גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידות חדות בנעילה בת"א; מניות הבנקים והביטוח צנחו

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל ● מדדי הבנקים והביטוח רשמו ירידות של יותר מ-4% ● מיטב דש: קופות הגמל הכלליות רשמו תשואה שלילית ממוצעת של כ-9.3% בחודש מרץ

חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

מאיפה הכסף לתוכניות הממשלה? דודי רזניק מלאומי שוקי הון על גיוס החוב ל-100 שנה שהשלים האוצר; שירה אחיעז מאיי.בי.איי תדבר על חברות המזון והאופנה בצל הקורונה - הצטרפו לשידור החי

 

המסחר בבורסה ננעל היום (ד') בירידות חדות במדדי המניות, על רקע מגמה שלילית מובהקת בבורסות אירופה וארה"ב. מניות הבנקים והביטוח בלטו בירידות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. 

עוד בלטו בירידות חדות מניות נאוי , פתאל החזקות , ביג , בזן ומיטב דש. 

16:10

נמשכות הירידות החדות בבורסה, לקראת פתיחה שלילית מובהקת בוול סטריט. מניות הבנקים מובילות את הירידות, עם צניחה של 4.4% במדד הבנקים.  

גם מניות הביטוח בולטות בירידות חדות, בהובלת הראל , מנורה מבטחים  וכלל ביטוח. 

15:00

יום המסחר הרביעי לשבוע והראשון לחודש אפריל מתנהל בירידות שערים משמעותיות, שממשיכות את כיוון השוק מחודש מרץ, אותו סיכמה הבורסה המקומית בצלילה של 17%.

החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה שלילית לקראת פתיחת המסחר שם ומגמה שלילית מאפיינת את המסחר גם בבורסות הבולטות באירופה.

ברקע לכיוון השלילי היום עומדים בין היתר דברים ברוח פסימית מצד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנוגע להשלכות העשויות להיות להתפשטות וירוס הקורונה בארה"ב.

כאמור, חודש מרץ היה מהגרועים לשוקי ההון בארץ ובעולם, והדבר בא לידי ביטוי גם בפידיונות חסרי תקדים בשוק קרנות הנאמנות, שלפי בית ההשקעות מיטב דש היה "הגרוע ביותר שידעה תעשיית הקרנות מאז ומעולם".

בראש ובראשונה מדובר במציאות חריגה שהביאה לגריעה של כמעט שקל שלם מכל עשרה שקלים שנוהלו בחיסכון לטווח ארוך של הציבור בתוך חודש אחד. במיטב דש העריכו היום כי במרץ 2020, ולמרות ש"היומיים האחרונים של החודש צמצמו את מגמת הירידה", "רשמו קופות הגמל הכלליות תשואה שלילית ממוצעת של כ-9.3%". עוד העריכו בבית ההשקעות שנמנה על שחקני הגמל הגדולים בשוק, כי טווח התשואה השלילית בחודש מרץ עמד על תשואה שלילית של 8% עד מינוס 11%.

עוד ציינו במיטב דש כי "קופות הגמל המנייתיות השיגו תשואה שלילית של כ-17.9% בטווח תשואה שלילית של 14% עד תשואה שלילית של 21%".

בשקלול התשואות שנרשמו בינואר ופברואר השנה, שהחלו במגמה של עליות שהתהפכה באמצע פברואר, יוצא להערכת מיטב דש כי "ברבעון הראשון של השנה הקופות הכלליות השיגו תשואה שלילית של כ-11.4% בממוצע".

עוד על פי אומדן בית ההשקעות, בחודש החולף נפדו משוק קרנות הנאמנות המקומי סך של 42 מיליארד שקל, שיחד עם הפסדי התשואה בשווקים הובילו את השוק לשווי של 272 מיליארד שקל לעומת 343 מיליארד שקל בתחילת החודש. מדובר בצניחה גבוהה פי כמה ממה שהיה מוכר בחודשים "גרועים" קודמים בשוק קרנות הנאמנות, כשבמיטב דש מציינים כי "הקורבן העיקרי היה, באופן טבעי, החלק המרכזי בתעשייה, הקרנות המסורתיות האקטיביות שפדו כ-29 מיליארד שקל".

