גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ברקליס ישראל: "ישראל עשתה צעד אמיץ; היא מובילה על מדינות אחרות בטיפול במשבר הקורונה"

בנק ברקליס ישראל ליווה את גיוס החוב שהשלימה השבוע מדינת ישראל, בהיקף כולל של 5 מיליארד דולר ● בראיון ל"גלובס" אומר מנכ"ל ברקליס ישראל, אילן פז: "לא יודע לומר אם רואים את סוף המשבר, אבל אני מניח שהרע כבר מאחורינו"

מדינת ישראל גייסה שלשום (ג'), לראשונה בתולדותיה, חוב דולרי ל-100 שנה, והצטרפה בכך למועדון מצומצם של מדינות (ראו טבלה). סדרת איגרות החוב שהנפיקה המדינה, הנושאת ריבית שנתית של 4.5%, היא בהיקף כולל של מיליארד דולר. האג"ח ל-100 שנה הונפקו יחד עם שתי סדרות ל-10 ו-30 שנה, בהיקף כספי כולל של 5 מיליארד דולר.

סדרות האגח הממשלתיות הארוכות בעולם

הצלחת ההנפקה בולטת במיוחד על רקע העיתוי שנבחר, בעיצומו של משבר מגפת הקורונה - מהמשברים הכלכליים החמורים ביותר שידעה כלכלת העולם בעשורים האחרונים, שכבר כיום משווים אותו לשפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 במאה שעברה.

גם נסיבות ההנפקה לא היו רגילות: המדינה נזקקה לגיוס חוב מהיר כדי לממן את תוכנית החילוץ למשק, שעליה הכריז השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשל הדחיפות ואילוצי המגיפה, החליט החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, לערוך את ההנפקה ללא רוד שואו, תוך הסתמכות על האמון והקשרים שנבנו בשנים האחרונות עם משקיעים מוסדיים בכל העולם.

"התזמון כאן חשוב מאוד"

"התזמון כאן חשוב מאוד", אומר אריק בסר, מנהל הנפקות חוב וניהול סיכונים בברקליס לונדון, ששימשו יועצי ההנפקה. "באוצר הבינו בעקבות משבר הקורונה שהם יצטרכו להרחיב את ההנפקות השנה, והתחלנו לעבוד אתם על כל מיני אפשרויות מימון. בתזמון הנוכחי, מדינת ישראל נתפסת עדיין כגוף חזק, גם מבחינת הדירוג - וגם המצב מבחינת הקורונה טוב. זה לא שאתה לא חושש מעט, אבל המומנטום חיובי.

"יום שני האחרון היה יום חזק מאוד בשווקים, ולכן ההמלצה שניתנה בלילה של אותו יום הייתה לצאת למהלך הזה ביום שלישי בבוקר. החשב הכללי מטפח בשנים האחרונות את בסיס המשקיעים ברמה של היכרות אישית עם מנהלי ההשקעות. זה התחיל בטפטוף, וכיום אני יכול להגיד לך שאין משקיע אסייתי מכובד, מיפן, טאיוואן, או מהונג קונג, שלא משתתף בהנפקות האלה".

"המדינה עשתה כאן צעד אמיץ", אומר אילן פז, מנכ"ל ברקליס ישראל. "אבל כיועצים חשבנו שזה הדבר הנכון, בשני מובנים: כשאתה מסתכל על המצב היחסי של ישראל לעומת מדינות אחרות בעולם, והטיפול של ישראל במשבר הזה, אז לכולם בעולם ברור שישראל מובילה בתחום הזה. 

"הדבר השני הוא שכשמשקיע מקבל החלטת השקעה בשגרה, יש לו הרבה אפשרויות, אבל כיום כל השווקים סגורים למעט השוק הזה של השקעות באג"ח של מדינות וחברות שנחשבות בטוחות. בגלל זה המשקיעים מוכנים להיכנס רק למה שנחשב The best of the best. ואגב, במשברים הקודמים ראינו שדווקא הגופים החזקים שנכנסו לשוק ראשונים, השיגו את התנאים הכי טובים, בזמן שמי שמחכה בצד עד שהשווקים ישתפרו, משיג בסוף תנאים פחות טובים".

ובכל זאת, אנחנו בשיא המשבר.

"השווקים חטפו חבטה עזה מאוד במהלך חודש האחרון, וכתוצאה מכך התגובה המיידית של המשקיעים הייתה הקפאה טוטלית", אומר פז. "לאט-לאט התחילו להיפתח השווקים של חברות בדירוג השקעה. שווקים כמו הנפקות אקוויטי והנפקות חוב לחברות ללא דירוג השקעה, זה משהו שרלוונטי אולי לחמש חברות בישראל, ששוק המימון העולמי פתוח להן.

"אנחנו רואים שלאט-לאט גם השווקים האחרים מתחילים להיפתח - כמובן בתנאים הרבה יותר גרועים ממה שהחברות האלה ראו רק לפני כמה שבועות. נוצר פה בידול גדול מאוד בין המדינה וחמש החברות הגדולות במשק, שיש להן גישה לשוק, לכל השאר - שעבורן או שהשוק סגור בפניהן לגמרי, או שזה במחירים גבוהים מאוד.

"במשברים היסטוריים אנחנו רואים שהחזרה של משקיעים לשוק ההשקעות היא מדורגת: קודם כל עם החברות הכי טובות והכי מבוססות, ולאט-לאט הם עוברים לחברות יותר 'מסוכנות'. החברות האחרונות שהשוק נפתח אליהן אלה חברות חדשות, כי המשקיעים לא מכירים אותן".

כשאתם אומרים שהשוק מתחיל להיפתח, זה אומר שכבר רואים את סוף המשבר?

פז: "אני לא יודע לומר אם רואים את הסוף, אבל לפי דעתי, הרע מכל כבר מאחורינו. צריך לזכור שמה שמוביל במשבר הזה הוא לא הפקטור הכלכלי. פה זה משהו אקסוגני, שאנחנו לא יודעים לאן הוא הולך. 

"אין ספק שהפגיעה בכלכלה כרגע היא רק בתחילתה. יש גם פגיעה בסקטורים שנחשבים תמיד הכי בטוחים והכי יציבים - חברות קניונים, למשל, שפתאום אין להן הכנסות; חברות אנרגיה, למשל, כשהלקוחות מפעילים סעיפי כוח עליון.

"מצד שני, אם השוק מתחיל להיפתח עכשיו, זה אומר שאנחנו רואים תחתית למשבר בכלכלה הריאלית בעוד שלושה-שישה חודשים".

400 משקיעים מ-40 מדינות בעולם

הקופון שתשלם מדינת ישראל למשקיעים (4.5%) אינו נמוך, אם כי ההשוואה אינה קלה, לאור מיעוט הסדרות המקבילות ל-100 שנה הנסחרות כיום בעולם (ראו טבלה).

אג"ח ל-100 שנה זה לא אפיק השקעה שחביב על ספקולנטים?

בסר: "מי שלוקח אג"ח ל-100 שנה, אלה גופי פנסיה גדולים מאוד, שרוצים לשבת עליהן באסטרטגיית Buy to Hold לאורך כל חיי האיגרת, ממש כמו אג"ח מיועדות. היתרון הגדול של 100 שנה הוא שאתה נועל מימון במחיר סביר ל-100 שנה, והפחד הגדול הוא כמובן שההנפקה לא תצליח.

"פה מדינת ישראל עשתה משהו שלא נעשה אף פעם בלי רוד שואו, אבל ברגע שראינו שהבקשות של משקיעי עוגן מגיעות להיקפים גדולים, יכולנו לתת את הביטחון לאוצר, שאפשר לעשות את העסקה הזאת".

בישראל נשמעת בדרך כלל ביקורת מצד משקיעים מקומיים על כך שהמדינה אינה מאפשרת למשקיעים ישראלים להשתתף בגיוסים בחו"ל. בברקליס מעדיפים לא להתייחס לכך, אבל באוצר טוענים כי הנפקות כאלה נועדו לשמר את בסיס המשקיעים האיכותיים בחו"ל, והן כוללות בדרך כלל הקצאה גם למשתתפים ישראלים. גם ממדי הגיוס - 5 מיליארד דולר - הם בקנה מידה שקצת גדול על השוק המקומי.

בברקליס רואים הישג מיוחד בהנחה שהמדינה נתנה למשתתפים בהנפקה, שהגיעה ל-30 נקודות בסיס, בהשוואה ל-50 עד 100 נקודות בסיס שנתנו חברות גלובליות, כמו אינטל בגיוסים דומים שנערכו באחרונה. בסך הכל, השתתפו במכרז כ-400 משקיעים מ-40 מדינות בעולם. 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● ררדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?