גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שעת המבחן של מערכת הרפואה הפרטית: למה רק עכשיו היא התבקשה להיערך לקליטת חולי קורונה?

משרד הבריאות דורש מבתי החולים הפרטיים לפהסיק תוך יומיים את כל הפעילות הקיימת בהם ולהיערך לקליטת חולי קורונה קלים • איך זה יראה ומה המשמעות למערכת הרפואה הפרטית בישראל?

ישראלים עם מסכות בתל אביב / צילום: Ammar Awad, רויטרס
ישראלים עם מסכות בתל אביב / צילום: Ammar Awad, רויטרס

משרד הבריאות הורה לבתי החולים הפרטיים להיות מוכנים להתגייס לטובת המלחמה הלאומית בקורונה. במכתב שנשלח לבתי החולים הפרטיים נקבע כי עליהם להיות ערוכים להפסיק תוך יומיים כל הפעילות הקיימת בבתי החולים הללו, ולהיות מוכנים לכך שהחדרים, הצוותים והציוד יופנו לטיפול בחולי קורונה, או בחולים אחרים שזולגים מתוך מערכת הבריאות הציבורית.

נראה כי בתי החולים הפרטיים והקליניקות הפרטיות, שחלקם בינתיים ממשיכים לקיים ניתוחים פרטיים לא דחופים אבל נחוצים רפואית, מוכנים ליום הפקודה הזה, ולא מתנגדים לשמש כגיבוי למערכת הציבורית. ולגבי התשלום? שני הצדדים מסכימים כי התשלום יגיע, והגורמים הפרטיים יתוגמלו עבור השימוש בציוד וכוח האדם שלהם. איך וכמה? זה ייקבע אחרי שהסערה תעבור.

הבקשה של משרד הבריאות מעלה את שאלת האיזון בין הרפואה הפרטית לציבורית בישראל. מערכות הבריאות העולמיות נמדדות בימים אלה גם בהקשר של היחס בין הרפואה הפרטית והציבורית בהן. בארה"ב, כמעט כל הרפואה היא פרטית, ומבוזרת בין המדינות השונות, והגישה הכללית היא קפיטליסטית. זהו המקור לסיפורי זוועה שנשמעים במדינה, שלפיהם מעבדות פרטיות מציעות בדיקות למרבה במחיר, כלומר סלבריטאים לפני רופאים, אילי הון עם שיעול קל לפני חולים מאושפזים עם דלקת ריאות. חברות המייצרות מסכות מעלות את המחיר, ולא מנתבות את הסחורה לבתי החולים בעדיפות על פני אזרחים פרטיים.

בתקופה שעברה מאז החלה המגפה, לא נעשו מאמצים של ממשלת ארה"ב לתקן תקנות שיסיטו את החברות מדרך השוק החופשי, אף שנשמעו קריאות לעשות זאת. להפך, אחד המהלכים החשובים (ודווקא המועילים) שעשתה המדינה היה להוציא את השליטה בבדיקות מהגורם המרכז, ה-CDC, שנכשל בניהול התהליך (לאחר שתקציבו קוצץ משמעותית תחת ממשל טראמפ), ולהעביר את האחריות על הבדיקות לחברות מסחריות.

בין הפרטי לציבורי- אתר

הפרטיים נותנים שירות לציבוריים

בישראל המצב הוא אחר, אם כי יש גם נקודות דמיון. אחת מנקודות הדמיון היא שמערכת הבריאות הציבורית חנוקה מבחינת משאבים וההשקעה בה לנפש היא מן הנמוכות במדינות המתפתחות. בשנים האחרונות אמנם גדל התקציב הכולל, לאחר שנים רבות של כמעט קיפאון, אבל הגידול בתקציב אינו מספיק להתגבר על הפער ועל הגידול באוכלוסייה, והתוצאה היא שמספר המיטות לנפש הולך ויורד והתורים לבדיקות וטיפולים רפואיים הולכים ומתארכים. הישראלים האמידים יותר ביקשו להסיט את כספם למערכת פרטית, וייתכן שמערכת כזו הייתה יכולה לצמוח על חשבון מערכת הבריאות הציבורית, אבל משרד הבריאות שם גבול מאוד ברור לכך, באמצעים חוקיים שונים. לכן היום גם בתי החולים הפרטיים הם בעצם נותני שירות עבור קופות החולים (שהן גם בעלות מניות באותם מוסדות), ולמשל ברשת בתי החולים אסותא, כמחצית מן הפרוצדורות משולמות מהסל הציבורי.

