גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות החברות דוחפת את תע"א ואת רפאל למודל עסקי חדש

בימים הקרובים תיכנס לבתי חולים שורת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים פרי שיתוף-פעולה בין התעשיות הביטחוניות ומכוני המחקר לבין בתי החולים ומשרד הבריאות ● מודל העבודה נבנה לתקופת משבר, אך ברשות החברות שיזמה את המהלך כבר מזהים הזדמנות לפיתוח עסקי

מי שיבקרו בימים הקרובים במרכז הרפואי שמיר (בית החולים אסף הרופא) אולי ייתקלו ברובוט קטן, ועליו מתקן מוזר דמוי מנורת נאון אנכית, המשוטט במסדרונות בית החולים ונכנס לתוך חדרים ריקים. מדובר במערכת (ניסיונית) לחיטוי חללים סגורים בטכנולוגיה של קרניים אולטרא סגוליות (UVC), שאותה יצרו מהנדסי התעשייה האווירית בתוך פחות משבועיים.

הרובוט הזה הוא רק תוצר אחד של שיתוף-פעולה שנולד ממשבר הקורונה, בין התעשיות הביטחוניות ומכוני המחקר לבין בתי החולים ומשרד הבריאות. בימים הקרובים צפויה להיכנס לבתי החולים הממשלתיים שורה של אמצעים טכנולוגיים מתקדמים שיסייעו לטיפול בחולי קורונה בדרכים שונות. על הצורך ברובוט לחיטוי שמעו בתעשייה האווירית לראשונה ממנהלי בתי חולים וצוותים רפואיים שחברים ב"שולחן עגול" שפתחה רשות החברות הממשלתיות בעקבות משבר הקורונה. 

הרעיון הפשוט מאחורי היוזמה של הרשות היה לחבר בין בתי החולים לתעשיות הביטחוניות ומשרד הבריאות. הצוות הרפואי מעלה את הדרישות, התעשייה מייצרת פתרונות והרגולטור מתכלל ונותן אור ירוק עקרוני שמאפשר להוציא לדרך פתרונות טכנולוגיים בזמן שיא. "מתוך 30 פיתוחים שונים אנחנו הולכים על בודדים", אומרת ד"ר אמירה שרון, סמנכ"לית מו"פ חדשנות וטכנולוגיה בתעשייה האווירית, שמוסיפה כי "העיקרון הוא מה שיכול להביא ערך כאן ועכשיו". ברשות החברות, שיזמה את החיבור, סבורים כי מעבר למשבר עצמו נוצרו כתוצאה מהחיבור הבלתי אמצעי תנאים שיאפשרו לתעשיות הביטחוניות של ישראל להרחיב את פעילותן לענף הטכנולוגיה הרפואית.

פורום חדשנות בחברות הממשלתיות הוא קבוצה שהוקמה בתחילת משבר הקורונה ביוזמת רשות החברות במטרה להעמיד את היכולות של התעשיות הביטחוניות ומכוני המחקר הלאומיים לרשות המערכת הרפואית בהתמודדות עם האתגרים שמייצרת מגפת נגיף הקורונה. בין היתר חברים בפורום רפאל והתעשייה האווירית; חברת רותם, זרוע הביצוע של הקרייה למחקר גרעיני; חברת איסורד של המרכז למחקר גרעיני שורק; והחברה הישראלית לחקר מדעי החיים של המכון הביולוגי. מולן נמצאים בפורום מנהלי בתי החולים, ובכירים מחטיבות הטכנולוגיה הרפואית ובתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות. את הפורום מרכז יניב אדרי מרשות החברות הממשלתיות.

ד"ר אמירה שרון, סמנכ"לית מו"פ חדשנות וטכנולוגיה בתעשייה האווירית / צילום: יגאל עמר

עבודה חוצת תחומים עם מעט אגו

לאחר תהליך קצר של מיפוי הצרכים וסינון, התפצל הפורום לצוותי עבודה לפי תחומי פעילות מרכזיים: חיטוי ומחזור, בדיקות מדדים באמצעות רובוטים, מיגון אנשי צוות רפואי, אמצעי תקשורת ומניעת פיזור רסס. העבודה השוטפת מתנהלת ברובה בקבוצות וואטסאפ של צוותי משנה ייעודיים: "אנחנו בסיטואציה של משבר שלא משאירה הרבה מקום לאגו", אומר ד"ר ש' המדען הראשי של רפאל.

"יש שיח מאד פורה בוואטסאפ", אומר משתתף באחד הקבוצות "העבודה היא חוצת תחומים. התחום של מיגון הצוות הרפואי למשל משלב טכנולוגיות מעולמות של חומרים, תקשורת, עיבוד תמונה ורובוטיקה. מישהו מעלה רעיון או טכנולוגיה ואז בא גורם אחר ואומר את זה כבר בדקנו לפני שנתיים, ניסו את זה במדינה כזו או אחרת או כתבתי כבר על זה בדוקטורט".

ש' המדען הראשי ברפאל סבור שהמודל שנבנה מתאים במיוחד למשברים כמו הנוכחי "בשלב הראשון זה מתחיל אצלנו בישראל בחבר רופא שמביא חבר טכנולוג. אבל כדי שיקרה משהו צריכים לעבור משלב א' לשלב ב' שבו יש תהליך מסודר של גוף מגדיר, גוף מפתח וגוף מאשר. רשות החברות היא הגורם הראשון שהקים צוות כזה שמתכלל את כל הגורמים מבתי החולים מבתי החולים שבאים עם הדרישה המבצעית דרך התעשיות והמכונים הלאומיים שמייצרים פתרונות ועד משרד הבריאות שמאשר".

בין שמונה לעשרה צוותי עבודה ברפאל מועסקים היום בפרויקטים השונים שבמרכזם מיגון הצוותים הרפואיים ("מעיל רוח" לצוות הרפואי), לצד מציאת פתרונות פרקטיים ומהירים בתחומים נוספים. בתעשייה האווירית אומרים כי בחברה מועסקים כיום כמה עשרות צוותים בפיתוח מוצרים שונים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה. לדברי ד"ר שרון, התחומים שבהם מתמקדים בחברה הם חיטוי ומחזור של חומרים מתכלים, טיהור חללים וחישה מרחוק. "נחשפנו לעולם חדש של תוכן", היא אומרת.

גם במכון הביולוגי מציינים את העבודה על חיטוי ומחזור של ציוד רפואי מתכלה - שתאפשר לחסוך לא רק כסף אלא גם תקטין את כמות הפסולת. "אנו עוסקים בבעיות חיטוי וטיהור ברמה המדעית הגבוהה ביותר ובתנאי בטיחות הולמים" נאמר בתגובה שהועברה ל"גלובס", "בנוסף מקיים המכון קשרים עם מוסדות אקדמיים בארץ, חברות ביוטכנולוגיות ופארמה במטרה למצוא פריצות דרך חדשות ורלוונטיות. המדד המדעי והרלוונטיות הם בראש סדר העדיפות. ואכן יש התחלות קשרים כאלו".

טלפונים ניידים, מצלמות וגם מכ"ם

לצד המערכת הרובוטית לחיטוי חללים צפויים להיכנס לשלבי ניסוי בבתי החולים פתרונות נוספים, פרי התעשייה הביטחונית. את מרב האתגרים מזמן ככל הנראה תחום ההגנה על הצוותים הרפואיים מפני חשיפה והידבקות לנגיף. כך למשל מתברר כי בעת חיבור ופירוק של מכונות ההנשמה משתחררים לחלל החדר ברסס כמויות גדולות של נגיפים - הפתרון שמציעים בתעשיות הביטחוניות לבעיה הוא לבישת ברדס בעת הפירוק וההרכבה שמספק הגנה טובה יותר מהמסיכות הרגילות.

התעשיות הביטחוניות נרתמו להתמודדות עם משבר הקורונה לאתר

פתרון אחר שבא לטפל בבעיה פשוטה יחסית הוא העברת נתוני מוניטורים אל מחוץ לחדרי האשפוז. אחד הקשיים שעלו במפגשים בין מהנדסים לצוותים הרפואיים הוא הצורך של אנשי הצוות הרפואי להיכנס מספר רב של פעמים ביום לחדרי הטיפול בחולים על-מנת לבדוק את המדדים המוצגים במוניטורים שלהם. הפתרון שהציעו בתעשיות הביטחוניות לבעיה היא מערכת מבוססת מכשיר טלפון נייד ומצלמה שישדר את הנתונים מהמוניטורים החוצה ויפחית משמעותית את מספר הכניסות היומיות.

אמצעי מרכזי נוסף שנועד לצמצם את החשיפה של הצוות לנגיף הוא הרובוט. הרובוטים הקיימים מסוגלים כבר לחלק מזון ותרופות אך הכוונה היא לפתח לרובוטים יכולות לבצע מדידות פשוטות של חום גוף, לחץ דם ומדדים נוספים.

תחום אחר שבו מתמקדת רפאל הוא שיפור התקשורת בין אנשי הצוות הנמצאים בתוך חדרי האשפוז לבין הרופאים המפקחים על עבודתם מחוץ לחדרים. הפתרון הנבחן הוא להקריא את הנחיות הרופא לרמקול המותקן בתוך חדרי האשפוז. באמצעות טכנולוגיית "מקול לטקסט" יועברו ההנחיות לצמיד הדיגיטלי שעונד על חולה על פרק ידו.

חלק מהפיתוחים נוגעים לתחומי פעילות נוספים שהופכים רלוונטיים בגלל הצורך למנוע הידבקות בקורונה. כך למשל, בכניסה למיון באחד מבתי החולים הממשלתיים צפויה להיכנס לשלבי ניסוי מערכת שתאפשר מדידה מרחוק של מדדים שונים בגוף האדם: חום גוף, קצב הנשימה ודופק. מהנדסי התעשייה האווירית שילבו במערכת מכ"ם של אלתא עם טכנולוגיות אופטיקה ובינה מלאכותית של מפא"ת והטכניון. המערכת שתהיה מסוגלת לזהות מרחוק בני אדם הסובלים, למשל, מחום גבוה, תוכל להחליף בדיקות ידניות בכניסות לא רק לבית החולים, אלא גם במרכזי קניות או משרדים ממשלתיים ובעצם בכל מקום ציבורי. 

הזדמנות להתרחב לטכנולוגיה רפואית

ברשות החברות כבר מזהים במודל שנוצר הזדמנות לפיתוח עסקי עבור התעשיות הביטחוניות: התרחבות לתחום הטכנולוגיה הרפואית. "אלה שני סוגי תעשיות שיש בהן כסף גדול", אומר מנהל הרשות יעקב קוינט, "התעשיות שמפתחות אמצעים להרוג אנשים והתעשיות שמפתחות אמצעים להציל אותם". בתעשייה האווירית וברפאל אומרים כי נושא הפיתוח העסקי העתידי אינו רלוונטי בשלב זה, וכל תשומת הלב מוקדשת למשבר.

"אם אנחנו מסתכלים רגע על היום שאחרי, אז אם היום יש הבנה שיש צורך שנהיה ערוכים בעולם הביטחוני, אנחנו צריכים להיות ערוכים בעולם הרפואי", אומר אורי שיינין סגן מנהל הרשות האחראי על החברות הממשלתיות. "ברור שבשנים הקרובות נראה מדינות שמזרימות הרבה כסף למערכות הבריאות שלהן. העובדה שאפשר לייצר אקוסיסטם של מערכת הבריאות והתעשייה המקומית - מעלה שאלה האם גוף כמו חטיבת הטכנולוגיות הרפואיות במשרד הבריאות לא יכולה לשמש כמו מפא"ת, גוף שמוביל פיתוח של טכנולוגיות רפואיות. והניסיון של מפא"ת מראה שאפשר להקים תעשייה שלמה בהשקעה שנתית של סכומים קטנים יחסית של מאות בודדות של מליוני שקלים".

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות