גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

80 מיליארד שאלות ותנאים: “גלובס” בעקבות תוכנית הסיוע הגדולה אי-פעם

התוכנית שפרסם האוצר לחילוץ המשק ממשבר הקורונה רצופה הסתייגויות, תנאים וניסוח רשלני • היא נבנתה מבלי לדעת מתי ייגמר המשבר ומה יהיה גובה הגירעון שיאושר, וניכר בה הלחץ של הפוליטיקאים על הדרג המקצועי לקבל בתוך שבוע תוכנית עם סכום מפוצץ שירגיע את הציבור

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה מיוחדת על רקע חשש הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה מיוחדת על רקע חשש הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

הפוליטיקאים רצו משהו גדול. ענק. 100 מיליארד שקל ישראלי כתשובה ל-2 טריליון דולר האמריקאי. הדרג המקצועי רצה שהסיוע לשקם את המשק ממשבר הקורונה יהיה ממוקד. אם יש משהו שהאוצר שונא זה להוציא כסף סתם. לכן התוצאה נראית כפי שהיא נראית - סכום מפוצץ שמאחוריו מסתתרים אינסוף הסתייגויות, שאלות, תנאים.

כדי לעמוד בדרישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהגיע לסכום של 80 מיליארד שקל, דחס האוצר לתוך התוכנית שעליה הכריז את כל האמצעים הקונבנציונליים הרגילים. מי שציפה למשהו מעבר, שהמדינה תשפוך על המשק כסף בהליקופטרים כדי לחלץ אותו מהמשבר הכלכלי הכי חמור בעשורים האחרונים - לא מבין איפה הוא חי.
תוכנית ה-80 מיליארד שקל שהוצגה אתמול על ידי נתניהו ושר האוצר משה כחלון לא מספקת תשובות לשאלות הגדולות. אף אחד לא באמת יודע מתי ייגמר המשבר ואיך המשק יחזור לפעילות מלאה. אף אחד לא יודע מה יהיה הגירעון ומתי יאושר תקציב חירום שיאפשר לממשלה להוציא את הכספים שהובטחו. אפילו על השאלה האם נדרש לאשר תקציב מדינה או שמספיק לחוקק חוק רגיל עם "קופסה" חוץ-תקציבית - לא ממש יודעים לענות.

אבל לא רק במאקרו - גם במיקרו קיים הרבה אי בהירות. בלגן חסר תקדים. המצגת של התוכנית עמוסה בססמאות ריקות כמו "הקלות ברגולציה" - משהו שהמדינה מבטיחה כבר שנים; אמירות שגויות כמו "דחיית תשלומי מים וחשמל"; אמירות קצת מצחיקות כמו "דחיית תיקון ליקויים שאינם מסכני חיים בהצהרה"; וסתם ססמאות ריקות כמו "תוכניות רבות נוספות".

ככה זה נראה כשהפוליטיקאים משגעים את הפקידים, משנים כל יומיים את הדרישות מהם, ומצפים לקבל בתוך שבוע תוכניות בהיקף חסר תקדים.

הכי פשוט היה לשלוח צ'קים של עשרת אלפים שקל לכל משק בית - כפי שעשה טראמפ בתוכנית החילוץ שלו למשק האמריקאי - אבל באוצר לא היו מוכנים לשמוע. זה בזבוז כסף נורא, כי העשירים לא זקוקים לו והעניים יחסכו מתחת למזרן במקום להשתמש בו לצרכים שיתרמו למשק. אז במקום הפשטות האמריקאית הורכבה שמיכת טלאים של תוכניות, קרנות ומתווכים מכל מיני צורות וסוגים.

קרן אשראי, וקרן מענקים, וקרן מנוף, וקרן לעסקים קטנים ובינוניים וגדולים. ופיצוי מסוג א' לעובדים מסוג ב' שמרוויחים בין סכום Y וסכום X, ואם נגלה שהדיווחים לא היו נכונים - נוכל תמיד לדרוש בחזרה את הכסף. כמובן עם ריבית. עד עכשיו לא ראינו פרסום מלא ומסודר של כל התוכנית ושל הזכויות והזכאויות של בעלי העסקים והעצמאים. מי זכאי לקבל כמה? איך מגישים את הבקשה ולמי פונים? מה התנאים ומתי יגיע הכסף?

התוכנית הכלכלית ליציאה ממשבר הקורונה איך מחלקים לאתר

סיוע מיידי: קונים מכל הבא ליד

אז מה כן יש בתוכנית? התוכנית מחולקת לארבע רגליים, שמסתכמות כאמור ב-80 מיליארד שקל. החלק הראשון בתוכנית הוא 10 מיליארד שקל שיועברו למערכת הבריאות. תקציב בריאות הוא לא בדיוק תוכנית חילוץ למשק, אבל גם הוא גויס והוכנס לחבילה במסגרת המאמץ להגיע לכותרת של 80 מיליארד שקל.