התוצאה היא שמצד אחד, הציבור הישראלי עדיין ממשיך לפקוד את מערכת הבריאות הציבורית ולתת בה אמון, וזה משמעותי מאוד בימים של מגפה. משרד הבריאות גייס את בתי החולים הממשלתיים, העירוניים ואת בתי החולים של הקופות וניהל אותם מלמעלה כמשאב אחד מתחילת המגפה, וגם זה יתרון לעומת מערכת פרטית ברובה.

מצד שני, המשמעות היא שכעת, מערכת הבריאות הציבורית שלנו דלת משאבים, אבל גם מערכת הבריאות הפרטית שלנו אולי לא משכה את כל הכסף שהאוכלוסייה הייתה מוכנה ויכולה להשקיע בה לאורך השנים. בבוא משרד הבריאות לגייס גם את המערכת הפרטית לצורכי המלחמה במגפה, הוא מוצא מערכת שבה עובדים רופאים שיש להם זיקה ציבורית, וזאת בזכות המאמצים שנעשו להשאיר את המערכת הציבורית כגורם המרכזי ברפואה הישראלית. אבל יש פחות עם מה לעבוד.

גורם ממערכת הבריאות שאינו מנהל מרפאה פרטית אומר כי "שר הבריאות ליצמן תעדף את המערכת הציבורית על חשבון הפרטית וחנק יחד עם בר סימן טוב את המערכת הציבורית ופרטית גם יחד. ואלה האנשים שעכשיו מנהלים את המשבר".

גורם נוסף שהעדיף לא למסור את שמו אמר כי "משרד הבריאות ממש התעלל במערכת הבריאות הציבורית וגם הפרטית כמו בגווייה. למשל לרופא ציבורי אסור להציע שירות לחולה שניתן באופן פרטי במשך חודשים ארוכים. כך שום תוצאה רפואית רצויה לא מושגת. שום טכנולוגיה חדשה לא מוטמעת. זה נס שהמערכת כולה בכלל על הרגליים".

"מחכים שיפעילו אותנו"

כיום ישנם שלושה בתי חולים פרטיים גדולים עיקריים בישראל: אסותא, הרצליה מדיקל סנטר ואלישע, בתי חולים פרטיים קטנים כמו מרפאת רמת אביב ונארא ברמת גן, וכן עוד כ-20 מרפאות ניתוחיות בקהילה, מהן כעשר מרפאות לניתוחים בינוניים ועוד עשר מרפאות לניתוחים קטנים.

כרגע בתי החולים עובדים במתכונת מצומצמת אך עדיין מפעילים חלק ממערך הניתוחים האלקטיביים שלהם. "כשאנחנו אומרים ניתוח אלקטיבי, הכוונה שלנו היא לניתוח שהיום הוא ניתן לדחייה, אבל אם לא נטפל בו, יום אחד הוא יהיה ניתוח חירום", מבהיר דני אנגל, מנכ"ל הרצליה מדיקל סנטר, בבעלות פרטית בשותפות הכללית. "למשל צנתור לא דחוף, ניתוח בקע, פרוסטטה, אבנים בדרכי השתן. אלה למעשה לא ניתוחים פרטיים. כמעט כולם מגיעים מן הסל הציבורי או הביטוח המשלים". הוא מוסיף כי חשוב לשמור על בית החולים כמערכת חיה, כי כך יותר קל להסב אותה לטיפול חירום ביום פקודה.

לעומת ניתוחים רפואיים לא דחופים, ניתוחים אסתטיים הופסקו לחלוטין, בין היתר כדי לחסוך בציוד רפואי וכן כחלק מצעדי הריחוק החברתי. כמו כן לא מתקבלים טיפולי הפוריות החדשים (כדי שלא יהיה צורך אחר כך לקטוע אותם באמצע) וכן הופסקה תיירות המרפא.

משרד הבריאות הוציא בינתיים הנחיה כי הטיפול בחולים הקשים והבינוניים בקורונה ימשיך להתבצע בבתי החולים הכלליים ואילו החולים הקלים יותר הם אלה שיטופלו בבתי החולים הפרטיים או המרפאות הפרטיות. אנגל: "התוכנית במקור הייתה שיעבירו אלינו את החולים הדחופים שאינם חולי קורונה. זה גם תחום ההתמחות שלנו, ובעיניי הדרך הנכונה להתמודד עם האירוע. אנחנו ערוכים לקלוט 1,800 חולים ללא קורונה מן המערכת הציבורית". אולם, הוא ערוך גם למצב של טיפול בחולי קורונה, לאחר שמשרד הבריאות ציין במכתבו כי "הטיפול בחולים הקשים והבינוניים יעשה בבתי החולים הכלליים במדינות ישראל ואילו החולים הקלים יטופלו בקהילה. לאחר שתתקבל הודעה על הפסקת פעילות יש להיערך להקמת ועדת חריגים לביצוע פרוצדורות דחופות בלבד. במקביל, אנו נפנה לכלל הצוותים הרפואיים בארץ, בקול קורא למי שאינו עובד במערכת להתגייס לכך. נבקש מיפוי של מכונות הנשמה, מכונות הרדמה, וציוד היקפי לחולה מונשם".

לדברי מאיר כהן, יו"ר הסתדרות הרופאים הכירורגיים והפלסטיים: "בתי החולים הפרטיים הגדולים בישראל הם ברמה מאוד גבוהה ומטפלים באופן קבוע בניתוחים. הצפי הוא שב-15 באפריל לערך, משאבי המערכת הציבורית כבר לא יספיקו ויהיה צורך לגייס גם את המערכת הפרטית. המרפאה שלי מתמחה בכירורגיה אסתטית, ולכן כרגע הצוות שלי לא עובד, אלא מחכה שיפעילו אותו, אבל אנחנו כולנו יודעים שעלינו להתגייס לתוכנית של משרד הבריאות ולעשות מה שאומרים לנו, כאזרחים וכצוות רפואי.

מאיר כהן / צילום: האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית

"יש כ-150-100 חדרי ניתוח במגזר הפרטי. כל חדר ניתוח כזה מצויד במכונות הנשמה ואפשר להסב אותו לחדר הנשמה, אם יטפלו במערכת המיזוג כך שישאירו את החיידקים בפנים, במקום להוציא אותם החוצה במהירות האפשרית כמו בחדרי ניתוח. אבל זה שינוי טכני הוא אפשרי".

חדר פרטי לכל חולה 

כהן מתאר כי הנשמת חולה כוללת כמה שלבים. הראשון הוא הנשמה באמצעות מסכת חמצן, השני הוא באמצעות מסכה עם לחץ (כמו מכשירי ה-CPAP הביתיים לטיפול דום נשימה בשינה) ורק אחר כך הנשמה בהרדמה עם טובוס, שנחשבת למסוכנת ביותר ומועדת להתדרדרויות עד מוות או נזק לטווח ארוך.

"אנחנו היום יכולים בוודאות לאשפז את המטופלים שזקוקים רק לחמצן. באשר למסכות ה-CPAP, יש איתן בעיה שהן מפיצות את הווירוס ברחבי החדר. לכן יש נטיה לעבור די מהר לטובוס, יכול להיות שאם אפשר לתת לכל מטופל חדר משלו, אפשר להעביר חלק מן המטופלים ל-CPAP ולחסוך חלק מן ההרדמות".

אז למה לא השתמשו בחדרים שלכם ושל בתי החולים הפרטיים עד עכשיו?

כהן: "אני לא יודע. זה לא מהלך פשוט כל כך. אבל בפועל התמותה עד עכשיו בארץ מן הווירוס היא נמוכה יחסית לעולם, אז כנראה שהם עושים מה שצריך. בכל זאת החדרים שלנו הם כרגע נקיים בדרך כלל מווירוסים הנפוצים בבתי חולים והצוות שלנו יחסית בריא כרגע, אז אפשר להיעזר בנו".

יש מי שיאמר שמערכת הבריאות הפרטית גזלה משאבים מן הציבורית והשאירה אותה ערוכה פחות טוב ממה שהיה אפשר לאירוע רב נפגעים כזה.

כהן: "זה הנרטיב של משרד הבריאות מ-2015, שהרפואה הפרטית גוזלת להם את המשאבים. אנחנו נחשוב על כל זה אחרי שהאירוע ייגמר".

אנגל: "אין שום משאב שאנחנו לוקחים מהמערכת הציבורית שמוריד את היכולת שלה להתמודד עם הקורונה. הרופאים שמנתחים פה לא מטפלים כרגע בקורונה אלא להפך, לחלקם יש פחות עבודה בבית החולים הציבורי שהתשתית שלו הוסבה לטיפול בקורונה, אז הם יכולים לעשות את הניתוחים החשובים הללו רק פה. יכול להיות שבעתיד אם המצב יחייב יגייסו אותם לטיפול מעבר לתחום התמחותם, אבל זה לא המצב כרגע. אין סיבה לבטל זמן של רופא אם הוא יכול בינתיים להפחית מהעומס".

מצד שני אפשר לומר כי בזכות הרפואה הפרטית, נמשך יותר כסף פרטי לרפואה, והנה עכשיו גם המדינה משתמשת במשאבים האלה.

כהן: "נכון, ואז תגובת הנגד לתגובת הנגד יכולה להיות שאפשר היה לנתב גם את הכסף הזה איך שהוא לתוך המערכת הציבורית. בכל העולם אלה שתי מערכות שצריכות לחיות אחת עם השנייה".

אנגל: "אני גם לא חושב שיש בזכות הפעילות הפרטית יש תוספת משמעותית של משאבים לרפואה הישראלית. למה אין לנו עכשיו מספיק מכונות וציוד לעת חירום? אם בתחום הביטחון אנחנו תמיד ערוכים לתרחיש קיצון, אז אולי גם מערכת הבריאות צריכה להיערך כך. נצטרך לחשוב על זה ביום שאחרי". 

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.

ספרד ואירלנד כבר הלאימו את בתי החולים הפרטיים והקליניקות

באירופה, הודיעה ממשלת ספרד כבר במחצית מרץ כי תלאים באופן מיידי את כל בתי החולים הפרטיים, בניסיון לתת מענה למצוקה במיטות טיפול חולים. הממשלה המנהלת את המשבר בספרד כעת היא קואליציה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ומפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס". "כל השטחים הציבוריים והפרטיים" המשמשים לאשפוז ולטיפול, הודיע שר הבריאות סלבדור איה, "ינוצלו כדי לאפשר טיפול בחולים". בנוסף, הודיעה הממשלה כי על כל חברה שיכולה לייצר ציוד רפואי מוטלת החובה ליידע את הרשויות בתוך יומיים.

מספר המאושפזים בספרד בטיפול נמרץ לפי הנתונים שפורסמו ביום ראשון הוא כ-4,000 בני אדם. זו הייתה גם היכולת של בתי החולים הציבוריים של המדינה לפני פרוץ המשבר, אך מאז, בין השאר על ידי שימוש במיטות טיפול נמרץ בבתי חולים פרטיים והסבת מיטות אשפוז רגילות לטובת הנשמת חולי קורונה, היא הגבירה את היכולת.

גם באירלנד, שבה שולטת ממשלה שמרנית, החליטה הממשלה באופן מפתיע - ובפעם הראשונה בתולדות המדינה - להלאים את כל בתי החולים והקליניקות הפרטיות. אף שהמצב במדינה חמור הרבה פחות מזה שבספרד (6,600 מתים, לעומת 36 מתים), הממשלה הודיעה כי מה שעומד בבסיס ההחלטה הוא הכנה להתמודדות עתידית עם התפרצות, וכן רצון להעניק טיפול זהה לכל התושבים.

"במהלך המשבר הנוכחי, המדינה תקבל שליטה על כל בתי החולים הפרטיים ותנהל את המשאבים כולם לטובת כל תושבי אירלנד", הודיע בשבוע שעבר שר הבריאות האירי סיימון האריס, "אסור שתהיה רפואה פרטית מול רפואה ציבורית כשהדבר נוגע למגפה". כלי התקשורת במדינה דיווחו כי הדבר יביא לתוספת של 2,000 מיטות אשפוז, תשע מעבדות וכן חדרי טיפול נמרץ. "אנחנו חייבים להבטיח טיפול אחיד ושווה לכול", אמר שר הבריאות האריס, "חולים בקורונה יטופלו בחינם, והם יטופלו כחלק משירות בתי חולים אחיד ולאומי".

בבריטניה השכנה קרא מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין לעשות צעד דומה, וגינה את כוונת הממשלה לשלם לבתי החולים הפרטיים ולקליניקות סכום של 300 פאונד לחולה קורונה שיאושפז בהן. "אסור שבתי חולים פרטיים ירוויחו מהמגפה", אמר. גם בארה"ב, הצעד האירי עורר קריאה מקבילה בקרב האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית לאמץ צעד דומה במדינות העומדות במרכז התפרצות הקורונה, כמו ניו יורק. 

אסף אוני

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?