גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוורטהיים ואבי לוי עד פתאל: מי הצליח למכור מניות במאות מיליוני שקלים טרם המפולת

מכירת נתחים משמעותיים מהחזקותיהם של בעלי העניין שנעשתה במהלך השנה שעברה - בדרך כלל לגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור - מתבררת כצעד שנעשה בתזמון אידיאלי, רגע לפני ששווי המניות הנמכרות התכווץ בעשרות אחוזים

לנוכח הרמות הגבוהות בהן שייטו המדדים המובילים בבורסה בת"א עד לאחרונה, אין זה פלא כי גם 2019 התאפיינה כשנת פעילות אינטנסיבית של מכירת מניות על ידי בעלי עניין ושליטה, עם מימושים בהיקף מצרפי של יותר מ-5.5 מיליארד שקל. ניתן להניח כי  אף אחד מהמממשים הללו לא צפה קריסה כה מהירה בשווקים בעקבות "בהלת הקורונה" העולמית. 

בדיעבד, מכירת נתחים משמעותיים בהחזקותיהם של בעלי העניין שנעשתה במהלך השנה שעברה (כשבצד הרוכש עומדים בדרך כלל הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור), מתבררת כצעד שנעשה בתזמון אידיאלי - רגע לפני ששווי המניות הנמכרות התכווץ בעשרות אחוזים. אגב, גם עם פתיחתה של השנה הנוכחית, ובעיקר בחודש פברואר, המשיכו בעלי עניין בחברות בבורסה בת"א לבצע עסקאות מכירה בהיקפים משמעותיים, מעשרות ועד מאות מיליוני שקלים כל אחד.

בראש המוכרים מתחילת 2019 ניצב דודי ורטהיים, שנאלץ להיפרד מהחזקותיו בחברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ , בשל החזקותיו בשליטה בבנק מזרחי-טפחות ובעקבות דרישות חוק הריכוזיות שאילצו אותו לבחור בין החזקותיו בתאגיד ריאלי ופיננסי. אילוץ זה הוביל את ורטהיים למכור את עיקר החזקותיו באלוני חץ בתמורה כוללת של יותר מ-1.1 מיליארד שקל, בשתי מנות במהלך 2019.

כיום, ברור כי ורטהיים "ברח בזמן", למרות הצער שהביע מיד לאחר שחדל להיות בעל עניין באלוני חץ. המכירות נעשו בחודש יוני, לפי מחיר מניה של כ-45 שקלים (בתמורה כוללת של כ-750 מיליון שקל), ובחודש נובמבר לפי מחיר מניה של 50 שקלים (בתמורה כוללת של כ-375 מיליון שקל) - מחירים הגבוהים בכ-30%-40% משוויה הנוכחי של מניית אלוני חץ, שרושמת צלילה של כ-40% מתחילת חודש מרץ.

שם נוסף שבלט בצמרת המוכרים בשנה שעברה הוא דוד פתאל, שחברת המלונאות שלו פתאל החזקות נמצאת בלב הסערה הנוכחית בשווקים - כאחת מהנפגעות המיידיות והגדולות מהתפשטות הווירוס הסיני המסתורי. בהתאם, מתחילת החודש השלימה מניית החברה קריסה של יותר מ-70% בערכה.

בשנה שעברה לעומת זאת, נהנתה מניית פתאל  החזקות מעליית ערכה, בהמשך לכיוון הכללי שהציגה מאז שהונפקה לפני כשנתיים, ופתאל, מייסד הרשת והמנהל אותה, ניצל את הכיוון החיובי בו נעה כדי לממש נתחים מהחזקותיו בתמורה כוללת של כ-550 מיליון שקל. במהלך 2019 ניצל פתאל את הרמות הגבוהות אליהן הגיעה המניה ומכר (יחד עם בת זוגו לשעבר, הדסה) כ-9% מהון החברה בשתי הזדמנויות שונות - בחודש מרץ לפני כשנה, לפי מחיר מניה של 400 שקל, ובדצמבר לפי מחיר מניה של 515 שקל - כשהמניה נשקה לשיא. כיום, כשמחיר המניה התרסק ל-100 שקל בלבד, עומד השווי של יתרת החזקותיהם בפתאל (כ-64% יחד) על פחות מ-1 מיליארד שקל.

מוכרי מניות בולטים לפני משבר הקורונה

המכירה הבריאה של גזונדהייט

בין חמשת המוכרים הגדולים ב-2019 נמנתה גם שושנה (רוזה) גזונדהייט. אחרי שנים ארוכות של סכסוך בין משפחתה לבין שלמה איזנברג, בעל השליטה בחברת ההחזקות  ערד השקעות, גזונדהייט ניצלה את רמות השיא אליהן הגיעה מניית החברה ומכרה את עיקר החזקותיה בערד השקעות תמורת 510 מיליון שקל. 

מכירה זו, שנעשתה בחודש ספטמבר שעבר לפי מחיר מניה של 250 שקל ששיקף הנחה של כ-15% על מחיר השוק, לא העיבה על שווי המניה, וגזונדהייט ניצלה את המשך עליית שוויה מאז למכור נתח נוסף מהחזקותיה, בהיקף מצומצם יותר. בחודש שעבר מכרה בכ-90 מיליון שקל לפי מחיר מניה של 340 שקל (ובסך הכול מכרה תוך פחות מחצי שנה מניות ערד השקעות בתמורה מצרפית של כ-600 מיליון שקל). 

שוויה הנוכחי של המניה מעיד כי גם גזונדהייט "ברחה בזמן". מתחילת החודש מציגה ערד השקעות צלילה של קרוב ל-50% למחיר של סביב 170 שקל - כמחצית מהשווי לפיו ביצעה את המכירה השנייה וכ-30% פחות ממחיר המכירה בספטמבר. 

עוד אחד מגדולי המממשים של השנה שעברה הוא אבי לוי, מנכ"ל ענקית הקניונים מליסרון  לשעבר, שמכר בחודש אוקטובר האחרון את עיקר החזקותיו בחברה תמורת כ-280 מיליון שקל - כמה חודשים אחרי שהודיע על עזיבת התפקיד. את המכירה ביצע לוי לפי מחיר מניה של 216 שקל - נמוך בכ-10% מרמת השיא שקבעה מליסרון חודשים ספורים לאחר מכן, וכפול משוויה הנוכחי הנע סביב 110 שקל - אחרי צלילה של קרוב ל-50% שהיא מציגה מתחילת חודש מרץ.

יש לציין כי  לוי הפך לפני קצת יותר מחודש לבעל השליטה בחברת הנדל"ן להב אל.אר, כשהשקיע יותר מ-100 מיליון שקל בגיוס הון שביצעה. גיוס זה נעשה לפי מחיר מניה של 2 שקלים - גבוה כמעט ב-20% משוויה הנוכחי העומד על 1.7 שקל, אחרי צלילה של יותר מ-40% במניית להב מתחילת החודש.

החלטתו של לוי להיפרד ממליסרון הגיעה על רקע חילוקי דעות בינו לבין בעלת השליטה בחברה, ליאורה עופר, בסוגיית הרכיב ההוני בהסכם העסקתו, לקראת חידושו. עופר  עצמה מכרה במהלך 2019 נתח מהחזקותיה במליסרון תמורת כ-150 מיליון שקל. המכירה נעשתה לפי מחיר מניה הקרוב ל-170 שקל - גבוה בכ-50% משווי המניה הנוכחי.

עוד ב-2019, משפחת המבורגר מכרה בנובמבר נתח ממניות קבוצת הביטוח והפיננסים הראל השקעות תמורת כ-180 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 28 שקלים - גבוה בכ-75% משוויה הנוכחי (כ-16 שקלים), אחרי ירידה של כ-20% מתחילת החודש ושל כ-40% מתחילת השנה.

תשובה רכש דלק - לפני הקריסה

בין המוכרים הגדולים בשנה הנוכחית, רגע לפני קריסת השווקים, הם ארבעת האחים שפירא, מבעלי שפיר הנדסה, שלפני קצת יותר מחודש מכרו נתח מהחזקותיהם בחברת התשתיות בתמורה כוללת של כ-200 מיליון שקל. המכירה, שכללה כ-2% מהונה של שפיר הנדסה, נעשתה לפי מחיר מניה של כ-26 שקל - רחוק אחוזים בודדים מרמת השיא שקבעה ימים ספורים טרם לכך, וגבוה כמעט ב-40% משוויה הנוכחי של המניה העומד על כ-19 שקל, אחרי ירידה של יותר מ-20% מתחילת החודש. הייתה זו מכירת המניות השלישית שביצעו האחים שפירא בשנים האחרונות, כשבסך הכול גרפו הארבעה קרוב ל-600 מיליון שקל ממימושי מניות בחברה בשליטתם.

עוד בין המוכרים הבולטים בתחילת שנה זו, משפחת פרשקובסקי  שמכרה בחודש שעבר נתח ממניות חברת הנדל"ן הנושאת את שמה בתמורה כוללת של כ-60 מיליון שקל, לפי מחיר מניה הגבוה בכ-30% משוויה הנוכחי, אחרי שהמניה ירדה כ-25% מתחילת מרץ.

משפחת מזרחי מכרה בחודש פברואר נתח ממניות חברת האשראי החוץ בנקאי אופל בלאנס שבשליטתה, ובראשות דני מזרחי, תמורת כ-30 מיליון שקל, ובמחיר מניה הגבוה ביותר מפי 2.5 משוויה כעת, אחרי קריסה של יותר מ-60% מתחילת החודש.

עוד בחודש פברואר, בוריס לוין, מדבוקת השליטה בחברת הדיור המוגן מגדלי הים התיכון, מכר נתח ממניותיו תמורת כ-30 מיליון שקל (לדוד פתאל) לפי מחיר מניה הגבוה בכ-40% מערכה הנוכחי, אחרי צלילה של יותר מ-30% שמציגה המניה מתחילת החודש.

שם בולט נוסף בין המוכרים בפברואר הוא גיל בלוטרייך, מייסד חברת הנדל"ן מישורים .  אחרי סכסוך ממושך של יותר משנה, שעדיין מתנהל, בינו לבין אלכס שניידר, שותפו לשליטה אותו החליט בלוטרייך לצרף לעסקיו לפני כמה שנים, בתחילת חודש פברואר החליט בלוטרייך לצמצם משמעותית את החזקותיו במישורים ומכר תוך כמה ימים כ-17% מהון החברה, תמורת קרוב ל-70 מיליון שקל, בטרם צללה מניית מישורים מתחילת החודש ביותר מ-50%. כיום לבלוטרייך כ-15% ממניות מישורים, בשווי של כ-30 מיליון שקל.

בצד הרוכש - מתחילת השנה מבין בעלי השליטה בחברות הבורסאיות בולט המהלך שביצע יצחק תשובה, שרכש נתח ממניות קבוצת דלק שבשליטתו תמורת כ-44 מיליון שקל. רכישה זו בוצעה לפני כחודש, רגע לפני הקריסה הגדולה במניית קבוצת דלק - צלילה של כ-60% מתחילת חודש מרץ, אשר מחקה כ-30 מיליון שקל משווי ההשקעה של תשובה. מדובר כמובן ב"כסף קטן" ביחס להון עתק של כמה מיליארדי שקלים שנמחק משווי החזקתו של תשובה במפולת הנוכחית. 

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו