גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משבר הקורונה מפחיד - אבל השווקים עוד יתאוששו

לציבור המשקיעים יש נטייה מוכרת לברוח בירידות ולהסתער בתום העליות, והמצב אינו שונה גם כיום ● כדי להימנע מהחלטות נחפזות, כדאי למתן את האמוציות - ורק לאחר מכן לנתח את מערך הסיכונים, ואולי גם ההזדמנויות, שנוצרים בשווקים

הבורסה בניו יורק. עמדות סניטציה לידיים פוזרו בוול סטריט / צילום: Richard Drew, Associated Press
הבורסה בניו יורק. עמדות סניטציה לידיים פוזרו בוול סטריט / צילום: Richard Drew, Associated Press

הגבלות תנועה, הגבלות התקהלות, ביטול אירועי תרבות וספורט. שיתוק עסקי, שיתוק צרכני, תנודות אלימות בשווקים. פחד.

ההשוואה למשבר הסאבפריים מ-2008 בלתי נמנעת, והיא אכן נוכחת בתקשורת. כולם זוכרים ממה הכל התחיל, ומנסים לשכוח כיצד זה נגמר. המשקיעים מתכוננים לרע, אבל מקווים לטוב. מצפים למיתון, אבל גם לחיסון פלא, שיחסל את כל השיגעון הזה שנקרא משבר קורונה.

קל להיגרר לפאניקה ולהשליך את ניסיון העבר על המשבר הנוכחי. לציבור המשקיעים יש נטייה מוכרת לברוח בירידות ולהסתער בתום העליות, והמצב אינו שונה גם כיום. כדי להימנע מהחלטות נחפזות, כדאי למתן את האמוציות - ורק לאחר מכן לנתח את מערך הסיכונים, ואולי גם ההזדמנויות, שנוצרים בשווקים.

נתחיל מהדמיון: ההפתעה. עד לפני כחודש, כל זה לא היה קיים. המשקיעים הניחו כי מדובר ב"כאב ראש" סיני, אולי אסייתי, כנראה זמני, בעיקר מקומי, שאת השלכותיו על שאר העולם ניתן יהיה לפתור עם קצת עזרה מנגידי הבנקים המרכזיים והרבה מאוד עזרה מאחיזת ברזל של ממשלת סין.

כשהציפיות התבדו, התחילה מלאכת הורדת התחזיות, ועדיין מעטים צפו כי נמצא את עצמנו באירוע גלובלי, מתגלגל ועצום.

קו מחשבה דומה היה קיים ב-2007. ערב המשבר הגלובלי של אותה שנה, הנחנו כי מדובר בבעיה נקודתית של ענף משכנתאות הסאבפריים, אולי של ענף הנדל"ן האמריקאי - ודאי לא של מערכת הבנקאות כולה, שלפי הערכות דאז, היתה אמורה להיות חסינה מפני זעזועים ענפיים.

אז, כמו היום, קשה היה להעריך מראש את מידת ההתפשטות, בבית ומחוצה לו, וכמו כן, לא ניתן היה לאמוד את חומרת הפגיעה הכלכלית הפוטנציאלית.

הכחשה פוליטית אופיינית לכל משבר פיננסי או מיתון כלכלי: ב-2008 למדנו בדרך הקשה כמה מהמשקיעים וכמה מהבנקים חשופים לנכסים "רעילים"; ב-2010 למדנו מי חשוף לאג"ח מדינות ה-PIGS (מדינות הפריפריה באירופה); וב-2020 גילינו כיצד וירוס ממוצא סיני מוצא את דרכו לכ-176 (נכון לכתיבת שורות אלה) מדינות ברחבי העולם, ומשבש בין לילה את כל אורח חייהן.

דמיון בולט נוסף הוא עצירה פתאומית בפעילות: בבת אחת, חלק ניכר מהפעילות העסקית והפיננסית נעצר בהשפעת הזעזוע. נפילת ליהמן בראדרס ב-2008 הקפיאה את שוק האשראי ופגעה אנושות במסחר. ההפשרה הגיעה רק אחרי סדרה של הזרמות נזילות מאסיביות (לבנקים, לשוקי הכספים ולשוקי האג"ח), הפחתות ריבית נמרצות וכן, אחרי כמה צעדים פיסקאליים בחלק מהמדינות, לרבות ארה"ב.

הבנקים המרכזיים נקראו לדגל

משבר קורונה מתבטא בעיקר בקיפאון תזרימי. פגיעה פיננסית כמובן קיימת, אבל זוהי בעיה מסדר שני. כך, צעדים שנועדו למנוע הידבקות, כמו סגירת הגבולות, השבתת הפעילות וריחוק חברתי, קטעו את הפעילות העסקית היומיומית. בעולם הכלכלי "קורונה" הוא מפלצת תלת-ראשית, שפוגעת בהיצע, בביקוש וביציבות הפיננסית.

כמדי משבר עולמי, גם הפעם, בנקים מרכזיים מרחבי העולם נקראו לדגל כדי לטפל במחסור בנזילות. ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה, גוש האירו ורבים אחרים הודיעו על מהלכים מוניטריים אמיצים, שנועדו להרגיע את השווקים, ובעיקר להחיות את הביקושים ולספק "חמצן" לעסקים. הממשלות יצאו עם חבילות סיוע מגוונות, במטרה לפרוס רשת ביטחון לאזרחים ולעסקים.

המשמעת הפיסקאלית, שבימים כתיקונם נתפסת כקודש הקודשים של ניהול כלכלי תקין, ננטשה לטובת הטיפול במגיפה. הפעם גם גרמניה בפנים. היא הייתה המוהיקני האחרון ששמר על הקופה הציבורית.

השנה מגלים השווקים כי התערבות מוניטרית אמנם הכרחית, אבל לא מספיקה. כמו אנטיביוטיקה למחלה ויראלית, היא לא באמת מסוגלת לטפל במשבר בתחום הבריאות. הפעם לצעדים פיסקאליים יש תפקיד מכריע.

המשבר מלווה בגל הורדות דירוג

השוני הגדול ביותר והמשמעותי ביותר בין 2008 להיום נעוץ בגודל המינופים. המשברים הארוכים ביותר והכואבים ביותר הם אלה שדרשו תיקון מאזני של צרכנים (כמו בסאבפריים ב-2008) או של חברות (יפן בשנות ה-90). משברים כאלה עלולים להימשך בין שלושה לשמונה רבעונים.

שיעור האבטלה במשבר מאזני מזנק בממוצע בכ-3 נקודות האחוז. משברים כאלה מלווים בגל של הורדות דירוג אשראי ושיעור הדיפולטים לרוב נוסק מעלה, בעיקר בדירוגי אג"ח "זבל".

אי-אפשר להתכחש לעובדה שארה"ב ניצלה את הריביות הנמוכות למינופים: חוב החברות עלה ב-8% תוצר בחמש השנים האחרונות. עם זאת, סך החוב הפרטי עלה ב-4% תוצר בלבד, לאור העובדה שמשקי הבית הקטינו את נטל החוב ב-4% תוצר. לשם השוואה, בשישה מיתונים קודמים, צבירת החוב הסתכמה בממוצע ב-15% תוצר, מתוך זה במיתונים של 2001 ו-2008 - ב-20% וב-25% תוצר, בהתאמה.

הניסיון מלמד כי ככל שהשינוי בנטל החוב גדול יותר, כך המשבר הפיננסי חמור יותר. בניגוד ל-2008, איתנות הבנקים ומשקי הבית מעודדת, מכיוון שהיא רחוקה מהמציאות של 2008. רדאר המשקיעים מופנה אל השוק הקונצרני, בעיקר אחרי שירידת מחיר הנפט הטילה קושי נוסף על היצרניות.

אחרי גל הפאניקה, מחפשים הזדמנויות

הבשורות הטובות הן כי אחרי גל של פאניקה, המשקיעים מפסיקים להתייחס לכול איגרות החוב כמקשה אחת - ומתחילים לחפש הזדמנויות באלה מהן שמצטיינות באיתנות פיננסית. 

לסיכום, הכלכלנים סבורים כי הכלכלה העולמית התחילה את משבר הבריאות במצב טוב יותר בהשוואה למצבה ערב משבר הסאבפריים, ולכן קיים סיכוי סביר שהמיתון, גם אם יבוא, יהיה קצר יחסית. קיימת גם הערכה כי התייצבות אמיתית בשווקים תבוא על רקע ירידה בשיעור הנדבקים בארה"ב ובאירופה, כשלחבילות פיסקאליות יש תפקיד חשוב בזירוזה. סביר להניח כי התאוששות בפעילות העסקית תבוא בשלב מאוחר יותר.

התבוננות בשוק המניות מלמדת כי ירידות עוצמתיות יותר תואמות להתאוששות ארוכה יותר. מאז מלחמת העולם השנייה נרשמו שמונה אירועים שבמהלכם ירד מדד המניות S&P 500 בין 20% ל-40%. הירידות נמשכו בממוצע 12 חודשים, והתיקון ארך כשנה ושלושה חודשים.

בסך הכל נרשמו מאז 1945 שלושה משברים פיננסיים קשים, עם ירידות של יותר מ-40% בשווקים. במקרים כאלה, שיקום מלא נמשך בממוצע 58 חודשים.

הירידות של מדד המניות S&P 500 מאז 1945

חשוב לציין כי כמעט בלתי אפשרי לתזמן את נקודת המפנה. לשם המחשה, מי שהשקיע בשוק המניות בשנות ה-30, אבל פיספס 10 ימים הכי טובים בכל עשור, היה נהנה כיום מכ-100% תשואה. מנגד, מי שרכש בעקביות באותם 10 ימים נפלאים, היה נהנה מתשואה של 15,000%.

בתקופות של אי-ודאות מרבית המשקיעים נצמדים לגישת Keep it Simple. הדרך הפשוטה ביותר להיחשף לשוק המניות היא באמצעות מדדי Blue Chip, כמו מדדי S&P 500 או דאו ג'ונס 30. אלה הם מדדים שמכילים חברות גדולות, בדרך כלל חזקות יותר מבחינה תזרימית, בעלות מודל עסקי יציב, חלוקת דיבידנד עקבית ונזילות גבוהה.

כלל מנחה נוסף, שנשמע בימים קשים, הוא זיהוי חברות שהמודל העסקי שלהן נשען על מגמות ארוכות טווח, בהנחה שהן אלה שבסבירות גבוהה יתאוששו מהר יותר עם דעיכת השפעתו של הנגיף. הענף הבולט בקבוצה זו הוא ענף הטכנולוגיה, שמניותיו מרכיבות את מדדי S&P Technology Select Sector או נאסד"ק 100.

המניות הגדולות במדדי הטכנולוגיה של וול סטריט

הסברה היא שתחומים כמו בינה מלאכותית, מיחשוב ענן, תקשורת 5G, כלי רכב אוטונומיים, אינטרנט של הדברים (IoT) ותחומים טכנולוגיים נוספים, לא יפסיקו להתפתח בעתיד הנראה לעין. ניתן להניח כי לענקיות טכנולוגיה, כמו גוגל, מיקרוסופט, אינטל ואחרות, יכולות שיקום גבוהות יותר בהשוואה לענפים אחרים. 

הכותבת מנהלת מחלקת מחקר מדדים של קבוצת קסם, מבית אקסלנס. לחברות מקבוצות קסם ואקסלנס יש עניין במידע המוצג לעיל. אין לראות באמור ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. במידע עשויות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק.

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות