קניונים. ומי שעולה גם באופן ייעודי למצב כעת, רחוק מלחפות על מה שאמור היה להיות".

הצופים "נדבקו" אל המסך

עוד בטרם הוחמרו המגבלות על תנועת האזרחים, החרדה ואי-הוודאות ניכרו היטב בנתוני הרייטינג של צופים ש"נדבקו" למסך כדי לשמוע מה הבשורות שראש הממשלה בנימין נתניהו יבשר: הרייטינג המצרפי של שלושת מהדורות החדשות בעת נאום ראש הממשלה עמד על 65.2%. בקשת (חדשות 12) נרשם רייטינג של 39.4% בשעת הנאום, ברשת (חדשות 13) נרשם רייטינג של 18%, ובמהדורת החדשות של כאן 11 נרשם רייטינג של 7.8%.

נתוני הצפייה הגבוהים נשמרו לאורך כל מהדורות החדשות ולא רק בעת מסיבת העיתונאים. הרייטינג הממוצע של חדשות 12 עמד אמש על 34.4%, חדשות 13 רשמו 15.6%, ובכאן 11 נרשם רייטינג ממוצע של 7.2%.

בשני הערוצים המסחריים נשמר רייטינג גבוה מהממוצע גם בתום מהדורות החדשות: "חתונה ממבט ראשון" של קשת רשמה רייטינג ממוצע של 25.4%, "האח הגדול" של רשת רשמה רייטינג של 19.7%, ורק בתאגיד השידור חזרו בתום המהדורות לרייטינג היומיומי הרגיל - 2.8% לתוכנית "רב הנסתר".

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

יבשת בחרדה: באירופה מקווים לצלוח את אירועי הקיץ ההמוניים ללא מתקפות טרור

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין