גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עומד מאחורי גיוס של מאות מיליוני דולרים בלב המשבר? מייסד Via מדבר

חברת Via הודיעה על גיוס לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר ● אורן שובל, ממייסדי החברה, מסביר למה הם לא חוששים מפגיעה בנסיעות התחבורה הציבורית, מספר איך הרימו פרויקט חדש בברלין תוך יומיים כדי להסיע עובדי קורונה ואומר: "קשה לדעת אם המשבר יפגע בכלכלה השיתופית"

"הקשר עם תאגיד EXOR החל לפני תקופה ארוכה, והם מאוד מתעניינים בעתיד התחבורה העירונית. היו לנו הרבה שיחות איתם אחרי פרוץ המשבר, על מה זה אומר בקשר להשקעה ב-Via ולפוטנציאל של החברה. הם רואים פוטנציאל אדיר במודל שלנו שלוקח את התחבורה והופך אותה לחכמה ומבוססת מידע, ואנחנו רואים את ההחלטה שלהם היום", כך אמר אורן שובל, אחד ממייסדי חברת Via, ל"גלובס" על גיוס הענק עליו החברה הודיעה היום.

חברת Via הישראלית הודיעה על גיוס של 200 מיליון דולר מתאגיד EXOR לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר אחרי הכסף. עם זאת, גורמים שמעורים בפרטים אומרים שהגיוס גבוה משמעותית ועומד על כ-400 מיליון דולר. חברת האחזקות Exor מחזיקה באחזקה משמעותית בחברות פיאט, קרייזלר, פרארי, עיתון אקונומיסט וקבוצת הכדורגל יובנטוס. בהודעה של חברת EXOR לבורסה נכתב כי החברה עצמה השקיעה 200 מיליון דולר לבדה, אך גם בהודעת Via כתוב כי המשקיעים הקיימים בחברה השתתפו בסבב הגיוס. בין המשקיעים הבולטים הקיימים שלה נמנים בין השאר חברת דיימלר והקרנות 83North, פיטנגו, קרן Hearst Ventures ועוד. בסבב הנוכחי הצטרפו גם משקיעים חדשים, בהם Shell Venturs, Macquarie Capital ו-מורי בילדינג.

מה קורה איתכם בזמן המשבר? אנשים לא נוסעים בתחבורה ציבורית.

"הנסיעות בתחבורה ציבורית בישראל ירדו ב-75% במהלך המשבר ויש מקומות בעולם שהיא נעצרה לחלוטין. עם זאת, אנשים עדיין צריכים להגיע למקומות עבודה חיוניים. הרבה מהעובדים האלו לא יכולים להחזיק רכב פרטי, אז איך הם יגיעו לעבודה וחזרה? להחזיק תחבורה ציבורית כבדים כמו אוטובוסים וסאבווי עבור האוכלוסייה הזאת לא מחזיק את עצמו כלכלית. לכן, למשל, השקנו בברלין לפני שלושה ימים שירות הסעות לעובדים חיוניים, שמוגבל רק למי שיש לו אישור. התאמנו את הטכנולוגיה תוך יומיים פחות או יותר. במקביל, אנחנו מנהלים כרגע שיחות עם כמה עשרות ערים בעולם. אנחנו מציעים את השירות שלנו במחירי עלות". שובל לא השיב לשאלה בכמה ירד היקף נסיעות החברה.

"אנשים לא ירצו להשתמש בתחבורה פרטית"

Via הוקמה ב-2012 על ידי שובל ודניאל רמות, והיא מעסיקה כיום כמה מאות עובדים. החברה פיתחה מערכת תחבורה דינמית, בהתאם לצרכי הנוסעים שרוצים לעלות עליה. איך זה עובד? בעיר מסתובבים ואנים - מעין מוניות שירות משודרגות, או אוטובוסים, שבהם מוטמעת הטכנולוגיה של החברה. המשתמש בוחר באמצעות האפליקציה את היעד אליו הוא רוצה להגיע ואחת המוניות אוספת אותו מנקודת איסוף קרובה יחסית, שלא תצריך מאף אחד מהצדדים לסטות מדרכם יותר מדי. גם הנסיעה עצמה דינמית, ונתיב התחבורה מתוכנן בהתאם לנוסעים אחרים, אך בעיקר בהתאם למצב התנועה, לפקקים, לאירועים המוניים בעיר ולעבודות בכביש.

אתם לא חוששים מאי ודאות לגבי עתיד הפעילות שלכם?

"קשה לדעת כמה זמן ייקח המשבר ואנחנו חיים באי ודאות אדירה, גם אישית וגם מבחינה כלכלית. ככל הנראה תהיה האטה כלכלית בעולם. זה יגרום לכך שאנשים לא כל כך ירצו להשתמש בתחבורה פרטית בגלל העלויות ויעדיפו להשתמש בתחבורה שהיא יותר ברת השגה. מכיוון שהשירות שלנו חכם, אנחנו יכולים לדאוג לכך שלא יעלו לכלי הרכב יותר מדי אנשים כדי לשמור על מרחק ביניהם.

"בנוסף, הרבה פעמים עיריות ומדינות מנסות להשקיע בתשתיות לאחר משברים כדי להניע את הכלכלה. עם זאת, הן יהיו במצב כלכלי לא פשוט כי ההכנסות שלהן ממסים ייפגעו והן יחפשו פתרונות שהם יותר קלים לתפעול. כאן אנחנו יכולים לעזור עם שירות יעיל, בלי בניית כבישים וגשרים. אי אפשר לדעת כמה אלו שינויים יהיו - אולי למשל אנשים יעבדו יותר מרחוק. מערכת כמו שלנו היא גמישה ומתאימה לזמן אמת. אני לא יודע אם זה מחזק את המודל שלנו, אבל זה בהחלט נותן לנו זכות קיום".

יש הערכות שהמשבר הזה יפגע בכלכלה השיתופית.

"קשה לדעת אם המשבר יפגע בכלכלה השיתופית. אתה שומע היום מומחים ומדענים, סטטיסטיקאים וכלכלנים בעלי שם עולמי שעושים מודלים ומנתחים את המצב בביטחון מלא ומגיעים לתוצאות הפוכות".

נקטתם בפעולות כמו קיצוצי שכר או פיטורים?

"אנחנו בתקופה שבה אנחנו מנסים להבין מה הדבר הנכון לעשות. אנחנו כמובן מנסים לצמצם הוצאות בצורה הכי אחראית שיש אבל כרגע לא מודיעים על שום צעד. יש לנו צוות מעולה, לקוחות ופעילות. אנחנו חיים בתקופה של אי ודאות שמעט מאוד אנשים יודעים מה יקרה, ואנחנו צריכים להתכונן למגוון תרחישים, ולדאוג למשאבים שיביאו אותנו למקום הרבה יותר חזק".

"בניגוד לאובר וליפט - Via מצאה מודל עסקי"

אחד המשקיעים בחברה הוא ארנון דינור מ-83North. בשיחה עם "גלובס" הוא מתייחס לרציונאל ההשקעה ב-Via גם בתקופת המשבר: "אם מסתכלים על נתוני העבר, ההשקעות הממשלתיות בתחבורה ציבורית עולות דרמטית לאחר משברים. גם בזמן המשבר, כשאין תחבורה ציבורית, גופים צריכים את השירות שלנו - למשל להביא תרופות לאנשים. בסופו של דבר, גם אחרי שייגמר המשבר לא תהיה אלטרנטיבה - אנשים יצטרכו לנסוע בתחבורה ציבורית והם לא יסעו לבד במוניות. היחידים שיכולים להסיע הרבה אנשים, תוך שמירה על מרחק בין נוסע לנוסע ובגמישות הנכונה, זה Via.

מה לגבי רמות השווי - הן היו גבוהות לפני המשבר?

"שווי זה כמו אמנות, קשה לקבוע מה השווי המדויק, לא בתקופות טובות ולא בתקופות רעות. זאת חברה שבניגוד לאובר וליפט וגט מצאה מודל עסקי והיא חברת תוכנה מובילה בסגמנט של טריליוני דולרים. היא לא מתמודדת בתחרות של כל החברות האחרות בתחום התחבורה, ובתחום שלה יהיה קשה מאוד להיכנס לשוק אחריה".

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"