בצד השלילי של מדד ת"א 35 בולטות כמה מניות דואליות, בהן איי.אפ.אפ , לייבפרסון וטבע, שנחלשות בכ-6%-4%.

מניית בזן נחלשת בכ-5% אחרי זינוק תלת-יומי של כ-60%, שנרשם על רקע החלטת בימ"ש בנוגע לפעילות של חברה בת שלה, והמלצה חיובית של בית ההשקעות אי.בי.אי.

מניות הפיננסים שוב בולטות לשלילה, עם ירידות של כ-4%-5% במדדי הבנקים וביטוח פלוס. בין מניות הענף, הפועלים ולאומי יורדות כ-4%-5%. נאוי, פנינסולה ואס.אר אקורד צוללות בכ-8%-10%, מיטב דש ואלטשולר שחם בכ-5%-7%, הראל, מנורה וכלל מאבדות כ-5%.

עוד במסחר, מניית אינטרקיור שבה לבלוט לחיוב ועם עלייה של כ-7%-8% משלימה קפיצה של קרוב ל-80% תוך פחות משבוע.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה שלילית, והמסחר באג"ח הממשלתיות מתאפיין במגמה דומה.

14:00

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב בדומה לסנטימנט בשווקים בעולם. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 מאבדים 3.2% כ"א, מדד הבנקים יורד ב-3.6%.

מליסרון  ואיי.אפ.אפ  בולטות בירידות של 6.4%, הראל השקעות  צונחת ב-6%, בזן  ב-5%, הפניקס  צונחת ב-4.6%.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם ב-850 מיליון שקל בשעה זו.

11:45

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות, וזאת בדומה לסנטימנט השלילי מעבר לים כאשר באירופה המדדים מאבדים גובה, ובניו יורק החוזים העתידיים מאותתים על ירידות בפתיחת המסחר. 

מדד ת"א-35 ומדד ת"א-90 מאבדים ב-2.5%, ומדד הבנקים מאבד שיעור דומה. מדד הביטוח עולה ב-3.5%.

האוצר השלים גיוס חוב באג"ח ממשלתיות לטווחים של עד 100 שנה בשוק הבינלאומי. לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון: "הגיוס הזה הוא גיוס חלקי למימון הגרעון בנוסף לגיוסים השוטפים שנעשים בכל שבוע. היו ביקושים מאד גבוהים, ואיך שלא מסתכלים על זה זה נותן ציון טוב לכלכלה הישראלית בעת הזו".

"אנחנו נכנסים למצב לא פשוט עם סדר גודל של מיליון מובטלים ועסקים שעלולים להיסגר. יחד עם התמיכה של בנק ישראל, ועצם העובדה שהריבית בישראל נמוכה מאד, עיקר הנטל צריך ליפול על הממשלה בהרחבת התנאים הפיסקליים ולכן טוב שעשה האוצר להנפיק את החוב על מנת לממן את הגרעון", אמר רזניק.

11:00

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בירידות שערים של 3.2%-2.7% בשלושת המדדים המובילים. 

10:10

המסחר בבורסה של תל אביב נפתח היום באיחור של כחמש דקות ("פתיחה אנגלית"), בירידות חדות של כ-3% במדדים המובילים.

מניית איי.אפ.אפ  , שחזרה אמש עם פער שלילי של 5% מניו יורק, נחתכת בשיעור דומה ומובילה את הירידות במדד ת"א-35. בזן  ולייבפרסון   מאבדות כ-4%. פתאל החזקות  נסחרת נגד המגמה ומטפסת בכ-2%, והיא גם המניה היחידה שנסחרת היום בטריטוריה הירוקה במדד המוביל.

מדד הביטוח רושם היום ירידה חדה של 3.5%, והבנקים מאבדים כ-2.5%    

האוצר בהובלת החשב הכללי, רוני חזקיהו, השלים אמש גיוס בינלאומי של 5 מיליארד דולר בשלוש סדרות של איגרות חוב. בבנק לאומי מתייחסים הבוקר לתוכנית הכלכלית של משרד האוצר, ולצעדי בנק ישראל להתמודדות עם משבר הקורונה. "בחינת שני אמצעי המדיניות שהופעלו עד כה - המדיניות התקציבית והמוניטרית - מלמדת כי בנק ישראל סיפק עד כה מענה הולם ומיידי למשבר הקורונה, בצורה של הפחתת דרישות ההון מהבנקים, תוכנית של רכישות אג"ח, מכרזי החלף ועוד. מנגד, החלק של משרד האוצר בתכנית הסיוע, שאמור להיות המשמעותי בהשפעתו, נראה מצומצם ולא מספיק. להערכתנו, יש צורך מיידי בשיקוף מלא לציבור של מכלול חבילת הצעדים שהוצגה, תוך הרחבת הסיוע לסקטור העסקי, ובעיקר לעסקים קטנים ובינוניים שמעסיקים חלק גדול מהמועסקים במשק".

עוד אומרים בבנק, כי "תוכנית הסיוע של הממשלה כוללת מרכיב קטן יחסית של מעורבות תקציבית ישירה, תוך התמקדות מצומצמת בצעדים הנחוצים להאצת היציאה מהמשבר. ייתכן שיידרשו צעדים נוספים בהמשך. מכלול הצעדים אינו מספיק בעת הנוכחית, ומתמקד בהקלה מסוימת למשקי הבית שכבר נפגעו מהמשבר, תוך מתן סיוע קטן מדי לסקטור העסקי, זאת ללא מענה הולם לטובת צמצום הפגיעה בהמשך".

07:00

המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע הירידות שנרשמו אמש בוול סטריט. יום המסחר התנהל בתנודתיות, והירידות התחזקו לקראת הסגירה. מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.8%, מדד נאסד"ק נחלש ב-0.9%, ומדד S&P 500 איבד 1.6%.

מבין המניות הדואליות במדד ת"א 35, איי.אפ.אפ חוזרת עם פער ארביטראז' שלילי של 5%, כיל, לייבפרסון ונייס עם פער שלילי של כ-3% וטבע עם פער שלילי של 2.5%.

האוצר בהובלת החשב הכללי, רוני חזקיהו, השלים אמש גיוס בינלאומי של 5 מיליארד דולר בשלוש סדרות של איגרות חוב. הגיוס הושלם בהצלחה, למרות שבוצע בעיצומו של משבר כלכלי עמוק, ולאחר שלפני כשבועיים מכרו משקיעים זרים אג"ח של ממשלת ישראל בהיקפים גדולים מאד. במוקד הגיוס עמדה סדרה ראשונה מסוגה של אג"ח ל-100 שנה שעליה תשלם ממשלת ישראל ריבית שנתית של 4.5%.

אתמול (ג') הסתיים המסחר בתל אביב בעליות, לאחר יום תנודתי. מדד ת"א 35 עלה ב -2.5%, מדד ת"א 125 הוסיף 2.2%, ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25%. מדד הביטוח טיפס ב-3.3%, מדד הנפט והגז זינק ב-4.9%, ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3%.

בורסות אירופה ננעלו בעליות, אך רשמו את הרבעון הגרוע ביותר מאז 1987. בפרנקפורט מדד דאקס עלה ב-1.3%, בלונדון פוטסי 100 קפץ ב-1.8% ובפריז קאק 40 התחזק ב-0.4%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי הוסיף 1.3%.

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת