גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: מי צריך לקבל את ההחלטות החשובות במשבר הקורונה?

האם הגיע הזמן להעביר למערכת הביטחון את האחריות בטיפול במצב החירום? ● כשנשמעות טענות כמו "ראש הממשלה נתניהו טועה בהתנהלותו כמחליט הבלעדי יודע-הכול" אולי התשובה היא לפעול במתכונת של חדר מצב לאומי

בנימין נתניהו עם נפתלי בנט / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
בנימין נתניהו עם נפתלי בנט / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

מי צריך לנהל את משבר הקורונה, והאם לא הגיע הזמן להעביר למערכת הביטחון את השרביט, לאור החשש מהידרדרות מהירה כמו באיטליה?

השאלה הזו צפה לראשונה לפני שבועיים בערך, כשהתבררה חומרת המשבר והחלו הצעדים החמורים באמת.

השאלה עמוקה, וההשלכות של מתן תשובה רחבות מאוד, הרבה מעבר לקבלת החלטות נקודתית כיצד להילחם בהתפשטות הנגיף. שר הביטחון נפתלי בנט מכנס תכופות את צוותי משרדו ופורומים צבאיים שונים, ובראשם פיקוד העורף. בנט גם הנחה את ראשי מערכת הביטחון להיערך למצב של הפעלה אפשרית של משק לשעת חירום.

בינתיים, לקח על עצמו שר הביטחון את הטיפול בהקמת המרחב המבודד בבתי המלון לחולים הקלים. כך נוצרה התמונה המוזרה של חיילים במדים, אנשי פיקוד העורף, הפועלים במרחב אזרחי לעילא, בלובי מפואר של בית מלון עם שטיחים מקיר אל קיר. הניגוד בלט, והשאלה הגדולה היא האם על צה"ל ומערכת הביטחון לתפוס פיקוד מלא על המשבר, או להשאיר את הטיפול בו לגופים האזרחיים. 

שאלת המפתח היא מי מנהל את המשבר ומי באמת מקבל את ההחלטות החשובות. לפני מספר ימים צייצתי בטוויטר כי ראש הממשלה נתניהו יכריע בסוגיית היקף ההגבלות. חלק מהתגובות שקיבלתי, גם מבכירים במשרדי ממשלה, גרסו כי קבלת ההחלטות אינה בלעדית. שיחות עם כמה וכמה גורמים המעורים בתהליכי קבלת ההחלטות מעלות כי ראש הממשלה מנהל מתחילת המשבר מעין כוורת, שבה שותפים נציגי המשרדים השונים, ובראשם הבריאות והאוצר.

מי מייצג כל משרד? בבריאות השרביט בידי שניים - המנכ"ל משה בר סימן טוב והפרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור. לפי אחת הטענות, הסמנכ"ל, פרופסור איתמר גרוטו, נדחק לאחור, אך מבירור שאני ערכתי עולה כי הוא שותף לקבלת ההחלטות.

כך או כך, משרד הבריאות הוא נותן הטון המקצועי, ומהיום הראשון היה גם הסמן הקיצוני יותר. נותני הטון ממשרד האוצר הם המנכ"ל ואיש אמונו של השר כחלון, שי באב"ד, והממונה על התקציבים שאול מרידור. עם זאת, נתניהו לא מסתפק בדעותיהם ומתייעץ עם מומחים בארץ ומהעולם, וכך למשל כפה על משרד הבריאות להגדיל את מספר הבדיקות, מדיניות שסדצקי לא מתלהבת ממנה.

לצדו של נתניהו ניצב יועצו הבכיר ביותר, ראש המטה לביטחון לאומי (המל"ל) מאיר בן שבת. הקשר בין השניים הדוק, ובן-שבת ביחד עם מטה משרד ראש הממשלה הוא מעין מנכ"ל-על של ניהול המשבר.

ראש המל"ל בעבר: גוף לאומי בראשות רמטכ"ל לשעבר

ראש המל"ל לשעבר, אלוף במיל' גיורא איילנד, מבקר בחריפות את המבנה הזה ואת התנהלות הממשלה בטיפול במשבר. לדבריו, ראש הממשלה נתניהו טועה בהתנהלותו כמחליט הבלעדי, יודע-הכול והמטפל בכל.

בראיון ל"גלובס" אומר איילנד כי למרות הביקורת, אין להעביר את השליטה למשרד הביטחון, שכן זהו נושא משברי של הממשלה כולה, לא עניין בטחוני.

הפתרון הנכון לשיטתו הוא לפעול במתכונת של חדר מצב לאומי (גוף קיים שנועד לעתות מלחמה). שני הגופים האמורים לטפל במצב חירום הם המל"ל ורשות החירום הלאומית, שבפועל לא עשתה דבר עד כה. איילנד חושב כי בראש חדר המצב צריכה לעמוד אישיות ציבורית עם רקע של ניהול מערכות ענק, כמו רמטכ"ל לשעבר, ומציין כדוגמה את גדי אייזנקוט במועמד אפשרי. הכפיפות תהיה לממשלה ולראש הממשלה, גם במצב של ממשלת מעבר, כי זהו מצב חירום לאומי.

במודל שהוא מציג, בחדר המצב תהיה נציגות לכל הגופים הרלוונטיים, והאחריות של משרד הבריאות תוגבל לניהול ולפיקוח על מערכת הבריאות ומתן ייעוץ והכוונה בסוגיות המקצועיות של המגפה. את מערכת הביטחון ניתן לדבריו לנצל למשל לרכש של הציוד הנדרש מחו"ל. הוא חושב שלא המוסד צריך לעסוק בזה, אלא משלחות הרכש והמפעלים הביטחוניים שלהם יש נציגויות בחו"ל.

אבל האם מערכת הביטחון יכולה לקחת את האחריות המלאה? הגוף האמור לקחת את האחריות, אם תועבר למשרד הביטחון, הוא רח"ל - רשות החירום הלאומית, שהוקמה ב-2007 כאחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה, כשהמטרה היא להיות גוף מתכלל ומתאם בין מגוון הארגונים המטפלים בעורף בשעת חירום.

פורמלית, בראש הוועדה העליונה של רח"ל עומד שר הביטחון, וחבריה הם מנכ"לי המשרדים, השלטון המקומי, פיקוד העורף, משטרה, כבאות והצלה, ועוד.

תפקידיה בחירום הוגדרו כגיבוש תמונת מצב של המרחב האזרחי והצגתה לשר הביטחון ולממשלה; תיאום פעולות ההסברה לציבור; תיאום הפעולות הדרושות לקליטת סיוע בינלאומי; מתן המלצות למצבי חירום מתפתחים ולגבי הצורך בתחילת שימוש במלאי אסטרטגי.

כלומר, לא תפקיד ניהולי ולקיחת אחריות מלאה, אלא סיוע, תיאום ומתן המלצות. יתרה מכך, בדיון פנימי שנערך לאחרונה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, לא הובעה עמדה חד משמעית לגבי מעורבות הצבא בטיפול בנגיף.

בסיכום הדיון נאמר כי "הדרישה מהמערכת הביטחונית להשתתף במערכה האזרחית נגד התפרצות הקורונה, מתחייבת כנראה ממאפייניה המיוחדים של ישראל, ומחייבת שינוי תפיסתי בצה"ל ובארגוני הביטחון האחרים". עם זאת, בדיון הושמעה גם דעה הגורסת כי דרישה כזאת עלולה להתגלות כשגויה עקב ממד הזמן הלא ידוע של המגפה (שניתן לצפות כי יהיה ממושך יחסית), שבמהלכו יוסטו הארגונים ממשימותיהם העיקריות.

כלומר החשש הוא כי תפקוד מערכת הביטחון ובעיקר צה"ל ייפגע בשל המעורבות בטיפול במשבר, עד כדי חשש לפגיעה במוכנות ההגנתית של ישראל מול האיומים האזוריים. המלצת הדיון הייתה לכן: "לתרום ולסייע למערכת האזרחית, שתזדקק כנראה לסיוע כזה ככל שיימשך המשבר".

פחד ממשטר צבאי, ובסוף - סיבה פוליטית גרידא

בימי ממשלת מעבר, ולאור הביקורת הרבה על התנהלות הממשלה והכנסת עם צעדים שנראים כמצרים את מעמד הדמוקרטיה, ספק אם הטלת האחריות המלאה על משרד הביטחון וזרועותיו תתקבל בברכה. גם אם רבות מהטענות על פגיעה בדמוקרטיה מופרזות ומונעות מעמדה פוליטית, העברת המשק לידיים צבאיות מעלה זכרונות ממשטר צבאי וחששות כי ביחד עם חוקי החירום מישהו ינצל לרעה את המצב. גם אם הטענה והחששות מופרזים, במצב הנוכחי של ממשלת מעבר ומשבר פוליטי מתמשך ומפצל, וראש ממשלה שמואשם כי הוא מנסה לחמוק ממשפטו, החלטה כזו לא תצליח לעבור את מבחן הציבור.

אלא שמה שמונע החלטה כזו היא ככל הנראה סיבה פוליטית - נתניהו לא ירצה להעביר לנפתלי בנט, סוג של יריב פוליטי, עוצמה כל כך גדולה, שלצידה גם זמן מסך לא מוגבל כמעט.

בשורה התחתונה, הן בשל כך, והן לאור ההערכה שלה זוכה ראש הממשלה על ההופעות הממוקדות והנהגת המשבר, לרבות קבלת ההחלטות הקשות במועד, שהותירו את ישראל בשלב זה במצב סביר ביחס לשאר העולם המערבי, נדרשת הקמת גוף חירום שיתאם, יסנכרן ויעשה את כל עבודת ההכנה לקבלת ההחלטות בדרג המדיני, ויוודא את ביצוען. גוף שיידע לאזן בין הדרישות המחמירות של משרד הבריאות לאינטרסים הכוללים של המדינה. 

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה