גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עומד מאחורי גיוס של מאות מיליוני דולרים בלב המשבר? מייסד Via מדבר

חברת Via הודיעה על גיוס לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר ● אורן שובל, ממייסדי החברה, מסביר למה הם לא חוששים מפגיעה בנסיעות התחבורה הציבורית, מספר איך הרימו פרויקט חדש בברלין תוך יומיים כדי להסיע עובדי קורונה ואומר: "קשה לדעת אם המשבר יפגע בכלכלה השיתופית"

אורן שובל מייסד שותף ומנהל מרכז הפיתוח של Via / צילום: יח"צ
אורן שובל מייסד שותף ומנהל מרכז הפיתוח של Via / צילום: יח"צ

"הקשר עם תאגיד EXOR החל לפני תקופה ארוכה, והם מאוד מתעניינים בעתיד התחבורה העירונית. היו לנו הרבה שיחות איתם אחרי פרוץ המשבר, על מה זה אומר בקשר להשקעה ב-Via ולפוטנציאל של החברה. הם רואים פוטנציאל אדיר במודל שלנו שלוקח את התחבורה והופך אותה לחכמה ומבוססת מידע, ואנחנו רואים את ההחלטה שלהם היום", כך אמר אורן שובל, אחד ממייסדי חברת Via, ל"גלובס" על גיוס הענק עליו החברה הודיעה היום.

חברת Via הישראלית הודיעה על גיוס של 200 מיליון דולר מתאגיד EXOR לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר אחרי הכסף. עם זאת, גורמים שמעורים בפרטים אומרים שהגיוס גבוה משמעותית ועומד על כ-400 מיליון דולר. חברת האחזקות Exor מחזיקה באחזקה משמעותית בחברות פיאט, קרייזלר, פרארי, עיתון אקונומיסט וקבוצת הכדורגל יובנטוס. בהודעה של חברת EXOR לבורסה נכתב כי החברה עצמה השקיעה 200 מיליון דולר לבדה, אך גם בהודעת Via כתוב כי המשקיעים הקיימים בחברה השתתפו בסבב הגיוס. בין המשקיעים הבולטים הקיימים שלה נמנים בין השאר חברת דיימלר והקרנות 83North, פיטנגו, קרן Hearst Ventures ועוד. בסבב הנוכחי הצטרפו גם משקיעים חדשים, בהם Shell Venturs, Macquarie Capital ו-מורי בילדינג.

מה קורה איתכם בזמן המשבר? אנשים לא נוסעים בתחבורה ציבורית.

"הנסיעות בתחבורה ציבורית בישראל ירדו ב-75% במהלך המשבר ויש מקומות בעולם שהיא נעצרה לחלוטין. עם זאת, אנשים עדיין צריכים להגיע למקומות עבודה חיוניים. הרבה מהעובדים האלו לא יכולים להחזיק רכב פרטי, אז איך הם יגיעו לעבודה וחזרה? להחזיק תחבורה ציבורית כבדים כמו אוטובוסים וסאבווי עבור האוכלוסייה הזאת לא מחזיק את עצמו כלכלית. לכן, למשל, השקנו בברלין לפני שלושה ימים שירות הסעות לעובדים חיוניים, שמוגבל רק למי שיש לו אישור. התאמנו את הטכנולוגיה תוך יומיים פחות או יותר. במקביל, אנחנו מנהלים כרגע שיחות עם כמה עשרות ערים בעולם. אנחנו מציעים את השירות שלנו במחירי עלות". שובל לא השיב לשאלה בכמה ירד היקף נסיעות החברה.

"אנשים לא ירצו להשתמש בתחבורה פרטית"

Via הוקמה ב-2012 על ידי שובל ודניאל רמות, והיא מעסיקה כיום כמה מאות עובדים. החברה פיתחה מערכת תחבורה דינמית, בהתאם לצרכי הנוסעים שרוצים לעלות עליה. איך זה עובד? בעיר מסתובבים ואנים - מעין מוניות שירות משודרגות, או אוטובוסים, שבהם מוטמעת הטכנולוגיה של החברה. המשתמש בוחר באמצעות האפליקציה את היעד אליו הוא רוצה להגיע ואחת המוניות אוספת אותו מנקודת איסוף קרובה יחסית, שלא תצריך מאף אחד מהצדדים לסטות מדרכם יותר מדי. גם הנסיעה עצמה דינמית, ונתיב התחבורה מתוכנן בהתאם לנוסעים אחרים, אך בעיקר בהתאם למצב התנועה, לפקקים, לאירועים המוניים בעיר ולעבודות בכביש.

אתם לא חוששים מאי ודאות לגבי עתיד הפעילות שלכם?

"קשה לדעת כמה זמן ייקח המשבר ואנחנו חיים באי ודאות אדירה, גם אישית וגם מבחינה כלכלית. ככל הנראה תהיה האטה כלכלית בעולם. זה יגרום לכך שאנשים לא כל כך ירצו להשתמש בתחבורה פרטית בגלל העלויות ויעדיפו להשתמש בתחבורה שהיא יותר ברת השגה. מכיוון שהשירות שלנו חכם, אנחנו יכולים לדאוג לכך שלא יעלו לכלי הרכב יותר מדי אנשים כדי לשמור על מרחק ביניהם.

"בנוסף, הרבה פעמים עיריות ומדינות מנסות להשקיע בתשתיות לאחר משברים כדי להניע את הכלכלה. עם זאת, הן יהיו במצב כלכלי לא פשוט כי ההכנסות שלהן ממסים ייפגעו והן יחפשו פתרונות שהם יותר קלים לתפעול. כאן אנחנו יכולים לעזור עם שירות יעיל, בלי בניית כבישים וגשרים. אי אפשר לדעת כמה אלו שינויים יהיו - אולי למשל אנשים יעבדו יותר מרחוק. מערכת כמו שלנו היא גמישה ומתאימה לזמן אמת. אני לא יודע אם זה מחזק את המודל שלנו, אבל זה בהחלט נותן לנו זכות קיום".

יש הערכות שהמשבר הזה יפגע בכלכלה השיתופית.

"קשה לדעת אם המשבר יפגע בכלכלה השיתופית. אתה שומע היום מומחים ומדענים, סטטיסטיקאים וכלכלנים בעלי שם עולמי שעושים מודלים ומנתחים את המצב בביטחון מלא ומגיעים לתוצאות הפוכות".

נקטתם בפעולות כמו קיצוצי שכר או פיטורים?

"אנחנו בתקופה שבה אנחנו מנסים להבין מה הדבר הנכון לעשות. אנחנו כמובן מנסים לצמצם הוצאות בצורה הכי אחראית שיש אבל כרגע לא מודיעים על שום צעד. יש לנו צוות מעולה, לקוחות ופעילות. אנחנו חיים בתקופה של אי ודאות שמעט מאוד אנשים יודעים מה יקרה, ואנחנו צריכים להתכונן למגוון תרחישים, ולדאוג למשאבים שיביאו אותנו למקום הרבה יותר חזק".

"בניגוד לאובר וליפט - Via מצאה מודל עסקי"

אחד המשקיעים בחברה הוא ארנון דינור מ-83North. בשיחה עם "גלובס" הוא מתייחס לרציונאל ההשקעה ב-Via גם בתקופת המשבר: "אם מסתכלים על נתוני העבר, ההשקעות הממשלתיות בתחבורה ציבורית עולות דרמטית לאחר משברים. גם בזמן המשבר, כשאין תחבורה ציבורית, גופים צריכים את השירות שלנו - למשל להביא תרופות לאנשים. בסופו של דבר, גם אחרי שייגמר המשבר לא תהיה אלטרנטיבה - אנשים יצטרכו לנסוע בתחבורה ציבורית והם לא יסעו לבד במוניות. היחידים שיכולים להסיע הרבה אנשים, תוך שמירה על מרחק בין נוסע לנוסע ובגמישות הנכונה, זה Via.

מה לגבי רמות השווי - הן היו גבוהות לפני המשבר?

"שווי זה כמו אמנות, קשה לקבוע מה השווי המדויק, לא בתקופות טובות ולא בתקופות רעות. זאת חברה שבניגוד לאובר וליפט וגט מצאה מודל עסקי והיא חברת תוכנה מובילה בסגמנט של טריליוני דולרים. היא לא מתמודדת בתחרות של כל החברות האחרות בתחום התחבורה, ובתחום שלה יהיה קשה מאוד להיכנס לשוק אחריה".

עוד כתבות

ניר דגן / צילום: שי אדם

ניר דגן, מי שעד לפני ימים ספורים עוד שימש כמנכ"ל ארקיע, מונה למנהל העסקים הראשי ב-IES החזקות

וגם: גיא מרוז ואורלי וילנאי מצטרפים לסגל המרצים בביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית שבאוניברסיטה העברית ● השיחה

אריה דרעי באירוע ההשקה של קמפיין ש"ס / צילום: יעקב כהן, יח"צ

לאור התפשטות הקורונה במוסדות לימוד: בוטל האישור המיוחד שניתן לתלמידים ללא דרכון ישראלי להיכנס לישראל

במכתב ששיגר דרעי לראשי הישיבות הוא מסביר כי "בשל החמרת מצב מגפת הקורונה בישראל, אני נאלץ בצער רב בשלב זה להפסיק את כניסתם של תלמידי הישיבות הרווקים"

לנדרובר דיפנדר / צילום: יח"צ

לנדרובר דיפנדר ופורד פוקוס חדשות נוחתות בישראל; מרצדס מורידה מחירים בדגמי פלאג-אין

מחירם של רכבי לנדרובר דיפנדר יתחילו ב-498 אלף שקל ● חברת פורד משיקה את גרסאות ההאצ'בק והסדאן של פורד פוקוס החדשה במחיר שמתחיל בכ-126 אלף שקל ●  כלמוביל מציעה את דגמי הפלאג-אין של מרצדס במחירים של טרום עליית מס הקניה

שרית פירון  / צילום: יונתן בלום

Team8 מקימה זרוע הון סיכון חדשה בהובלת שרית פירון

הקרן טרם נסגרה, אך לפי מקורבים היא מיועדת להיות בגובה של 100-150 מיליון דולר ● הקרן תשקיע 3-8 מיליון דולר בחברות בתחומי הדאטה, הבינה המלאכותית, אבטחת הסייבר והטכנולוגיה לארגונים

הפגנת הענק בצ'כיה נגד ראש הממשלה באביס / צילום: מילאן קאמרמאייר, רויטרס

צ'כיה: עלייה במספר התקריות האנטישמיות ברשת, אך ללא מקרי תקיפה בשנה החולפת

לפי דו"ח מצב האנטישמיות השנתי של הקהילה היהודית, 694 תקריות אנטישמיות אירעו  בשנת 2019, פי שניים ממספר התקריות שנרשמו שנה קודם לכן ● 95% מהתקריות התרחשו באינטרנט וכללו התבטאויות נגד יהודים בעמודי פייסבוק, טוויטר, תגובות באתרים מובילים ועוד

הפגנת סולידיריות בפריז בשלישי. אלפים רבים מחו ברחבי העולם / צילום: Michel Euler, Associated Press

מבריטניה ועד ניו זילנד: בעולם הפגינו סולידריות עם המפגינים באמריקה

מרבית ההפגנות הבינלאומיות היו שקטות, והתמקדו בגזענות ● באמסטרדם ובריסל, בהן יש קהילות מהגרים גדולות, המחאות אורגנו על ידי הסניפים המקומיים של תנועת "חיים שחורים נחשבים" ● בלונדון ובערים נוספות בבריטניה, אלפי מפגינים הופיעו ברחובות ביום ראשון

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

אל על בדרך לאישור ההלוואה? באב"ד זימן את ההנהלה לפגישה מכרעת באוצר ברגע האחרון

הפגישה תתקיים שעות ספורות אחרי טקס הפרידה של באב"ד מתפקידו כמנכ"ל משרד האוצר בשנים האחרונות ● מטרת הפגישה הערב היא להגיע לסיכום שיאפשר לאל על ליטול הלוואה של כ-400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 82.5%

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כל מה שאפשר ללמוד מחברות גדולות במשק על עבודה מהבית

המעסיקים יכולים לצמצם את המשרדים והעובדים מוותרים על הפקקים ● איך התמודדו הבנקים עם עבודה מרחוק, כמה פעמים בשבוע מגיעים למשרד העובדים הכי מחויבים ואיזו חברה ישראלית תעזור לעובדים לצבוע קירות בבית כדי לייצר רקע נעים ● כך תיראה העבודה מהבית ביום שאחרי הקורונה

רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock

הנתונים תומכים בירידת מחירים על רכבים חדשים בישראל, זו הסיבה שזה כנראה לא יקרה

הקורונה חתכה את הביקוש ושר האוצר החדש ישראל כ"ץ תמך בעבר בהורדת המס על כלי רכב ● העובדות האלה אמורות לבשר על ירידה במחירים, אבל היבואנים לא נפטרים ממכוניות בכל מחיר ועושה רושם שבמשרד האוצר (שוב) יעלו את המס ● מי שמצפה להוזלה עלול להתאכזב

מטוס של אל על ומטוס של לופטנזה / צילום: Matthias Schrader , Associated Press

המסלול לחילוץ אל על עובר בין וושינגטון לברלין: הנה המתווה המומלץ לגרסה הישראלית

מאז פרוץ משבר הקורונה, חברת התעופה הלאומית זועקת לסיוע ממשלתי ● הנה הצעה למתווה סיוע, שעשוי להביא לתוצאה כלכלית טובה יותר גם לציבור

רון רוטר / צילום: יח"צ

מלחמת שבעת הכוכבים: קסטרו דורשת מבעלי הקניונים הנחות בשכירות ומסרבת לפתוח חנויות

חנויות של רשת האופנה עדיין סגורות בקניוני שבעת הכוכבים, לב המפרץ ומבשרת ציון, זאת בנוסף לחנות הסגורה בקניון TLV • חלק מבעלי הנכסים בוחנים נקיטת צעדים משפטיים • בקבוצת קסטרו לא מפרטים כמה מתוך 5,000 העובדים הוחזרו לעבודה מחל"ת

מנכ"ל זום אריק יואן / צילום: Mark Lennihan, AP

גם מנכ"ל זום עושה פאדיחות באפליקציה: שוחח עם המשקיעים על MUTE

עשיתם פדיחה בשיחות וידאו בזום? אתם לא לבד ● מנכ"ל החברה אריק יואן שכח להפעיל את המיקרופון במהלך פגישה עם המשקיעים

מפגין נושא את דגל ארה"ב הפוך ליד בניין בוער במינאפוליס, העיר שבה נרצח ג'ורג פלויד / צילום: Julio Cortez, AP

אמריקה בוערת: "כאוס אף פעם לא טוב לנשיא מכהן, טראמפ מאבד שליטה על קמפיין הבחירות"

שילוב היסטורי של הפגנות אלימות, משבר כלכלי ומגיפה בארה"ב ● "טראמפ איבד שליטה על הקמפיין", מסביר העיתונאי ג'ייקוב קורנבלאו בפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' ● במקביל הנשיא חותם על צו נשיאותי, ומאיים להגביל את ענקיות הטכנולוגיה ● האם מדובר רק "ברעש וצלצלולים"? ● האזינו

התקהלות של פלסטינים בחברון סביב משרדי התיאום / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של "חברון אונליין"

מסלול עוקף רשות: ישראל מסייעת לפועלים הפלסטינים לקבל היתרי כניסה ועבודה

ישראל מסייעת בהקלות על הפועלים והסוחרים הפלסטינים במעבר לישראל באמצעות בכירים פלסטינים וללא עזרת הרשות, שהכריזה על ביטול ההסכמים עם ישראל

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הסדר החוב שמציע אלשטיין לנושי אי.די.בי: הזרמה של 300 מיליון שקל ותספורת של מאות מיליוני שקלים

אי.די.בי חייבת כיום ב-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח משלוש הסדרות ● לאחר השלמת ההסדר תישאר באי.די.בי סדרת אג"ח חדשה אחת בהיקף של כ-580 מיליון שקל, שתובטח בשיעבוד על כ-70% ממניות דסק"ש

הטרנדים החמים בפודטק ובאגטק / צילום: אפיק גבאי, DLR, RilBite

שנה בלבד אחרי שחממת הפודטק בצפון יצאה לדרך - המנכ"ל עוזב

בחממה של תנובה, טמפו OurCrowd ו-Finistere מושקעים כ-100 מיליון שקל במימון ממשלתי ● מנכ"ל החממה חנן שניידר עוזב ואת מקומו ימלא מנהל החדשנות בתנובה

אבישי אברהמי/ צילום: איל יצהר

חודש מאי המשיך את המגמה החיובית בקרב הישראליות בוול סטריט, ומדד גלובס-פרומתאוס קפץ ב-13.5%

מדד גלובס-פרומתאוס השאיר מאחור את מדדי הייחוס - מדד נאסד"ק שעלה ב-6.8% ומדד ת"א 125 שבכלל ירד ב-0.9% בחודש החולף ● בלט לחיוב במגמה: תת-מדד הטכנולוגיה, שבעזרת רוח גבית של חברת Wix זינק ב-18.6%

מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו  / צילום: ישראל הדרי

סופרגז אנרגיה יוצאת לבורסה: מציגה רווח שנתי של 60-70 מיליון שקל

זרוע האנרגיה של קבוצת אלקו תנסה לגייס 250 מיליון שקל בהנפקת מניות לפי שווי של מיליארד שקל "לפני הכסף" ועוד מאות מיליוני שקלים באג"ח

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

צפי לפתיחה מעורבת בבורסה; פריגו, אופקו ונייס צפויות לרדת

אתמול הסתיים המסחר בוול סטריט בעליות, בהובלת מדד הדאו ג'ונס שקפץ בכ-2% ● אלשטיין מציע הסדר חוב למחזיקי האג"ח של אי.די.בי ● גילת פרסמה דוחות חלשים לרבעון הראשון

עדי קייזמן /  צילום: ענבל מרמרי

"אתה לא מבין את ההידרדרות העסקית שלי": עוד תביעה נגד עדי קייזמן

מולי ליטבק ואחותו תובעים את עדי קייזמן על השקעתם בפרויקט נדל"ן שהוביל ● מדובר בתביעה שנייה נגד קייזמן שעזב לאחרונה את הארץ ועבר להתגורר בלוס אנג׳לס כשברקע הסתבכות בעסקי הנדל"ן שלו בגרמניה