גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תל אביב ננעלה בעליות: ת"א 35 עלה ב-2.5%

מדד ת"א 125 הוסיף 2.2%, ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25% ● מדד הנפט והגז זינק ב-4.9%, ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3% ● טבע קפצה על רקע אישור תרופה שלה לשימוש בקורונה ● הממשלה אישרה אמש תוכנית חילוץ למשק ב-80 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

האם התוכנית הכלכלית של הממשלה תענה על צורכי המשק, האם העליות בשווקים יימשכו ואיך נראה המירוץ אחר החיסון לקורונה מצד החברות הבורסאיות בעולם - הצטרפו לשידור החי

 

17:25

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ג') בעליות חזקות. מדד ת"א 35 עלה ב -2.5%, מדד ת"א 125 הוסיף 2.2%, ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25%. מדד הביטוח טיפס ב-3.3%, מדד הנפט והגז זינק ב-4.9%, ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3%.

16:37

עליות בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מנתר ב-1.5%, ת"א 90 עולה ב-2.25% ומדד הבנקים קופץ ב-2.4%. 

גזית גלוב מזנקת ב-6.8%, בזן ב-16%, טבע מזנקת ב-9.5%, לאומי עולה ב-2.8%, פתאל החזקות מזנקת ב-22%.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-2.33 מיליארד שקל.

15:15

יום המסחר השלישי לשבוע והאחרון לחודש מרץ מוסיף להתנהל בעליות שערים, אם כי אלו נחלשו לעומת שעות המסחר הקודמות. זאת בהמשך לכיוון המסחר בזירה המקומית אתמול, וכשהחוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על כיוון חיובי לקראת פתיחת המסחר שם, ועליות שערים נרשמות גם בבורסות המרכזיות באירופה.

ברקע לשינוי הכיוון בשווקים, בין היתר, עומד פרסום נתונים הקשורים לפעילות התעשייתית בסין, המעודדים את המשקיעים המוטרדים כבר שבועות ארוכים מההשלכות השליליות של התפשטות וירוס הקורונה על מצב הכלכלה הגלובלית.

בזירה המקומית, העליות ביומיים האחרונים מקזזות חלק מהירידות החדות שאפיינו את המסחר במהלך חודש מרץ, שבסיכומו איבד ת"א 35 - מדד הדגל של הבורסה - כמעט 20% מערכו.

בלאומי שוקי הון מעריכים כי "שוק המניות המקומי, בדומה לעמיתו האמריקאי, צפוי להמשיך את מגמת עליות השערים של הימים האחרונים. עליות השערים החדות הן דווקא על רקע התפשטות נגיף הקורונה, תוך קפיצה במספר דורשי העבודה. ההסבר לכך מצוי ככל הנראה בעובדה שהמשקיעים מביטים לאירופה, כאשר הם מזהים בחלק מהמדינות מגמת האטה בקצב ההתפשטות של הנגיף, כך שייתכן והם מניחים שגם בארה"ב תתרחש האטה דומה".

לפי לאומי שוקי הון, "כידוע, שוק המניות אינו מחכה לעובדות אלא מונע מציפיות. גם פרסום התוכנית הכלכלית אתמול והנתונים על ירידה בקצב ההדבקה, צפויים לתמוך בבורסה המקומית".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, מניית בזן  ממשיכה לנסוק, עם עליות שעומדות כעת על כ-6% נוספים, המסכמות לה זינוק תלת-יומי של עשרות אחוזים. ברקע למסחר, החברה עדכנה בימים האחרונים על החלטת בימה"ש, ולפיה על עיריית חיפה לחדש את ההיתר הזמני לשינוע חומרים בצנרת של החברה הבת שלה גדיב. בבית ההשקעות אי.בי.אי פרסמו התייחסות למניה וציינו כי "גם ביחס להזדמנויות הרבות שנפתחו בשוק, אנו סבורים כי במחיר המניה הנוכחי בזן ממשיכה להיות קנייה אטרקטיבית".

עוד בבזן, היום עדכנה חברת S&P מעלות על הורדת דירוג האג"ח של החברה ל-A מינוס בתחזית שלילית בהשפעת משבר הקורונה והירידה במרווחי הזיקוק. סדרות האג"ח של בזן נסחרות בין עליות של כ-0.5% לירידות של כ-1.5%.

עוד בצד החיובי של ת"א 35, מניית פתאל החזקות  מטפסת בכ-9%, מה שלא עוזר לה להתחמק מצלילה חודשית של יותר מ-70%.

עוד בצד הירוק של המדד המוביל, מניות אנרג'יאן  , טבע  , מליסרון  וגזית גלוב  נהנות מעליות בטווח של כ-6%-3%.

במגזר הפיננסים בולטות בין היתר מניות אס.אר אקורד  בקפיצה של כ-17%, מניית מור השקעות  מטפסת 8% ומניית מנורה מבטחים  קופצת בכ-9%.

עוד במסחר, חברת פלוריסטם   דיווחה כי טיפלה בשלושה חולי קורונה בישראל "במסגרת טיפולי חמלה", ומנייתה קופצת בכ-25%.

כמה ממניות הקנאביס ממשיכות לבלוט בעליות חדות, בהן פנאקסיה ישראל  שמזנקת בכ-15% ואינטרקיור  שמטפסת בכ-4%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת נטייה שלילית.

13:30

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות שערים בדומה לסנטימנט בעולם לאחר נתוני PMI טובים בסין שעשויים להצביע על התאוששות הפעילות הכלכלית בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. 

מדד ת"א 35 קופץ ב-2.5%, מדד ת"א 90 עולה ב-3.7%, מדד הבנקים מזנק ב-3.3%. 

בסקטור הנדל"ן מניית גזית גלוב  נוסקת ב-7.2%, אלוני חץ  ב-5%, מליסרון  מזנקת ב-6.8% ואלקטרה  עולה ב-3%. בסקטור האנרגיה אנרג'יאן  קופצת ב-9.2%, בזן  מזנקת ב-13% ומניית דלק  עולה ב-5.2%.

מנייתה של טבע  מזנקת ביותר מ-8% בהמשך לדיווח על אישור ה-FDA  בסוף השבוע את השימוש בתרופות Chloroquine phosphate ו-hydroxylchloroquine sulfate כטיפול חירום בחולי COVID-19 (נגיף קורונה).

תיא השקעות  דיווחה על הקפאה של עבודה מול לקוחות בהיקף של 10 מיליון שקל כתוצאה ממשבר הקורונה. בנוסף דיווחה החברה על ירידת ערך בגובה של 12 מיליון שקל בניירות ההשקעה הסחירים של החברה בצל הנפילות בשווקים.

11:30

נמשכות העליות החדות בת"א, והמדדים המובילים מתחזקים ב-4%-3%. מניית בזן ממשיכה את הראלי מאתמול, שבו קפצה ב-24%, ומזנקת היום ב-13% נוספים. מניית אנרג'יאן מתחזקת ב-12% ושיכון ובינוי מוסיפה 10%. מליסרון וטבע בולטות אף הן בעליות ומתחזקות ביותר מ-7%. טבע הודיעה כי תרופה שלה למלריה וזאבת אושרה לטיפול חירום בחולי קורונה.

בצד השלילי בולטת איי.אפ.אפ שנחתכת יותר מ-3%, ונייס שמאבדת יותר מ-1%, והן שתי המניות היחידות במדד ת"א-35 שרושמות ירידות.

מדד הנפט והגז נוסק היום יותר מ-8%, על רקע העלייה החדה במחירי הנפט היום. תמר פטרוליום  מזנקת לאחר שהחברה פרסמה תוצאות לשנת 2019 והכריזה על תוכנית רכישה בחזרה של האג"ח שלה בסכום של עד 20 מיליון דולר. גם רציו פטרוליום  וקבוצת דלק בולטות בעליות חדות.

מדד הביטוח מזנק בקרוב ל-6%. מניית מנורה קופצת בכ-10%. מדד הבנקים ממשיך להתחזק וקופץ ב-4%. מניות פועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט עולות ב-5%-4%.  

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של כ-0.4% בשקליות הממשלתיות הארוכות ואילו מדדי התל בונד רושמים עליות של 1% עד 2.8%.

10:05

יום המסחר בבורסה של תל אביב נפתח הבוקר תוך המשך המגמה החיובית, לאחר עליות חדות בוול סטריט אתמול. עליות חדות נרשמות במניות טבע, בזן , מליסרון, מזרחי טפחות  והפועלים 

גם במניות פתאל החזקות , שיכון ובינוי  וישראל קנדה נרשמות עליות חדות. 

09:05

המסחר בשוק המטבעות נפתח תוך התחזקות של השקל, שרושם עלייה של כ-0.7% מול הדולר לרמה של כ-3.56 שקלים לדולר. מול האירו מתחזק השקל בכ-1% לרמה של 3.92 שקלים לאירו.

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, מעריך הבוקר כי "שוק המניות המקומי, בדומה לעמיתו האמריקאי, צפוי להמשיך את מגמת עליות השערים של הימים האחרונים. את עליות השערים בישראל הובילו מניות הפיננסים - שתיקנו חלק מהירידות האלימות שהן רשמו בתחילת המשבר - כאשר סקטור הבנקים הוסיף לעצמו 25% במהלך השבוע, ומניות הביטוח אף הגדילו לעשות ונסקו בשיעורים של 50%-30%.

"בוול סטריט ננעלו גם אמש (ב') מדדי המניות בעליות חדות, כאשר כל אחד מהמדדים המובילים - דאו ג׳ונס, S&P 500 ונאסד"ק - זינקו בלמעלה מ-3%.

"עליות השערים החדות הן דווקא על רקע התפשטות נגיף הקורונה, תוך קפיצה חדה במספר דורשי העבודה. ההסבר לכך מצוי ככל הנראה בעובדה שהמשקיעים מביטים לאירופה, כאשר הם מזהים בחלק מהמדינות מגמת האטה בקצב ההתפשטות של הנגיף, כך שייתכן והם מניחים כי גם בארה"ב תתרחש האטה דומה במגמה - אבל בפיגור. שוק המניות אינו מחכה לעובדות אלא מונע מציפיות. גם פרסום התוכנית הכלכלית בישראל אתמול והנתונים על ירידה בקצב ההדבקה צפויים לתמוך בבורסה המקומית.

"בנוסף, ראוי לציין שהבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש בסין, שהפתיע לטובה, כאשר המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה חיובית, מה שצפוי להקרין גם על יום המסחר בשוק המקומי".   

06:00

יום המסחר השלישי לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לראלי שנרשם אמש בניו יורק, שם המדדים זינקו בכ-3% למרות העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בארה"ב. 

שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו הציגו אתמול את התוכנית הכלכלית למשק שהיקפה עומד על 80 מיליארד שקל - הגדולה בתולדות המדינה, וזאת על מנת להתמודד עם משבר הקורונה ושיעור האבטלה הגואה. מחצית מהיקף התוכנית יגיע מקופות המדינה. לפרוט התוכנית הכלכלית לחצו כאן.

המניות הדואליות צפיות לספק תמיכה, בהן טבע , אורמת  ופריגו שזינקו בחדות אמש בארה"ב.  אתמול באחוזת בית מדד ת"א 35 קפץ ב-2.3% וננעל בגבוה היומי, מדד ת"א 90 קפץ ב-1.9%, ומדד הבנקים עלה ב-1%.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?