לא צריך להיות מומחה לתקציבים עם רקע בפסיכיאטריה לאומית כדי לקבוע שהתקציב הזה הוא פוסט-טראומטי. ממש כמו תקציב הביטחון אחרי מלחמת יום כיפור. קונים הכול, כאן ועכשיו בלי חשבון. 20 מיליון בדיקות לקורונה, מיליוני מסכות מגן, אלפי מכונות הנשמה, מחלקות חדשות לטיפול בחולי קורונה בבתי החולים, מתחמי בידוד במוסדות גריאטריים, הסבת בתי מלון, תגבור כוח-האדם במעבדות ואפילו יציבות פיננסית לבתי החולים - חלום ישן של מערכת הבריאות שמתגשם עכשיו בזכות טראומת הנזק האדיר למשק שחולל נגיף.

חוץ מהתקציב הענק לבריאות נכנסים לפרק הזה עוד מיליארד שקל שהולכים להגדלת מכסות מים לחקלאים, יבוא ביצים, מימון הכשרת מתנדבים, תקציב למכון הביולוגי לצורך הניסיונות למצוא חיסון והגנה על אוכלוסיות בסיכון. כל אלו תחת הכותרת "צמצום היחשפות אוכלוסיות בסיכון לקורונה".

רשת ביטחון: תשלומים לא בהכרח יידחו

החלק השני בתוכנית מוגדר "רשתות ביטחון סוציאליות". יש שם 14 מיליארד שקל לתשלום דמי האבטלה למיליון איש לשלושה חודשים. יש שם 1,000 עד 4,000 שקל למובטלים בני 67, ו-5,000 עד 14 אלף שקל שיושלמו בחודשיים הקרובים לעצמאים - מצד אחד תקדים, ומצד שני סכום מצחיק שמגיע עם כל-כך הרבה תנאים וחוטים שאף עצמאי לא יוקיר עליו תודה לממשלה.

הלחץ של כותבי המצגת ניכר כאן לעין: בניגוד לכתוב, תשלומי חשמל ומים לא יידחו ומאחורי הביטוי "תוכניות רבות נוספות" לא עומד כלום.

כספים להמשכיות: הרוב יגיע מהלוואות

החלק השלישי בתוכנית מוגדר כ"המשכיות עסקים" - תוכניות שנועדו להבטיח את המשך פעילות המגזר העסקי בימי ההשבתה. היקף האשראי שיועמד לטובת המגזר העסקי יגיע ל-18.5 מיליארד שקל - אך מתוכו המדינה תשלם מתקציבה רק 3.5 מיליארד. כל השאר אמור להגיע מהמערכת הפיננסית. מדובר שם על הקרן המפורסמת לעסקים קטנים ובינוניים (8 מיליארד שקל), קרן אשראי לעסקים גדולים (6 מיליארד שקל), קרנות מנוף (4.5 מיליארד שקל), הקלות באשראי לענף הנדל"ן.

יש שם החזר מקדמות מס הכנסה ששולמו עבור חודשים פברואר-מרץ בסכום כולל של 5 מיליארד שקל או 3 מיליארד - תלוי את מי שואלים. יש שם פטור מתשלום ארנונה לשלושה חודשים בעוד 3 מיליארד שקל, שאת רובם תשלים המדינה ואת מקצת יספוג השלטון המקומי. ויש גם סכום של 5 מיליארד שקל שאמור להגיע מקרן שתשלם פיצויים יחסיים למעסיקים: סכום גבוה יותר באופן יחסי ככל שהעסק מעסיק פחות עובדים. כמה ואיך בדיוק? נדע רק אחרי פסח.

ויש עוד פרק, שאותו צריך לקרוא עם קורטוב נוסף של ספקנות, על ההקלות ברגולציה שהממשלה מבטיחה להעניק לעסקים: קבלת היתרי בנייה ברישוי עצמי, הארכת רישיונות והיתרים רגולטוריים, פטור מהתייצבות והגשות פיזיות, ואפילו "צמצום חובת המענה לצרכן וזמני אספקה וטיפול" (הכוונה כנראה ל"קיצור" ולא לצמצום) ו"דחיית תיקון ליקויים שאינם מסכני חיים בהצהרה".

מבט לעתיד: ערפל ורזרבה לא ברורה

החלק האחרון בתוכנית הוא המבט לעתיד - מה שזכה לכינוי "האצה". אמנם התוכנית איננה מספקת את האופק שאליו ייחלו כל-כך בסקטור העסקי אבל היא מציעה צעדים שיעזרו למשק להתאושש מהמיתון, בהיקף כולל של 7.9 מיליארד שקל: יש שם פתרונות מימון להייטק (1.5 מיליארד שקל), האצת פרויקטים בתשתיות (1.1 מיליארד שקל) ורזרבה של 4.8 מיליארד שקל.

מהי אותה רזרבה ולאיזו מטרה או צרכים היא מיועדת? תסמכו על אנשי האוצר שגם את הכסף הזה הם ידאגו לשמור היטב בקופה. והכל כמובן בשם היעילות.

עוד כתבות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

מערכת יירוט הרחפנים של אלביט ומל"טים סיניים מול ישראליים בצפון אפריקה

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם