גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להמתיק את הגלולה של ההסגר: זה הזמן לקינוח

הסגר, הבידוד והימים הארוכים בסמיכות למקרר מוציאים מאנשים תשוקות חבויות, אבל דומה שדבר אחד מאחד את כולם: הכמיהה למתוק

מגדל פאנקייקס / צילום: שאטרסטוק | א.ס.א.פ קריאייטיב
מגדל פאנקייקס / צילום: שאטרסטוק | א.ס.א.פ קריאייטיב

משפחות מאושרות דומות זו לזו; משפחות אומללות - אומללות כל אחת בדרכה", כותב טולסטוי בספרו הקלאסי "אנה קרנינה" (ככה אומרים בכל מקרה. אני לא קראתי. אולי עכשיו בסגר אעשה זאת). כמו במשפחה, כך גם במטבח הביתי; הסגר שהושם על הארץ והימים הארוכים בסמיכות למקרר מוציאים מכל נשמה אומללה וכלואה חשקים ויצרים שונים ומשונים.

יש מי שעושה מלימון לימונדה, ומנצל את הזמן הרב שיש כעת בידו להכין מתכונים מורכבים ומושקעים שרצה להכין מזמן. אחרים, שאולי לא התברכו ביותר מדי זמן פנוי בעקבות הסגר (להורים הצעירים שלום) - מתנחמים במאכלים מושחתים ובמשלוחים. אבל דומה שדבר אחד מאחד כמעט את כולם - הכמיהה למתוק, למנחם, למה שמעלה את רמת הסרוטונין במוח, שיורדת בעקבות עצבנות ומתח, וברמות גבוהות תורמת לתחושת רוגע ועונג.

אני התאוויתי במשך ימים לשני דברים: ממולאים (על כך, באחד המדורים הבאים) ומתוקים - משהו שבימים רגילים אנחנו ממעטים להכניס הביתה, לא כל שכן, להכין בעצמנו (חוץ ממלבי, אם לומר את האמת). בימי הסגר הראשונים, התאוותי יותר מכול לריבוע של עוגת שוקולית, עם מעטה צבעוני וזיגוג דביק. ואני בכלל לא אוהב - לא עוגות בחושות ולא שוקולד. סיפור אמיתי, שעליו עוד אספר לפסיכולוג בהרחבה כשנחזור מהסגר, ובטח גם יהיה לו משהו לומר בתשובה על החסכים הרגשיים שלי.

השבוע: על עוגת יום ההולדת הכמעט לאומית שחוגגת 50 ועוד שני מתכונים מתוקים שתמיד כיף להכין בבית: מגדל פנקייק - ומלבי עם טוויסט קל וצבעוני. 

פנקייקים, ארוחת בוקר מתוקה

ארוחת הבוקר, בניגוד למה שסיפרו לנו בסרטים אמריקאיים משנות ה-80, היא לא הארוחה החשובה ביום. גם לא השנייה בחשיבותה. למעמדה השגוי היא זכתה הודות לכל מיני קבוצות דתיות, עמלות, אדוקות ודי מטורללות, שלא ראו בעין יפה את העצירה הממושכת של יום העבודה לצורך סעודה (ואל תשאלו מה היה להם לומר על ארוחת הערב).

כך הומצא באותן שנים הקורנפלקס על-ידי ג'ון הארווי קלוג. שיר הלל קולינרי לנסורת, לא-טעים בכוונה - (למה? להארווי קלוג היו תיאוריות שזה תורם להפחתת החשק המיני. וזה עוד הדבר היותר שפוי שעשה למען המטרה הנ"ל. אתם מוזמנים לקרוא עליו באינטרנט, אם יש לכם אומץ) - שאלוהים יודע איך ולמה הוא מצליח לשמור על רלוונטיות עד היום.

בחזרה לארוחת בוקר. איזה מאכל בוקר כן מצדיק את המוניטין שלו ואמריקאי לא פחות? פנקייקים. "פעם אהבו להוסיף לפנקייקים - לפחות באמריקה - רסק תפוחים, שהרבה יותר בריא ממייפל ובעיניי גם לא פחות טעים. שווה לנסות או להחליף באבקת סוכר במקום המייפל", מתרפק חיים כהן, שחולק כאן את המתכון שלו שמככב במסעדתו דיקסי.

מרכיבים:
4 ביצים

500 מ"ל חלב

150 גרם חמאה מומסת

350 גרם קמח

50 גרם אבקת סוכר

30 גרם אבקת אפייה

קורט מלח (5 גרם)

חמאה לטיגון

הכנה:

טורפים יחד ובקערה גדולה ביצים, חלב וחמאה. מוסיפים אבקת סוכר ואבקת אפייה לבלילה ולבסוף, ובהדרגה, את הקמח. טורפים היטב, ונזהרים שלא להגזים בכך: ערבוב נמרץ וממושך מדי ינפק פנקייקים כבדים ולא מי יודע מה אווריריים. מצננים את הבלילה לכ-10 דקות במקרר, שם היא גם היא תתפח קצת.

יוצקים מהבלילה בעזרת מצקת על מחבת גדולה ומשומנת בקצת חמאה או על פלנצ'ה חלקה. הופכים את הפנקייקים בעזרת מרית או שכפטל כשעולות בהם בועות. מניחים להם להתגבש על צדם השני 30-20 שניות נוספות ומעבירים אחר כבוד לצלחת.

עורמים את הפנקייקים בערימה על מנת לשמור על חומן עד להגשה או מגישים תוך כדי הכנה ליושבי הבית - ולצד מייפל, שאותו אני דווקא אוהב, בניגוד לכהן, עד מאוד - את הפושטית של אפיכל ואת הקנדית המקורית והנפלאה כאחד.

עוגת שוקולית חוגגת 50 

אף שהיא חוגגת השנה 50, עוגת השוקולד הפשוטה הפכה לחלק אינטגרלי מחגיגות יומולדת בישראל רק ב-20 השנים האחרונות. כיצד הפכה אבקת שוקו לקינוח עם הילה כמעט ממלכתית, ולאחד המתכונים הכי מבוקשים ברשת? אולי לאור הטעם הנגיש של העוגה בעיני קהל היעד (ילדים בגיל חד-ספרתי והוריהם) ואולי בזכות קלות ההכנה.

עוגת שוקולית / צילום: שאטרסטוק | א.ס.א.פ קריאייטיב

״מוצר שפותח על-ידי אבא פרומנצ׳קו, ממייסדי עלית, ושהיה מיועד במיוחד לשוקו קר, וזאת בשונה מאבקות השוקו האירופאיות שהיו עד אז בשוק ויועדו להכנת משקה חם״, מספר ציון כהן, הטכנולוג הראשי של עלית-שטראוס, שגם עומד מאחורי ״שוקולית לאפייה״ שנולדה לפני כעשור לאור הפופולריות של מתכון העוגה.

״במרוצת השנים, הדברים היחידים שעברו שינוי במוצר המקורי הם עיצוב האריזה, שהייתה פעם פחית - ומתכון העוגה שהתנוסס עליה, שכיום חתומה עליו איילת אופק, עובדת החברה, שמתבסס על זה שהכינה לילדיה״.

ומי יצר את המתכון המקורי של עוגת השוקולית?

״האמת? זה היה כל-כך מזמן שאני לא יודע. אולי רות סירקיס?״, הוא שואל-אומר.

״למיטב זיכרוני, מעולם לא הכנתי עוגת שוקולית, ואני גם לא זוכרת שהיא הייתה פופולרית בשנות ה-70 וה-80״, אומרת סירקיס לשאלה על מקור המתכון. ״כדורי שוקולד - זה מתכון שלי, אבל עוגת שוקולית - זה לאֿ, ובוודאי שלא כתבתי את המתכון שהיה על האריזה״, מכריזה המתכונאית המיתולוגית.

מרכיבים לתבנית גדולה: (כזו שהיא לפחות 25 ס"מ X 25 ס"מ, ועד לגודל של תבנית התנור. תלוי כמה עבה רוצים את העוגה)

1 כוס שמן או 200 גרם חמאה

1 כוס סוכר

1 מכל שמנת 250 מ"ל

200 גרם קמח תופח (כוס וחצי)

200 גרם שוקולית (כוס וחצי)

4 ביצים XL או 5 גדולות

לציפוי גנאש השוקולד: (לא חובה)

1/2 מכל שמנת

1 חפיסת שוקולד מריר או חלב

הכנה:

מערבבים את המרכיבים הרטובים בקערה גדולה. מוסיפים קמח ושוקולית. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות במשך 30-28 דקות. מצננים את העוגה בטמפרטורת החדר כרבע שעה.

לציפוי: מחממים שמנת בקלחת קטנה. שוברים את השוקולד לקוביות ומוסיפים לשמנת. מערבבים עד לקבלת גנאש אחיד ויוצקים מעל העוגה. מגישים כך כשהציפוי חם או לאחר שהתגבש.

מלבי פיסטוק


מתכון קל - טוויסט על מלבי עם טאץ׳ מרשים של הקונדיטור עופר בן נתן ממסעדת פופ & פופ.

מרכיבים (ל-8 מנות):

1 מכל שמנת (250 מ״ל)

1 כוס חלב

5 כפות סוכר

3.5 כפות קורנפלור

3 כפות מחית פיסטוק - להשיג בחנויות טבע ובחנויות מתמחות לציוד בישול ואפייה

לעיטור:
1 סלסלת תותים

1 כף אבקת סוכר

בלסמי מצוצמם בטעם פטל או תות - לא חובה

פיסטוקים קלויים גרוסים

הכנה:

מביאים לרתיחה בסיר שמנת מתוקה (מלבד חצי כוס ששומרים בצד), מחית פיסטוק, חלב וסוכר. בקערה בצד מערבבים את שאר השמנת עם קורנפלור עד למרקם חלק וללא גושים.

מוסיפים את תערובת השמנת והקורנפלור לתערובת השמנת, הפיסטוק והחלב החמה שבסיר.

מלבי פיסטוק־תות/ צילום: אסף קרלה

מבשלים הכול עד לרתיחה, תוך ערבוב נמרץ במטרפה ועד להסמכה ורתיחה עם בועות גדולות, כך שמתקבל קרם במרקם צמיג שכשטורפים אותו, ניכרים בו היטב סימני התנועה של המטרפה.

מעבירים בזהירות לכוסות. מכסים כל כוס בניילון נצמד ומעבירים לצינון של שלוש שעות לפחות.

הגשה:

קוטמים את התותים, קוצצים לרבעים ומערבבים עם אבקת הסוכר. מעטרים את המלבי בתותים המסוכרים ומפזרים שבבי פיסטוק ובמידת הרצון - בלסמי מצומצם. מגישים קר.

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה